Alltmer lost från aspergerforum

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2008-03-04 0:45:56

Lost
Jag talade inte om någon specifik riktad reaktion på mig, utan om den allmänna attityd jag tycker mig kunna utläsa ur dina inlägg sedan du kom tillbaka till forumet. Ett förakt. (Litet exempel: det där "Som väntat" i ditt förra inlägg.)

Liksom Sugis förstår jag också att du är frustrerad.
För den delen, om det spelar roll, och utan att säga något om den konflikten, så förstår jag också om du är arg för hur du blev behandlad här.
Men tror du du är frustrerad i någon sorts turbomått jämfört med, exempelvis, alla andra här?
Eller att man automatiskt är dum för att man inte förstår just ditt språk?
(Då får man väl konstatera att du är dum när du inte förstår andras. Eller också kan vi var från sitt håll inta en ödmjukare position.)
Eller förnedrar sig när man väljer att tro att du inte försöker manipulera en?
Du vill inte ha skit. Eller förakt. Naturligtvis inte.
Inte jag heller.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2008-03-04 1:51:15

Lost
Och "låg intellektuell" nivå": i exakt vilka avseenden, punkt för punkt? Först när du specificerar dig blir det möjligt att svara dig om den saken.

Om du då får ett hyggligt representativt urval svar, ska du strax finna att definitionerna på "intellektuell nivå" också innefattar radikala skillnader som inte har ett dugg med den intellektuella nivån att göra, utan med folks intressen, läggning, förmåga att urskilja syften, ändamål, undertexter med mera, notoriska oförmåga att tänka eller erkänna fakta utanför sina egna personliga ramar, och så vidare. Då talar jag även om de "intelligentaste", de mest "intellektuella" och de i något avseende mest "bildade".

Oavsett det, så är du inte den enda som skulle önska större "intellektuellt" utbyte här. Men att komma in och anklaga allihop kollektivt! Ser du inte att det är både orättvist och provocerande?

Det är också så att en grupp, som det här forumet, är sin egen varelse för sig. Trögmanövrerad och en massa annat, som är dess egna egenskaper och i princip t.o.m. kan tänkas gå stick i stäv mot samtliga medlemmars.
Vad medlemmarna beträffar, så är en grupp i olika avseenden både mer och mindre än summan av dem.
Du kan inte, här eller någonstans, dela upp kollektivet i vars och ens bidrag, titta på ett sådant bidrag och säga att det skulle ge dig en ens tillnärmelsevis fullständig eller rättvisande bild av den personen. Vissa saker säger det naturligtvis. Men inte andra. Och du kan svårligen veta hur viktigt det som inte sägs är i fråga om just den personen.
Eller vad det skulle ge dig att med beaktande av sådana saker och i realistisk takt försöka göra forumet till en bättre plats för dig själv, istället för att komma och ta ut din frustration på oss, så att vi känner oss kränkta och du går härifrån ännu mer ledsen och frustrerad.
Zombie

Inläggav Kvasir » 2008-03-04 9:06:04

Egentligen är det lite ironiskt att lost anklagar forumet för låg intellektuell nivå när han själv har ett sätt att uttrycka sig i skrift som i alla fall i mina ögon signalerar en intellektuell nivå som ligger betydligt under forumets genomsnitt. Notera att jag bara säger att språket signalerar det, inte att det faktiskt är så i bakomliggande innehåll. Intelligens verkar tveklöst finnas i alla fall. Nu kan detta bara stå för mig, och hur jag upplever det. Lost gör uppenbarligen själv en helt motsatt bedömning, och det visar väl då just bara på hur relativa alla sådana bedömningar är, och att de har begränsad universell giltighet. Kanske är det så att lost har en väldigt begränsad erfarenhet av människor på hans egen, förmodligen höga, intelligensnivå och därför tror att hög intelligens korrelerar med ett visst specifikt beteende och sätt att uttrycka sig, och att denna syn plötsligt kolliderar med verkligheten här på forumet?

Social klubb? Det är väl rimligt att ett forum av detta slag fyller den funktionen också. Jag skulle nog t.o.m. vilja säga att det är en oerhört viktig funktion, eftersom det inte är frågan om en social klubb vilken som helst, utan just en möjlighet för Aspergare att umgås med likasinnade, vilket inte finns så stora möjligheter till i vanliga livet.

