Skapade Gud verkligen jorden?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav geocache » 2012-04-17 15:07:51

"Lider av multipla personligheter"... jösses, Ufo, så klokt tänkt av dig! Och ja, så tänker jag också... att Gud säkert lider av att det är vi människor som gett Gud olika namn (och dessutom olika egenskaper, utifrån religiösa och eventuellt andra behov, i syfte att h*n ska tillfredsställa de behoven, på människornas villkor).

Men; sedan jag tog emot Guds frälsning har jag funderat mycket på just den formuleringen i dina citat nedan, funderat över vilka det är som menas med "vi". Och som jag ser det är det inte de där multipla personligheterna du skrev om som avses med begreppet "vi" (om jag nu tolkat dig rätt?), utan olika sorters "väsen". Gud brukar ju, utifrån sina olika "sidor", beskrivas som både "Fader", "Son" och "Helig Ande" och jag har gjort den erfarenheten att det är de olika "personerna"(!) som avses i Första Mosebok.

ufo skrev:
geocache skrev:Jag håller med dig helt. Och, om man nu "ska" tro på Bibelns ord (jag personligen är lite "kluven" i den frågan, trots att jag varit frälst/haft en djup kristen tro sedan drygt 35 år) så är Guds "eget" namn på sig själv "jag är"
Gud lider av multipla personligheter.

Första moseboken 1:26 skrev:Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.”
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav 424stil » 2012-04-17 15:28:50

Alla ni som läst Bibeln: vilken är er favoritbok?

För mig som gillar action (älskar polis/maffia/Steven Seagal filmer) så gillar jag helt klart Esthers bok mest. Den är full av dramatik och action. Sen gillar jag böckerna om Moses på andra plats, speciellt dom där han och hans bror (med staven) invaderar Egypten. Jag gillar även Ruts bok, hon hugger väl huvudet av nån gubbe i slutet? Sen gillar jag också Ordspråksboken, den är smart som fan, många tänkvärda grejer där.

Sen finns det en hel del förvirrande böcker i Bibeln som jag inte fattar. Och en massa där dom rabblar upp en massa namn typ "han var son till hon som var dotter till han son var son till etc". Så skum bok. Men jag har läst hela Bibeln, nån dag ska jag läsa Koranen (har läst utvalda delar som kompisar som är muslimer läst åt mig) och judarnas bok (Toran?) också.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav geocache » 2012-04-17 15:44:48

Ordspråksboken, Höga Visan och Uppenbarelseboken. Men om jag ska välja någon specifik författare som favorit så blir det Paulus. Hans brev handlar om saker jag bara inte kan "komma förbi"... ingen enda annan del av de 66 böckerna i Bibeln har fått mig att tänka till på vad det är jag läst... jag har helt enkelt kännt mig tvungen att analysera hans skrifter jättenoga för att kunna"gå vidare". Och utöver Bibeln känner jag bara till en enda bok som påverkat och påverkar mig på samma sätt; "På kärlekens villkor. En vandring i laglöst land", skriven av Eva Dahlbeck http://test-web.ssb.stockholm.se/defaul ... 95647%2FID. Den boken påverkade mig i positiv mening så starkt att jag inte hade läst mer än några få sidor förrän jag började skriva egna reflektioner och "kommentarer" i marginalen, började göra understrykningar av sådant som tilltalade mig...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav 424stil » 2012-04-17 15:48:45

geocache:

Fan jag glömde Höga Visan, den är helt suverän! Underbar bok.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav 424stil » 2012-04-17 15:50:56

Står det inte typ "jag vill klättra upp i ditt träd och plocka dina bananer" eller nåt liknande i Höga Visan? Så roligt. :lol: Jag fattar det som att man vill klämma någons bröst, men det kanske bara är jag. :D
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav geocache » 2012-04-17 16:08:35

Kanske det är detta du menar?

"Ja, din växt är som ett palmträds, och dina bröst liknar fruktklasar."

"Jag tänker: I det palmträdet vill jag stiga upp, jag vill gripa tag i dess kvistar. (Höga Visan, femte kapitlet, sjunde och åttonde versen, 1917 års översättning).

