"Nordegren i P1" (raljant om ADHD)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

"Nordegren i P1" (raljant om ADHD)

Inläggav pH » 2008-03-05 17:23:38

Det verkar som om Nordegren i P1 denna vecka har tagit som sin uppgift att komma med insinuanta kommentarer om att "Vuxen-ADHD" är närmast att jämställa som allmän lebensangst och ett tecken på en allmän trend av överdiagnosticering.

Jag kan tolerera att någon är skeptisk eller okunnig. Men hur mycket skall man egentligen tolerera att det droppas förringande antydningar i public service radio innan man har rätt att bli riktigt irriterad?

Jag känner att det vore ärligare att han kommer med ett riktat och välformulerat uttalande som sedan kan angripas än dessa upprepade antydningar!

Vad trött jag blir! :evil:

(Har inte själv ADHD, minskar det min rätt att reagera?)

Moderator: Förtydligade rubriken.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 11:55:51, redigerad totalt 1 gång.
pH

Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Pemer » 2008-03-05 17:30:47

Det här låter allvarligt. Vad är det för ett jädra stolpskott? Lyssnar inte på P1. Får gå in och kika på sr.se...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:55:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Titti » 2008-03-05 19:38:10

Pemer skrev:Det här låter allvarligt. Vad är det för ett jädra stolpskott? Lyssnar inte på P1. Får gå in och kika på sr.se...

Lyssnar inte på P1? Låter allvarligt... :)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:55:51, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Re: Nordegren i P1

Inläggav barracuber » 2008-03-05 20:27:44

pH skrev:Det verkar som om Nordegren i P1 denna vecka har tagit som sin uppgift att komma med insinuanta kommentarer om att "Vuxen-ADHD" är närmast att jämställa som allmän lebensangst och ett tecken på en allmän trend av överdiagnosticering.

Jag kan tolerera att någon är skeptisk eller okunnig. Men hur mycket skall man egentligen tolerera att det droppas förringande antydningar i public service radio innan man har rätt att bli riktigt irriterad?

Jag känner att det vore ärligare att han kommer med ett riktat och välformulerat uttalande som sedan kan angripas än dessa upprepade antydningar!

Vad trött jag blir! :evil:

(Har inte själv ADHD, minskar det min rätt att reagera?)

Har inte hört inslaget men brukar gillar Thomas Nordegren. Han är rolig på något torrt skånskt sätt vilket antagligen passar in i P1:s desperata försök att öka sin hipphetsgrad när pendelsvenskarna riskerar att alltmer comatiseras till reklambajset i bilköerna. Men Nordegren har även en mera seriös sida som var mer tydlig innan P1 drabbades av "hipphets-ångestattacken". Vem vet om han nu inte har talskrivare ungefär som Letterman och Leno, ungefär som Annika Lantz redaktion (men Annika skriver en hel del själv också)? ADHD-grejen låg Nordegren inte bakom själv är min gissning, han är alltför intelligent för det.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:55:51, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Ganesh » 2008-03-05 20:39:30

"Litet vuxen-ADHD som man skulle säga nu."

Så sa han. Med en raljerande, litet lättsam ton.

Nordegren är numera också en översittarfähund. En som tar sig friheten att benämna andra som han vill. Bara så länge han själv tycker att han är lagom putslustig.

Och vad då "låg inte bakom själv". Han sa det. Kan man inte vänta sig att radioskojare tar ansvar för vad de säger. "Jag lydde bara order." Är det det som gäller nu?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:55:51, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav pH » 2008-03-05 20:50:29

Jo, och det var upprepandet som störde mig mer än något annat.

Hade han sagt så en gång skulle det kunna passera som dumhet eller misstag. Upprepningen gjorde att det kändes som en slutsats och en åsikt.

Raljanta p1-kommentarer i ett annat program förra veckan har nog sänkt min tolerans (eller samma program, annan ledare...) "Skönt att få en diagnos som ursäkt..." osv :evil: )

Så då blir frågan: Hur mycket skall man tillåta att P1 "propagerar" innan man uttrycker sitt ogillande? Hur markerar man utan att bli "rättshaverist" eller bara futtig?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 11:55:51, redigerad totalt 1 gång.
pH

Anslöt: 2006-11-30

Inläggav barracuber » 2008-03-05 21:18:23

Ganesh skrev:"Litet vuxen-ADHD som man skulle säga nu."

