Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav plåtmonster » 2012-04-11 5:03:22

Daglig fysisk aktivitet ger bättre skolresultat, det visar en ny studie. I den såkallade Bunkeflostudien har man följt 200 barn från första till nionde klass.

Den visar att av de som haft daglig idrott så blev 96 procent behöriga till gymnasiet. Det kan jämföras med de som haft gymnastik två gånger i veckan - av dem blev 89 procent behöriga till gymnasiet.

Forskningen visar även på bättre motorisk förmåga med mer idrott på schemat. Det rapporterar Ekot.
(SVT)

Låter ju bra att en aktivitet som exponerar elever för fysiska trakasserier förbättrar skolresultaten..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Someone » 2012-04-11 5:05:40

Jag märker själv att jag är mycket mer på gång både fysiskt och psykiskt efter att jag har sprungit/simmat/styrketränat tidigt på morgonen och käkat ett stort mål mat efter.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav plåtmonster » 2012-04-11 5:10:22

Fast det är skillnad på skolidrott och fysisk aktivitet på egna villkor.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Someone » 2012-04-11 5:17:49

plåtmonster skrev:Fast det är skillnad på skolidrott och fysisk aktivitet på egna villkor.


Jo, men motion är motion och skulle gissa på att de flesta föredrar att springa lite framför att läsa samhällsorienterande ämnen. Kroppen är gjord för att röra sig så det är klart att man får mer resultat av att vara aktiv än inaktiv. Man blir pigg av att röra sig vilket innebär att man tänker bättre. Frivilligt eller inte.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Pieohpah » 2012-04-11 5:48:22

Jag har haft bra och dåliga idrottslärare. De som var bra hade alternativ till lagsporterna, som jag hatar. Helt ok att köra styrketräning, springa, simma eller ha typ redskapsgymnastik. Bara jag slapp fotboll, softboll, spökboll och sånt.

Jo, det var inte alltid jag slapp det, och jag tror i och för sig på att utmana sig och testa nya saker... Men man behöver inte gilla det.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav plåtmonster » 2012-04-11 6:05:28

Volter och kullerbyttor kan också ha sina sidor.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Choklad » 2012-04-12 0:26:31

Hade jag under någon tid i min skolgång blivit tvingad till idrott varje dag så hade jag gjort vad som helst för att slippa skolan och vara hemma. Skolkade idrotten mest hela tiden i gymnasiet för att det var så jobbigt (psykiskt).
Riktigt hemskt om folks dåliga uppfostran angående deras barns aktivitetsnivå och diet kommer leda till sånt här under tvång en dag.

För min del så hade det lett till att jag hade fått betydligt sämre betyg...
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Choklad » 2012-04-12 0:29:28

Pieohpah skrev:Jag har haft bra och dåliga idrottslärare. De som var bra hade alternativ till lagsporterna, som jag hatar. Helt ok att köra styrketräning, springa, simma eller ha typ redskapsgymnastik. Bara jag slapp fotboll, softboll, spökboll och sånt.

Hade en sån överenskommelse med min idrottslärare att jag fick alternativ, det fungerade två lektioner sedan struntade han i det helt trots att det var kuratorns bedömning att jag skulle ha det så. Sen slutade jag gå och fick ig, kunde varit värre jag hade kunnat få S och inte haft gymnasiekompetensen pga ett onödigt ämne.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav plåtmonster » 2012-04-12 1:23:56

Vad är "S" ?

Något som är en systematisk diskriminering mot personer med asperger är betygsgivande idrott!

Anledningen är att de kan vara mindre i fas med sin kropp, kanske en viss klumpighet. För att inte tala om överbelastning av intryck. Efter gympan är det fritt fram för mobbning när man är naken och har man dessutom lite svårt att organisera sig under stressfulla former så kan man bli sen till nästa lektion.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Choklad » 2012-04-12 1:34:59

plåtmonster skrev:Vad är "S" ?

