Kulturministern åt "rasisttårta"
80 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Kulturministern åt "rasisttårta"
http://svt.se/2.27170/1.2774715/kraver_ ... asisttarta
http://www.svd.se/kultur/afrosvenskar-k ... 061217.svd
Jag växlar mellan att tycka tårtan är rolig och makaber. Förstår inte varför den skulle vara rasistisk?
Jag växlar mellan att tycka tårtan är rolig och makaber. Förstår inte varför den skulle vara rasistisk?
Re: Kulturministern åt "rasisttårta"
Kahlokatt skrev:http://svt.se/2.27170/1.2774715/kraver_kulturministerns_avgang_efter_rasisttarta
Ähe inget stöttande med den där bilden. Visar bara på att hon är en kannibal. Det är väll inget rasistisk med att vara kannibal?
Hennes make, anno 1985.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Det är symbolik. Något som berör NT människor djupt.. beskåda pajkastningen de närmaste veckorna.
@slackern, Det vore mer korrekt att någon som råkat bli sjuk av jobbet som lever på bidrag därför låg där. Arbete gör människor fria, resten kan vi äta upp , Soylent green for the people!
@slackern, Det vore mer korrekt att någon som råkat bli sjuk av jobbet som lever på bidrag därför låg där. Arbete gör människor fria, resten kan vi äta upp , Soylent green for the people!
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Efter en snabb googling verkar ALLA tycka att tårtan är fasansfullt rasistisk. Alla utom jag. Och rasistäcklen. Jag blir rädd för mig själv. Jo, på allvar. Är jag helt avtrubbad eftersom jag mest bara tycker tårtan är äcklig?
Kahlokatt skrev:Efter en snabb googling verkar ALLA tycka att tårtan är fasansfullt rasistisk. Alla utom jag. Och rasistäcklen. Jag blir rädd för mig själv. Jo, på allvar. Är jag helt avtrubbad eftersom jag mest bara tycker tårtan är äcklig?
MINST en tycker att det är en stor konsthändelse:
Därför är Makode Lindes könsstympningstårta årets största svenska konstögonblick
http://rodeo.net/johan-wirfalt/2012/04/ ... ogonblick/
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
För att den har röda läppar.Kahlokatt skrev:Förstår inte varför den skulle vara rasistisk?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14690952.ab
Den svartmålade kroppen med de röda läpparna, det är i sig väldigt allvarligt.
Det är inte förrän nu jag ser kopplingen till könsstympning. Tycker det är äckligt och anser självklart att könsstympning är en genomvidrig företeelse. Men jag kan fortfarande inte se tårtan som rasistisk? Konstnären verkar ju själv ha afrikanska rötter, förresten.
Håller med Kahlokatt, äckligt. Jag hade inte skurit, än mindre ätit. Men alla politiker har dåligt omdöme, ingen idé att avsätta.
Tårtan är en N-karikatyr. Sådant anses idag rasistiskt. Bara att lyda och vara politiskt korrekt även om politikerna karvar i en tårtfitta.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag tycker heller inte den är rasistisk, men jag har lärt mig att ALLA referenser till någon som helst urskiljbar grupp människor som inte är vita arier klassas som rasistiskt.Kahlokatt skrev:Efter en snabb googling verkar ALLA tycka att tårtan är fasansfullt rasistisk. Alla utom jag.
Fråga mig inte varför det är så.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
ufo skrev:Jag tycker heller inte den är rasistisk, men jag har lärt mig att ALLA referenser till någon som helst urskiljbar grupp människor som inte är vita arier klassas som rasistiskt.Kahlokatt skrev:Efter en snabb googling verkar ALLA tycka att tårtan är fasansfullt rasistisk. Alla utom jag.
Fråga mig inte varför det är så.
Det tvivlar jag på – litet mer tror jag måste till. Här tyckte jag det verkade rätt solklart. Att döma av bilden återgav tårtan ungefär den gamla vanliga västerländska karikatyren av negern. (Jämför Juden i kaftan, kroknäsa, kutrygg och lismande smil; Kinesen halt smilande i toppig stråhatt; osv. osv.) Konstnären menade det som en kritik av just de föreställningarna.