En första och oerhört viktig funktion för forumet är naturligtvis att diskutera och utbyta erfarenheter kring AS (och kanske NPF i allmänhet). Det kan man till en viss gräns göra på ett torrt och sakligt sätt, om man så vill. Men när det kommer till att utbyta erfarenheter så kommer man ju snart in på praktiska erfarenheter från livet, och då ligger det ofta nära till hands att man beskriver faktiska händelser ur sin egen tillvaro. Det är också rimligt att man då berättar dessa på ett ganska personligt sätt snarare än att akademisera det som om man redogjorde för ett patientfall i en medicinsk vetenskaplig artikel. Härifrån är steget förstås inte långt till att börja diskutera runt dessa händelser ur verkliga livet, och det kan lätt glida iväg åt andra håll också. Har man en väldigt torr och saklig syn på det hela kanske man redan här tycker att det blir för socialt, men det är ju då en helt personlig åsikt.

Utöver detta förefaller det som väldigt många av oss även upplever den mera rent social funktionen som viktig också. Eftersom även vi Aspergare är individer och väldigt olika sinsemellan så är det förstås ofrånkomligt att denna "sociala klubbverksamhet" sönderfaller i många delar, där mindre grupper av medlemmar samlas ofta eller tillfälligt ibland kring något slags gemensamt intresse eller tema. Ingen är intresserad av eller deltar i alla sådana diskussioner. Många, kanske de flesta, deltar aldrig eller sällan i dessa mera sociala diskussioner, men detta korrelerar också till stor del med de medlemmar som överhuvutaget inte postar så mycket på forumet. Kanske är det så att de ofta har en social situation som gör att de inte behöver social kontakt på detta sätt?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-04 10:09:23

Lost har fortfarande ett arbete att sköta. Det tar tid och energi; det vet i synnerhet du Kvasir som har varit i den situationen.! Det finns ingen automatik att man skriver mindre då, men de flesta som skriver mycket tror jag inte har något jobb?
Jag har också mycket stor förståelse för hans vilja att inte skriva för personligt på internet, med hänsyn till hans arbete och hans familj och också för att jag själv befinner mig i den sitautionen.
Jag har ju förvisso inte något NPF men som ni mycket riktigt förstått så känner jag igen mig i enskilda bitar av problematiken även för min egen del. Jag tycker inte egentligen att man ska diskutera folk på det sättet men för min egen del tycker jag att Lost tillför en hel del till forumet och jag känner inte heller igen mig i att han skulle vara svår eller obegriplig att förstå sig på. För övrigt har jag inte tid att spekulera just nu. Ha en bra dag!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Kvasir » 2008-03-04 11:08:35

Bjäbbmonstret skrev:Lost har fortfarande ett arbete att sköta. Det tar tid och energi; det vet i synnerhet du Kvasir som har varit i den situationen.! Det finns ingen automatik att man skriver mindre då, men de flesta som skriver mycket tror jag inte har något jobb?

Jovisst, men nu vänder du väl på det hela? Det är ju inte vi som klagar på att lost skriver lite eller inte vill delta i sociala diskussioner, utan i så fall (möjligen) han som klagar på att vissa av oss andra gör det.

Självklart har man både mindre tid och kanska även lite mindre behov att skriva på forumet om man har jobb och kanske även familj. Å andra sidan ger ju inte de sakerna självklart utlopp för den typen av diskussioner man kan ha med andra Aspergare, så även om jag fortfarande hade jobbat så skulle jag nog ha känt ett stort behov av detta forum, även om jag förmodligen hade skrivit mindre. (Ja, jag skriver alldeles för mycket, det vet jag. :) ).

Jag har också mycket stor förståelse för hans vilja att inte skriva för personligt på internet, med hänsyn till hans arbete och hans familj och också för att jag själv befinner mig i den sitautionen.

Jo men självklart, det har jag också. Problemet är att han klagar på att ingen förstår honom samtidigt som han inte berättar tillräckligt för att vi ska kunna förstå vad det är vi inte förstår. Det är ett moment 22.