Något som är en systematisk diskriminering mot personer med asperger är betygsgivande idrott!

Anledningen är att de kan vara mindre i fas med sin kropp, kanske en viss klumpighet. För att inte tala om överbelastning av intryck. Efter gympan är det fritt fram för mobbning när man är naken och har man dessutom lite svårt att organisera sig under stressfulla former så kan man bli sen till nästa lektion.


S är typ skolk man får det om man har otillräcklig närvaro helt enkelt. Har man det i gymnasiebetyget så har man inte behörighet för något fick jag veta efter ett antal samtal om idrotten.

Jag är klumpig har alltid blivit vald som en av de sista till lag och sånt och har alltid haft ångest inför det. De enda som blev valda efter mig var de som var överviktiga...
Jag har aldrig duschat i skolan för att jag inte vill vara helt naken i ett omklädningsrum vet en del till som struntade i det.

Det svåraste för mig med idrotten var att jag fick ingen förståelse av idrottsläraren, eftersom jag inte blev mobbad så borde det ju vara kul och lätt tyckte han.


Lite off topic:Den nya skolan är också diskriminerande mot aspergare(och andra personligheter som inte är extremt sociala) faktiskt, nu läggs det jättemkt fokus på redovisningar,grupparbeten, initiativ-tagande och sånt.
Har en bror med åtminstone social fobi som har stora problem med skolan pga det men uppfyller målen kunskapsmässigt.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav plåtmonster » 2012-04-12 1:43:53

Kan vi som lämnat grund/gymnasieskolespektaklet hjälpa de som är drabbade på något effektivt sätt?
Gärna något sätt som "knäcker" systemet .. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Choklad » 2012-04-12 2:12:48

plåtmonster skrev:Kan vi som lämnat grund/gymnasieskolespektaklet hjälpa de som är drabbade på något effektivt sätt?
Gärna något sätt som "knäcker" systemet .. :twisted:

Hoppas det iaf, det enda jag hört som gör att skolan inte får gå efter några av de kraven är diagnoser som aspergers och autism. Synd om de som inte klarar av det och inte uppfyller diagnoskriterier då, finns nog minst lika många sådana som det finns kämpande aspergare i systemet.

Känner nästan för att gå och bli politiker för att göra något åt det hela och då tycker jag politik är ett sömnmedel.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav plåtmonster » 2012-04-12 2:27:16

Tror man kan åstadkomma mer resultat genom att utgå från hur systemet faktiskt fungerar. Politik är så riggat för att slösa bort människors energi och tid på strunt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Choklad » 2012-04-12 2:43:35

plåtmonster skrev:Tror man kan åstadkomma mer resultat genom att utgå från hur systemet faktiskt fungerar.


Efter ett tag så borde en del elever blivit utbrända pga stressen det medför, man kan hoppas att det lyssnas på dem. Tror att bup kommer bli ännu mer överbelastat efter detta gällt ett tag till.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav plåtmonster » 2012-04-12 3:25:46

En infallsvinkel kanske kan vara krav på idrottslärare att ge alternativa aktiviteter?

Annars, kasta bollen snett utfrån spelplanen under idrottslektionen samt gå direkt till nästa lektion i gympakläderna och anföra "osäker miljö" i omklädningen som orsak ;)
Då har man både deltagit och kommit i tid :twisted: :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav fightermorsan » 2012-04-13 22:48:20

Mina söner (asperger och autism+ad/hd)har gått/går nu i en specialgrupp i skolan där man löst detta med rörelse varje dag på ett bra sätt! Man går en promenad i närområdet varje förmiddag, lär sig hitta (för de som ev har svårt för det) pratar om saker som hänt i hembygden, tittar på hus. Kanske man går upp i skogen en sväng å klättrar på stenar å träd... Att röra på sig i skolan innebär inte att man måste lägga in ett rent gymnastikpass med ombyte!
Att ha mer praktiska uppgifter på teorilektioner är oxå ett sätt att röra något litet på kroppen - bara så den vaknar till!
Jag vet vilket elände det varit för min äldsta son med idrotten...Men faktum kvarstår - att gå en sväng, kanske ha någon enkel övning som hjälper kroppen utan stressen på idrottslektionerna hjälper upp övriga skolresultat!!!
fightermorsan
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-04-13

