Nya ljud som gör mig galen! (I bostaden)
26 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Nya ljud som gör mig galen! (I bostaden)
Har precis flyttat till en ny bostad och stör mig mig något enormt på alla nya ljud. Köksfläkten (även i avstängt läge), elementen, ventilationen; jag blir tokig! Har haft en väldigt stressig tillvaro på sista tiden och det kan ju bidra till ökad känslighet. I dag flydde jag hem till mina föräldrar, klarar inte av att vara där! Har blivit helt hysterisk, ringt fastighetsskötaren och går runt med en bullermätare för att kolla ljudnivån på alla ljudkällor.
Nu känns det som att jag ALDRIG kommer att vänja mig vid dessa ljud. Vill sälja skiten nu med samma! Är så förbannad på mig själv att jag köpte lägenheten utan att kolla upp detta först. En normal skulle säkert inte störas, men med AS och dessutom rådande utmattningssyndrom är jag mer än lovligt känslig. Värst är elementet i sovrummet
Någon som har några tips på vad jag kan göra för att lindra detta?
Nu känns det som att jag ALDRIG kommer att vänja mig vid dessa ljud. Vill sälja skiten nu med samma! Är så förbannad på mig själv att jag köpte lägenheten utan att kolla upp detta först. En normal skulle säkert inte störas, men med AS och dessutom rådande utmattningssyndrom är jag mer än lovligt känslig. Värst är elementet i sovrummet
Någon som har några tips på vad jag kan göra för att lindra detta?
Re: Nya ljud som gör mig galen!
Hej.
Jag förstår din känsla och frustration över alla ljud som stör.
Är det mest under natten när du ska sova som du störs utav ljuden? Eller är det alltid? Du har inte funderat på att skaffa några bra öronproppar under natten om det är då du störs utav det? Om det är dagtid kan du inte dränka ljuden med musik? Kanske kan vara läge att använda en MP3 spelare och lyssna på musik eller någon ljudbok.
Jag förstår din känsla och frustration över alla ljud som stör.
Är det mest under natten när du ska sova som du störs utav ljuden? Eller är det alltid? Du har inte funderat på att skaffa några bra öronproppar under natten om det är då du störs utav det? Om det är dagtid kan du inte dränka ljuden med musik? Kanske kan vara läge att använda en MP3 spelare och lyssna på musik eller någon ljudbok.
Spärra köksfläktens rotation, använd jämnare eller snabbare reglage till elementen, blockera ventilationen eller skarva den till ljuddämpare (rör med "bula").
Beror lite på orsaken till ljuden som ej angivits närmare. Annars så brukar lägenheter låta en del. Alltifrån grannar till ventilationssus. Med eget hus har man förstås lite mer kontroll på det som orsakar ljud.
Beror lite på orsaken till ljuden som ej angivits närmare. Annars så brukar lägenheter låta en del. Alltifrån grannar till ventilationssus. Med eget hus har man förstås lite mer kontroll på det som orsakar ljud.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Du kanske är stressad pga flytt och stör dig på ljud extra mycket?
Är jag stressad så då blir jag störd av precis allt
Örönproppar som nödlösning?
Är jag stressad så då blir jag störd av precis allt
Örönproppar som nödlösning?
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
Jo jag stör mig på alla ljud just nu, men ventilationen låter som en storm! Fast det inte ens blåser ute. Det är ett undertryck i lägenheten så det susar och drar vid alla fönster. Jag har ringt förvaltningen och jag vet att flera grannar har samma problem, men ingen verkar bry sig.
Angående öronproppar så klarar jag inte av att ha det. Jag var ett "öronbarn" och har haft en massa problem med öronen, och den där lockkänslan som blir när man stoppar in propparna gör mig panikslagen. Dessutom hör jag mina egna pulsslag. Har ett otroligt känsligt balansorgan och blir yr och illamående av att ha proppar. Det skulle vara hörselkåpor i så fall, men de kan jag knappast sova med.
