Alltmer lost från aspergerforum
Alltmer lost från aspergerforum
Har läst igenom rätt mycket trådar - och jag känner mig bara mer lost, eller mer korrekt uttyckt, allinerad.
Ursäkta generaliseringen, men vad det verkar så är det flesta arbetslösa/sjukskrivna/pensionerade etc. En del är involverade i "daglig verksamhet", vissa suktar efter en fånig "handi" från "vuxenhabiliteringen", andra träffar kuratorer, psykolger samt olika handläggare. etc et finitum.
Sedan så är det vanliga > kärlek, kamratskap, sammanhang whatever...
Jag är ledsen, men jag förstår inte...
Ursäkta generaliseringen, men vad det verkar så är det flesta arbetslösa/sjukskrivna/pensionerade etc. En del är involverade i "daglig verksamhet", vissa suktar efter en fånig "handi" från "vuxenhabiliteringen", andra träffar kuratorer, psykolger samt olika handläggare. etc et finitum.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:50:34, redigerad totalt 1 gång.
Re: Alltmer lost från aspergerforum
lost skrev:Har läst igenom rätt mycket trådar - och jag känner mig bara mer lost, eller mer korrekt uttyckt, allinerad.
Vad är det du inte förstår? har själv arbete på den öppna arbetsmarknaden så jag tillhör inte någon ovanstående kategorier av arbetslösa/sjukskrivna och sjukpensionerade.
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 11:50:34, redigerad totalt 1 gång.
Hur menar du, att alla här är efterblivna utom du? Det är flera här som har jobb.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:50:34, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Re: Alltmer lost från aspergerforum
Lime skrev:Vad är det du inte förstår? har själv arbete på den öppna arbetsmarknaden så jag tillhör inte någon ovanstående kategorier av arbetslösa/sjukskrivna och sjukpensionerade.
Jag vet inte, jag försår inte. Jag antar vad jag menar är att jag inte kan korrelatera med andra...
Shit. Jag borde ha anat det...Det handlar inte om huruvida man har jobb/familj eller ingedera av detta. På ren svenska: jag känner mig obekväm och ensam för att jag inte förstår vad ni pratar om och varför ni gör det. Jag förstår inte era problem eller era intressen.
sugrövmanövern skrev:Hur menar du, att alla här är efterblivna utom du? Det är flera här som har jobb.
Nej, det menade jag inte alls , det var mer att svar på losts inlägg, jag har ingen aning hur fördelningen är mellan de som har arbete respektive är arbetslösa, sjukskrivna eller uppbär sjukpension bland medlemarna här på forumet.
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 11:50:34, redigerad totalt 1 gång.
Lost, du kanske kommer på om ett tag vad det är du känner? Detta är ju aspergerdrag, att det tar en evighet innan man vet vad man känner, innan man har ord att sätta på känslan.
Jag har i mitt liv arbetat som lågstadielärare, byråsekrterare, illustratör, sing & songwriter, stå-upp-komiker, konstnär och välgörenhetsarbetare.
Har haft två långa förhållande på sju år styck. Har fött ett barn och kämpat i evighet för hans mänskliga rättigheter som autist.
Jag har mestadels inte hängt på Habiliteringen utan oftare en bar.
Om jag inte var reumatiker skulle jag jobba och skita i dagverksamheter för idioter. Vi är ju ofta överintelligenta i stället för under, vilket inte hindrar att vi ändå kan gå under, för vi är sårbara och vi behöver något slags stöd i vardagen. Det kanske du får från din familj?
Vi har olika utgångslägen men vi har de sociala problemen gemensamma.
Det finns vissa savanter här innne. Kan du verkligen inte se några gemensamma drag mellan dig o oss andra?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 11:50:34, redigerad totalt 1 gång.
Mitt svar var riktat till lost . Borde kanske ha varit tydligare med det.Lime skrev:sugrövmanövern skrev:Hur menar du, att alla här är efterblivna utom du? Det är flera här som har jobb.
Nej, det menade jag inte alls , det var mer att svar på losts inlägg, jag har ingen aning hur fördelningen är mellan de som har arbete respektive är arbetslösa, sjukskrivna eller uppbär sjukpension bland medlemarna här på forumet.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:50:34, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
Alla är ju olika, väldigt olika. När jag första gången susade in här upplevde jag att alla verkade så himla friska jämfört med mig, fick uppfattningen att folks enda problem var social efterblivenhet. Men sedan utkristalliseras folks olika personligheter, det tar tid att se helheten.lost skrev:Jag förstår inte era problem eller era intressen.
