Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2012-04-11 7:55:25

Att tänka på är att när ni bokar tid hos tandläkaren fråga om dom "godtar" tandvårdskortet. Inte alla som vill ha det extraarbetet med papper det blir för dom.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-04-13 1:17:21

jag har ingen AS-diagnos än (står i kö för utredning) men tillhör grupp 3, dvs stora och varaktiga funktionshinder.

Jag har dock ingen hemhjälp och kan alltså inte få tandvårdskort enligt mitt personliga ombud (hon kollade med landstinget säger hon). Jag har färdtjänst, men inga andra insatser. Intyg från läkare finns, både diagnos, anmes och ett tandintyg.

Kan det verkligen stämma tänker jag nu när jag har läst den här tråden? Jag har inte sökt eftersom hon sa att jag inte har rätt till det.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Henkkalexi » 2012-04-13 8:54:47

tramsmaja skrev:jag har ingen AS-diagnos än (står i kö för utredning) men tillhör grupp 3, dvs stora och varaktiga funktionshinder.

Jag har dock ingen hemhjälp och kan alltså inte få tandvårdskort enligt mitt personliga ombud (hon kollade med landstinget säger hon). Jag har färdtjänst, men inga andra insatser. Intyg från läkare finns, både diagnos, anmes och ett tandintyg.

Kan det verkligen stämma tänker jag nu när jag har läst den här tråden? Jag har inte sökt eftersom hon sa att jag inte har rätt till det.


Tycker absolut att du ska göra ett försök iallafall, om du orkar. Det verkar lite godtyckligt ibland, verkar det som...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Lilla Gumman » 2012-04-13 23:28:31

Hej!

I Mjölby gav kurator mig en blankett som hon hjälpte mig fylla i. Kuratorn trodde inte att det var någon idé att ansöka, men visst kunde jag försöka. Jag ansökte och fric kortet utan problem, så den kuratorn hade fel. I Ludvika frågade kuratorn på habiliteringen om jag förstod att jag skulle borsta tänderna två gånger om dagen, och om jag gjorde det självständigt. Eftersom svaren var ja på bägge frågorna sa han att jag inte skulle få något tandvårdskort, för det var till för de som bodde på boenden och var mer handikappade än jag.
När jag började på daglig verksamhet fick jag tandvårdskortet i handen av nån handläggare (handläggarna höll till i samma hus som den grupp inom daglig verksamhet jag började på).

Numera räcker det att ha insats kontaktperson för att få tandvårdskortet. Men man måste ha någon pågående insats för att få kortet. Att man måste bo på ett särskilt boende och vara jättehandikappad stämmer alltså inte. Lagvrängare finns det gott om runt om i landet, så också i Ludvika.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav earlydayminer » 2012-04-21 0:11:49

Yay. Mitt fungerade och var giltigt. 150 Kr varje gång, yes!

Har även pratat en del om min skräck för att rotfylla.. Så om jag får akuta problem skulle jag ringa tandläkaren så jag får antibiotika. Och när det väl ska rotfyllas kommer jag sannolikt få möjlighet att göra så under narkos.


Det kanske finns ett ljus i slutet av tunneln.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-04-22 17:43:47

Nån som har bra argument att dra fram inför biståndshandläggaren? Jag ska träffa denne i maj och be om tandvårdsstödsintyg. Jag uppfyller både personkrets 1 och så har jag mediciner som ger ökad risk för karies (muntorrhet).
Om jag inte får intyget, kan jag överklaga skriftligt då? Man kan väl inte överklaga en vägran att ge intyget menar jag? :?
Zima33
 
Inlägg: 3666
Anslöt: 2011-05-09

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2012-04-22 18:20:26

Zima33 skrev:Om jag inte får intyget, kan jag överklaga skriftligt då?

Se till att få ett eventuellt avslag skriftligt, annars är det svårt att överklaga.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-04-22 20:07:39

Miche skrev:
Zima33 skrev:Om jag inte får intyget, kan jag överklaga skriftligt då?

Se till att få ett eventuellt avslag skriftligt, annars är det svårt att överklaga.