Elementen är sammankopplade med element från närliggande lägenheter, så jag kan inte ta bort det. Däremot skulle man möjligen kunna köpa nån slags ljudabsorberande skärmvägg att ställa framför. Köksfläkten går inte heller att göra något åt då den fungerar som luftuttag för hela lägenheten, stänger man av den dör all ventilation. Den är dessutom sammankopplad med 7 andra lägenheter. Det är inget jag kan göra själv i alla fall, det styrs centralt.
Jag klarar inte av att ha TV eller musik på i bakgrunden, så känslig är jag. Så det skulle bara bli ännu värre för mig att försöka maskera ett ljud med ett annat. Har äntligen köpt en lägenhet som inte har en massa trafik runt omkring, så är det såhär istället Skulle hellre byta faktiskt, monotona ljud gör mig vansinnig!
Angående öronproppar så klarar jag inte av att ha det. Jag var ett "öronbarn" och har haft en massa problem med öronen, och den där lockkänslan som blir när man stoppar in propparna gör mig panikslagen. Dessutom hör jag mina egna pulsslag. Har ett otroligt känsligt balansorgan och blir yr och illamående av att ha proppar. Det skulle vara hörselkåpor i så fall, men de kan jag knappast sova med.
Elementen är sammankopplade med element från närliggande lägenheter, så jag kan inte ta bort det. Däremot skulle man möjligen kunna köpa nån slags ljudabsorberande skärmvägg att ställa framför. Köksfläkten går inte heller att göra något åt då den fungerar som luftuttag för hela lägenheten, stänger man av den dör all ventilation. Den är dessutom sammankopplad med 7 andra lägenheter. Det är inget jag kan göra själv i alla fall, det styrs centralt.
Jag klarar inte av att ha TV eller musik på i bakgrunden, så känslig är jag. Så det skulle bara bli ännu värre för mig att försöka maskera ett ljud med ett annat. Har äntligen köpt en lägenhet som inte har en massa trafik runt omkring, så är det såhär istället Skulle hellre byta faktiskt, monotona ljud gör mig vansinnig!
Bo i det här rummet kanske?
http://walyou.com/quietest-place-in-the-world/
http://walyou.com/quietest-place-in-the-world/
Although the idea of a very quiet room sounds appealing, especially for those of us who like to read, nobody’s been able to stay in their for more than hour with the lights off, the record being 45 minutes. Orfield Labs’ founder, Steven Orfield, the guy who built the thing in the first place, can stay in it for 30 minutes. He has an artificial heart valve that he says is very loud in there without any external sounds, but people’s ears adjust while they’re in there.
The quieter the room, the more things you hear. You’ll hear your heart beating; sometimes you can hear your lungs, hear your stomach gurgling loudly. In the anechoic chamber, you become the sound,” he told Oddity Central.
If you do take the challenge to sit in the room, you have to sit down, because the lack of aural perception cues makes it impossible to balance yourself without the lights on.
Hallucinations start without sensory input. NASA tests their astronauts this way by making them float in tanks of water.
Låter underbart. Fast jag tycker om vissa ljud, typ utomhus skogsljud. Fågelkvitter, när det susar till lite i träden osv.
Jag tror att fläkten/motorn för frånluftsventilationen är för kraftigt inställd, och man kan ju hoppas att det går att justera. Annars får jag sälja skiten och bygga mig en stuga i skogen
Jag tror att fläkten/motorn för frånluftsventilationen är för kraftigt inställd, och man kan ju hoppas att det går att justera. Annars får jag sälja skiten och bygga mig en stuga i skogen
Jag känner väldigt väl igen de här problemen men just nu kommer jag inte ihåg skälen till denna extremt överdrivna ventilation som finns i lägenheterna nu för tiden. Någon som vet? Man vill ju inte ha sjuka hus. Ju mer det stormar inomhus desto bättre, tycker de.
När jag ser en film där någon lagt sig i badkaret omgiven av tusen ljus, med en drink i handen, för att bara koppla av då tänker jag på Mitt badrum. Att ligga där och vila medan fläkten vrålar! Tanken är skrattretande. Nej, det blir snabb-bad, medan stereon är på. Fast min MP3 kan jag ju ta till om jag vill.
