Alltmer lost från aspergerforum

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav lost » 2008-03-05 20:30:36

Intressant utveckling av tråden...Gott så.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:50:40, redigerad totalt 1 gång.
lost

Anslöt: 2007-12-11

Inläggav underjord » 2008-03-05 20:47:45

Nämen, är det inte nassepuh som är tillbaka... :lol:
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:50:40, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-01-12

Inläggav ford » 2008-03-05 20:52:26

Emelie

Kan du förklara för mig hur diskussionen både kan bli "kallpratig och känslomässig" samtidigt som den blir "pseudointelektuell, på akademisk nivå"?

-För mig verkar detta något motsägelsefullt.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:50:40, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Kvasir » 2008-03-05 20:57:05

Oavsett vem det är så låter det onekligen som en person som redan känner forumet och har sin egen (negativa) uppfattning om det, och som dessutom stormar in utan att följa ens elementär netikett. Man använder givetvis inte en persons riktiga namn utan tillstånd eller att vederbörande själv redan har använt det på forumet, även om det i rdos fall inte så svårt att ta reda på det. Att angripa rdos är väl dessutom att slå in en öppen dörr, om syftet var att slå mot forumet den vägen. Han är väl sin egen lilla atomära grupp om man ska göra någon sådan där klassindelning. Nej, det känns onekligen som någon bitter f.d. medlem som villa bjäfsa lite och inte ens orkar försöka verka trovärdig.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:50:40, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Jonte » 2008-03-05 21:10:01

underjord skrev:Nämen, är det inte nassepuh som är tillbaka... :lol:
Tänkte jag också faktiskt...
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 11:50:40, redigerad totalt 1 gång.
Jonte

Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Kristofer » 2008-03-05 21:49:23

Språket är mycket likt nasses ja. Om det nu är så så kommer det väl märkas förr eller senare. Tills dess får vi väl behandla Emelie84 som en annan person.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:50:40, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Karenina » 2008-03-05 22:20:39

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga... Men jag reagerade över orden:

Alla får förväntas kunna bjuda till så gott man kan med lite ödmjukhet och självdistans, även aspergare. "Hej, ny här... ser fram emot att få mer kontakt med andra aspies..."

Jag har aldrig gjort så på någon community. Det är inte alls min stil. Känns bara så dumt för mig att säga så. Vet att många gör det men jag kan bara inte. Ändå försöker jag så gott jag kan att vara ödmjuk och även ha lite självironi emellanåt. Fast det är inte alltid så lätt.

Jag ser inte heller fram emot att få mera kontakt med andra aspergianer.
Jag ser mera fram emot givande diskussioner - utbyte av tankar och åsikter - med andra aspergianer.

Hittills har jag känt igen mig själv mera här än på någon annan community, som jag tidigare har varit på. Det bådar gott. Ändå känner jag mig inte riktigt som hemma än. Men det är ju sånt som kommer med tiden - i bästa fall.

Direkt otrevlig vill jag aldrig vara mot någon. Men när det gäller mina uppfattningar om saker och ting - då backar jag aldrig en millimeter... Såvida ingen kan överbevisa mig om att jag haft fel i den aktuella frågan.
Då brukar jag (till skillnad från de flesta människor) ge upp och erkänna mitt fel med en gång. Detta gör jag, trots att jag då brukar bli betraktad som dum - en looser, nolla... Och jag vet inte allt.

Det är bara sån jag är. "I can't change", som Sophie Zelmani sjunger.
Så kallade NT-personer ändrar sig däremot precis hela tiden. De är hur nyckfulla som helst. Och de erkänner aldrig någonsin sina fel och misstag.
De tror att jorden är platt, oavsett hur många bevis för motsatsen som de än får. Allrahelst tror de så, om det skulle råka vara trendigt att göra det just då.
Senast redigerad av Karenina 2011-05-04 11:50:40, redigerad totalt 1 gång.
Karenina

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav rdos » 2008-03-05 22:38:37

Karenina skrev:Det är bara sån jag är. "I can't change", som Sophie Zelmani sjunger.
Så kallade NT-personer ändrar sig däremot precis hela tiden. De är hur nyckfulla som helst. Och de erkänner aldrig någonsin sina fel och misstag.
De tror att jorden är platt, oavsett hur många bevis för motsatsen som de än får. Allrahelst tror de så, om det skulle råka vara trendigt att göra det just då.