424stil skrev:Står det inte typ "jag vill klättra upp i ditt träd och plocka dina bananer" eller nåt liknande i Höga Visan? Så roligt. :lol: Jag fattar det som att man vill klämma någons bröst, men det kanske bara är jag. :D
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav 424stil » 2012-04-17 16:29:43

Hahaha så var det. Det var flera år sen jag läste den. :D
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav geocache » 2012-04-17 17:20:21

:D

424stil skrev:Hahaha så var det. Det var flera år sen jag läste den. :D
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-17 19:40:18

geocache skrev:Men; sedan jag tog emot Guds frälsning har jag funderat mycket på just den formuleringen i dina citat nedan, funderat över vilka det är som menas med "vi". Och som jag ser det är det inte de där multipla personligheterna du skrev om som avses med begreppet "vi" (om jag nu tolkat dig rätt?), utan olika sorters "väsen". Gud brukar ju, utifrån sina olika "sidor", beskrivas som både "Fader", "Son" och "Helig Ande" och jag har gjort den erfarenheten att det är de olika "personerna"(!) som avses i Första Mosebok.
Hehe just "multipla personligheter" var inte seriöst som psykiratisk åkomma, men gott o väl multipla personer.
Dina väsen står det lite om i " 1 mos 6:x "
1: När människorna nu började bli talrika på jorden och döttrar föddes åt dem,
2: såg gudaväsendena att människornas döttrar var vackra, och dem de tyckte bäst om tog de till hustrur.
3: Då sade Herren: ”Min livsande skall inte bli kvar i människan för alltid – hon är dock av kött. Hennes livstid skall vara 120 år.”
4: På den tiden – och även senare – när gudaväsendena låg med människornas döttrar och fick barn med dem, fanns det jättar på jorden. Detta var urtidens hjältar, och deras rykte var stort.
Gud uppträder som en organisation och gudaväsendena som dess medlemmar. Medan vi troligen var deras slavar.
Liknande förhållanden återkommer på fler ställen.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-04-17 19:41:42

Men hallå jord är daggmaskbajs! Så att daggmaskarna skapar jord.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Debbido » 2012-04-17 21:19:39

Miche skrev:Debbido, du gav mig ytterligare en pusselbit till varför en del blir religiösa, det är de som söker svar på livets gåtor och inte nöjer sig med helt vetenskapliga förklaringar och utvecklingslära, de som vägrar tro på slumpen och tror på intelligent design.

Jag accepterar inte förklaringen att gud alltid funnits, det finns i min värld inget "alltid", innan universum fanns det antingen ingen tid eller något helt annat, det finns inget behov av någon skapare. Universum kommer så småningom även att upphöra att existera och efter detta så kommer det inte heller att finnas något "alltid" eftersom tiden kommer att upphöra den med.


Ja, du har rätt, vissa nöjer sig inte med vetenskapliga förklaringar. Och varför inte?

Vetenskapen ger svar från den nivå av kunskap där mänskligheten just nu befinner sig, men inte den totala sanningen om detta Universum. Vetenskapen är inte där än och kommer nog aldrig dit heller.

Jag tror ju på vetenskapen och evolutionen, men den ger mig inte svar på de existentiella frågorna: Vad är meningen med mitt liv? Varför är jag här?
Parapsykologin är halvvetenskap och intressant då den åtminstone försöker utforska den andliga dimensionen av existnsen. Men det är svårt att göra de med de outvecklade metoder vi har.

De religiösa du talar om är ofta människor som nöjer sig med prästen uttolkning av Bibeln och därefter inte är några sökare. Sökare är de människor som vet att närmaste kyrkan/religionen inte kan ge alla svar. Sökaren vet att svaren finns bortom alla religionerna och söker sig dit genom att skaffa sig egna, andliga upplevelser, t ex genom bön och meditation. Poeter, konstnärer, kreatörer av olika slag är alla kroniska sökare. Det är det konsten (och mitt liv) handlar om. Jag vill inte stanna upp i min kosmiska resa och säga: "Nu har jag alla svar! Wow! Jag behöver inte söka mer!"

Ditt angrepp på "alltid" är berättigat! Jag tror också på evigheten. :-)Happy

Är det vetenskapligt bevisat att vårt universum kommer att upphöra?
Om det gör så, det finns kanske otaliga andra universum?
Har innevånarna på Tellus kartlagt alla befintliga universum och vet allt om Alltet? Är alla delar av skapelen på samma vibrationsnivå som vi och kan ses av våra ögon?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav nallen » 2012-04-17 21:39:03

424stil skrev:Alla ni som läst Bibeln: vilken är er favoritbok?

Predikaren.
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Zombie » 2012-04-17 21:49:55

ufo skrev:Gud lider av multipla personligheter.

Eller av pluralis majestatis. Likt "Vi [namn], med Guds nåde Svea, Göta och Vende konung...".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav geocache » 2012-04-17 23:43:42

Hallå ufo: vilken översättning är det du citerar? I 1917 års översättning är formuleringen av det bibelstället denna: "Vid den tiden, liksom också efteråt, levde jättarna på jorden, sedan Guds söner började gå in till människornas döttrar och dessa födde barn åt dem." (1 Mosebok 6:4; min kursivering)
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-17 23:49:55

geocache skrev:Hallå ufo: vilken översättning är det du citerar?
Där det är lättast att klippa klistra hit såklart :D
http://www.bibeln.se/
Den har bibel2000 som standard, men går visst att få i 1917 också.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav geocache » 2012-04-18 0:04:54

Ok, hihi.

