Skapade Gud verkligen jorden?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav nallen » 2012-04-20 23:24:19

ufo skrev:Klart det går att prata om "alltid", ditt "big bang" har aldrig existerat.

Det var inte jag som pratade om big bang - jag kommenterade bara pratet.

Att tala om någonting "före" tidens början är definitionsmässigt meningslöst.
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-20 23:37:52

nallen skrev:Att tala om någonting "före" tidens början är definitionsmässigt meningslöst.
Det finns inget "tidens början" därav begreppet "alltid"
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Miche » 2012-04-21 0:21:56

ufo skrev:
nallen skrev:Att tala om någonting "före" tidens början är definitionsmässigt meningslöst.
Det finns inget "tidens början" därav begreppet "alltid"

Båda två skriver som om ni vet svaret på universums gåtor.

@ufo, hur uppstod universum, hur uppstod tiden?

nallens definitioner förstår jag så gott jag kan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-21 0:28:50

Miche skrev:Båda två skriver som om ni vet svaret på universums gåtor.
:lol:

Miche skrev:@ufo, hur uppstod universum, hur uppstod tiden?
Universum har inte uppstått, det har alltid funnits där.

Finns ingen början, och det finns inget slut.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Zombie » 2012-04-21 0:35:05

Litet svårt att orientera sig när de som Vet Vet olika.

Tycker jag känner igen det nånstans ifrån... :?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-21 0:39:09

Zombie skrev:Litet svårt att orientera sig när de som Vet Vet olika.
Mmmm
Jag kanske skall understryka att dagens "vetenskap" inte är riktigt kompatibel med min sanning.
Men de har också bara presterat "teorier" så jag vidhåller min sanning som det sanna iaff.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Sofia75 » 2012-04-21 1:19:34

nallen skrev:Man kan inte prata om "alltid" eller "innan big bang" så länge man inte kan göra det troligt att tiden existerar oberoende av universum.

Tid tänker jag som ytterligare en dimension men "innan big bang" kan ändå ha en betydelse. En "utanför-tid" som ser att t ex tiden innan "big bang" kanske gick baklänges. Utan att tänka så så känns det ju helt meningslöst att ens filosofera om det. :) Man måste ju kunna beskriva sina tankar. Hur går det om alla tidsord plötsligt är förbjudna. Näe, jag tror jag står fast vid att vi bevisade att vi inte kan finnas. ;D
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Sofia75 » 2012-04-21 1:38:25

geocache skrev:Hej Sofia!

Jag tror också på teorin om universums expansion och kontraktion. Och så tror jag för min del på att Gud alltid har funnits (men sådant går nog inte att förklara med/i rent mänskliga termer).

När jag sökte på "big bang" här hittade jag inget, men här finns två länkar, i ämnet big bang, till ett annat forum:

http://astronomi.ifokus.se/articles/4d7 ... c-big-bang

http://utomjordiskt.ifokus.se/discussio ... ndligheten

Hoppas du hittar något "matnyttigt".

Jag vet inte riktigt vad jag tror på när det gäller big bang mm, måste läsa på lite och det har jag inte tid med ;) Skulle verkligen vilja flumma fysik lite men så blir det ju inte tyvärr. Nu dillar jag bara utifrån det ni säger och några svaga minnen någonstans. :) Egentligen skulle jag gärna spendera all tid, eller iaf mycket, med sådant flum! ;)

Tack så mycket för länkarna. Ska kollas vid tillfälle!! :)

Jag tror varken på jultomten eller på att det sitter en gubbe med stort skägg på ett moln någonstans och kollar på när alla människor lever, slåss och dör men jag har inte avskrivit den "andliga" världen. Det är ju 100% säkert att vi inte känner till allt om alla "fysiska lagar" så även om sannolikheten att en separat själ skulle finnas och dessutom bara brukas en gång för att sedan "kastas bort" (reinkarnation låter mer sannolikt och i ton med resten av den kända vetenskapen i så fall) så avfärdar jag inget. Visst vore det spännande med lite spöken t ex! :) För att inte tala om magi mm. Jag älskar fantasy! Tyvärr är väl t ex Eddings Belgarion inte på riktigt... suck. Men om det finns oändligt många dimensioner och alla möjligheter av alla val skulle finnas någonstans så kanske hoppet för mänskligheten inte är ute ändå? ;)

Näe, nu ska jag sluta flumma. Vet inte ens om jag är ot eller inte ;D
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Miche » 2012-04-21 2:04:25

ufo skrev:Universum har inte uppstått, det har alltid funnits där.