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Choklad » 2012-04-13 23:06:18

plåtmonster skrev:En infallsvinkel kanske kan vara krav på idrottslärare att ge alternativa aktiviteter?


Borde alltid finnas alternativ tycker jag, idrottslärarna verkar tycka att alla ska tycka om att spela fotboll. Det ska inte krävas intyg eller samtal med en massa andra personer för att få andra alternativ.

Lärarna borde även själva dela upp lagen istället för att låta eleverna göra det.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Miche » 2012-04-14 0:22:44

Choklad skrev:[...] idrottslärarna verkar tycka att alla ska tycka om att spela fotboll.

Det är riktigt vidrigt, fy fan för att stå långt bak på plan och inte fatta ett skit vad som händer, flytta på sig när bollen kommer mot en för att man definitivt inte vill ha med den där otäcka saken att göra! Bläh!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav plåtmonster » 2012-04-14 14:43:42

Hur är det med betyg i idrott. Om det drar ner medelvärdet räknas det då?, eller tar man bort det ur medelbetygsräkningen?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Iridia » 2012-04-14 17:03:26

Jag avskydde skolgympan och har fortfarande bara lust att röra mig för att få något gjort. Att röra sig bara för att röra sig känns inte tillräckligt motiverande för att jag ska orka.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Choklad » 2012-04-14 17:30:29

plåtmonster skrev:Hur är det med betyg i idrott. Om det drar ner medelvärdet räknas det då?, eller tar man bort det ur medelbetygsräkningen?

Det räknas aldrig bort vad jag har hört.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav Eyesonly » 2012-04-17 10:02:01

Iridia skrev:Jag avskydde skolgympan och har fortfarande bara lust att röra mig för att få något gjort. Att röra sig bara för att röra sig känns inte tillräckligt motiverande för att jag ska orka.


Samma här. Jag skulle behöva röra mig mer men att tänka på motion får mig att tänka på skolgympan som jag avskydde. Den enda bollsport jag verkligen gillade var volleyboll då man slapp springa samt att man slapp vara rädd för att få en boll hårt på sig eller springa på någon. Jag är klumpig och dessutom överviktig så att springa är inte direkt något jag gillar.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav dasunbedingte » 2012-07-24 15:38:07

Skolidrotten är hemsk, den bör ju ses över så att alla får en ärlig chans. Visserligen utmärkte jag mig till det positiva i individuella moment (viss lagtävling), såsom kort-/långdistans löpning och övriga friidrottsgrenar - däremot, det som krävde mer teamwork, såsom fotboll, innebandy, eller rentav mer tekniska moment (som plintarna...) gick ju inte vidare bra.

Jag tränar cirka 8-12 pass per vecka, och blir som "vanligt folk" efter tagit långa cykel-/löpdistanser. Jag tycker effekten av att träna såpass och känna sådan avslappning är som en hade druckit några glas alkohol (dricker inte längre) - en blir lugn, allt går ned i varv, lättare att ta poänglösa sociala interaktioner...
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Daglig fysisk aktivet ger bättre skolresultat..

Inläggav ragnevi » 2012-08-02 15:10:50

Skolidrotten borde förläggas sist på dagen så att de elever som inte vill vara kvar i omklädningsrummet längre än nödvändigt kan gå hem och duscha. Men då krävs det att det finns en skola som erkänner att mobbning är ett stort problem och en av de mest utsatta platserna är omklädningsrummen efter gymnastiken.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in