Jag tycker inte egentligen att man ska diskutera folk på det sättet men för min egen del tycker jag att Lost tillför en hel del till forumet och jag känner inte heller igen mig i att han skulle vara svår eller obegriplig att förstå sig på. För övrigt har jag inte tid att spekulera just nu. Ha en bra dag!

Jag tycker också han har något att tillföra, och tycker inte heller att han är så svår att förstå. Eller snarare trodde jag inte att han var det förräns han nu börjar klaga just på att han känner sig så främmande även här på forumet. Då måste man ju börja fundera på om man egentligen har förstått honom?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav ASterix » 2008-03-04 12:11:53

Hej Lost. Jag kan inte påstå att jag har läst alla dina inlägg i forumets trådar. Men det hindrar inte mig för att komma med några reflektioner. Dom rör inte dina påståenden om den intellektuella nivån eller huruvida andra här på forumet förstår det du vill säga eller inte, för det är givetvis helt subjektivt. Det som slår mig förutom det uppenbara att du mår "skunk", är att du verkligen bör hitta någon som du helt förbehållslöst kan prata med. Någon som du törs sänka garden och prestigen med. Jag läser givetvis mellan raderna och kan ha fel för du kanske redan har någon (utöven sambo/fru) eller inte tycker att behovet finns. Men med tanke på vad du har skrivit tidigare i en del trådar om hur du lever ditt liv och att du har slutat med "antidepp" och att du har alkohol som "snuttefilt" gör att jag uppriktigt vill råda dig till det. Du har även tidigare berättat om den rastlöshet och aggresion som du känner och som säkert försvårar viljan att "snacka av sig" Jag känner givetvis inte dig , men jag får känslan av att då all din kraft går till att överleva så har du inte haft tid/ork att försöka skapa lite mer självdistans till den person i nuet som är Lost och våga sätta upp mera långsiktiga mål i livet som skulle kunna skänka dig glädje och efterlängtad ro. För att komma med något klyshaktigt, om man är Lost så är kompassrikningen desto viktigare. Du har försökt att finna intressen/mening genom dom studier som du nämnde, så förmodligen är det inte dessa ämnen som skänker dig mer varaktig glädje. Gör då något helt oväntat. Ta en kvällskurs i något skapande (slöjd, konst, etc) någon som du kan ägna dig åt medans hjärnan får gå lite på sparlåga. I alla fall så önskar jag dig innerligt att du får lite ro! Take care!

Passar på att be alla grammatiska granskare om ursäkt för dom fel som säkert finns i mitt inlägg. Sitter och skriver på jobbet och har knappt om tid så andemeningen var viktigare än den stilistiska korrektheten :wink:
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
ASterix

Anslöt: 2007-09-18

Inläggav Parvlon » 2008-03-04 12:44:20

Tycker det verkade konstigt när Lost skrev om intelligensnivån.
Åt det Provocerande hållet alltså, och eftersom Lost skriver att 'det fungerade' så antar jag att det var meningen så. Tur att jag inte hann skriva något.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav nallen » 2008-03-04 15:06:09

Karenina skrev:Ändå kan man ju ställa sig lite frågande ibland till hur vi mäter intelligens.
Jag tror inte att sedvanliga IQ-tester säger så mycket egentligen.

Definitionsmässigt är ju intelligens det du mäter med IQ-tester. Om det sen var det du avsåg att mäta är en annan sak.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Zombie » 2008-03-04 19:15:26

Inte alls definitionsmässigt. "Intelligens" är ett både äldre och vidare begrepp än "[resultat av] IQ-test" eller "IQ".
Zombie

Inläggav nallen » 2008-03-04 20:27:18

Parvlon skrev:Intelligens mäts med enheten IQ btw (vänder tillbaka)

Tramsar lite:
Intelligens kan emellanåt också mätas med enheten 1 tär. Då och då är en tär väl stor, då kan man på vanigt sätt använda prefix; t.ex milli-tär.

Sluttramsat för en stund.
nallen

Inläggav nallen » 2008-03-04 20:35:21

Zombie skrev:Inte alls definitionsmässigt. "Intelligens" är ett både äldre och vidare begrepp än "[resultat av] IQ-test" eller "IQ".