Ja, det var det jag tänkte, men om jag inte får det skriftligt då? Måste jag skriva en begäran om intyg och lämna in i receptionen så de måste göra avslaget skriftligt? :?
Zima33
 
Inlägg: 3666
Anslöt: 2011-05-09

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav JvA00 » 2012-04-22 20:12:22

Zima33 skrev:
Miche skrev:
Zima33 skrev:Om jag inte får intyget, kan jag överklaga skriftligt då?

Se till att få ett eventuellt avslag skriftligt, annars är det svårt att överklaga.

Ja, det var det jag tänkte, men om jag inte får det skriftligt då? Måste jag skriva en begäran om intyg och lämna in i receptionen så de måste göra avslaget skriftligt? :?


Alla myndighetsbeslut eller avslag har du rätt att få skriftligen. Hon agerar ju som handläggare myndighetsutövare så oavsett vad hon tycker eller tänker har du rätt att få hennes nekan skriftligen. Om hon inte vill skriva det eller tycker det är onödigt så stå på dig, och om det behövs påminn henne om att hon har skyldighet enligt lag och att hennes myndighet troligen inte vill få onödiga böter på sig.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-04-22 20:16:57

JvA00 skrev:Alla myndighetsbeslut eller avslag har du rätt att få skriftligen. Hon agerar ju som handläggare myndighetsutövare så oavsett vad hon tycker eller tänker har du rätt att få hennes nekan skriftligen. Om hon inte vill skriva det eller tycker det är onödigt så stå på dig, och om det behövs påminn henne om att hon har skyldighet enligt lag och att hennes myndighet troligen inte vill få onödiga böter på sig.

Okej! Tack! Får väl sitta där tills jag får det jag vill ha... :lol:
Zima33
 
Inlägg: 3666
Anslöt: 2011-05-09

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-04-22 21:06:14

JvA00 skrev: och om det behövs påminn henne om att hon har skyldighet enligt lag och att hennes myndighet troligen inte vill få onödiga böter på sig.

Förresten, vet du vilken lag det står i? Kan vara bra att veta vilken paragraf och kapitel typ... *aspig* :?
Zima33
 
Inlägg: 3666
Anslöt: 2011-05-09

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Afrodithe » 2012-04-24 13:52:42

Nu har reglerna stramats åt rejält, åtminstonde i Stockholm, förut fick tandläkaren skriva en sk förhandsprövan om kostnaden för en behandling bedömdes överstiga 15000 kr på ett år, om tandvårdskostnaderna understeg denna summa på ett år var det bara att "köra" på, men nu måste förhandsprövan göras varje gång en krona/brygga ska sättas in oavsett kostnaden.
Afrodithe
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2012-04-24

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2012-04-25 7:01:48

Afrodithe skrev:Nu har reglerna stramats åt rejält, åtminstonde i Stockholm, förut fick tandläkaren skriva en sk förhandsprövan om kostnaden för en behandling bedömdes överstiga 15000 kr på ett år, om tandvårdskostnaderna understeg denna summa på ett år var det bara att "köra" på, men nu måste förhandsprövan göras varje gång en krona/brygga ska sättas in oavsett kostnaden.


Är ju helt sjukt men beror väl på att det finns tandläkare som fuskat med detta....suck....och som vanligt är det vi som blir lidande.....
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav 424stil » 2012-08-03 1:45:09

Får man behålla tandvårdskortet om man flyttar?

Jag funderar på att flytta från Göteborg till Stockholm, får jag behålla mitt tandvårdskort? Jag har diagnosen AS.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2012-08-03 3:34:47

Tandvårdskortet gäller bara i landstinget där det är utfärdat så du måste söka ett nytt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Wagner » 2012-08-08 0:57:36

Zima33 skrev:Nån som har bra argument att dra fram inför biståndshandläggaren? Jag ska träffa denne i maj och be om tandvårdsstödsintyg. Jag uppfyller både personkrets 1 och så har jag mediciner som ger ökad risk för karies (muntorrhet).
Om jag inte får intyget, kan jag överklaga skriftligt då? Man kan väl inte överklaga en vägran att ge intyget menar jag? :?


