UNDERHÅLL AV SERVERN KL 15 DEN 5/4 2012
23 inlägg
• Sida 1 av 1
UNDERHÅLL AV SERVERN KL 15 DEN 5/4 2012
Diskutrymmet måste ökas för att få plats med mer forumgotter. Därför kommer forumet att ligga nere ungefär en timme imorgon. Nertiden kommer att börja runt 15.
Jag vill inte ge något exaktare besked rörande nertid och startpunkt än så eftersom det alltid är något som krånglar och som kan göra att det tar längre tid än en timme. Men jag hoppas naturligtvis att det går så smidigt som möjligt!
Eder Forumtekniker
w
PS Vill du tycka till? Här är tråden! synpunkter-pa-forumunderhall-5-4-2012-t25944.html
Jag vill inte ge något exaktare besked rörande nertid och startpunkt än så eftersom det alltid är något som krånglar och som kan göra att det tar längre tid än en timme. Men jag hoppas naturligtvis att det går så smidigt som möjligt!
Eder Forumtekniker
w
PS Vill du tycka till? Här är tråden! synpunkter-pa-forumunderhall-5-4-2012-t25944.html
Re: Synpunkter på forumunderhåll 5/4 2012
Hur ska diskutrymmet utökas?
Backup -> Aktivera ny disk -> Formatera RAID-x volym på nytt?
Bara vissa filsystem hanterar dynamisk utökning/minskning (ZFS?) ..
Backup -> Aktivera ny disk -> Formatera RAID-x volym på nytt?
Bara vissa filsystem hanterar dynamisk utökning/minskning (ZFS?) ..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Databasmotorn (mysql?) kan hantera multipla diskar rakt av?
Är det S-ATA, eSATA, SCSI, SAS gränssnitt ? (viss av de stödjer hot-plug)
Hur är det med backup för övrigt?
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Databasmotorn (mysql?) kan hantera multipla diskar rakt av?
Backuperna är i trygga händer. Likaså databasen. Exakt hur jag kommer att göra tänker jag inte tala om, men förhoppningsvis kommer det att gå väldigt smidigt och förhoppningsvis under en timme. Det kan förvisso ta lite tid att formattera den nya disken.
Underhåll på ni. Det är alltid trevligt med lite underhållning.
Psst, hur går det med smajlisarna?
Psst, hur går det med smajlisarna?
Forumet låg nere. Oplanerat!
Att forumet låg nere under förmiddagen idag var helt oplanerat. Det kan ha att göra med att jag igårkväll förberedde inför diskutökningen idag. Riktigt hur vet jag inte, men ska kolla loggar etc och få se om jag blir nåt klokare.
Eder Forumtekniker
w
Eder Forumtekniker
w
Kanske några diskdrivar som kan spela musik?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Gärna information om när exakt det sker och om forumet kommer vara stängt eller öppet under tiden...
Det var nere ett bra tag för någon och/eller ett par timmar sedan, åtminstone hos mig. Hoppas läget är under kontroll, även om jag inte har sett någon blänkare om den nertiden...
Zombie skrev:Det var nere ett bra tag för någon och/eller ett par timmar sedan, åtminstone hos mig. Hoppas läget är under kontroll, även om jag inte har sett någon blänkare om den nertiden...
Där? forumet-lag-nere-oplanerat-t25947.html
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Aha, där var den. Jaja, vår k. personal är väl inte de enda som missar saker då.
Re: Forumet låg nere. Oplanerat!
Det gick att ansluta på port TCP 80 men servern "lade på" utan att skicka något övh. Började någon gång riktigt sent på natten. Om det hjälper dig att leta efter felet.
- plåtmonster
Nu är diskutrymmet utökat. Det blev en det pill med rättigheter så är det någon sida du inte kommer åt eller om det blir något märkligt fel med "Access Denied" på forumet så skriv här och meddela mej.
weasley skrev:Att forumet låg nere under förmiddagen idag var helt oplanerat. Det kan ha att göra med att jag igårkväll förberedde inför diskutökningen idag. Riktigt hur vet jag inte, men ska kolla loggar etc och få se om jag blir nåt klokare.
Eder Forumtekniker
w
Innan det la ner helt igår så har jag märkt av störningar på forumsidan, då sidan lagts ner helt under nån minut med meddelandet att för många personer försökt ansluta till det, för att sedan efter någon minut vara uppe igen. Detta har skett enbart under de senaste dagarna, om det kan ha med saken att göra.
marxisten skrev:Innan det la ner helt igår så har jag märkt av störningar på forumsidan, då sidan lagts ner helt under nån minut med meddelandet att för många personer försökt ansluta till det, för att sedan efter någon minut vara uppe igen. Detta har skett enbart under de senaste dagarna, om det kan ha med saken att göra.
Det här var en av anledningarna till att vi behövde mer disk.
Jag hittade felet. Det var en mkt pinsam historia. Hade gjort en ändring i en konfigfil, men glömt ett / och när apachen startade om i nättras hängde sej startförmågan pga detta. Mycket pinsamt som sagt.
Jag slog ihop alla trådar om forumets nertid, både pga service och klanteri. :-D
Re: UNDERHÅLL AV SERVERN KL 15 DEN 5/4 2012
Hur mycket utrymme kräver aspergerforum för tiden?
Mest intressant vore att veta hur mycket text endast inläggen i sig tar. Det lär ju vara en hel del "overhead" för hantering runtomkring.
Mest intressant vore att veta hur mycket text endast inläggen i sig tar. Det lär ju vara en hel del "overhead" för hantering runtomkring.
- plåtmonster
weasley skrev:marxisten skrev:Innan det la ner helt igår så har jag märkt av störningar på forumsidan, då sidan lagts ner helt under nån minut med meddelandet att för många personer försökt ansluta till det, för att sedan efter någon minut vara uppe igen. Detta har skett enbart under de senaste dagarna, om det kan ha med saken att göra.
Det här var en av anledningarna till att vi behövde mer disk.
Jag hittade felet. Det var en mkt pinsam historia. Hade gjort en ändring i en konfigfil, men glömt ett / och när apachen startade om i nättras hängde sej startförmågan pga detta. Mycket pinsamt som sagt.
Äh, det är sånt som kallas "den mänskliga faktorn". Nu blev det ju ingen härdsmälta, inget oljeläckage utan det värsta som hände var väl att några av oss forumberoende fick lite abstinensbesvär en stund - vilket vi uppenbarligen överlevde.
Genom att man var förvarnad så var det bara "jaha, underhållningen kom lite tidigare än planerat..." och så gjorde man nåt annat istället.
Jag dog nästan i förmiddags, det var hemskt hur mycket jag saknade forumet...
Ska försöka å inte röra till det mer här på forumet.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
I samband med diskutökningen blev det lite rättighetsproblem så det inte gick att ladda upp egna avatarer, bla. Det ska nu vara avhjälpt.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter