Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Sammelsurium » 2012-04-16 17:09:32

...du efter att ha haft en styltig konversation med grannen, full med jobbiga tystnader, ändå någorlunda nöjt kan konstatera att han förmodligen inte kommer att ta initiativ till samtal i framtiden.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav barracuber » 2012-04-16 18:05:56

Sammelsurium skrev:...du efter att ha haft en styltig konversation med grannen, full med jobbiga tystnader, ändå någorlunda nöjt kan konstatera att han förmodligen inte kommer att ta initiativ till samtal i framtiden.


(ingen +1) bara ok, det händer mig ibland sånt där..

Så nöjt vet jag ju inte, sånt får mig egentligen inte att bli nöjd snarare må dåligt med medföljande självförbråelse och dåligt samvete trots att det inte finns någon anledning till det. men det är bara jag det..
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Sammelsurium » 2012-04-16 20:58:13

barracuber skrev:Så nöjt vet jag ju inte, sånt får mig egentligen inte att bli nöjd snarare må dåligt med medföljande självförbråelse och dåligt samvete trots att det inte finns någon anledning till det. men det är bara jag det..


Jag är rätt van vid att den typen av småpratet blir obekvämt och lite konstlat, men visst blir jag lite ledsen när det händer. Det är ju inte roligt att inte passa in.

Men jag kan inte ha en givande relation med grannar som man bara pratar med då och då. Det tar alldeles för lång tid för mig att känna in personer och kunna slappna av.
Då säger jag hellre bara "hej" när vi passerar varandra och håller den nivån, än att behöva lägga massor av energi på att försöka upprätthålla ett samtal som ändå inte tillför mig något positivt.

Nu tog jag smällen, framstod som osocial och obekväm (gissar jag), men slipper förmodligen att behöva känna så i framtiden eftersom han kommer att undvika att prata några längre stunder med mig.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav ca » 2012-04-16 21:00:42

Jepp, händer mig nästan varje dag i olika grad. :/
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Idiot » 2012-04-16 21:33:58

Det är ju påträngande med personer som tar för givet att man glatt ska samtala med dem av anledningen att det finns en obestämd/ologisk/onödig/påhittad relation med dem.
Som tex. Grannar eller så..

Inte går man och talar med en "random" person på gatan?
Varför ska man gå tala med en "random" person som råkar bo nära?

Det är ju samma sak, bara att personen i detta fall har valt att bo där du bor.


Jag har inget nöja av att samtala med främlingar, och grannar är främlingar, om man inte lär känna dem såklart. Men det ska ju vara av intresse hos båda parter isåfall, inte tvinga på relationer som man inte ens vill ha.

:roll:
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav BlomqvistD » 2012-04-16 22:34:51

När du ska förklara någonting för någon (speciellt en icke-AS person) och du märker efteråt ef, eller personen i fråga påpekar, att du förklarade en väldigt enkel sak med väldigt många ord!
BlomqvistD
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2012-03-27
Ort: Frösön

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Aklaim » 2012-04-17 0:50:17

... du förklar nått o glömmer bort att säga vissa ord och förväntar dig att personen ska förstå vad du mena o inte nödvändigtvis sa.
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-04-17 13:29:46

... din favoritglass bytt namn och du tycker att de förstört halva nöjet.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav River » 2012-04-17 13:42:48

...du har fått denne diagnosen?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pieohpah » 2012-04-17 14:12:19

...din favoritglass sedan barndomen kommer tillbaks i sortimentet, och du blir hopplöst besviken när du inser att de gjort om den så att det bara nästan är samma glass.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-04-18 18:54:17

...hellre bygger din egen dator än köper en färdig, dels av den simpla anledning att du kan skräddarsy den men framför allt för att det är roligt att bygga den. :-)Happy
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Idiot » 2012-04-18 19:34:57

Pieohpah skrev:...din favoritglass sedan barndomen kommer tillbaks i sortimentet, och du blir hopplöst besviken när du inser att de gjort om den så att det bara nästan är samma glass.


Puckstång!
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-18 19:45:23

Pieohpah skrev:...din favoritglass sedan barndomen kommer tillbaks i sortimentet, och du blir hopplöst besviken när du inser att de gjort om den så att det bara nästan är samma glass.