En viss risk med (ny)översättningar är att en del av "ursprungsmeningen" med texten går förlorad eller förvanskas. Ett "praktexempel" tycker jag är en vers ur "23 Psalmen" ur Psaltaren; i 1917 års översättning står det "han låter mig vila på gröna ängar", och i en nyare översättning, den från år 2000 har jag för mig) står det "han för mig i vall på gröna ängar". Precis som om vi troende skulle vara en sorts boskap... visst inser jag att det kanske är bildspråk, men i alla fall. Ibland har jag tänkt att vissa översättningar mer eller mindre till för sin egen skull.

Överhuvudtaget tycker jag att massor av det där gamla fina vackra jättepoetiska uttrycket har försvunnit ur åtminstone Psaltaren i och med att Bibel 2000 gavs ut
...

ufo skrev:
geocache skrev:Hallå ufo: vilken översättning är det du citerar?
Där det är lättast att klippa klistra hit såklart :D
http://www.bibeln.se/
Den har bibel2000 som standard, men går visst att få i 1917 också.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-18 0:18:22

geocache skrev:Överhuvudtaget tycker jag att massor av det där gamla fina vackra jättepoetiska uttrycket har försvunnit ur åtminstone Psaltaren i och med att Bibel 2000 gavs ut
Ja språket är tråkigare i bibel 2000.
Men där vågar de iaff nämna Adams första fru Lilit.
Job 18:15
1917 skrev:I hans hydda får främlingar bo, och svavel utströs över hans boning.

2000 skrev:Lilit intar hans hem, svavel sprids över platsen där han bott.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav geocache » 2012-04-18 0:30:21

ufo: Precis. I 1917 års bibel står det i den versen "I hans hydda får främlingar bo"; helt annorlunda "budskap" än i Bibel 2000. Jag har förresten de "Apokryfiska böckerna" i en särskild liten utgåva. De fick visst inte vara med i "vanliga stora bibeln, av någon anledning... de var visst inte "godkända" att vara med.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Debbido » 2012-04-20 1:14:40

WOW! Bibelligan - I'm impressed! :-)Happy Ni kan ju starta en tråd där folk kan ställa rent teologiska frågor till er och de kommer att få precis alla svar de kan tänkas behöva.

I internetåldern behövs kanske inte längre prästerna? Allt man behöver veta finns på nätet.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Miche » 2012-04-20 1:22:46

Även allt man INTE behöver veta finns på nätet...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Sofia75 » 2012-04-20 10:28:42

Iridia skrev:Hur kan något som inte existerar skapa sig självt? Ur ingenting typ? Och utan medvetenhet? Ordet skapande brukar implicera någon som skapar, annars vore väl "uppstå" ett mer adekvat ordval. Uppstår saker av sig själva? Ur ingenting?

Inte för att andra sidan har så mycket bättre förklaringar men jag bara undrar hur man förklarar detta ur vetenskaplig synvinkel om man tänker hela tanken ut (orkar inte se på klippet just nu).

Sorry för svar på ett gammalt inlägg... bara måste svara ;)

Vad säger att inget fanns innan "big bang"? T ex ihopdragning - expansion - ihopdragning... Eller motsvarande antiuniversum som "skapas" samtidigt i mall av elementarpartiklar?
Vad är ingenting?

Om allt måste skapas av någon/något; hur skulle då en gud kunna finnas för vem skulle skapat denne? Citat: "Hur kan något som inte existerar skapa sig självt?"

Med andra ord så finns alltså varken gud, världen eller vi för ingen kan ha skapat det första! ;)

Vad säger de religiösa om hur gud skapades? Om guden/arna nu skapat allt annat?

Ska kolla på filmen och läsa tråden när jag får tid. Nu ska jag ju göra bokföring var det ja. ;)

Finns det någon tråd om typ big bang teorier och liknande förresten?
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav geocache » 2012-04-20 10:41:25

Hej Sofia!

Jag tror också på teorin om universums expansion och kontraktion. Och så tror jag för min del på att Gud alltid har funnits (men sådant går nog inte att förklara med/i rent mänskliga termer).

När jag sökte på "big bang" här hittade jag inget, men här finns två länkar, i ämnet big bang, till ett annat forum:

http://astronomi.ifokus.se/articles/4d7 ... c-big-bang

http://utomjordiskt.ifokus.se/discussio ... ndligheten

Hoppas du hittar något "matnyttigt".
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav nallen » 2012-04-20 22:23:34

Man kan inte prata om "alltid" eller "innan big bang" så länge man inte kan göra det troligt att tiden existerar oberoende av universum.
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-20 23:18:37

nallen skrev:Man kan inte prata om "alltid" eller "innan big bang" så länge man inte kan göra det troligt att tiden existerar oberoende av universum.
Klart det går att prata om "alltid", ditt "big bang" har aldrig existerat.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in