Då får du förklara varför rödförskjutningen ökar med avståndet till andra galaxer (vilket enligt Hubble som upptäckte det visar på att universum expanderar och räknar man bakåt så visar det att man hamnar i en punkt för ca 13,8 miljarder år sedan).

Eller är det gud som skapade alltihop för oändligt lång tid sedan och därmed skapade detta alltid?

Jag förstår inte hur du tänker, kan du förklara lite tydligare gentemot de fysiska bevis som vi faktiskt har?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-21 2:32:55

Miche skrev:
ufo skrev:Universum har inte uppstått, det har alltid funnits där.

Då får du förklara varför rödförskjutningen ökar med avståndet till andra galaxer (vilket enligt Hubble som upptäckte det visar på att universum expanderar och räknar man bakåt så visar det att man hamnar i en punkt för ca 13,8 miljarder år sedan).
Det är en optisk illusion som beror på eterns egenskaper.

Miche skrev:Eller är det gud som skapade alltihop för oändligt lång tid sedan och därmed skapade detta alltid?
Hur tänker du här? Något som alltid har funnits kan ju inte ha skapats.

Miche skrev:Jag förstår inte hur du tänker, kan du förklara lite tydligare gentemot de fysiska bevis som vi faktiskt har?
Här började fysikvetenskapen gå snett.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Michelson%E2%80%93Morleys_experiment
De såg inte det som fanns framför ögonen på dem, så etern förkastades.

Etern är det fält som omger en kropp, och det är via denna som ljusets vågor fortplantar sig.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Miche » 2012-04-21 9:27:01

Jaha, du har du har läst Tedenstig... Bild
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav geocache » 2012-04-21 10:18:02

Sofia75 skrev:
nallen skrev:Man kan inte prata om "alltid" eller "innan big bang" så länge man inte kan göra det troligt att tiden existerar oberoende av universum.

Tid tänker jag som ytterligare en dimension men "innan big bang" kan ändå ha en betydelse. En "utanför-tid" som ser att t ex tiden innan "big bang" kanske gick baklänges. Utan att tänka så så känns det ju helt meningslöst att ens filosofera om det. :) Man måste ju kunna beskriva sina tankar. Hur går det om alla tidsord plötsligt är förbjudna. Näe, jag tror jag står fast vid att vi bevisade att vi inte kan finnas. ;D


1+ :-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Ugglan » 2012-04-21 11:23:03

Med tanke på att det vi "vet" motsvarar en lillfingernagel i förhållande till allt vi inte vet, känns det i dagsläget som en relativt stor fråga :wink:. Men visst, att Gud skulle ha skapat allt är väl egentligen inte konstigare än mycket annat. Det är ju trots allt möjligt. Känner att min hjärna är för liten för att ta in allt. Jag tycker det är svårt nog att fatta att man kan prata i telefon med någon på andra sidan jorden.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav geocache » 2012-04-21 15:17:41

Ugglan skrev:Med tanke på att det vi "vet" motsvarar en lillfingernagel i förhållande till allt vi inte vet, känns det i dagsläget som en relativt stor fråga :wink:. Men visst, att Gud skulle ha skapat allt är väl egentligen inte konstigare än mycket annat. Det är ju trots allt möjligt. Känner att min hjärna är för liten för att ta in allt. Jag tycker det är svårt nog att fatta att man kan prata i telefon med någon på andra sidan jorden.


Klokt skrivet, Ugglan.

Jag tänker för övrigt på samma sätt som du om det du skrev i ditt inlägg ovan.

/geocache
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav nallen » 2012-04-21 15:25:31

ufo skrev:Men de [vetenskapen] har också bara presterat "teorier" [...]

Vad skulle de annars presentera?
Läs en grundkurs i vetenskapsteori!