Du har förstås rätt, tvärt om är det tänkt att gälla dock;
Intelligens är det man avser att mäta med IQ-test. Om man lyckas är ju en annan sak... det för oss osökt in på Artificiell Intelligens (AI) och hur den forskningen gång på gång tycks klargöra var intelligens tydligen inte är. Fast det riskerar att föra oss långt från trådens egentliga ämne.
nallen

Inläggav emelie84 » 2008-03-05 17:05:33

Pust! :/

Alla som har aspergers och har tillgång till internet vet hur det brukar funka på såna här npf-sidor. De börjar bra med högt i tak och öppen diskussion. Ett gäng självdiagnoserade aspiesar kliver in på sidan och börjar slicka röv. De gamla medlemmarna delas in i tre grupper, de som är "bråkiga", de "som följer med" och de "naiva". De tongivande "bråkiga" mobbas ut. De "som följer med" gör det de gör bäst. De "naiva" talas det ner till. Man startar träffgrupper och föreningar. Diskussionerna börjar lägga sig på pseudointellektuell akademisk nivå. Fler medlemmar försvinner i tysthet när konversationerna blir känslostyrda och kallpratiga. Klickar formas. Nya medlemmar som tillkommer anklagas för att vara troll eller mobbas ut på andra lösa grunder.

Vips så har vi en npf-sida beståendes av ett gäng ultraneurotyper med narcissism och social fobi som antingen diagnoserat sig själva, fått diagnosen betalad av sina stenrika föräldrar hos en privat psykolog eller fått en konsolationsdiagnos för år av våldtäkter, missbruk, prostitution och latent sociopati.

Nu kan forumet äntligen växalalala.

Jag tycker du ska strunta i vad dom här töntarna! tycker och söka dig bort ifrån sidan lost. Du är inte ensam om att ställa dig frågande till det som händer på sidan och du ska inte ta ditt nederlag här som ett bevis för att dina egna inte förstår dig för så är det inte alls. Jag förstår det du skriver mycket, mycket bättre än en massa annat NT-snack och humbug som matas ut i den här tråden och kan upplysa pojkarna och flickorna att det är ni som är snackisar i mina kretsar och ska hålla snattran era fjantiga aspiewannabes.

USCH!

Emelie (vänder i dörren)
Senast redigerad av emelie84 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
emelie84

Anslöt: 2008-03-05

Inläggav tahlia » 2008-03-05 17:11:24

Hmmm... det här blir då andra personen som påstår att jag inte har AS. Beskrivningen om hur man skulle fått diagnosen kan inte stämma mindre på de flesta av oss, och snacka om "NT-förakt".

Kanske lost kan leta upp det stället emelie84 hänger på. De har ju redan hittat något de har tillsammans.
Själv ser jag det inte som något positivt att sätta sig på sina höga hästar och tro att alla som inte är som man själv är, är totala idioter.
Men det förvånar mig inte.
Större egon än vad som återfinnes hos en del Aspies är svårt att hitta.

Glad att hon vände i dörren dock. Fördomsfulla översittare klarar jag mig utan.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav rdos » 2008-03-05 17:13:54

emelie84 skrev:Jag tycker du ska strunta i vad dom här töntarna! tycker och söka dig bort ifrån sidan lost. Du är inte ensam om att ställa dig frågande till det som händer på sidan och du ska inte ta ditt nederlag här som ett bevis för att dina egna inte förstår dig för så är det inte alls. Jag förstår det du skriver mycket, mycket bättre än en massa annat NT-snack och humbug som matas ut i den här tråden och kan upplysa pojkarna och flickorna att det är ni som är snackisar i mina kretsar och ska hålla snattran era fjantiga aspiewannabes.