När de återinförde Lakritspuck så var det med en ny plastig förpackning istället för pappersoriginalet från 80-talet. Vän av ordning vill ge GB bakläxa.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Pieohpah » 2012-04-18 20:06:48

Haha, mina kandidater var TipTop, puckstång och lakritspuck! Bakläxa GB +1
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-04-18 22:13:39

Swesse skrev:...hellre bygger din egen dator än köper en färdig, dels av den simpla anledning att du kan skräddarsy den men framför allt för att det är roligt att bygga den. :-)Happy


Haha och för att man inte vill ge någon annan kredit för själva byggandet.

......Du vet att du är en aspie när man hellre "reverse enginerar" sträck koder istället för att vara ute på krogen.

......Du vet att du är en aspie när basala livsfunktioner är lika viktiga som diverse konspirationer och dolda meddelanden som finns i reklam och på tv.

.....Du vet att du är en aspie när du en dag, tar ett initiativ och börjar odla coola bakterier i din källare.

....Du vet att du är en aspie, när du är bjuden på fest och de andra köper goda drycker men du tycker att det är "waste of time" och köper den med mest procent.
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Moggy » 2012-04-18 22:16:01

Zerg_Tankian skrev:
....Du vet att du är en aspie, när du är bjuden på fest och de andra köper goda drycker men du tycker att det är "waste of time" och köper den med mest procent.



-1
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Miche » 2012-04-18 22:48:39

Zerg_Tankian skrev:.....Du vet att du är en aspie när du en dag, tar ett initiativ och börjar odla coola bakterier i din källare.

Trodde de flesta redan har coola odlingar på olika ställen i köket... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-04-18 22:50:28

Zerg_Tankian skrev:
....Du vet att du är en aspie, när du är bjuden på fest och de andra köper goda drycker men du tycker att det är "waste of time" och köper den med mest procent.


...du är bjuden på en fyllefest men aldrig går dit då du är alltför medveten om konsekvenserna i efterhand samt alkoholens effekt på dina hjärnceller. För övrigt är fest ändå inte kul från första början.

Om man däremot har bestämt ska dricka så håller jag med om det tillvägagångssättet! Förstår inte varför folk trycker i sig sådana kompiösa vätskevolymer för att bli fulla; det smakar ju ändå verkligen vidrigt!
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Red and green » 2012-04-18 23:00:53

.... när telefon ringer och du slussar vidare de flesta samtalen till din telefonsvarade......som du inte har :-)Happy

...när du nästan aldrig svarar om det är okänt nummer :mrgreen: (kan ju vara jobbet, någon manisk :-)Crying säljare eller liknande som du inte vill ha nåt att göra.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Miche » 2012-04-18 23:05:02

Swesse skrev:Förstår inte varför folk trycker i sig sådana kompiösa vätskevolymer för att bli fulla; det smakar ju ändå verkligen vidrigt!

Det är få alkoholhaltiga drycker som smakar vidrigt, många är t.o.m. väldigt goda så som kryddat brännvin, strohrum osv. Jag har dock sällan intresse av att bli full, tycker inte om att tappa kontrollen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Alien » 2012-04-19 2:09:27

Savanten Svante skrev:
Swesse skrev:http://9gag.com/gag/3344321

Jag tror faktiskt inte jag behöver förklara den här...


När jag går på loppis, typ myrorna och emmaus så sorterar jag deras böcker lite..


+ 1. Böckerna måste ju stå i bokstavsordning, barnböcker för sig, vuxenböcker för sig, skönlitteratur för sig, facklitterur för sig. Men man får ju smyga med det, annars tycker folk man är konstig. :o
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Alien » 2012-04-19 2:10:39

Hermione skrev:...du hälsar på katten innan du hälsar på den som äger den.


Eller hunden! Klart man gör det enklaste och roligaste först. :P
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav River » 2012-04-19 16:09:00

...du liker å bite? Jeg har alltid likt å bite. Når jeg var liten bet jeg i stolben, bordkanter, sengekanter. Ting i treverk. Nå som voksen biter jeg i en trepinne eller et stykke lær. Ikke tygger da, men biter. Det gjør meg roligere.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav weasley » 2012-04-19 16:20:09

Alien skrev: Böckerna måste ju stå i bokstavsordning, barnböcker för sig, vuxenböcker för sig, skönlitteratur för sig, facklitterur för sig.

Naturligtvis! Jag håller helt med. Om inte annat så kan de väl hålla ungefär rätt storlek på böckerna så de går in i hyllan!

Alien skrev:Men man får ju smyga med det, annars tycker folk man är konstig.

Så sant så sant.

Själv har jag fått storspel på osorterade filmer på typ OnOff. Sket i vad Folk tyckte och sorterade dem i ordning. Någon måtta får det ändå vara. Samma film på samma ställe och därmed punkt.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in