Jag känner mig väldigt annorlunda, för jag är nog mer psyksjuk än Aspie när det kommer till kritan. Jag befinner mig ju på det autistiska spektrumet, och det är uppenbart att det är just ett spektrum, komplicerat och så väldigt olika från fall till fall.
- sugrövmanövern
Alldeles uppenbart så har jag annorlunda mentalisering (Theory of Mind) om än inte i den vedertagna tillämpningen av termen.
Självfallet så spelar miljöfaktorerna in väldigt mycket utöver de gemensamma och grundläggande problemen vid AS.
Sedan så har vi komorbiditet som är väldigt varierande samt det faktum att alla människor är unika individer....
Självfallet så spelar miljöfaktorerna in väldigt mycket utöver de gemensamma och grundläggande problemen vid AS.
Sedan så har vi komorbiditet som är väldigt varierande samt det faktum att alla människor är unika individer....
Skulle du kunna försöka exemplifiera på något sätt? Vad är det t.ex. du känner eller upplever som du inte tycker verkar stämma på någon annan här? Du pratade om intressen också, och där är ju individer olika och vi AS är ju kända för smala specialintressen, så det kanske inte är helt konstigt om man har intressen som inte delas av andra.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:50:34, redigerad totalt 1 gång.
@Kvasir et al.
Man får inte säga så, men jag förundras över den generellt låga intellektuella nivå som förekommer här...
Bortsett från det så beror det nog mest på mig; att jag föddes, finns och lever i annorlunda sammanhang. Således delar jag bara de basala karaktärerna i det sk. funktionshindret (AS/ADHD).
Gällande intressen så är det ett flertal och föränderliga. Huvudintresset är IT inom varierande samt specifika (logiska) områden vilket jag också arbetar med professionellt.
Jag har dock en tomhet och saknad efter *riktig* förståelse...
Det är därför jag är här.
Kanske jag misstog mig?
Man får inte säga så, men jag förundras över den generellt låga intellektuella nivå som förekommer här...
Bortsett från det så beror det nog mest på mig; att jag föddes, finns och lever i annorlunda sammanhang. Således delar jag bara de basala karaktärerna i det sk. funktionshindret (AS/ADHD).
Gällande intressen så är det ett flertal och föränderliga. Huvudintresset är IT inom varierande samt specifika (logiska) områden vilket jag också arbetar med professionellt.
Kanske jag misstog mig?
lost skrev:Man får inte säga så, men jag förundras över den generellt låga intellektuella nivå som förekommer här...
Visst får du säga det. Frågan är då vad du mera specifikt menar? Brist på diskussioner på tillräckligt hög nivå? För mycket skämt och trams? Något annat?
Där ger du förstås bara utrymme för spekulationer. Är det något du kan berätta lite mera om, eller är det något du inte vill prata om?
Vill du diskutera saker som har med dina intressen att göra, så starta trådar och se om någon nappar. Det är så de flesta andra gör. Finns det andra som är intresserade så lär det bli diskussion. Vissa mera ämnesspecifika diskussioner pågår nog också vid sidan om, via pm eller mail, när det är frågan om mera speciella och djupare intressen som inte delas av så många. IT är ju mitt område såväl utbildnings- som karriärmässigt, och även om jag är ganska trött på det mesta där så finns det alltid intressanta delområden, och det finns ju uppenbarligen flera här som har intressen inom området.
Kanske jag misstog mig?
Det kan ju vara så att dina största problem är av något annat slag (eftersom du antyder helt andra relevanta faktorer), men ge inte upp än. Du kanske behöver försöka öppna upp en aning mera för oss andra att få en bild av vem du är och vad du tycker och tänker. Mitt intryck av dig hitills är att du har det svårt och har ett stort behov att få diskutera dina problem, men att det är lite svårt att få grepp om vad just du upplever. Ge oss en ärlig chans att försöka hjälpa dig. Både jag och många andra har upplevt detta forum som en väldigt stor hjälp och jag hoppas det kan bli det för dig också. Kanske är du fortfarande för uppriven efter din diagnos för att ha hunnit landa riktigt i verkligheten efter den ännu?
lost:
Låg intellektuell nivå, vad menar du med det? Att alla inte är gravallvarliga hela tiden och att vissa behöver slash tror sig behöva - för att de blivit intalade det - tanter för att klara sitt dagliga liv?
Jag tror att om du berättar om dig själv så finns det kanske folk som kan både förstå och visa sig tänka på ett liknande sätt. Det kan ju vara så att du är något slags unikum också, det där är svårt att säga.
Betänk också att många läser utan att skriva, och kanske känner sig manade att skriva om de känner igen sig i dig .