Det kanske vore en rimlig hyposes att de som självdiagnosticerat borde ha diagnoser som social fobi och narcisism, om det inte vore för att gruppen självdiagnosticerade har samma rmedelesultat på online-tester för AS som de som har diagnosen. 8)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav ASterix » 2008-03-05 17:18:57

Jösses :shock: Tro mig emelie84, Din analys får allt bli din lilla hemlighet! Dela upp oss i tre fack! Pyttsan! Det finns fler fack. Vänta bara tills du öppnar nästa paket Cornflakes. Där följer det säkert med ytterligare ett samlarkort över "Fackindelningteori av Aspergare" Det tycker jag du kan arkivera på samma solfria ställe som dina övriga kort.
Klart slut.
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
ASterix

Anslöt: 2007-09-18

Inläggav Pemer » 2008-03-05 18:02:48

Verkar vara väldigt många aktiva här som har stenrika föräldrar......? :roll:

Och väldigt många kvinnor med "år av våldtäkter, missbruk, prostitution och latent sociopati" bakom sig.....? :roll:

Och självdiagnosticerade helt utan diagnos, som inte är uppenbara aspies när de träffar oss andra som har diagnoser......? :roll:

Jag har träffat två sådana "självdiagnosticerade" som regelbundet kommer på träffar, Mats och Md2perpe, och det är ju liksom ingen tvekan om att de hör till oss...

Har iofs också - bara en gång under en dag då vi var med och hjälpte en gemensam vän flytta - träffat rdos som förvisso aldrig diagnosticerats, men som är såpass aktiv, och där har väl vad jag vet aldrig några röster stämts upp i den svenska "etablerade aspie-världen" om att han skulle vara trolig ren bluff och inte alls stämma in på AS-kriterier.

Asperger är ett brett spektrum, inom ett ännu bredare - autismspektrumet. Det är inte ofta någon av oss sitter från just sin position i spektrumet och dömer ut alla andra som narcissister eller sociopater. Emelie gjorde det nu, och.... några liknande exempel har man väl sett. Just från de som kommer nya med taggarna utåt och kritiserar oss som redan är samlade här. Från vår sida brukar ord om troll höras ibland, just när nykomlingarna har som provokativast stil.

Det är ju liksom rent allmänt aldrig en direkt lämplig stil att komma till ett forum och börja härja om "fy vad ni är dumma, vad är det här för ett Aspergerforum, jag har ju Asperger och jag känner inte igen mig alls i era konstiga samtal och konversationer här, och de kotterier ni bildar inbördes..."

Alla får förväntas kunna bjuda till så gott man kan med lite ödmjukhet och självdistans, även aspergare. "Hej, ny här... ser fram emot att få mer kontakt med andra aspies..."

Så blir man gladare bemött själv, och tagen på större allvar från start.

Och så jävla strömlinjeformat med bara ja-sägare är det trots allt inte här, och även de två mer kroniskt störigt och kaxigt uppblåsta som alltid strävade mot att "köra sitt eget race" - "jag är bara rak, det har man rätt att vara"-linjen - gavs väldigt fria tyglar länge och väl.

Admin försvarade t o m den ene av dem, när båda två i en tråd gick hårt åt en förälder till en aspergare som hade omnämnts i pressen i en skolhistoria, och själv kom hit för att värja sig en aning mot de värderingar av hennes agerande i historien som hade förekommit här på forumet. Då var det just det som anfördes mot hennes roll i den tråden - "olämpligt att komma in på ett forum och börja hacka på alla på forumet det första man gör".

Jag undrar om det finns något ANTISOCIAL PERSONLIGHETSSTÖRNING-FORUM, och hur det skulle se ut där... :roll:

Eller vänta förresten, det är väl Flashback, det... :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Kristofer » 2008-03-05 18:10:49

Jag förstår verkligen ingenting av Losts inledande inlägg eller vad Emelie84 menar. Upplys mig
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav rdos » 2008-03-05 19:13:25

Pemer skrev:Har iofs också - bara en gång under en dag då vi var med och hjälpte en gemensam vän flytta - träffat rdos som förvisso aldrig diagnosticerats, men som är såpass aktiv, och där har väl vad jag vet aldrig några röster stämts upp i den svenska "etablerade aspie-världen" om att han skulle vara trolig ren bluff och inte alls stämma in på AS-kriterier.

