Körkort och bilkörning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav ford » 2008-03-11 12:19:48

Nej, det är inte rättvist, det borde vara hårdare tag mot alla som inte är lämpliga att sitta bakom en ratt.

Dock rättfärdigar det inte att man kör bil, om man bedömts olämplig p.ga. as-relaterade skäl, då det faktiskt inte är vägverket, utan totalt oskyldiga medmänniskor, som blir lidande om man skadar/kör ihjäl någon..
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:27:29, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Liten Blå Kanin » 2008-03-11 13:04:05

Grundiden är väl fin.

Klarar man inte av att köra bil ska man fan inte göra det heller, oavsett om man är blind eller dum.

Klarar man det däremot, då ska man få köra bil.

Och nånstans måste det väl skrivas ned i ord vad man menar, så att de som ska bestämma om man får körkort eller inte förstår..
Senast redigerad av Liten Blå Kanin 2011-05-04 10:27:29, redigerad totalt 1 gång.
Liten Blå Kanin
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2007-05-19

Inläggav Parvlon » 2008-03-11 13:07:29

ford skrev:Nej, det är inte rättvist, det borde vara hårdare tag mot alla som inte är lämpliga att sitta bakom en ratt.

Dock rättfärdigar det inte att man kör bil, om man bedömts olämplig p.ga. as-relaterade skäl, då det faktiskt inte är vägverket, utan totalt oskyldiga medmänniskor, som blir lidande om man skadar/kör ihjäl någon..
Ok, själv så tog jag körkort med en gång jag fyllde 18 och eftersom jag hade som intresse att reparera bilar så hade jag inte en tanke på att inte kunna få det.
Intresset hjälpte mig mycket att klara av det.
Det tog iofs längre tid än andra, men hade jag fått det uppkört i fejjan innan att jag 'har svårare, om ens möjligt' än andra att klara av körkortet för att jag har neuropsykiatriska problem vettefan om jag hade klarat eller ens haft intresse utav bilar eftersom jag troligen aldrig kommer få köra en. Min farsa blev av med C kortet, för att han inte kunde fylla i formuläret som Läkaren gav han.
Iofs har väl osäkerheten med något AS symptom att göra men vad det har med att göra ifall han kan köra Lastbil sämmre än andra, dvs NT's som ofta ens aldrig suttit i en Lastbil är lite konstigt, farsan har f.ö 2st lastbilar. 1 som fungerar.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:27:29, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Liten Blå Kanin » 2008-03-11 13:09:05

På vilket sätt kunde han inte fylla i pappren? Kunde han inte få hjälp?
Senast redigerad av Liten Blå Kanin 2011-05-04 10:27:29, redigerad totalt 1 gång.
Liten Blå Kanin
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2007-05-19

Inläggav Parvlon » 2008-03-11 13:11:12

Det vet jag ej riktigt, han snackar om att det var frågor han inte förstod.
Det hjälper nog ej att han anser att asperger inte finns.
Att det är ett påhitt utav myndigheterna mer än något annat, jag jobbar med att få han att förstå LSS lagarna, han skulle behöva en sån där städistant.
Läkaren kände nog inte för att förklara i detalj heller.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 4 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-03-11 13:11:13

ford skrev:Nej, det är inte rättvist, det borde vara hårdare tag mot alla som inte är lämpliga att sitta bakom en ratt.

Dock rättfärdigar det inte att man kör bil, om man bedömts olämplig p.ga. as-relaterade skäl, då det faktiskt inte är vägverket, utan totalt oskyldiga medmänniskor, som blir lidande om man skadar/kör ihjäl någon..


Min gissning är dock att de flesta människor ofta eller alltid egentligen är olämpliga att köra bil, så om man skulle strama åt reglerna och även kunna se till att de efterlevs så skulle det moderna samhället stanna.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ford » 2008-03-11 13:17:15

Kanske hade det å andra sidan lett till något positivt, eftersom vi i så fall hade tvingats att förändra hela vårt transportsystem.

