Fulaste eller konstigaste namnen?
Re: Fulaste namnen?
slackern skrev:Kahlokatt skrev:Pille Rünk och Enn Suurkivi har jag också sett.
Men ni måste väll ha fnissat med i högstadiet när ni hörd namnet på Snorre? Och dom Islänskasagorna.
Det gjorde vi säkert; jag vet att vi fnissade åt barnboken Snorre Säl i alla fall. Och när fröken berättade om ortsnamn som Slätbaken och Trosa.
Jag hade en isländsk kompis; kanske var jag redan van vid "konstiga" isländska namn eftersom hon berättade mycket om sitt födelseland.
Kahlokatt skrev:Det gjorde vi säkert; jag vet att vi fnissade åt barnboken Snorre Säl i alla fall. Och när fröken berättade om ortsnamn som Slätbaken och Trosa.
Jag hade en isländsk kompis; kanske var jag redan van vid "konstiga" isländska namn eftersom hon berättade mycket om sitt födelseland.
Farsan hade en arbetskamrat en gång som hette Dick Freid. Han hade det så lätt när han bodde i USA utav någon anledning tyckte folk det var roligt att tjuvringa hem till han så han ändrade stavningen på sitt efternamn.
http://www.funnyden.com/funnypics/834/signs047.gif
Hörde ett utländskt namn än gång: Blagoja Cvetkovski.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
@KrigarSjäl: Namnet i fråga är makedonskt och inte något av dom finare. Deras namn är lite lustiga, har haft makedonska kompisar så jag vet.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2011-10-12
Fulaste namnen?
Kahlokatt skrev:slackern skrev:Kahlokatt skrev:Pille Rünk och Enn Suurkivi har jag också sett.
Men ni måste väll ha fnissat med i högstadiet när ni hörd namnet på Snorre? Och dom Islänskasagorna.
Det gjorde vi säkert; jag vet att vi fnissade åt barnboken Snorre Säl i alla fall. Och när fröken berättade om ortsnamn som Slätbaken och Trosa.
Jag har bott på Slätbaksvägen i Årsta
Kahlokatt skrev:Och när fröken berättade om ortsnamn som Slätbaken och Trosa.
Trosa, du menar det som ligger mellan Fitt(j)a och Handen
Fittja är väl f.ö. ett fult ortsnamn.
I Mora har vi en by som heter Fu. Behövs ju bara en bokstav och sen blir det något annat.
kullan skrev:I mora har vi en by som heter Fu.
Jag undrar om någon Kung besökt Fu...
Miche skrev:kullan skrev:I Mora har vi en by som heter Fu.
LOL!
Miche skrev:kullan skrev:I Mora har vi en by som heter Fu.
Möjligheter finns. Det finns en rikemansgård i Mora där en av kungens polare ska ha hus. dom ska visst va där på besök ibland. så om dom passerat Fu vet jag inte men het otroligt är det inte. det är en liten by med några gårdar. Kommer ut ur den lika snabbt som man kom in i den. det fanns ett byorginal som kallades för Fujesus. En lustigkurre som var så beläst på allt möjligt att han blivit lite knasig av det. han åkte genom hela Mora med sin cykel för att fylla på sina dunkar på det bästa vattnet. Jag minns han själv. såg roligt ut när han kom trampandes.
Tindra
Engla
Kevin
Liam
Nelly
Kavin och Liam är direkt opassande på svenska barn. Det gör sig inte passande om föräldrar är svensktalande.
Engla
Kevin
Liam
Nelly
Kavin och Liam är direkt opassande på svenska barn. Det gör sig inte passande om föräldrar är svensktalande.
Alexander
Göran
Gunlög
Filip
Johan (det är snyggt på alla språk utom svenska, typ)
Mitt namn ska tydligen vara av "white trash"-karaktär, ett namn som försvenskats från engelskan. Själv förkortar jag det oftast, i stil med hur de gör i mitt hemland.
Göran
Gunlög
Filip
Johan (det är snyggt på alla språk utom svenska, typ)
Mitt namn ska tydligen vara av "white trash"-karaktär, ett namn som försvenskats från engelskan. Själv förkortar jag det oftast, i stil med hur de gör i mitt hemland.
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
Henkkalexi skrev:Ärmgard, Björgulf, Bödvar, Höner, Sveinung... Är det konstigt att folk längre söderut trodde att nordborna var vildar?!
Fast de har sin charm...
Läste nyss: Lütfi Özkök
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Ja turkiska namn kan också låta väldigt knepiga ibland.
Aysegul, låter som arselgull
Arslan, snacka om mobbningsrisk om man inte råkar hamna på en plats med många turkisktalande som förstår och har respekt för namnet.
Yavuz, Dogu och Fatima är inte heller alltför vackra turkiska namn.
Aysegul, låter som arselgull
Arslan, snacka om mobbningsrisk om man inte råkar hamna på en plats med många turkisktalande som förstår och har respekt för namnet.
Yavuz, Dogu och Fatima är inte heller alltför vackra turkiska namn.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
Fatima tycker jag är fint, men jag har svårt för namn med Ö i (fast det utalas knappast likadant i Turkiet).
Örjan
Östen
Öllegård
(kände faktiskt en familj vars barn fick just de namnen)
Örjan
Östen
Öllegård
(kände faktiskt en familj vars barn fick just de namnen)
Själv gillar jag Östen, men Örjan är tråkigt namn och Öllegård låter som Jylländsk bondmora med en intelligens på gränsen till efterblivenhet.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad