Åka buss

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Åka buss

Inläggav 424stil » 2011-11-27 19:06:21

Tänkte starta en tråd om att åka buss.

När jag var liten hade jag som intresse att åka buss i Göteborg och spara på tidtabellerna av alla linjer som jag hade åkt. Detta var mer än 20 år sedan men nu den senaste månaden har intresset kommit tillbaka.

Alla som gillar att åka buss kan väl skriva i tråden om vilka linjer ni åkt på och era tankar om det. Det kan bli en kul tråd!

Jag började runt 11.00 tiden imorse efter att jag hade ätit lunch. Tog 8:ans spårvagn från Angered till Frölunda Torg. Där gick jag en liten promenad och beundrade höghusen (har som intresse att ta foton av miljonprogramshöghus hehe) tog sen 20 bussen till Eketrägatan. 20 bussen är min nya favorit för den går över Älvsborgssbron och jag bor i motsatt ände av staden så jag åker inte över den särskilt ofta. Vyn från bron över Majorna är magnifik, staden ser verkligen vacker ut!

På Eketrägatan tog jag buss nummer 31 till Anekdotgatan i Brunnsbo. Jag har aldrig åkt 31:an innan och det var roligt. Den åkte förbi Jättesten där jag aldrig varit innan men som jag vet att en gammal jobbarkompis bor på, det var kul att veta vart hon bor. Sen åkte den förbi Lindholmen där jag gick på gymnasiet några månader på 90 talet (Energiprogrammet, hoppade av efter 1 månad) och det var kul att återuppleva gamla minnen.

På Anekdotgatan bytte jag till 53:an till Skogome och hoppade av vid Lillhagsparken Södra. Lillhagen var till för några år sedan ett mentalsjukhus och är numera rättspsyk. Jag hade en nära anhörig som hade en kraftig psykos och satt inspärrad på Lillhagen ett halvår 2005. Har inte varit där sedan dess och tänkte att jag skulle bara åka dit och tänka på alla gamla minnen.

Jag tog 53:an tillbaka och åkte till Redbergsplatsen, den åkte genom Tingstadstunneln. Jag gillar tunnlar och uppskattar att åka genom den.

På Redbergsplatsen tog jag 521:an till Hjällbo och gick hem. Kom hem runt 15.30 och hungrig! :D

Allt som allt en bra dag. Jag är ledig på Onsdagar och Söndagar (har daglig verksamhet Mån, Tis, Tor, Fre, på Lördagar kollar jag på fotboll) och har börjat åka buss på dom dagarna. Det är mysigt och man ser nya platser och gamla platser och får en massa minnen och så.

Jag planerar alla resor dagen innan, vilka hållplatser jag ska av på, vilka bussar jag ska ta osv för jag gillar att veta allt i förväg på grund av min AS.

Jag har som mål att åka samtliga busslinjer i hela Göteborg!
424stil

Anslöt: 2011-10-03

Re: Åka buss

Inläggav geocache » 2011-11-28 0:48:27

Jag gillar visserligen att åka buss men det enda angående busslinjenummer som intressar mig är att veta vilken busslinje som leder vart, så att jag inte kliver ombord på fel buss. Tidigare sparade jag alla tidtabeller men i ett ögonblick av klarsyn insåg(!) jag för ett antal år sedan att de är ju faktiskt inaktuella, så då lämnade jag de till pappersinsamlingen.

Lite utanför ämnet: jag gillar inte riktigt moderna bussar. Lyckligtvis har jag varit med länge nog att ha kunnat åka med en sådan här i mitt tycke vacker buss:

Bild

På den tiden hade bussarna (de jag minns från min uppväxttid i alla fall) en plastinklädd vajer som man fick dra i, ovanför fönstren. Den fick man dra i för att markera för föraren att man ville kliva av. Mycket "charmigare" än i moderna bussar där man får trycka på en knapp, tycker jag...