Massbilismen, är inte någon hållbar utveckling, om vi så skulle uppfinna en bilmotor med noll miljöpåverkan, eftersom ökad bilism ständigt kräver fler och större vägar, vilket i sin tur leder till ökad bilism, vilket leder till behovet av ännu fler och ännu större vägar, vilket leder till ökad bilism o.s.v......
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2008-03-11 13:20:11

ford skrev:Kanske hade det å andra sidan lett till något positivt, eftersom vi i så fall hade tvingats att förändra hela vårt transportsystem.

Massbilismen, är inte någon hållbar utveckling, om vi så skulle uppfinna en bilmotor med noll miljöpåverkan, eftersom ökad bilism ständigt kräver fler och större vägar, vilket i sin tur leder till ökad bilism, vilket leder till behovet av ännu fler och ännu större vägar, vilket leder till ökad bilism o.s.v......


Men det är dock en annan fråga.

Min poäng är förstås att de moderna samhället börjar ställa allmer omänskliga krav på oss och glömmer bort att vi faktiskt bara är människor, med alla våra fel och brister. Dessa ökande krav leder i sin tur till stress och sömnproblem som gör oss till ännu sämre på att köra bil och allt annat vi behöver göra.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ford » 2008-03-11 13:23:35

Det håller jag med om, men någonstans måste man ju ändå sätta gränsen för hur pass många fel och brister man bör tillåtas ha i egenskap av förare, då det trots allt inte bara är ens eget- utan även andra människors liv man riskerar.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2008-03-11 13:29:11

ford skrev:Det håller jag med om, men någonstans måste man ju ändå sätta gränsen för hur pass många fel och brister man bör tillåtas ha i egenskap av förare, då det trots allt inte bara är ens eget- utan även andra människors liv man riskerar.


Jo, men återigen, var sätter man den gränsen? Det kommer bli en kompromiss i stort sett oavsett hur högt eller lågt man sätter den.

Frågan är då om t.ex. AS vanligen är något större problem jämfört med att folk kör trötta och stressade etc. Jag märker ju själv hur stor skillnad det är på mig som bilförare när jag är trött resp. utvilad, till exempel, och om jag möjligen skulle vara sämre förare pga. AS så tror jag det är högst marginellt i förhållande till sådana variationer beroende på tillfälle. Det behövs en ganska markant allmän försämring pga ett NPF för att det ska vara meningsfullt att neka någon körkort, menar jag, eftersom andra faktorer troligen är så mycket större. Risken är dock att man går extra hårt åt folk med diagnoser nu och blir väldigt petig med att neka körkort på tveksamma grunder.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Titti » 2008-03-11 13:45:38

Det finns (minst) en gammal diskussion om körkort här Ta körkort

Där diskuterade vi bla läkarintyg och diagnoser. Kanske finns det något där som kan kännas aktuellt även idag?

Moderator: Trådarna är nu hopslagna.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav sugrövmanövern » 2008-03-11 13:52:25

Kvasir skrev:
ford skrev:Det håller jag med om, men någonstans måste man ju ändå sätta gränsen för hur pass många fel och brister man bör tillåtas ha i egenskap av förare, då det trots allt inte bara är ens eget- utan även andra människors liv man riskerar.


Jo, men återigen, var sätter man den gränsen?
Ja, var? Jag har kört prickfritt i 13 år. Det är ingenting värt när diagnosrunkeri får makten, då dras alla över samma kam.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Titti » 2008-03-11 14:02:08

sugrövmanövern skrev:
Kvasir skrev:
ford skrev:Det håller jag med om, men någonstans måste man ju ändå sätta gränsen för hur pass många fel och brister man bör tillåtas ha i egenskap av förare, då det trots allt inte bara är ens eget- utan även andra människors liv man riskerar.


Jo, men återigen, var sätter man den gränsen?
Ja, var? Jag har kört prickfritt i 13 år. Det är ingenting värt när diagnosrunkeri får makten, då dras alla över samma kam.

