Konstutställning av eleverna på Konstskolan Linnéa
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Konstutställning av eleverna på Konstskolan Linnéa
Plats: Wintervikens café och konferens (fd Skulpturens Hus)
När: 22 april - 1 maj, öppet alla dagar 11-16
Konstskolan Linnéa är en eftergymnasial konstutbildning för personer med psykiska funktionshinder och som har rätt till LSS.
http://www.konstskolanlinnea.se/
När: 22 april - 1 maj, öppet alla dagar 11-16
Konstskolan Linnéa är en eftergymnasial konstutbildning för personer med psykiska funktionshinder och som har rätt till LSS.
http://www.konstskolanlinnea.se/
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Re: Konstutställning av eleverna på Konstskolan Linnéa
Vad menas med intellektuellt funktionshinder? Som skolan vänder sej till enligt din länk.
Konstskolan LINNEA är en 3-årig eftergymnasial kompletterande utbildning för personer med intellektuellt funktionshinder.
slackern skrev:Vad menas med intellektuellt funktionshinder? Som skolan vänder sej till enligt din länk.
Enligt vad de förklarade för mig så menas det att man har ett funktionshinder som påverkar hjärnan på så sett att någon del av ens sätt att lära och uppfatta världen är skadat/annorlunda.
De som går där har HFA, AS och mild mental retardation (vad jag vet iaf).
Alla har iaf rätt till LSS, vilket man måste ha för att få gå där.
- KaosPrinsessa
KaosPrinsessa skrev:slackern skrev:Vad menas med intellektuellt funktionshinder? Som skolan vänder sej till enligt din länk.
Enligt vad de förklarade för mig så menas det att man har ett funktionshinder som påverkar hjärnan på så sett att någon del av ens sätt att lära och uppfatta världen är skadat/annorlunda.
OK tack för förklaringen. Hoppas att du får trevligt när du går på utställningen.
slackern skrev:OK tack för förklaringen. Hoppas att du får trevligt när du går på utställningen.
Om jag får med mig någon kompis så blir det nog det, annars så går jag nog inte.
(kom på vad det var de också kallade det för, kognitiva funktionshinder).
Vet ju lite av vad som kommer finnas där eftersom jag har varit och hälsat på på skolan.
De är riktigt duktiga de som går där.
- KaosPrinsessa
KaosPrinsessa skrev:slackern skrev:Vad menas med intellektuellt funktionshinder? Som skolan vänder sej till enligt din länk.
Jaha, man klumpar ihop aspergare med utvecklingsstörda. Lyckat värre.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Ett tips är att inte alla per automatik vet var i landet "Wintervikens café" finns..
@KrigarSjäl, Nya DSM-5 förenklar livet för de små byråkraterna som växt ur sina lådor
@KrigarSjäl, Nya DSM-5 förenklar livet för de små byråkraterna som växt ur sina lådor
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
KrigarSjäl skrev:Jaha, man klumpar ihop aspergare med utvecklingsstörda. Lyckat värre.
Kanske finns nån annan grupp som blir arga över att klumpas ihop med aspergare?
KrigarSjäl skrev:Jaha, man klumpar ihop aspergare med utvecklingsstörda. Lyckat värre.
Du ska inte uttala dig om nått du inte vet hur det fungerar.
Skolan är mycket bra och ingen har klagat på att personer med mental retardation blandas med personer utan. All utbildning anpassas till individen. Dessutom måste alla som gå där klara av att gå på lärarledda lektioner på folkhögskolenivå, så det är långt ifrån särskola om det är vad du tror. Den enda skillnaden mellan en vanlig konstutbildning och denna är att här har de kunskap och förståelse för oss med kognitiva funktionshinder och försöker anpassa så att det ska fungera, nått som inte sker även fast det ska i "vanliga" program.
De med mental retardation som går där har mild sådan och man kan prata och vara med de precis som med vilken annan person som helst.
Jag tycker att du är väldigt fördomsfull när du säger sådana här saker.
- KaosPrinsessa
Jag är emot att man placerar aspergare bland förståndshandikappade av princip, det har ingenting med just din skola att göra. Jag är inte ett smack fördomsfull, anledningen till att man klumpar ihop oss är resurs- och kompetensbrist.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Moggy skrev:KrigarSjäl skrev:Jaha, man klumpar ihop aspergare med utvecklingsstörda. Lyckat värre.
Kanske finns nån annan grupp som blir arga över att klumpas ihop med aspergare?
Och...?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
AS är INTE ett intellektuellt funktionshinder. Påstår de det ljuger de.
"Skadade" kan de vara själva.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:AS är INTE ett intellektuellt funktionshinder. Påstår de det ljuger de.
Har själv kollat upp det där och intellektuellt funktionshinder menas även kognitiva funktionshinder, vilket AS är.
KrigarSjäl skrev:Jag är emot att man placerar aspergare bland förståndshandikappade av princip, det har ingenting med just din skola att göra. Jag är inte ett smack fördomsfull, anledningen till att man klumpar ihop oss är resurs- och kompetensbrist.
Så länge det fungerar för alla i gruppen så ser jag ingen fara med det faktiskt.
- KaosPrinsessa
plåtmonster skrev:Ett tips är att inte alla per automatik vet var i landet "Wintervikens café" finns..
Det ligger i Gröndal, en söderförort nära Stockholm.
KaosPrinsessa skrev:KrigarSjäl skrev:AS är INTE ett intellektuellt funktionshinder. Påstår de det ljuger de.
Har själv kollat upp det där och intellektuellt funktionshinder menas även kognitiva funktionshinder, vilket AS är.
Källa?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
http://www.lul.se/templates/page____7174.aspxKrigarSjäl skrev:KaosPrinsessa skrev:KrigarSjäl skrev:AS är INTE ett intellektuellt funktionshinder. Påstår de det ljuger de.
Källa?
Det finns flera begrepp som brukar användas synonymt med utvecklingsstörning t ex begåvningshandikapp, intellektuellt eller kognitivt funktionshinder.
Vad säger att AS är ett kognitivt handikapp?
Snarare är det allmänt känt att diagnos AS innebär en IQ som är antingen normal eller över, alltså kan vi inte vara intellektuellt funktionshondrade.
Snarare är det allmänt känt att diagnos AS innebär en IQ som är antingen normal eller över, alltså kan vi inte vara intellektuellt funktionshondrade.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Att tillstånden kommit att kallas neuropsykiatriska är egentligen mindre lyckat, av flera skäl. Den mest använda internationella benämningen kan översättas till Utvecklingsrelaterade Kognitiva Funktionshinder.
http://www.psykologiguiden.se/www/pages ... _diagnoser
Kognitionsproblem är inte samma sak som lågt generellt IQ.
(Btw så är det inte min skola, jag går inte där.)
Tycker vi har gått alltför långt offtopic nu då jag startade denna tråd enbart för att tipsa om en bra utställning som delvis är gjord av personer med AST.
Moderator: Tog bort överflödiga taggar.
- KaosPrinsessa