Återkomande inspektion och inställningar av fläkthelvetet görs. Det brukar leda till LEJONVRÅÅÅÅL i mina två toalettrum och köket. Då blir jag förbannad och ringer fastighetsskötaren. Det gör grannarna också. Så föreningen har vant sig vid att vi inte vänjer oss vid vrålande fläktar.
Har du kollat upp att det inte är luft i elementen? Om det inte finns något att göra så gäller det väl att hitta världens mest ljudisolerade material och bygga in dem?
Mitt liv är en enda lång kamp emot tinnitus. För mig handlar det mest om en öronskada/medicinskada. Jag har koll på varenda restaurang och café. Bara vissa kan jag gå till. De flesta är underkända: Hög musik, avsaknad av textilier eller ljudabsorberande tak, hemska frysdiskar, espressomaskiner etc.
Nyligen var jag på en "godkänd" restarang. Det var lite folk där - tid över för personal att möblera om bord och stolar. En tjej DROG runt stolar, inte ett försök att lyfta dem. Senare slamrade hon med en massa vinglas för att få bättre ordning. Jag kände för att gå fram och ge henne en rejäl utskällning, men pga min dåliga impulskontroll vågade jag inte det. Jag var för arg.
När jag ser en film där någon lagt sig i badkaret omgiven av tusen ljus, med en drink i handen, för att bara koppla av då tänker jag på Mitt badrum. Att ligga där och vila medan fläkten vrålar! Tanken är skrattretande. Nej, det blir snabb-bad, medan stereon är på. Fast min MP3 kan jag ju ta till om jag vill.
Återkomande inspektion och inställningar av fläkthelvetet görs. Det brukar leda till LEJONVRÅÅÅÅL i mina två toalettrum och köket. Då blir jag förbannad och ringer fastighetsskötaren. Det gör grannarna också. Så föreningen har vant sig vid att vi inte vänjer oss vid vrålande fläktar.
Har du kollat upp att det inte är luft i elementen? Om det inte finns något att göra så gäller det väl att hitta världens mest ljudisolerade material och bygga in dem?
Mitt liv är en enda lång kamp emot tinnitus. För mig handlar det mest om en öronskada/medicinskada. Jag har koll på varenda restaurang och café. Bara vissa kan jag gå till. De flesta är underkända: Hög musik, avsaknad av textilier eller ljudabsorberande tak, hemska frysdiskar, espressomaskiner etc.
Nyligen var jag på en "godkänd" restarang. Det var lite folk där - tid över för personal att möblera om bord och stolar. En tjej DROG runt stolar, inte ett försök att lyfta dem. Senare slamrade hon med en massa vinglas för att få bättre ordning. Jag kände för att gå fram och ge henne en rejäl utskällning, men pga min dåliga impulskontroll vågade jag inte det. Jag var för arg.
Angående att ha undertryck har du prövat att öppna alla ventiler vid fönstren? Dom ska vara fullt öppna även på vintern eller det ska vara fult drag även då. Ventilationen och värmesystemet är ihopkopplat så du ska inte få kallare i din lägenhet utan snarare varmare.
Det här är kanske inte vad man får göra men centralstyrda köksfläktar brukar ha en filterinsats som kan monteras loss. Sedan tar man ett lakan och korkar igen röret. Då brukar det bli tystare men man får vara noga med att ventilera regelbundet med öppna fönster, särskilt vid matlagning.
Annars kan det som Red and green skrev vara extra jobbigt just nu. Det är mycket som stressar vid en flytt. Att bo hos föräldrarna och så att säga vänja dig vid lägenheten i lagoma doser kan vara något att prova. Då kommer inte alla nya intryck på en och samma gång.
Annars kan det som Red and green skrev vara extra jobbigt just nu. Det är mycket som stressar vid en flytt. Att bo hos föräldrarna och så att säga vänja dig vid lägenheten i lagoma doser kan vara något att prova. Då kommer inte alla nya intryck på en och samma gång.
Detta är en nybildad bostadsrättsförening i drygt 30 år gamla hus. Inte lika bra underhåll av hyresrätter va? Vrid på skiten ba så blir det bra. Typ. Fy fan.
Kan inte heller "ta det lugnt" i badrummet, det enda som överröstar är den spolande kranen...