@Sofia75: kan du sätta ett kryss någonstans utanför pappret genom att rita på pappret?
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Zombie » 2012-04-21 16:06:08

Det kan ju alltid tänkas att även tiden har flera skikt som vi inte anar, eller att den helt enkelt fortsatte oskadd tvärs igenom vårt "universums" "början", eller att vår enkla logik har flera skikt som vi inte anar, eller att den helt enkelt inte kan täcka allt som "finns"... ...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Ugglan » 2012-04-21 18:34:24

Ja eller hur geocache...allt i världen och allt där bortom får det att snurra. Nå, spännande är det. Ja Zombie detta med olika dimensioner o dy hur tiden förändras ute i rymden osv. Tydligen kan det finnas mella nio till elva dimensioner ...(en teori som kanske förändrats sen i somras).

Ja dessutom finns det så mycket främmande materia out there, det kan väl i runda tal handla om någonstans kring 99 procent främmande ämnen som vi ännu inte vet något om :wink:. För att inte tala om allt här på jorden (känner att jag snart inte kan uttala mig om nåt), läste just en spännande bok om spöken och spökerier i Sverige och jag säger då att bara att jag vet mindre och mindre om mer och mer.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-21 20:40:16

Miche skrev:Jaha, du har du har läst Tedenstig... Bild
?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Sofia75 » 2012-04-21 20:44:51

nallen skrev:
ufo skrev:Men de [vetenskapen] har också bara presterat "teorier" [...]

Vad skulle de annars presentera?
Läs en grundkurs i vetenskapsteori!

@Sofia75: kan du sätta ett kryss någonstans utanför pappret genom att rita på pappret?

Självklart! ;) Det är bara att trycka hårt som satan och sedan flytta pappret. ;)
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav nallen » 2012-04-21 20:49:34

:-)002 *ger upp*
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Sofia75 » 2012-04-21 20:58:55

Zombie skrev:Det kan ju alltid tänkas att även tiden har flera skikt som vi inte anar, eller att den helt enkelt fortsatte oskadd tvärs igenom vårt "universums" "början", eller att vår enkla logik har flera skikt som vi inte anar, eller att den helt enkelt inte kan täcka allt som "finns"... ...

Min grundtanke är alltid att vi ju inte vet allt. Det mesta av det mesta är teorier. Vår uppfattning av världen med våra sinnen är ju så otroligt begränsad. Men shit vad coola tekniska prylar det finns nu för tiden! T ex electronaccelerator, kärnkraftverk... Och telefonen jag skriver på för att ta några! Tänk vad långt vi kommit. Undrar hur världen ser ut om t ex 30 år?! :)
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Sofia75 » 2012-04-21 21:08:49

Ugglan skrev:Ja eller hur geocache...allt i världen och allt där bortom får det att snurra. Nå, spännande är det. Ja Zombie detta med olika dimensioner o dy hur tiden förändras ute i rymden osv. Tydligen kan det finnas mella nio till elva dimensioner ...(en teori som kanske förändrats sen i somras).

Ja dessutom finns det så mycket främmande materia out there, det kan väl i runda tal handla om någonstans kring 99 procent främmande ämnen som vi ännu inte vet något om :wink:. För att inte tala om allt här på jorden (känner att jag snart inte kan uttala mig om nåt), läste just en spännande bok om spöken och spökerier i Sverige och jag säger då att bara att jag vet mindre och mindre om mer och mer.

Hehe, ja visst vore det lustigt om vi "vetenskapsmänniskor" fick oss en smäll på näsan om det visade sig att de där 99 procenten är alla gamla runtdrällande använda själar som spökar runt I hela universum. ;D
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-21 21:33:35

ufo skrev:
Miche skrev:Jaha, du har du har läst Tedenstig... Bild
?
Kan det vara en viss "Ove Tedenstig" du syftar på?
Det verkar vara en förvirrad själ som inte har något konstruktivt att bidra med på egen hand.
Jag avstår att läsa mer av honom än det lilla denna googling resulterade i.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Miche » 2012-04-21 21:34:54

ufo skrev:
Miche skrev:Jaha, du har du har läst Tedenstig... Bild
?

Matter Unified av Ove Tedenstig. Underligt nog ger sidan sken av att hela boken är upplagd, men det är bara första kapitlet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in