Jag blev ombedd att inge läkarintyg för mindre än ett år sedan inför förnyelse och det var inga som helst problem. Jag skriver mer om det i tråden jag nyss hänvisade till.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-03-11 14:09:01

Titti skrev:Jag blev ombedd att inge läkarintyg för mindre än ett år sedan inför förnyelse och det var inga som helst problem. Jag skriver mer om det i tråden jag nyss hänvisade till.


Läkarintyg för förnyelse? Hm, var det så att du har lastbilskort eller något liknande? Jag har i alla fall inte behövt något läkarintyg sedan första gången, och jag har ju haft körkort lika länge som dig.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Titti » 2008-03-11 14:18:37

Kvasir skrev:
Titti skrev:Jag blev ombedd att inge läkarintyg för mindre än ett år sedan inför förnyelse och det var inga som helst problem. Jag skriver mer om det i tråden jag nyss hänvisade till.


Läkarintyg för förnyelse? Hm, var det så att du har lastbilskort eller något liknande? Jag har i alla fall inte behövt något läkarintyg sedan första gången, och jag har ju haft körkort lika länge som dig.

Exakt. Och så fyllde jag 45 förra året och då måste jag in med nytt intyg. För tillfället kör jag inte så mycket lastbil men jag har kört långtradare och det är ju synd att utesluta möjligheten att göra det någon mer gång.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Alien » 2008-03-11 14:24:02

4 § Vid bedömning enligt detta kapitel ska störningar av
impulskontroll, koncentrationsförmåga, uppmärksamhet och
omdöme samt tvångsmässig fixering beaktas.


Det är väl "tvångsmässighet" och rigiditet som är problemet för en aspergare.

Fast jag förstår inte vad som menas i praktiken. Ska man inte följa trafikreglerna, är de inte till för säkerheten? Eller menas det att man är en bromskloss, om man håller fartgränsen 90 i stället för att köra minst 100, som alla andra?

Om jag själv känner att jag egentligen behöver köra bara 80, för att hinna med, så är jag väl en riktig trafikfara. Men då är det ju inte jag som är rigid, snarare är trafiken i sig icke flexibel, dvs jag måste följa trafikrytmen och inte min egen rytm. I trafiken finns ingen plats för individualism.

Om man är impulsstyrd och lätt retar upp sig (ADHD-drag) förstår jag att man är en trafikfara. Å andra sidan kan tydligen ADHD (i motsats till AS) gå över. Då gäller det "bara" att få ett intyg på det, att man inte längre har ADHD.

Min teori är att en förare som är medveten om sina begränsningar och kör därefter är mindre trafikfarlig än en som iofs är skicklig men tror att han (oftast en han) är bättre än han är och därför tar risker. För att inte tala om alla som kör alkoholpåverkade. Beror verkligen olyckor med unga män på att de har ADHD, brukar inte just unga män med färskt körkort överskatta sin förmåga? Det står att chefsläkaren "tror", har de inga undersökningar?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kvasir » 2008-03-11 14:24:31

Just det, men då är alltså förmodligen bara in undantagsfall som vi som redan har körkort kan tänkas få formella problem, eftersom de flesta av oss bara torde ha vanliga A- eller B-körkort. Såvida inte diagnoser börjar rapporteras till vägverket förstås, men tror jag inte får ske med nuvarande lagstiftning i alla fall.

Gissningsvis så finner man heller ingen större anledning att ifrågasätta oss som redan har kört prickfritt en längre tid.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2008-03-11 14:55:54

Kvasir skrev:Såvida inte diagnoser börjar rapporteras till vägverket förstås, men tror jag inte får ske med nuvarande lagstiftning i alla fall.
Jodå det går alldeles utmärkt. Förr var Läkarna 'ombedda' att rapportera, nu heter det att det är tvunget.

Regeringsuppdrag om läkares skyldighet att anmäla olämpliga förare (PDF-fil, 2,0 MB)

Men det är ju för vårat eget bästa..... ( upprepar man den tanken i huvudet tillräckligt ofta så går man snart på vad som helst )

Gissningsvis så finner man heller ingen större anledning att ifrågasätta oss som redan har kört prickfritt en längre tid.
Min farsa har kört felfritt multum tusen mil i bil,MC och även en del Lastbil men då drog dem kortet p.ga att han inte accepterar aspergerdiagnosen.
Han har inga medecinska problem, fungerar lite 'udda' bara, lixom de flesta med AS gör.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-03-11 15:03:20

Parvlon skrev:Jodå det går alldeles utmärkt. Förr var Läkarna 'ombedda' att rapportera, nu heter det att det är tvunget.

