Äldre skogsbruk?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Äldre skogsbruk?

Inläggav rapchic » 2012-04-16 10:45:40

nu behöver ju inte kor/får/hästar m.m. gå i just gläntor dom kan faktiskt beta i skogen (det ska grannens får göra i vår skog) men att slå hö i såna gläntor blir svårt och det är snarare det vi behöver
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav slackern » 2012-04-16 10:54:08

rapchic skrev:nu behöver ju inte kor/får/hästar m.m. gå i just gläntor dom kan faktiskt beta i skogen (det ska grannens får göra i vår skog) men att slå hö i såna gläntor blir svårt och det är snarare det vi behöver

Fast slå hö i en hektar stor glänta kan väll inte vara några som helst problem? Eller tänker du på att gläntorna inte är rensade ifrån sten så att det blir svårt med att slå det?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav rapchic » 2012-04-16 11:02:55

det tar ju ett tag för den rätta biotopen att komma in och en hektar skulle lätt synas på vårt lilla skifte
rapchic

Inläggav Miche » 2012-04-16 11:59:17

rapchic skrev:nu behöver ju inte kor/får/hästar m.m. gå i just gläntor dom kan faktiskt beta i skogen (det ska grannens får göra i vår skog) men att slå hö i såna gläntor blir svårt och det är snarare det vi behöver

Ska man ha bidrag enligt EU's idiotiska regler så ska ju djuren ha mark som är fri från träd och större stenar, vilket är urbota jävla idiotiskt!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav rapchic » 2012-04-16 12:03:25

Miche skrev:

Ska man ha bidrag enligt EU's idiotiska regler så ska ju djuren ha mark som är fri från träd och större stenar, vilket är urbota jävla idiotiskt!

grannen söker inte bidrag och jag tror inte vi kommer göra det heller (vi kommer ha småbruk och inte bli regelrätta bönder) så det blir nog inte så svårt.
men konstigt bara djuren har tillgång till lite äng så är det ju bra både för djuren och skogen att dom betar där :-)003

min mans ridlärare blev jätteavis då hon hörde hur mkt skog vi har, hon suckade nått om "lyckliga hästar" :wink:
rapchic

Inläggav Miche » 2012-04-16 12:14:46

Helt klart att hon har rätt, djuren behöver röra sig fritt i en nära naturlig miljö för att må bra. Hästarna gillar nog även en yta att bara rusa (är inte så bra på olika gångarter så jag slår ihop dom i ordet rusa) iväg på, men att få ta sig fram i skog måste vara häftig för hästar och gör dem säkert mindre nervösa då de kan söka skydd mot verkliga och inbillade faror.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-17 20:55:52

OT egentligen, men för ett ögonblick tyckte jag att den här tråden hette "Äldre SKOGSTURK!" :mrgreen:
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav LordNelson » 2012-04-18 13:18:29

geocache skrev:
rapchic skrev:den ser nästan ut som farfars (fast nyare)
PICT0055.JPG

(fast dom kanske är ganska lika varann :-)003

Var det en sådan som din farfar hade? Vad heter den maskinen? Rottne kanske? Jag tycker den ser väldigt modern ut med tanke på schaktbladet framtill :D.

Det är nog en Kockum-Landsverk 850 från 70-talet. Kanske tillverkades den i Söderhamn.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Återgå till Intressanta intressen

Logga in