:-)174
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav 424stil » 2011-12-04 11:37:01

Jag ska käka nu och sen dra iväg på min söndagsutflykt med bussarna i Göteborg.

Har planerat in följande rutt:

Tar först 8:ans spårvagn från Angered Centrum till Marklandsgatan. Där byter jag till buss 84 som går genom Sisjön (aldrig åkt förbi där vad jag vet, ska bli spännande) till Frölunda Torg. Där jag tar 99:an som åker över min favoritbro Älvsborgsbron, förbi Lindholmen och sen till Brunnsparken. Där hoppar jag på 58:an till Rymdtorget, jag har åkt 58:an åt andra hållet från Bergsjön till Brunnsparken men aldrig åt det här hållet, perspektivet blir ju annorlunda så det ska bli roligt. Om jag får vänta mer än 10 minuter på 74:an till Angered Centrum från Rymdtorget så tar jag en liten promenad till Saturnusgatan och tillbaka till hållplatsen för farsan bodde där för länge sen, kul att se husen igen och minnas gamla minnen. Sen är jag hemma igen. Ska bli roligt. 84:an och 99:an har jag aldrig åkt innan så det blir två till bussar avbockade från listan.

Hade egentligen tänkt tvätta kläder idag för jag ska resa på onsdag men jag flyttade tvättiden till tisdag, har ju vant mig vid att onsdagar och söndagar ska vara åka-buss-dagar så jag pallade inte av att tvätta. Dessutom så är det så jävla tråkigt att det var skönt att skjuta upp det. :D
424stil

Inläggav Vampire » 2011-12-04 21:48:10

Hey, nu gav du mig inspiration! :D Det händer att jag åker tunnelbana fram och tillbaka när jag söker inspiration till mitt skrivande, men buss har jag aldrig åkt sådär för skojs skull. Det kanske jag borde göra... :-)Happy Men det får bli utanför stan isåfall, i innerstan är det inget vidare kul att åka buss.
Vampire
Inaktiv

Anslöt: 2011-11-30

Inläggav 424stil » 2012-04-11 18:11:21

Tog en liten utflykt idag igen. Bakade kanelbullar och det blev så fint väder att jag gjorde en liten utflykt. Åkte 9:an till Angered Centrum, bytte där till buss 40 till Hjalmar Brantingsplatsen. Där hade jag tur för jag behövde bara vänta en minut på 99:an med vilken jag åkte till Frölunda Torg. Där köpte jag en kaffe på pressbyrån och gick en liten promenad och satte mig på en parkbänk och tittade på höghusen på Mandolingatan (älskar förortshöghus och brukar fota dom för skojs skull). Drack mitt kaffe och åt mina bullar och tog ett foto med mobilkameran på höghusen framför mig. Sen gick jag till Positivgatans hållplats och tog 8:an tillbaka hem till Angered. Härlig dag!
424stil

Inläggav plåtmonster » 2012-04-11 20:20:49

Föredrar sådant som använder hjul av järn.. :wink:
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav 424stil » 2012-04-12 19:44:32

Åkte på en riktig roadtrip idag. Det blev flera bussar som jag aldrig åkt innan så det var intressant.

Resan var inte planerad i förväg (jag brukar planera rutter och annat kvällen innan jag ska åka) och det var kanske därför som jag fick ångest under resan. Jag var tvungen att sticka hemifrån för min ena katt löper och jag stod inte ut med skrikandet så jag stack spontant ut på stan.