Lite sent svar men hör om det finns någon psykiatrihandläggare på soc. Finns där jag bor och det underlättar enormt i kontakten med dom.
Wagner
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Skåne

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-08-08 14:35:45

Wagner skrev:
Zima33 skrev:Nån som har bra argument att dra fram inför biståndshandläggaren? Jag ska träffa denne i maj och be om tandvårdsstödsintyg. Jag uppfyller både personkrets 1 och så har jag mediciner som ger ökad risk för karies (muntorrhet).
Om jag inte får intyget, kan jag överklaga skriftligt då? Man kan väl inte överklaga en vägran att ge intyget menar jag? :?


Lite sent svar men hör om det finns någon psykiatrihandläggare på soc. Finns där jag bor och det underlättar enormt i kontakten med dom.

Tack för svar.
Jag fick mitt kort utan problem. :D
Zima33
 
Inlägg: 3666
Anslöt: 2011-05-09

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-08-09 21:11:19

Har varit på kontroll nu, för första gången på över 9 år, Har 8 hål :? Tur att det bara kommer kosta 200 kr per gång... Tack Sverige för Tandvårdsstödsintyget!
Zima33
 
Inlägg: 3666
Anslöt: 2011-05-09

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2012-08-09 22:02:12

Zima33 skrev:Tur att det bara kommer kosta 200 kr per gång...

Detta är inte riktigt sant, när du kommer upp i högkostnadsbeloppet för sjukvård (alltså även för besök hos vanliga vården) så är det gratis. Kolla med din vårdcentral och skaffa dig ett stämpelkort där med de belopp du betalat så att du inte behöver betala mer än du faktiskt ska.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav earlydayminer » 2012-08-09 23:03:05

Jag betalade 200SEK för narkos + 8 lagade tänder.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-08-10 19:28:16

Miche skrev:
Zima33 skrev:Tur att det bara kommer kosta 200 kr per gång...

Detta är inte riktigt sant, när du kommer upp i högkostnadsbeloppet för sjukvård (alltså även för besök hos vanliga vården) så är det gratis. Kolla med din vårdcentral och skaffa dig ett stämpelkort där med de belopp du betalat så att du inte behöver betala mer än du faktiskt ska.

Tack men jag har ett redan, receptionisten på FTV stämplade i det. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3666
Anslöt: 2011-05-09

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-09-08 21:33:30

Miche skrev:
Zima33 skrev:Tur att det bara kommer kosta 200 kr per gång...

Detta är inte riktigt sant, när du kommer upp i högkostnadsbeloppet för sjukvård (alltså även för besök hos vanliga vården) så är det gratis. Kolla med din vårdcentral och skaffa dig ett stämpelkort där med de belopp du betalat så att du inte behöver betala mer än du faktiskt ska.


Om man har frikort (landstingets, fått på psyk t.ex.) är det gratis att gå till tandläkaren då?
Det kan väl inte gälla lagningar och sånt väl?

Jag har inte varit hos tandläkaren på snart 17 år och nu har jag en jävla tandvärk... har insett att jag nog måste dit men jag har ju inte råd att laga allt som är trasigt :-)004
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2012-09-08 21:51:53

tramsmaja skrev:Om man har frikort (landstingets, fått på psyk t.ex.) är det gratis att gå till tandläkaren då?
Det kan väl inte gälla lagningar och sånt väl?

För att det ska bli gratis så måste du ha ett tandvårdskort (som du kan få om du har Aspergerdiagnos), prata med dina vårdkontakter (de på psyk) eller habiliteringen.

När du väl har det så går tandvården (inklusive lagningar) på vanliga frikortet!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav Skakspjut » 2012-09-16 14:40:06

Så alla med AS får ett tandvårdskort? Jag har för mig att mitt gått ut men inte har jag fått något nytt :-)063 Vad kan jag göra?
Skakspjut
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-09-16

Återgå till Aspergare och vården



Logga in