Normalt beteende sova i parken? Testfråga.
41 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Normalt beteende sova i parken? Testfråga.
Under min utredning för AS så fick jag läsa ett par historier där jag sen skulle gradera personers olika beteenden från normalt/vanligt till konstigt/udda (med några steg där emellan). En handlade om X som tog sin lunchlåda för äta ute i parken då det var väldigt fint väder. Det är för mig ett vanligt/normalt beteende. Men sen gick X och la sig bakom ett träd för att sova middag. I parken. Det klassade jag som udda/konstigt beteende, eller det alternativet som var "näst konstigast".
När vi sedan gick igenom testresultaten så sa min utredare att nästan alla AS:are svarar att det är ett konstigt beteende medans kontrollgruppen (NT's) tycker att det är fullt normalt. Jag fattar inte det! Jag har frågat några av mina vänner som "normala", dvs vad vi vet utan diagnos och de tycker också att det är ett konstigt beteende. En vän sa "Ingen jag känner skulle göra så", det är ju lika med konstigt/onormalt.
Jag undrar vad det är för folk de har fått tag på i den där kontrollgruppen...
Vad tycker ni?
När vi sedan gick igenom testresultaten så sa min utredare att nästan alla AS:are svarar att det är ett konstigt beteende medans kontrollgruppen (NT's) tycker att det är fullt normalt. Jag fattar inte det! Jag har frågat några av mina vänner som "normala", dvs vad vi vet utan diagnos och de tycker också att det är ett konstigt beteende. En vän sa "Ingen jag känner skulle göra så", det är ju lika med konstigt/onormalt.
Jag undrar vad det är för folk de har fått tag på i den där kontrollgruppen...
Vad tycker ni?
Re: Normalt beteende?
Jag har ingen erfarenhet av sånt men jag tycker att det är helt bullshit.
Jag tror de flesta skulle tycka att det vore konstigt, och att sätta en diagnos med sånna konstiga frågot är bara konstigt.
Jag tror de flesta skulle tycka att det vore konstigt, och att sätta en diagnos med sånna konstiga frågot är bara konstigt.
Chaaaos skrev:Jag har ingen erfarenhet av sånt men jag tycker att det är helt bullshit.
Nu är det ju bara en liten del av utredningen, och meningen är bara att man ska se på vilket sätt folk tänker olika. Det är ett tilläggstest och inget som ingår i basutbudet. Som jag förstår det så har utredarna ett visst antal tester som måste göras, sedan kan de lägga till olika tester beroende på hur man svarar på bastesterna. Men att de sätter en diagnos bara från ett sådant test gör de ju inte, det tror jag att du också förstår.
Såklart, det förstod jag! Haha xD
Jag menade mer att det var konstigt överhuvudtaget att ställa en sån fråga i utredningen.
Jag menade mer att det var konstigt överhuvudtaget att ställa en sån fråga i utredningen.
Chaaaos skrev:Jag tror de flesta skulle tycka att det vore konstigt, och att sätta en diagnos med sånna konstiga frågot är bara konstigt.
Chaaaos skrev:Såklart, det förstod jag! Haha xD
Jag tycker iaf. det, den frågan borde i huvudtaget inte vart med i utredningen, finns bra mycket bättre saker dem kan göra för att se om man har Asperger.
Hur konstigt det är beror på om X arbetar el inte. Om X arbetar så vore det verkligen ett konstigt beteende att sova middag i parken, hen riskerar ju att komma tillbaka till arbetet alldeles för sent.
Men om X rår sin egen tid så är det inte konstigt om hen lägger sig ned efter maten. Hen kanske vill ligga och lyssna på fåglarnas sång och vindens sus. Eller hen får ont i ryggen (finns kanske ingen bekväm bänk i parken) och lägger sig ned för att skona ryggen. Då är det lätt hänt att somna. Men oförsiktigt är det, eftersom man kan bli rånad el våldtagen.
Att avsiktligt lägga sig ned för att sova middag i en park visar iaf på en stor tilltro till omgivningen, något som iaf jag ser som lite udda.
Ytterligare en aspekt är om X hade med sig en filt. Att lägga sig direkt i gräset gör att man riskerar att få fläckar på kläderna.
Men om X rår sin egen tid så är det inte konstigt om hen lägger sig ned efter maten. Hen kanske vill ligga och lyssna på fåglarnas sång och vindens sus. Eller hen får ont i ryggen (finns kanske ingen bekväm bänk i parken) och lägger sig ned för att skona ryggen. Då är det lätt hänt att somna. Men oförsiktigt är det, eftersom man kan bli rånad el våldtagen.
Att avsiktligt lägga sig ned för att sova middag i en park visar iaf på en stor tilltro till omgivningen, något som iaf jag ser som lite udda.
Ytterligare en aspekt är om X hade med sig en filt. Att lägga sig direkt i gräset gör att man riskerar att få fläckar på kläderna.
Jag funderar på om situationerna i testet kanske är framtagna i ett annat land som kulturellt skiljer sig en aning från Sverige. Har egentligen ingen erfarenhet, men föreställer mig att det skulle vara mer naturligt att sova middag i parken i en annan världsdel eller längre söderut i Europa.
Jag har nu frågat nästan alla jag känner, och ALLA har svarat att det är onormalt.