Nähä? Visst finns det ganska många PK-nissar med sådana åsikter oxå? :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:50:40, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Karenina » 2008-03-05 22:53:06

emelie84 skrev:Alla som har aspergers och har tillgång till internet vet hur det brukar funka på såna här npf-sidor. De börjar bra med högt i tak och öppen diskussion. Ett gäng självdiagnoserade aspiesar kliver in på sidan och börjar slicka röv. De gamla medlemmarna delas in i tre grupper, de som är "bråkiga", de "som följer med" och de "naiva". De tongivande "bråkiga" mobbas ut. De "som följer med" gör det de gör bäst. De "naiva" talas det ner till. Man startar träffgrupper och föreningar. Diskussionerna börjar lägga sig på pseudointellektuell akademisk nivå. Fler medlemmar försvinner i tysthet när konversationerna blir känslostyrda och kallpratiga. Klickar formas. Nya medlemmar som tillkommer anklagas för att vara troll eller mobbas ut på andra lösa grunder.

Nu är det tredje gången som jag läser det här inlägget. Och tänk! Precis så tycker jag att det går till på många communities.

Jag har ganska nyligen tröttnat på en community, där "de nya" helt har tagit över. Vi gamla har en efter en gett oss iväg. De nya tål inga andra inlägg i forumen än tomma fraser i stil med...
- Hej Hopp allesammans! Vackert väder idag eller hur?
Skriver man på en högre intellektuell nivå än så, blir man automatiskt betraktad som en bråkmakare. Alla ska ju kunna delta i forumen, heter det.
Jag skrev en gång ett långt inlägg i ämnet estetik. Försökte förklara vad estetik var för något - utan att för den sakens skull uttala mig om vad som var estetiskt eller oestetiskt...
Ja, då dök det upp en ganska ny medlem och skrev att hon bara inte kunde hålla tyst längre, fast hon var så ny där och inte hade skrivit någonting tidigare, för något mera förmätet och högtravande än det jag skrivit hade hon nog aldrig någonsin stött på.

Jag började faktiskt storgråta den gången, för jag hade tagit god tid på mig att skriva min lilla sammanfattning av vad estetik kunde tänkas vara för något. Jag hade sökt efter information i den litteratur som används i filosofiundervisningen på universiteten, så alltsammans var kontrollerbara fakta. Ändå tackade man mig inte för ett intressant inlägg, utan skällde bara på mig för att jag ansågs vara så högfärdig.

Klagade jag, å andra sidan, över allt meningslöst kallprat om absolut ingenting - ja då ville jag skapa osämja och inte vilja att vi alla skulle vara vänner. Så hette det. Suck!

Så jag är glad att jag hade kraft nog att lämna den sajten till slut. Jag längtar inte tillbaka dit.
Karenina

Inläggav Karenina » 2008-03-05 23:00:13

rdos skrev:Nähä? Visst finns det ganska många PK-nissar med sådana åsikter oxå? :wink:

PK och NT är väl nästan samma sak? Jag är hur politiskt inkorrekt som helst. Men det är jag bara stolt över, trots att jag mest får ovett för detta. Om det är något som jag uppskattar hos mig själv (finns mycket som jag ogillar hos mig själv också), så är det nog just detta att jag vägrar att "inrätta mig i ledet". Inte pga trots, utan pga av att jag inte vill sänka mig så lågt. För då skulle jag inte ha någon självrespekt kvar alls längre. Jag tror inte det iallafall.
Karenina

Inläggav lost » 2008-03-05 23:32:09

Keep it going! Me like.

Jag undrar just vem denna nassepuh är, men otvivelaktigen så verkar han vara en kul och inressant person som rörde om i grytan när det begav sig. Det är verkligen befriande och underhållande att se all den pajkastning som försigår här och nu. Högtravande fån som Kvair ställs i ett sammanhang han inte önksar. Konspiratorer och andra knäppgökar står med ändan bar. Det är så jävla underbart att se när triggade känslomässiga reaktioner övervinner förnuftets murar och avslöjar den skylda blekfeta nakenheten. Det är sannerligen dags att vakna upp och känna lukten av kaffe.