Vattenskallar finns ju överallt, självklart finns de även här. Vore ju konstigt annars? Det är inte ett intelligent nördsyndrom, det är ett funktionshinder.
Låg intellektuell nivå, vad menar du med det? Att alla inte är gravallvarliga hela tiden och att vissa behöver slash tror sig behöva - för att de blivit intalade det - tanter för att klara sitt dagliga liv?
Jag tror att om du berättar om dig själv så finns det kanske folk som kan både förstå och visa sig tänka på ett liknande sätt. Det kan ju vara så att du är något slags unikum också, det där är svårt att säga.
Betänk också att många läser utan att skriva, och kanske känner sig manade att skriva om de känner igen sig i dig .
Vattenskallar finns ju överallt, självklart finns de även här. Vore ju konstigt annars? Det är inte ett intelligent nördsyndrom, det är ett funktionshinder.
- sugrövmanövern
Ja du, vad tycker du jag ska göra? Ska jag be om ursäkt för att jag inte är tillräckligt intelligent? För att jag inte håller tillräckligt hög nivå i debatten? För att jag saknar *riktig* förståelse? Jag gör så gott jag kan men är inte obegränsat smart.lost skrev:Man får inte säga så, men jag förundras över den generellt låga intellektuella nivå som förekommer här...
Kanske jag misstog mig?
Just nu håller jag på att försöka förstå hur beviset för Gödels ofullständighetssats fungerar. Det är verkligen på gränsen av min logiska förmåga.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 11:50:34, redigerad totalt 1 gång.
lost skrev:@Kvasir et al.
-Låga intellektuella nivå!?
Själv tycker jag snarare att den intellektuella nivån kan vara jobbigt pretentiös ibland.
Inte för att jag skulle vara någon dumskalle som inte fattar vad folk snackar om och/eller saknar allmänbildning, men ibland kan det bli för djupt, och man tror nästan att det är professorer som talar med varandra.
Det handlar alltså inte om min intelligensnivå, utan snarare om att jag inte anser att man skall behöva anstränga sig, som om det gällde ett skolarbete, när man bara diskuterar på ett forum (kanske är jag ovanligt social, för att ha as.)...
I övrigt älskar jag att föra debatter, men det råder knappast brist på debattmöjligheter på detta forum, heller..
Snarare kan jag ibland sakna det lite mera sociala, lättsamma och/eller flamsiga, och vad gäller debatterna; mera "normal" nivå på diskussionerna, där man kan debattera på "vanligt folks" nivå, utan att för den sakens skull vara dryg och bara bilda sina åsikter på hörsägen, känslor och fördomar.
-Nu drar jag dock inte alla över en kam, det finns fler än jag här på forumet som inte är "super-aspies".
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:50:34, redigerad totalt 1 gång.
lost skrev:@Kvasir et al.
Ja, jag tycker det är rätt oförskämt. Bara för att andra är intresserade av saker som du inte är intresserad av, betyder det inte att de har en lägre intellektuell nivå.
Dessutom tycker att om man påstår nåt sånt, så är det upp till bevis. Vad är det för ämnen på "hög intellektuell nivå" som fattas? Varför startar du inte trådar om dessa ämnen själv då, i stället för att gnälla på andras?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:50:34, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:lost skrev:@Kvasir et al.
Ja, jag tycker det är rätt oförskämt. Bara för att andra är intresserade av saker som du inte är intresserad av, betyder det inte att de har en lägre intellektuell nivå.
Äsch han säger ju bara vad han har för intryck för han vill hitta rätt och det tycker jag är befriande. Inte skulle det göra mej nåt ifall nån nördig fackidiot tyckte jag var korkad. (Även om jag nu såsom icke-aspie är borta ur jämförelsematerialet....)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:50:34, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag är ju inte tillräckligt intellektuell för din smak, men om det betyder det jag tror att det gör är sannolikheten för att du ska få känna *riktig* förståelse här på forumet extrermt nära noll.lost skrev:Touché på att jag inte berättar mer om mig.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 11:50:34, redigerad totalt 1 gång.
lost skrev:Touché på att jag inte berättar mer om mig.
Om du inte berättar något kan du inte få någon förståelse av någon. Om du inte ger, kommer det bli svårt att få.
Enkelt. Eller är det för låg intellektuell nivå på den logiken?
;-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:50:34, redigerad totalt 1 gång.
lost skrev:Touché på att jag inte berättar mer om mig.
Nå, men kan du åtminstone utveckla vad du menade med låg intellektuell nivå? Jag ställde några ledande motfrågor tidigare.
Återgå till Att leva som Aspergare