Men för att kunna se det måste man vara såpass insatt i gängse konstspråkskoder att man tänker i sådana metanivåer. Övriga – den stora allmänheten – ser bara karikatyren och tolkar den som ännu en i raden. Och är man då svart kan man säkert ha fått nog av sådant till en grad som vi vita ska vara djävligt försiktiga med att tro att vi kan sätta oss in i.
Alltså: den vanliga språkförbistringen i fråga om "modern", "problematiserande" osv. konst.
Ja just därför, försiktighetsprincipen.Zombie skrev:Och är man då svart kan man säkert ha fått nog av sådant till en grad som vi vita ska vara djävligt försiktiga med att tro att vi kan sätta oss in i..
Finns det en koppling till annan folkgrupp så klassar man det som rasistiskt.
Tänker man på det innan man lämnar ut verk eller annat arbete så slipper man bli hudflängd i median.
Fast när jag ser den här bilden så kan jag fatta att det kan uppfattas som nervärderande. Alla kulturtanter skrattar som fan och tycker att det är skitlustigt att få äta lite människokött.
Finns inget rasistiskt med tårtan. Konstnären själv arbetar emot rasistiska åsikter dessutom.
Folk blir alldeles för lätt förolämpade av saker och ting i detta land. Jag tyckte den vara lite smårolig.
Verkar som att det enda vi gör i Sverige är att skrika RASIST åt folk för minsta lilla sak.
Folk blir alldeles för lätt förolämpade av saker och ting i detta land. Jag tyckte den vara lite smårolig.
Verkar som att det enda vi gör i Sverige är att skrika RASIST åt folk för minsta lilla sak.
Må pajkastningen och debatterna börja..!
Hamstrar lite chipspåsar Mörderater vs Såssar vs Vita vs Svarta
Hamstrar lite chipspåsar Mörderater vs Såssar vs Vita vs Svarta
- plåtmonster
Haha, aldrig sett något liknande. Jag skulle börjat skära nån annanstans och inte där alla äckliga politiker (eller vad det är) varit med sina labbar.
Ja, jag tycker ju tårtan är provocerande och skulle absolut inte velat skära i den. Men dels är konstnären själv afrikan, dels ska ju konst vara provocerande numera. Så jag tycker Afrosvenskarnas Riksförbund hade för bråttom med att spela ut rasistkortet.
http://www.svd.se/kultur/afrosvenskar-k ... 061217.svdKonstnären Makode Linde anser att Afrosvenskarnas riksförbund missförstått hans konstverk, vilket han beklagar.
- Med tanke på det fattiga utbud som finns i Sverige av konstnärer som skulle kunna definiera sig som afrosvenskar, så hade man ju hoppats att Afrosvenskarnas riksförbund var litet mer insatta i den konst som jag håller på med, säger han till TT.
Makode Linde är känd för att i sin konst just utgå från rasism, främlingsfientlighet och slaveri. Syftet med tårtan, som var en del av hans konstverk, var just att ställa västerländska föreställningar om Afrika i kontrast till den verkliga bilden av slaveri och förtryck.
Han har ju lyckats med att få mediautrymme. Karriären säkrad..
- plåtmonster
Parvlon skrev:r (eller vad det är)
Kulturtant tror jag att det kallas för.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Så om konstnären varit vit hade det varit rasistiskt även om tanken var densamma från konstnärens sida?Alien skrev:Ja, jag tycker ju tårtan är provocerande och skulle absolut inte velat skära i den. Men dels är konstnären själv afrikan, dels ska ju konst vara provocerande numera. Så jag tycker Afrosvenskarnas Riksförbund hade för bråttom med att spela ut rasistkortet.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Så om konstnären varit vit hade det varit rasistiskt även om tanken var densamma från konstnärens sida?Alien skrev:Ja, jag tycker ju tårtan är provocerande och skulle absolut inte velat skära i den. Men dels är konstnären själv afrikan, dels ska ju konst vara provocerande numera. Så jag tycker Afrosvenskarnas Riksförbund hade för bråttom med att spela ut rasistkortet.
Fast den är ju rasistisk vi Svenskar framställs som barbariska vildar som är kannibaler.
Jag skulle inte ha ätit den av rädsla för vad den kunde innehålla. En konstnär av typen som gör såna här verk skulle inte jag lita på deras omdöme att hålla sig till standardrecept på vad som bör vara i en tårta.