Hah! Denna sk. community kickade min röv till nordpolen för att en moderator shittat min tråd med översitteri och jag sade till personen att denne borde tänka mer på att ta itu med sin kropp än att shitta mig.

Moderator Titti: Detta inlägg har renderat dig ett PM
lost

Inläggav Kvasir » 2008-03-05 23:44:16

lost skrev:Jag undrar just vem denna nassepuh är, men otvivelaktigen så verkar han vara en kul och inressant person som rörde om i grytan när det begav sig. Det är verkligen befriande och underhållande att se all den pajkastning som försigår här och nu. Högtravande fån som Kvair ställs i ett sammanhang han inte önksar. Konspiratorer och andra knäppgökar står med ändan bar. Det är så jävla underbart att se när triggade känslomässiga reaktioner övervinner förnuftets murar och avslöjar den skylda blekfeta nakenheten. Det är sannerligen dags att vakna upp och känna lukten av kaffe.

Nu tror jag nog att du hallucinerar. ;)

Men du verkar i alla fall börja säga emot dig själv, så det blir ett allt större frågetecken vad du egentligen försökte säga med den här tråden. Jag har bara försökt förstå dig för att försöka hjälpa dig, och det har jag intrycket att i alla fall vissa andra också har gjort, men om det inte är populärt så behöver vi inte besvära oss.
Kvasir

Inläggav Pemer » 2008-03-06 0:05:12

emelie84 skrev:Jaha, och här har vi ledaren? Vad "sitter du inne" för då? Har du strypt ditt barn eller "bara" misshandlat din flickvän mellan varven av verbala klappträn?

Flickvänner? Barn? Vad är det??? :shock: Nu strör du salt i djupa sår, flicka lilla... ;)

Pröva en bra typisk manlig aspie/atypiker som strax före 40 aldrig fått till det hela vägen fram till en egentlig relation med någon tjej över huvud taget... den alldeles för desperata losertypen som inte kan låta bli att gaffla om denna sin längtan, och svårigheterna att få den realiserad...

Som om det inte skulle framgå rätt snabbt om man kikar på mina inlägg...

Ledaren? Pja. Knappast här, även om jag har gafflat mig upp i topp för ett tag, med avseende på antal inlägg. Känner mig inte som någon ledare i några avseenden, här på forumet. Långt ifrån. Däremot leder jag OA Sthlm.

Kul att du nappade på "provokativast"... Stämmer nog att diagnostiserad med s lär vara godkänt också... jag har själv pendlat mellan bägge stavningarna... ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:50:40, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Kvasir » 2008-03-06 0:12:20

Titti, du behöver inte hota lost för det han sade om mig i alla fall. Det var snarast underhållande. "Högtravande fån" har jag nog inte blivit kallad tidigare. Jag kanske ska skriva det som sysselsättning i profilen? :) I vart fall tycker jag det mesta han säger snarast slår tillbaka mot honom själv istället, vilket är sorgligt eftersom han verkar vara i behov av stöd men verkar så oförmögen att ta emot det om det inte sker på hans egna villkor (som han inte ens behagar klargöra).
Kvasir

Inläggav Pemer » 2008-03-06 0:28:38

emelie84 skrev:Och frasen "Hej, ny här... ser fram emot att få mer kontakt med andra aspies..." har jag aldrig förr stött på i aspiekretsar. En dummare och mer onödigt neurotypiskt kallpratig sak att säga har jag svårt att tänka mig, men det förstår inte du lilla gubben.

Själv har jag diagnos atypisk autism (och jag missar ren aspergerdiagnos på punkten E, att jag hade "kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen...." som man för aspergerdiagnos alltså inte ska ha haft), och jag inledde min presentation som var mitt första inlägg med ungefär den stilen. Det var vad jag tyckte kändes bäst. Har varit ute efter att få kontakt med andra, inte att framhäva mig själv till varje pris... (Även om det har ränt iväg till ledning i antal inlägg, och många kanske både av det skälet och andra kan tänkas tycka att jag verkar vilja just den saken.)

emelie84 skrev:Men nu har jag sagt mitt i den här frågan. Somliga av oss har ett arbete att sköta och människor att träffa och kan inte spendera "fritiden" med att trixa fram sociala strategier på ett internetforum.