Först tog jag buss 521 från Eriksbo Skola och hoppade av i Kristinedal. Eftersom resan var spontan så hittade jag på under resans gång vart jag skulle. Jag hade tänkt att ta 58:an från Kristinedal till Brottkärr men det var 13 minuter kvar tills den skulle komma så jag beslutade mig för att gå den korta vägen till spårvagnshållplatsen i Gamlestan istället och ta 6:an till Länsmansgården. På vagnen märkte jag att det stod "6 Grönsakstorget" på skylten, den gick alltså inte till Länsmansgården som den ska, jag tog inte reda på varför utan bestämde mig för att hoppa av vid Redbergsplatsen och byta till 3:an där och sen hoppa av i Brunnsparken och ta 5:an till Länsmansgården. Vilket jävla jobb! :D Turen till Länsmansgården var fin, jag åkte förbi Rambergsvallen och skrattade lite åt skylten "Hisingens stolthet" (syftade på fotbollslaget BK Häcken), beundrade höghusen på Vårväderstorget och sen efter några hållplatser till var jag framme vid änhållplatsen Länsmansgården. Därifrån gick jag ner för backen till Solstrålegatans busshållplats och drack upp min cola som jag köpt på pressbyrån i Redbergsplatsen (den var inte kall längre). Jag behövde bara vänta några minuter så kom buss 33 (en buss jag aldrig åkt innan!) och tog mig till Hjalmar Brantingsplatsen. Där hade jag två valmöjligheter, jag kunde antingen ta en buss eller vagn tillbaka till stan och därifrån åka hem till Angered eller så kunde jag åka till Brunnsbo och gå en promenad runt i området där jag bodde ett år (2001). Jag valde det sista. Buss 18 kom direkt när jag ställde mig på hållplatsen och jag åkte den korta sträckan till Balladgatan i Brunnsbo. Gick en liten promenad och tittade på huset där jag bodde och tänkte på en massa gamla minnen. Sen gick jag tillbaka till Balladgatans hållplats och tänkte ta buss 40 till Angered Centrum men när jag kom fram till hållplatsen såg jag att även buss 143 till Heden gick därifrån. Eftersom jag aldrig åkt 143 innan så tänkte jag att jag kan lika gärna ta den mot Heden, hoppa av i Svingeln och sen ta 521:an därifrån hem till Hjällbo. Fick vänta i Svingeln 20 minuter på 521 men det var fint väder och det var ganska mysigt att sitta där och titta på folk och vänta. Hoppade av i Hjällbo och gick hem.

Vilken resa! Jag är helt slut. Var tvungen att gå och köpa ett sexpack folköl för att slappna av. Inga mer spontana resor för min del, det måste vara planerat, annars är det för mycket kaos och osäkerhet. :lol:
424stil

Inläggav nallen » 2012-04-12 19:47:55

424stil skrev: På vagnen märkte jag att det stod "6 Grönsakstorget" på skylten, den gick alltså inte till Länsmansgården som den ska, jag tog inte reda på varför [...]

Dom svetsar in nya växlar mellan domkyrkan, grönsakstorget och viktoriabron. Vet inte om det är mer spårarbeten samtidigt.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Kristofer » 2012-04-12 19:53:48

Bussmicke och 424stil verkar ha gemensamma nämnare. :)

http://www.bussmicke.se/
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav 424stil » 2012-04-12 21:07:55

Kristofer:

Jag älskar Bussmicke! Har läst hans sida sen flera år tillbaka. :D
424stil

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-12 21:58:37

Jag sover väldigt gott på bussar, men annars tycker jag ännu mer om att åka tåg! Spårvagnar är jag däremot lite rädd för (har väl delvis att göra med min passion för Frida Kahlo, antar jag...).
Jag har alltid varit fascinerad av Stockholms tunnelbana. Inte av tågen, men av stationerna, deras utsmyckningar, av hur det ser ut på platsen, vilken typ av bebyggelse det är, vad namnen på stationerna kommer ifrån, vad platsen har för historia, etc. Och självklart mystiska spökhistorier och berättelser om hemliga gångar och undanskymda platser... :mrgreen:
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav slackern » 2012-04-12 22:16:16

