Jag har fått min medicin nu får det inte vara bra då?
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag har fått min medicin nu får det inte vara bra då?
Hej jag är lite förbannad över kostnader inom vården, ekonomin hänger inte med utgifterna de tar ingen hänsyn till den
Ok, nu är det jag som har sökt, men jag tycker att om utgifterna blir för dyra bör socialen samarbeta, är detta en produkt av den nya regeringen, vad hände med utopin?
Moderator: Rättade stavningen av rubriken.
Ok, nu är det jag som har sökt, men jag tycker att om utgifterna blir för dyra bör socialen samarbeta, är detta en produkt av den nya regeringen, vad hände med utopin?
Moderator: Rättade stavningen av rubriken.
- Zerg_Tankian
- Anslöt: 2010-08-24
Re: Jag har fått min medecin nu får det inte vara bra då?
Om du lever under existensminimum så ska socialen betala dina mediciner. Bara att ta med dej kvittot till din socialsekreterare.
Med dom nya reglerna så är frikorts gränsen 2200 istället för 1800 eller något en ökning på 400 kr. Och innan det så får man rabatter som gör att man bara betalar halva kostnaden utav medicinerna och sedan bara 25%.
Så är man medveten om att ens medicin håller på att ta slut och att frikortet har gått ut. Så kan man faktiskt planera lite i förväg att man sparar en liten buffert så att man kan hämta ut sin medicin. Så tär det inte ett jättehål i ekonomin även om det kanske svider lite i plånboken.
Så om man slår ut kostnaden på ett helt år så är inte 2200 kr speciellt mycket för medicinerna det är så gott som nästan gratis. Jag vågar inte ens tänka på hur mycket minna mediciner skulle kosta utan högkostnads skyddet.
Med dom nya reglerna så är frikorts gränsen 2200 istället för 1800 eller något en ökning på 400 kr. Och innan det så får man rabatter som gör att man bara betalar halva kostnaden utav medicinerna och sedan bara 25%.
Så är man medveten om att ens medicin håller på att ta slut och att frikortet har gått ut. Så kan man faktiskt planera lite i förväg att man sparar en liten buffert så att man kan hämta ut sin medicin. Så tär det inte ett jättehål i ekonomin även om det kanske svider lite i plånboken.
Så om man slår ut kostnaden på ett helt år så är inte 2200 kr speciellt mycket för medicinerna det är så gott som nästan gratis. Jag vågar inte ens tänka på hur mycket minna mediciner skulle kosta utan högkostnads skyddet.
Re: Jag har fått min medecin nu får det inte vara bra då?
Jo men grejen är att undersökningarna kostar.
Får väll slänga på en cornelis låt och bege mig till soc då.
Men man blir ju lite förbannad endå, soc är inge roliga att sitta med.
Speciellt när det inte är mitt fel att jag mår piss.
Får väll slänga på en cornelis låt och bege mig till soc då.
Men man blir ju lite förbannad endå, soc är inge roliga att sitta med.
Speciellt när det inte är mitt fel att jag mår piss.
- Zerg_Tankian
- Anslöt: 2010-08-24
Re: Jag har fått min medicin nu får det inte vara bra då?
Även undersökningarna ska socialen stå för, allt som ingår i högkostnadsskyddet är kostnader som socialförvaltningen ska betala, det jävliga är att om man inte har råd att betala så får man inget från soc, räkningen blir dyrare och när socpengarna väl kommer har man fått en faktura på beloppet med en faktureringsskostnad som soc inte står för.
Ännu jävligare blir det om man får recept på mediciner som inte täcks av högkostnadsskyddet, då kan soc neka en pengar och man har helt enkelt inte råd att ta den medicinen, helt jävla sinnessjukt. Det är skitsvårt att få ut pengar för att kunna betala, de betalar bara mot kvitto som alltså redan måste vara betalt!
Ännu jävligare blir det om man får recept på mediciner som inte täcks av högkostnadsskyddet, då kan soc neka en pengar och man har helt enkelt inte råd att ta den medicinen, helt jävla sinnessjukt. Det är skitsvårt att få ut pengar för att kunna betala, de betalar bara mot kvitto som alltså redan måste vara betalt!
Är det en ny regel?Miche skrev:Det är skitsvårt att få ut pengar för att kunna betala, de betalar bara mot kvitto som alltså redan måste vara betalt!
Var då likadant på 90-talet när jag hade socialbidrag. Kvitto först både för läkarbesök och mediciner.Parvlon skrev:Är det en ny regel?Miche skrev:Det är skitsvårt att få ut pengar för att kunna betala, de betalar bara mot kvitto som alltså redan måste vara betalt!
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Parvlon skrev:Är det en ny regel?
Kanske inte i alla kommuner, men troligen i många. Jag har försökt få soc att betala mina sjukvårdsfakturor men de har vägrat, de kräver att jag ska betala med pengar jag inte har för att få ersättning...
Ok, hade för mig att jag gjorde likadant som med hyran men det var ett tag sedan så minnet är väl inte helt där.
På apoteken kan man ju ansöka om fakturakonto.
Numera kan inte alla få det, man kan bli nekad om.man har betalningsanmärkningar, dessutom är det mycket krångligare pga privatiseringen.
Jag har lånat pengar till folk som inte har haft pengar till att ta ut sin medicin. De kom tillbaka efter att de hade fått socialbidraget. Så kan man ju kanske göra om man har möjlighet men det är ju inte alla på existensminimum som har möjlighet att hitta någon att låna av.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Man kan ju alltid vända sig till kyrkan, man behöver inte vara troende eller medlem för att söka hjälp därifrån.
Återgå till Aspergare och vården