Ha arbete är ju generellt klart vanligare än att inte ha det bland aspergare, ja... Eller hur? :roll:

Eller finns det statistik som säger att det är vanligare att vi har jobb??? :shock:
Pemer

Inläggav Pemer » 2008-03-06 0:31:11

I vilket fall som helst blir vinklingen väldigt konstig när det är en aspie som har jobb och verkar ha ett bra normalt liv med dåligt med tid att vara på forum på Internet som raljerar över oss andra som har sjukersättning och liknande och är lediga på dagarna, tycker då jag...
Pemer

Inläggav Titti » 2008-03-06 0:40:32

Kvasir skrev:Titti, du behöver inte hota lost för det han sade om mig i alla fall. Det var snarast underhållande. "Högtravande fån" har jag nog inte blivit kallad tidigare. Jag kanske ska skriva det som sysselsättning i profilen? :) I vart fall tycker jag det mesta han säger snarast slår tillbaka mot honom själv istället, vilket är sorgligt eftersom han verkar vara i behov av stöd men verkar så oförmögen att ta emot det om det inte sker på hans egna villkor (som han inte ens behagar klargöra).

Du brukar väl kunna försvara dig själv rätt bra, eller hur? :)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:50:40, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav lost » 2008-03-06 0:42:47

Liksom det finns familjehemligheter så finns det forumhemligheter. Den sista paragrafen av vad jag skrev är vad som ogillas.

@Kvasir
Du valde att föra strid med mig några sidor bakåt i denna tråd, det är OK, man skall kunna uttrycka sig fritt. Den friheten borde då också gälla mig, eller hur? Så varför ta det personligt om jag säger att du *ställt dig i ett sammanhang du inte önskar?* Du kan förneka detta, men det är så jag tolkar dina senaste inlägg i denna tråd. Det är ditt val hur du väljer att tolka det. Kanske tvärtemot vad du förväntar dig så anser jag det vara ett positivt kliv framåt. Varför all denna fernissa, du man av kött och blod?

I övrigt så tycker jag precis vad jag säger: Det är befriande och väsentligen bra för detta forum att lufta den unkna doften av konstgjord, regelstyrd och villkorlig gemenskap.
lost

Inläggav Kvasir » 2008-03-06 0:42:57

Titti skrev:
Kvasir skrev:Titti, du behöver inte hota lost för det han sade om mig i alla fall. Det var snarast underhållande. "Högtravande fån" har jag nog inte blivit kallad tidigare. Jag kanske ska skriva det som sysselsättning i profilen? :) I vart fall tycker jag det mesta han säger snarast slår tillbaka mot honom själv istället, vilket är sorgligt eftersom han verkar vara i behov av stöd men verkar så oförmögen att ta emot det om det inte sker på hans egna villkor (som han inte ens behagar klargöra).

Du brukar väl kunna försvara dig själv rätt bra, eller hur? :)

Jodå, jag menade bara att vad mig anbelangar så kan du bortse från det han skrev om mig när du räknar fram moderatorsingripandepoängen för losts inlägg. :)
Kvasir

Inläggav Kvasir » 2008-03-06 0:53:15

lost skrev:
@Kvasir
Du valde att föra strid med mig några sidor bakåt i denna tråd, det är OK, man skall kunna uttrycka sig fritt. Den friheten borde då också gälla mig, eller hur? Så varför ta det personligt om jag säger att du *ställt dig i ett sammanhang du inte önskar?* Du kan förneka detta, men det är så jag tolkar dina senaste inlägg i denna tråd. Det är ditt val hur du väljer att tolka det. Kanske tvärtemot vad du förväntar dig så anser jag det vara ett positivt kliv framåt. Varför all denna fernissa, du man av kött och blod?

