Oro i vardagen?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Oro i vardagen?

Inläggav laladada » 2012-04-06 8:37:58

Vad känner ni oro förbi vardagen? Tex att åka tunnelbana, handla, träffa vänner, vara i skolan/jobbet etc? Och vad gör ni när ni får oron? Gör ni något speciellt för att lugna ner er eller går det över sen när ni gör sakerna? Skriv!
laladada
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-08-18

Re: Oro i vardagen?

Inläggav Idiot » 2012-04-06 8:58:03

Allt du listade ovan, plus allt annat. :P

Känner oro och behov av planering till nästan allt, även sådant man inte ens realistiskt sett kan planera.
Möta bekanta: Oro, vad ska jag säga? Vad kommer de säga? Vilka frågor ska jag förbereda svar på? Osv.
Jobb: Oro, samma som ovan, kommer det bli tråkigt? Tänk om jag gör fel. Osv.

Och så vidare.

Många gånger går det över när jag är inne i själva momentet, men säkert lika många gånger går det inte över.
För att lugna ner mig gör jag någon som man kanske skulle kalla meditation, det är inget jag lärt mig av andra eller läst på internet, utan jag känner på ett visst sätt när jag behöver stå still i ensamhet ett tag.

Det går till på olika sätt, fast jag gör det alltid i WC-rum, där kan man vara ensam.
Ibland står jag bara och stirrar in i spegeln ett tag, ibland spänner jag mina muskler så hårt jag kan och sedan efter ett tag slappnar av, det är jätteskönt.

Måste gå nu, men skriver nog mer när jag kommer hem igen.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Oro i vardagen?

Inläggav m_m_m » 2012-04-09 17:22:32

Typ allt som involverar att träffa nya människor och människor jag inte träffat på länge...

Åtgärder: undviker (mindre konstruktivt!), försöker få det överstökat så snabbt det bara går, t ex lyssnar på musik på vägen dit för att inte tänka för mycket på det innan. Ofta är det så för mig iaf, att det är oron och skräckscenarion innan själva händelsen som triggar igång ångest. Därför försöker jag att sysselsätta mig med annat så nära inpå händelsen det bara går...
m_m_m
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-04-08
Ort: Stockholm

Re: Oro i vardagen?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-09 22:37:22

Jag känner oro för så mkt att jag inte orkar lista det.
Vad som hjälper är att stima, ha min mp3-spelare med mig överallt, en av mina mjukis-sköldpaddor och solglasögon med mig vart jag än går.
Min Handifon har hjälpt mig med min oro då den hjälper mig att minnas och strukturera.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Oro i vardagen?

Inläggav Wine » 2012-04-10 11:11:23

Jag brukar lyssna på musik innan jag ska göra ngt eller under t.ex. en resa för att försöka komma in i en bättre stämning och bryta obehaget. Lösa korsord kan också vara bra för att försöka bryta obehaget genom att sysselsätta sig med ngt samt att dra sig undan om det är möjligt för att ta en kortare paus och samla sig.

Ibland kan jag också försöka tänka på andra situationer som kan vara värre som att t.ex. befinna sig hos tandläkaren som kan göra att det blir lite lite lättare att stå ut beroende på vad det är man gör eller ska göra. Får jag panikkänslor brukar jag "gå på toaletten" och djupandas och försöka samla mig.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Oro i vardagen?

Inläggav Peace » 2012-04-11 1:01:14

Känner oro för i stort sett allt som innebär att jag måste gå utanför lägenheten (eller att någon ska komma hit). Plus en massa annat.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Oro i vardagen?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-04-11 1:12:27

Det börjar med att jag får ångest när jag vaknar, ofta när jag halvsover över att jag måste ut och rasta hunden.

Brukar bli att jag börjar må illa och kräks. Sedan fortsätter hela dagen med svår oro. Extra stresspåslag om det är att jag måste åka hemifrån. Doktorerna kallar det jag har för generaliserat ångestsyndrom.

Jag medicinerar med Iktorivil för att få ett jämnare humör och dämpa ångesten. Men det hjälper bara mot den lindriga oron, inte mot turboångesten.

Jag har troligtvis denna svåra ångest därför att saker händer snabbare än vad min hjärna hinner planera för. Vilket ger en känsla av tappad kontroll som ständigt ska återtagas.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Oro i vardagen?

Inläggav LarNor » 2012-04-11 1:34:09

Att inte ha någon möjlighet att lyssna på musik när jag vill.
Åkte på en liten trip med familj & släkt ut på en ö där vi skulle sova över en natt. Hade lämnat mina CD skivor i bilen och hade inte med någon MP3-spelare. Höll på att bli galen, som tur var så fanns det gott om saker att göra men det kändes oroligt att inte ha någon möjlighet att gå undan och lyssna på vad jag ville.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in