Jag tror inte att det har nåt med AS att göra, om det nu inte är så att alla jag känner har Asperger
Jag tror inte att det har nåt med AS att göra, om det nu inte är så att alla jag känner har Asperger
Är det psykologer eller psykiatriker som håller i testerna?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jagers skrev:Chaaaos skrev:Jag tror de flesta skulle tycka att det vore konstigt, och att sätta en diagnos med sånna konstiga frågot är bara konstigt.Chaaaos skrev:Såklart, det förstod jag! Haha xD
Jag tycker iaf. det, den frågan borde i huvudtaget inte vart med i utredningen, finns bra mycket bättre saker dem kan göra för att se om man har Asperger.
Jo men nu var ju frågan huruvida detta är ett normalt beteende eller inte, och inte vad som är väsentligt att ta med i en utredning. Och JA det finns bättre sätt att ta reda på om en person har AS eller inte, men ni missar ju poängen! Att ställa en fråga om t ex ljudkänslighet ger inte heller ett svar, det finns många som är ljudkänsliga utan att för den sakens skull ha AS. Detta test var bara en liten liten tårtbit bara för att kunna visa att ja även här svarar patienten som andra patienter med samma problematik. Inget test är tillförlitligt i sig, det är alla tillsammans som ger ett intressant utfall.
Knappast normalt att sova utomhus i det här landet. Det var inte "vad som är mer eller mindre (o)acceptabelt" som var frågan?
Vilse skrev:Jag funderar på om situationerna i testet kanske är framtagna i ett annat land som kulturellt skiljer sig en aning från Sverige. Har egentligen ingen erfarenhet, men föreställer mig att det skulle vara mer naturligt att sova middag i parken i en annan världsdel eller längre söderut i Europa.
Jag funderade på det också. Det är ju ett internationellt så det är möjligt att det är en förklaring.
Parvlon skrev:Knappast normalt att sova utomhus i det här landet. Det var inte "vad som är mer eller mindre (o)acceptabelt" som var frågan?
Nej det var det inte. Frågan var om det är ett vanligt/normalt beteende eller inte.
Alien skrev:Hur konstigt det är beror på om X arbetar el inte. Om X arbetar så vore det verkligen ett konstigt beteende att sova middag i parken, hen riskerar ju att komma tillbaka till arbetet alldeles för sent.
Personen hade lunchrast och det var fint väder ute. Han hade inga tillbehör med sig utan skulle lägga sig en stund i skuggan och sova.
plåtmonster skrev:Är det psykologer eller psykiatriker som håller i testerna?
Psykologer. Men testresultaten kan ej misstolkas på något sätt då det finns tydliga riktlinjer för testerna. Allt är omvandlat i poängform.
Och om ni undrar varför jag fick göra detta test men inte ni så är det för att jag fick göra alla tilläggstester för autism/asperger. Inte för att jag var ett gränsfall utan för att ingen någonsin ska kunna ifrågasätta testet.
Jag fick svara på liknande frågor. Hade för mig hon pratade om "oacceptabelt", kanske när jag ställde motfrågor. Det blev ett antal såna..
Varför skulle någon ifrågasätta testet?
- plåtmonster
Syrenlila skrev:Men sen gick X och la sig bakom ett träd för att sova middag. I parken.
Låter väldigt konstigt, har väldigt svårt att tro att många ser det som ett normalt beteende.
Kanske testgivaren är onormal
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Varför skulle någon ifrågasätta testet?
Vet inte, kanske var fel uttryckt av mig. Men jag fick den känslan på utredningen. Kanske mottagningarna som vill visa sig "duktiga" på nåt sätt? Typ titta här vi har gjort alla tester som finns. Vet inte riktigt hur sånt där fungerar men t ex om en mottagning har diagnosticerat fler än vanligt under en period så kanske deras kompetens/tillförlitlighet kan ifrågasättas.
plåtmonster skrev:Kanske testgivaren är onormal
Testgivaren kanske brukar ta sig en tupplur i parken då och då och vill se det som normalt.
Choklad skrev:Syrenlila skrev:Men sen gick X och la sig bakom ett träd för att sova middag. I parken.
Låter väldigt konstigt, har väldigt svårt att tro att många ser det som ett normalt beteende.
Ja jag också! Men jag frågade flera gånger, är det verkligen så att folk tycker att detta är normalt. När jag svarade på frågan trodde jag att det var en fråga som aspie's kunde åka dit på fast på motsatt sätt. Jag kände: där kunde ni minsann inte lura mig! Så var det helt tvärt om.
Hon sa att nej det här tycker folk är ett normalt beteende på sommaren, så gör man. Jag undrar hur många i kontrollgruppen som var från Sverige....
Syrenlila skrev:Hon sa att nej det här tycker folk är ett normalt beteende på sommaren, så gör man. Jag undrar hur många i kontrollgruppen som var från Sverige....
Jag har aldrig sett någon göra så i Sverige som inte varit uteliggare då. I vissa länder kan jag tänka mig att det ses som normalt men definitivt inte här.
Choklad skrev:plåtmonster skrev:Kanske testgivaren är onormal
Testgivaren kanske brukar ta sig en tupplur i parken då och då och vill se det som normalt.
Haha eller hur. Hon blev sur på mig och gav mig en diagnos
Återgå till Att leva som Aspergare