Kahlokatt skrev:Jag sover väldigt gott på bussar, men annars tycker jag ännu mer om att åka tåg! Spårvagnar är jag däremot lite rädd för (har väl delvis att göra med min passion för Frida Kahlo, antar jag...).
Jag har alltid varit fascinerad av Stockholms tunnelbana. Inte av tågen, men av stationerna, deras utsmyckningar, av hur det ser ut på platsen, vilken typ av bebyggelse det är, vad namnen på stationerna kommer ifrån, vad platsen har för historia, etc. Och självklart mystiska spökhistorier och berättelser om hemliga gångar och undanskymda platser... :mrgreen:

Jo det är bara att studera T-banekartan så kan det ge en vägledning ;)

Bild
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-12 22:34:30

Det är den där j-a kartans fel att jag inte kan höra "Nästa...Bergsbrunnagatan" utan att automatiskt tänka "Nästa....Bajsbruna gatan!" :oops:
Kahlokatt

Inläggav 424stil » 2012-04-12 22:57:26

Kahlokatt:

Bor du i Stockholm?
424stil

Inläggav 424stil » 2012-04-12 22:58:23

Bögdalen. :lol:
424stil

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-12 23:05:16

424stil skrev:Kahlokatt:

Bor du i Stockholm?

Uppsala
Kahlokatt

Inläggav Björne » 2012-04-13 11:05:18

424, har du koll på vilka underjordiska stationer som finns i Göteborg? Jag vet att Hammarkullen är en bergstation men finns det några fler? De skulle vara kul att besöka nästa gång man är i staden.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav nallen » 2012-04-13 12:05:57

Lisebergs station för pendeltågen.
Frölunda torg var under jord tidigare men byggdes om för några år sen så att det nu är en stor bred trappa ner = halvt under jord.
Uppe i nordväst kanske det finns nån mer, jag är sällan där så jag minns inte.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav 424stil » 2012-04-13 15:33:52

Björne:

Det är dom som nallen räknade upp. Sen finns det tunnlar som vagnar åker i men där dom inte stannar. Mellan Korsvägen och Chalmers åker man genom en tunnel och mellan Kortedala och Bergsjön finns en hel del kortare tunnlar.

Men spårvagnshållplats under jord är bara Hammarkullen.
424stil

Inläggav Mellanvärld » 2012-04-14 16:49:17

Kahlokatt skrev:Och självklart mystiska spökhistorier och berättelser om hemliga gångar och undanskymda platser
Är det spöktåg du tänker på?
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-14 17:39:36

Jag har precis börjat åka buss efter 22 år med bil. Det är ju jättespännande :-)005

För att inte tala om vad pengar jag sparar. Håller på att föra ned alla resor och vad de kostar, för att se om det motiverar ett periodkort. Det ser ut som att jag lätt kan byta ut tillräckligt många resor för att det ska gå jämnt upp. Och då tillkommer parkering, höjt bensinpris och kommande trängselskatter och då tjänar jag mer.

Vissa resor går inte med buss, men såklart, jag för ju bara ned det som kan ersättas med buss, samt noterar vad jag avstår från för att det är dyrt att köra (alla de resorna kunde ju gjorts om jag haft periodkort, men är inte nödvändiga och ingen kostnad nu).

Tyvärr är lokaltrafiken lika usel 4 mil från GBG som i Norrland. Vill jag åka till min tätort på en lördag, måste jag börja resa på torsdag... Så det är bil till pendeln som gäller oftast. Till hab funkar det också bara från pendeln, om jag inte vill betala två resor (hinner hem på samma resa om jag kör till pendelstationen).

Och såklart har jag börjat roa mig med fiktiva resor i västtrafiks reseplanerare, för att se hur man tar sig hit och dit.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Åka buss

Inläggav 424stil » 2012-10-28 1:31:29

Var ute på en liten utflykt med kollektivtrafiken i Torsdags och tog följande rutt:

Spårvagn 4 från Hjällbo till Angered Centrum. Där behövde jag bara vänta 5 minuter på buss 40 som tog mig till Hjalmar Brantingsplatsen. När vi åkte förbi Brunnsbo så ser jag att dom börjat måla om dom fula, gråa, gamla miljonhöghusen och det som var färdigt såg riktigt bra ut!