Nordegren är numera också en översittarfähund. En som tar sig friheten att benämna andra som han vill. Bara så länge han själv tycker att han är lagom putslustig.

Och vad då "låg inte bakom själv". Han sa det. Kan man inte vänta sig att radioskojare tar ansvar för vad de säger. "Jag lydde bara order." Är det det som gäller nu?

Om de bara "lydde order" skulle de inte förbli trovärdiga. Om Nordegren säger nånting har Nordegren hela ansvaret. Om han inte kan stå upp för sin redaktion faller han och hela programmet. Man undrar vad som egentligen håller på att hända med P1.

Uttalandet låter djävligt dumt och gör mig väldigt besviken på Nordegren. Min gissning är att Nordegren egentligen inte har en aning om att ADHD är en NPF-störning, utan han använder det som massvis med andra okunniga, i betydelsen "stimmiga och rastlösa barn blir stimmiga och rastlösa vuxna". Det är tragiskt för riktig ADHD är oändligt mycket mer funktionshindrande än att bara vara lite "stimmig".

Har inte begreppet "ADHD" blivit oerhört missuppfattat, slitet och överanvänt att vem som helst använder det för minsta lilla överreaktion? Jag har empiriska bevis på detta - jag har RSS-bevakningar på både begreppen "ADHD" och "Asperger" och "ADHD" är otroligt mycket vanligare än "Asperger" i svensk media/internet.

Samtidigt kan jag som flitig P1-lyssnare känna mig lite "präktig" ibland. Kan ni känna igen det? Det kanske inte är fel att skämta loss ibland. Både Lantz, Magnusson, Nordegren, Cecilia Uddén och till och med han teaterchefen från Göteborg har ju en förmåga att göra underhållande program med bra innehåll på samma gång. Det är väl det P1 strävar mot?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:55:51, redigerad totalt 3 gånger.
barracuber

Inläggav Ganesh » 2008-03-05 21:22:27

barracuber skrev:

Om de bara "lydde order" skulle de inte förbli trovärdiga. Om Nordegren säger nånting har Nordegren hela ansvaret. Om han inte kan stå upp för sin redaktion faller hela programmet.

Uttalandet låter djävligt dumt och gör mig väldigt besviken på Nordegren. Min gissning är att Nordegren egentligen inte har en aning om att ADHD är en NPF-störning, utan han använder det som massvis med andra okunniga, i betydelsen "stimmiga och rastlösa barn blir stimmiga och rastlösa vuxna". Det är tragiskt för riktig ADHD är oändligt mycket mer funktionshindrande än att bara vara lite "stimmig".

Har inte begreppet "ADHD" blivit oerhört missuppfattat, slitet och överanvänt att vem som helst använder det för minsta lilla överreaktion? Jag har empiriska bevis på detta - jag har RSS-bevakningar på både begreppen "ADHD" och "Asperger" och "ADHD" är otroligt mycket vanligare än "Asperger" i svensk media/internet.

/Barracuber

Håller med.
Jag är också besviken och förvånad över vad han sa. Han brukar vara bra. Men det Lantz i P1 och Nordegren i P1 håller på att bli för tramsigt och för rörigt för mig.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:55:51, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav barracuber » 2008-03-05 21:27:42

Ganesh skrev:
barracuber skrev:

Om de bara "lydde order" skulle de inte förbli trovärdiga. Om Nordegren säger nånting har Nordegren hela ansvaret. Om han inte kan stå upp för sin redaktion faller hela programmet.

/Barracuber

Håller med.
Jag är också besviken och förvånad över vad han sa. Han brukar vara bra. Men det Lantz i P1 och Nordegren i P1 håller på att bli för tramsigt och för rörigt för mig.

Rörigt är ordet. Hela fucking djövla världen är sicko.

Vad lustigt.. jag hann redigera mitt inlägg under tiden som du svarade...

/Barracuber
barracuber

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in