Valde jag att föra strid? Så har jag inte uppfattat det, men du får gärna tala om vad du syftar på då? Var det att jag skrev att jag uppfattade dina inlägg som låg intellektuell nivå? Visst, det var kanske lite onödigt provocerande, men det var avsiktligt för att försöka få dig att tala ur skägget och säga vad egentligen är du klagar på, för det är fortfarande lite av ett mysterium. Så menade jag inte så jättemycket med det heller, om jag ska vara ärligt, men eftersom dina inlägg ofta är kryddade med en massa uttryck som "shit", "what the fuck" och liknande så signalerar de ju inte precis någon hög intellektuell nivå. Men som jag påpekade så talade om just vad inläggen signalerar, inte vad som bakom, i innehållet.

Fortfarande efter så här många sidor i tråden, så undrar jag om någon egentligen ännu förstår vad din kritik mot forumet gäller. Jag har försökt lirka ur dig det genom att ställa ledande frågor, men det har inte fungerat. Nu försökte jag provocera dig lite, men det verkar inte heller ha fungerat. Hur ska vi kunna kommentera något som vi inte vet vad det är?

Det där med sammanhang som jag inte önskar får du gärna förklara för mig, eftersom jag ärligt talat inte förstår ett smack av vad du menar. Jag förnekar det inte, för jag förstår inte ens vad det är jag skulle förneka.
Kvasir

Inläggav lost » 2008-03-06 2:07:00

Ignorera det. Jag har andra källor för mina intressen.
Jag reflekterade över beskaffenheten och innehållet i detta forum, denna miniatyrvärld som riktade sig till - och ytligt sett, bestod av mina gelikar. Jag hade fel. So be it.
Uppenbarligen så misslyckades jag även med min kommunikation fastän jag berättade om väldigt privata saker. Det var inte nog. Det fanns inget eko, ingen respons, inget genklang. Jag har sått i ofuktbar mark.
lost

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-06 2:16:28

Lost, nu är du väl ändå lite kvällsfilosofisk?

Mig har du ju ingen Asperger gemensamt med men jag tycker paradoxalt nog att jag känner igen mig i en hel del i vad du skriver....
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:50:40, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Zombie » 2008-03-06 2:30:07

Citerar mig själv med viss retusch.
Zombie skrev:[...] Jag kan förstå det [...] du har skrivit, men åtminstone här underskattar du folk och avfärdar dem för snabbt. Eller för snabbt för dig själv vet ju inte jag, men för snabbt jämfört med vad de kan ge.

Dessutom är vi fler här som kunde ha haft bättre liv, så man får ta med i beräkningen att det kan bli litet knissigt. Själv kan jag t.ex. inte med när folk ser ner på mig (eller ser ner där de tror att jag finns och projicerar mig dit), eller att bli fimpad utifrån det; och den attityden upplever jag för mycket av hos dig för att vilja komma särskilt nära. Av andra orsaker, alltså, än att jag inte kan begripa t.ex. hur man kan få den.

Dessutom är det det där med en ensam människas önskedrömmar om världen utanför en själv. Den är aldrig så bra som man vill ha den. Den kräver i regel mer arbete än man tror man kan gå i land med. Folk förstår aldrig så bra som man trodde de skulle göra. Och själv är man alltid likadan mot dem.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:50:40, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav jonsch » 2008-03-06 3:05:02

Zombie skrev:Dessutom är det det där med en ensam människas önskedrömmar om världen utanför en själv. Den är aldrig så bra som man vill ha den. Den kräver i regel mer arbete än man tror man kan gå i land med. Folk förstår aldrig så bra som man trodde de skulle göra. Och själv är man alltid likadan mot dem.
Det är väldigt sant. Jag hade inte försonats med den sanningen när jag kom till forumet - faktiskt så rasslade det till ordentligt för några månader sedan, man kunde följa processen här. Delvis just därför gör det mig ont att lost inte tror det kan löna sig att hänga här. Delvis är också forumet bland de mest förstående och stimulerande miljöer jag hittat, sedan jag börjat förstå att det bästa bara finns fläckvis och desutom med rena ytor hur stor förstoring man än kör med.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:50:40, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in