Regeringsuppdrag om läkares skyldighet att anmäla olämpliga förare (PDF-fil, 2,0 MB)

Men det är ju för vårat eget bästa..... ( upprepar man den tanken i huvudet tillräckligt ofta så går man snart på vad som helst )


Jo, men det säger väl bara att läkaren ska rapportera om denna anser en patient vara olämplig som bilförare. Dvs. en diagnos i sig ska inte rapporteras med någon automatik.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2008-03-11 15:10:55

Kvasir skrev:
Jo, men det säger väl bara att läkaren ska rapportera om denna anser en patient vara olämplig som bilförare. Dvs. en diagnos i sig ska inte rapporteras med någon automatik.
kanske, dock ej olagligt o tror ej det meningen att det bara är människor som söker kort som kommer genomgå en valideringsprövning utav en Läkare.

Fast du kanske menade att diagnosteamet inte 'rapporterar' till VV?
Tror faktist dem nu har som plikt att göra bedömningen redan där på vuxna människor.
Men det har jag bara fått för mig, efter att ha läst länkarna.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-03-11 15:20:32

Jag menade att varken diagnosteamet eller någon annan läkare som känner till diagnosen har någon anledning att rapportera bara för att man har fått en diagnos, utan det krävs också att de själva gör bedömningen att man är olämplig som bilförare. Men jag kan ha missförstått.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2008-03-11 15:28:31

Jo så är det nog. Men har de inte tid, eller resurser att göra bedömningen så innebär plikten antagligen att de rapporterar vidare.

Hela den här systematiseringsgrejjen skrämmer mig.. men det är bara till att svälja och ta emot om man vill.
pdf filen skrev:Vägverket föreslår att ett för hela landet heltäckande SYSTEM med trafikmedicinska centrum och enheter byggs upp.
Ett sådant system skulle också ge stöd till Läkare i primärvården när det gäller Läkarens skyldighet att agera i relation till lämpligheten att inneha körkort.
De föreslår att detta ska betalas av bilägarna; 15kr/fordonsägare.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-03-11 15:38:03

Parvlon skrev:Jo så är det nog. Men har de inte tid, eller resurser att göra bedömningen så innebär plikten antagligen att de rapporterar vidare.


Jag tror inte det handlar om att göra någon speciell utredning eller så, utan bara att läkare ska fundera över körkortslämpligheten. Det behöver ju inte innebära mera än att om läkaren inte ser någon omedelbar och uppenbar anledning att diagnosen skulle påverka lämpligheten som förare så bryr sig denne inte mera om saken. Rapportering skulle i så fall bara ske om läkaren tycker det finns uppenbar anledning eller i alla fall anledning att utreda saken vidare. Men visst, det är genast mera oroande när en viss diagnos hamnar på pränt officiellt i vägverkets papper, än om det bara handlar om att allmänt bedöma en persons lämplighet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sugrövmanövern » 2008-03-11 15:38:31

Parvlon skrev:Min farsa har kört felfritt multum tusen mil i bil,MC och även en del Lastbil men då drog dem kortet p.ga att han inte accepterar aspergerdiagnosen.
:shock: Ja, det är det jag säger, diagnosrunkeri. Man blir liksom paranoid och undrar om man öht vågar söka psykvård mer, eftersom allt man säger kan vantolkas. Jag vet ju inte hur tydligt det framgår i min journal att jag en gång i tiden bedömts lämplig som bilförare. Det är ju knappast någon som orkar läsa igenom den luntan, de gör en ny godtycklig bedömning liksom :? . Ja, man får väl fila på formuleringarna inför framtida ifrågasättanden. Så man är redo.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:27:30, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in