På Hjalmar tog jag spårvagn 6 till Eketrägatan för jag ville åka buss 20 därifrån till Frölunda Torg. Fick vänta 7 minuter på Eketrägatan.

Väl framme vid Frölunda Torg gick jag in på pressbyrån för att köpa en kaffe men deras automat var sönder så jag köpte en på 7 eleven istället. Exakt samma pris, 17 kr för en liten, 22 kr för en stor. Lite misstänksamt?

Rökte och drack min dyra kaffe och hoppade sen på buss 50 mot Kallebäck. Hade egentligen tänkt byta till buss 62 i Kallebäck men jag fick en plötslig lust att hoppa av bussen vid hållplatsen Rosenlund och ta en promenad i området. Jag gick förbi Kina-restaurangen och uppför några trappor och hamnade i ett område jag aldrig varit i i hela mitt liv. Jag brukar för skojs skull titta vilka namn det är på porttelefonen på olika gator jag går på. I denna trappuppgång bodde bara en invandrare. Jag brukar spana efter Finska efternamn.

Jag irrade omkring i detta för mig främmande område och helt plötsligt kom jag ut vid Lilla Torget. Nu visste jag vart jag var. Jag tog promenaden till Nils Ericson terminalen och tog buss 520 tillbaka till Hjällbo.

Allt som allt en ganska bra bussresa men jag vågade inte åka nån linje jag aldrig åkt förut utan körde på gamla favoriter. Men om jag ska testa några nya linjer så måste jag planera allt noggrant kvällen innan. Resan i Torsdags var spontan så jag åkte bara gamla vanliga linjer så jag vet vart jag kan hoppa av och vilken jag kan ta där.
424stil

Åka buss

Inläggav 424stil » 2012-10-28 1:43:50

Förslag på busslinjer man kan åka:

58 från Bergsjön till Brottkärr. Du börjar i stans "värsta" område i nordost och åker ner till det välbärgade villaområdet i södra delarna av stan. Kontrasternas resa.

40 från Angered Centrum till Hjalmar Brantingsplatsen. Du åker över Angeredsbron, en fin utsikt därifrån.

99 från Frölunda Torg till Hjalmar Brantingsplatsen. Du åker över Älvsborgsbron som är helt fantastisk. Där uppe ser man vilken vacker stad Göteborg är.

53 från Redbergsplatsen till Skogome. Den går genom Tingstadstunneln, om man vill åka genom den. :lol:

52 från Skogome till Linneplatsen. Den åker genom en massa trevliga små vägar mitt inne i Johanneberg och Guldheden.

Är det någon som vet om någon buss har en rutt så den går genom den nya Götatunneln? Jag åker sällan bil och varje gång jag gör det så hoppas jag alltid att vi ska åka genom den. Jag får sköna storstadsvibbar av den tunneln. Hoppas det finns nån buss som åker genom den, borde ju finnas.
424stil

Åka buss

Inläggav 424stil » 2012-10-28 1:48:42

Jag brukar maila västtrafik då och då med förslag på nya busslinjer men dom har aldrig svarat.

T ex hade jag viljat se en linje som åker runt hela Angered. Den hade inte behövt åka så tätt men det hade varit schyst att kunna hoppa på vart som helst i Angered och ta sig hem.

Sen ville jag se en linje som trafikerar Angered Centrum - Hjällbo - Kortedala. Jag tror det finns många som tar sig från dom två ändhållplatserna varje vardag. Då hade man sluppit ta vagnen till Gamlestan och byta där och hade sparat lite tid.
424stil

Återgå till Intressanta intressen

Logga in