Det har väl förekommit, men det var bra länge sedan jag hörde något sådant. Det var nog 2002 eller nåt sånt när Gunilla Gerland, likt Emelie, klagade på de självdiagnosticerade som "definierade diagnosen åt oss andra". Fast den ståndpunkten intog hon kanske mest för att hon ogillade vad jag skrev...
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Inläggav Mats » 2008-03-05 19:20:44

Pemer skrev:Jag har träffat två sådana "självdiagnosticerade" som regelbundet kommer på träffar, Mats och Md2perpe, och det är ju liksom ingen tvekan om att de hör till oss...
Tack Pemer! *rörd* Ja, AS-träffar är de enda sociala sammanhang jag kan delta i utan att känna mig utanför.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Mats » 2008-03-05 19:32:51

emelie84 skrev:dom här töntarna!
Att du tycker att jag är en tönt har du gemensamt med många NT. Det tyder kanske på att du också är NT? :)

emelie84 skrev:kan upplysa pojkarna och flickorna att det är ni som är snackisar i mina kretsar
Då får jag tacka för uppmärksamheten. Kul att någon läser vad jag skriver. :)

emelie84 skrev:och ska hålla snattran
Nu är det ju som tur är för mig inte du som bestämmer om jag får eller inte får skriva på det här forumet. Så länge Admin tillåter har jag för avsikt att vara kvar här.

emelie84 skrev:aspiewannabes
Jag skulle väldigt gärna bli NT om det gick, men nu går inte det så det är liksom bara att gilla läget.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 11:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav emelie84 » 2008-03-05 19:55:29

Pemer skrev:Verkar vara väldigt många aktiva här som har stenrika föräldrar......? :roll:

Och väldigt många kvinnor med "år av våldtäkter, missbruk, prostitution och latent sociopati" bakom sig.....? :roll:

Och självdiagnosticerade helt utan diagnos, som inte är uppenbara aspies när de träffar oss andra som har diagnoser......? :roll:

Jag har träffat två sådana "självdiagnosticerade" som regelbundet kommer på träffar, Mats och Md2perpe, och det är ju liksom ingen tvekan om att de hör till oss...

Har iofs också - bara en gång under en dag då vi var med och hjälpte en gemensam vän flytta - träffat rdos som förvisso aldrig diagnosticerats, men som är såpass aktiv, och där har väl vad jag vet aldrig några röster stämts upp i den svenska "etablerade aspie-världen" om att han skulle vara trolig ren bluff och inte alls stämma in på AS-kriterier.

Asperger är ett brett spektrum, inom ett ännu bredare - autismspektrumet. Det är inte ofta någon av oss sitter från just sin position i spektrumet och dömer ut alla andra som narcissister eller sociopater. Emelie gjorde det nu, och.... några liknande exempel har man väl sett. Just från de som kommer nya med taggarna utåt och kritiserar oss som redan är samlade här. Från vår sida brukar ord om troll höras ibland, just när nykomlingarna har som provokativast stil.

Det är ju liksom rent allmänt aldrig en direkt lämplig stil att komma till ett forum och börja härja om "fy vad ni är dumma, vad är det här för ett Aspergerforum, jag har ju Asperger och jag känner inte igen mig alls i era konstiga samtal och konversationer här, och de kotterier ni bildar inbördes..."

Alla får förväntas kunna bjuda till så gott man kan med lite ödmjukhet och självdistans, även aspergare. "Hej, ny här... ser fram emot att få mer kontakt med andra aspies..."

Så blir man gladare bemött själv, och tagen på större allvar från start.

Och så jävla strömlinjeformat med bara ja-sägare är det trots allt inte här, och även de två mer kroniskt störigt och kaxigt uppblåsta som alltid strävade mot att "köra sitt eget race" - "jag är bara rak, det har man rätt att vara"-linjen - gavs väldigt fria tyglar länge och väl.

Admin försvarade t o m den ene av dem, när båda två i en tråd gick hårt åt en förälder till en aspergare som hade omnämnts i pressen i en skolhistoria, och själv kom hit för att värja sig en aning mot de värderingar av hennes agerande i historien som hade förekommit här på forumet. Då var det just det som anfördes mot hennes roll i den tråden - "olämpligt att komma in på ett forum och börja hacka på alla på forumet det första man gör".

Jag undrar om det finns något ANTISOCIAL PERSONLIGHETSSTÖRNING-FORUM, och hur det skulle se ut där... :roll:

Eller vänta förresten, det är väl Flashback, det... :D

Jaha, och här har vi ledaren? Vad "sitter du inne" för då? Har du strypt ditt barn eller "bara" misshandlat din flickvän mellan varven av verbala klappträn?

