Linux distro vilken är bäst?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Linux distro vilken är bäst?

Inläggav Sammelsurium » 2012-04-19 15:53:40

Kimmelie skrev:Det skulle verkligen behövas en gemensam standard som alla Linuxdistar följer.

Det finns det, Linux Standard Base. Det är väl lite si och så med hur mycket olika distar följer denna dock.

På en högre nivå finns freedesktop.org som jobbar för standarder för skrivbordsmiljöer.

Att Ubuntu är dåliga på att förmedla sina patchar up stream är dock ett etablerat faktum. Många utvecklare som är irriterade över det.

Oftast är inte detta ett problem jag märker av. En överväldigande majoritet av den mjukvara jag använder finns tillgänglig i min distributions repository och de jag kompilerar själv bygger utan problem. Det är just ofri mjukvara som ibland kan ställa till det.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav plåtmonster » 2012-04-19 16:08:07

Det verkar symptomatiskt att stora och populära mjukvaror med kommersiellt stöd leder till "fördärvet".
Innan var det väl RedHat som var där..
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Miche » 2012-04-19 23:50:20

Det är väl storhetsvansinnet som tar överhanden, precis som för Microsoft och enligt min åsikt även för Apple.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Sammelsurium » 2012-04-20 8:18:53

Nja, det är väl rätt naturligt att olika de som står bakom en distribution försöker göra deras dist så bra som möjligt. Ibland innebär det att man tillför egna lösningar som inte är kompatibla med övriga distributioner. T.ex PulseAudio vs. esound, systemd/upstartd vs. initscript, snart Wayland vs. Xorg.

Fördelen med fri mjukvara är att om lösningen är bra nog kommer (iaf kan) andra att gå över till den nya lösningen.

Fast på låg nivå är det förstås bedrövligt. Det är trist att (när?) det inte enkelt går att flytta över en binär från ett Debian-system till ett Fedora-system.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-04-20 17:40:58

Haiku låter kul ska nu testa det, om någon är sugen på feedbacken är det bara att fråga.
Menar då inte diktformen, då den känns lika torr som en Japansk kamikazibombares motiv.
Zerg_Tankian

Anslöt: 2010-08-24

Återgå till IT-forum

Logga in