"Den svenska etablerade aspie-världen" som du kallar den lilla gubben, består av 30000 medlemmar och inte en handfull elaka psykfall på ett forum. Och ska du märka talspråk kan du i alla fall lära dig stava rätt. DiagnostiSerade kan med fördel användas istället för diagnostiCerade. Eller vad tycks om mest provokativ istället för provokativast? Aspievärlden istället för aspie-världen?

Eller är jag dummigaste i den diagnosticerade aspie-världen då?

Och frasen "Hej, ny här... ser fram emot att få mer kontakt med andra aspies..." har jag aldrig förr stött på i aspiekretsar. En dummare och mer onödigt neurotypiskt kallpratig sak att säga har jag svårt att tänka mig, men det förstår inte du lilla gubben.

Men nu har jag sagt mitt i den här frågan. Somliga av oss har ett arbete att sköta och människor att träffa och kan inte spendera "fritiden" med att trixa fram sociala strategier på ett internetforum.

Här är en bra artikel för dig att "indigistera" om hur "man ska bete dig" som aspie:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/artikel_151670.svd

Puss.

Emelie

Moderator Titti: Detta inlägg har renderat dig ett PM
Senast redigerad av emelie84 2011-05-04 11:50:38, redigerad totalt 1 gång.
emelie84

Inläggav emelie84 » 2008-03-05 19:58:45

rdos skrev:
Pemer skrev:Har iofs också - bara en gång under en dag då vi var med och hjälpte en gemensam vän flytta - träffat rdos som förvisso aldrig diagnosticerats, men som är såpass aktiv, och där har väl vad jag vet aldrig några röster stämts upp i den svenska "etablerade aspie-världen" om att han skulle vara trolig ren bluff och inte alls stämma in på AS-kriterier.

Det har väl förekommit, men det var bra länge sedan jag hörde något sådant. Det var nog 2002 eller nåt sånt när Gunilla Gerland, likt Emelie, klagade på de självdiagnosticerade som "definierade diagnosen åt oss andra". Fast den ståndpunkten intog hon kanske mest för att hon ogillade vad jag skrev...

Gunilla och Johan vet vad dom talar om och du om någon borde inte uttala dig om aspiesar Leif, det vet vi så väl båda två och det är det fler än jag som sagt dig. Koncentrera dig på dina barn istället för dina vettlösa ideer.

Du och Smisk-Inger har ensamma gjort så mycket illa för aspergianers anseende och förståelsen för vårt handikapp att ni borde skämmas. Och jag vet att Gunilla håller med mig på den punkten.

Emelie
Senast redigerad av emelie84 2011-05-04 11:50:38, redigerad totalt 1 gång.
emelie84

Inläggav Kristofer » 2008-03-05 20:07:08

Emelie:

Är du inte lite snabb att dömma ut allt? Jag har en formell diagnos men jag vet inte riktigt vad du pratar om ändå.

PS: rdos teorier är inget som jag sympatiserar med
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:50:38, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav rdos » 2008-03-05 20:26:23

emelie84 skrev:Gunilla och Johan vet vad dom talar om och du om någon borde inte uttala dig om aspiesar Leif, det vet vi så väl båda två och det är det fler än jag som sagt dig. Koncentrera dig på dina barn istället för dina vettlösa ideer.

Du och Smisk-Inger har ensamma gjort så mycket illa för aspergianers anseende och förståelsen för vårt handikapp att ni borde skämmas. Och jag vet att Gunilla håller med mig på den punkten.

Ajdå, en högt uppsatt människa inom RFA, det var värst det. :shock:

När det gäller att ställa till det för RFA så känner jag inga gränser, och jag är uppriktigt stolt över att ha kunnat ställa till med så mycket oreda i de kretsarna. Vänta bara tills Aspie-quiz blir publicerat. Det kommer verkligen att ställa till det för er världsbild.

Men säg mig, borde inte en människa från FA lärt sig normalt hyfs innan hon kommer hit med diverse utläggningar som vem som helst borde inse inte är speciellt socialt kompetenta om man säger så?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:50:40, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in