Läste på socialstyrelsen sida att de har riktlinjer för ljudnivåer i sovrum, och att de max bör ligga på 30 dB. I mitt rum är det 34-35, och eftersom skalan är logaritmisk så innebär det en dubblering i princip.
Köksfläkten ligger på runt 45, avstägd. Moderna köksfläktar ligger på 40 i avstängt läge. Men min fläkt används ju som luftuttag för ventilation och därav det höga ljudet där.
Just nu känner jag för att bara proppa igen helvetet och öppna ett fönster istället...
Kan inte heller "ta det lugnt" i badrummet, det enda som överröstar är den spolande kranen...
Läste på socialstyrelsen sida att de har riktlinjer för ljudnivåer i sovrum, och att de max bör ligga på 30 dB. I mitt rum är det 34-35, och eftersom skalan är logaritmisk så innebär det en dubblering i princip.
Köksfläkten ligger på runt 45, avstägd. Moderna köksfläktar ligger på 40 i avstängt läge. Men min fläkt används ju som luftuttag för ventilation och därav det höga ljudet där.
Just nu känner jag för att bara proppa igen helvetet och öppna ett fönster istället...
slackern skrev:Angående att ha undertryck har du prövat att öppna alla ventiler vid fönstren? Dom ska vara fullt öppna även på vintern eller det ska vara fult drag även då. Ventilationen och värmesystemet är ihopkopplat så du ska inte få kallare i din lägenhet utan snarare varmare.
Japp de är öppna. Måste dock stänga till den i sovrummet på natten då det susar sönder mitt huvud.
Nattmaran skrev:Det här är kanske inte vad man får göra men centralstyrda köksfläktar brukar ha en filterinsats som kan monteras loss. Sedan tar man ett lakan och korkar igen röret. Då brukar det bli tystare men man får vara noga med att ventilera regelbundet med öppna fönster, särskilt vid matlagning.
Det ska jag testa. Som du säger så gillas det nog inte men vad gör man?
Syrenlila skrev:I mitt rum är det 34-35
Vad mäter du med? Har du egen mätare och vad kostar en sån isf?
Finns appar till androidmobiler som ska kunna mäta men tvivlar på att dom är exakta?
Moggy skrev:
Finns appar till androidmobiler som ska kunna mäta men tvivlar på att dom är exakta?
Jag har en sån app till min IPhone, Arbetsmiljöverkets bullerapp, men den kanske inte är att lita på menar du?
Syrenlila skrev:Moggy skrev:
Jag har en sån app till min IPhone, Arbetsmiljöverkets bullerapp, men den kanske inte är att lita på menar du?
Kanske. Jag vet inte. Tror inte att micen i en mobil är optimal för att mäta nivån på ljudbruset i ett rum. Men det kan mycket väl vara så att den är tillräckligt bra för det.
Såg att den appen finns till Android med. Ska prova den.
Syrenlila: Du är väldigt duktig på att försöka försvara dig genom att dra fram fakta! Och tekniken har ju verkligen gått framåt. När jag hade det som värst ville jag också ha tag på en decibelmätare på ett billigt sätt, men hittade inget. Tinnitusföreningen sa att de hade flyttat och inte hittade någonting.
Här kanske vore en idée för oss ljudkänsliga att gå ihop och köpa ett bergsrum? Garanterat tyst kostar bara 1 mille.
http://www.rekonstruktion.com/berg/
http://www.rekonstruktion.com/berg/
Ni skulle irritera ihjäl er på varandra, tex han som fiser ljudligt varje gång han går i korridoren får en stekpanna i huvudet en vacker dag....slackern skrev:Här kanske vore en idée för oss ljudkänsliga att gå ihop och köpa ett bergsrum? Garanterat tyst kostar bara 1 mille.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Ni skulle irritera ihjäl er på varandra, tex han som fiser ljudligt varje gång han går i korridoren får en stekpanna i huvudet en vacker dag....slackern skrev:Här kanske vore en idée för oss ljudkänsliga att gå ihop och köpa ett bergsrum? Garanterat tyst kostar bara 1 mille.
Aha sant fast finns gott om utrymme Massa rum i värsta fall får man väll sova i ett linneföråd? En ranglig hylla kan väll duga? Jag skulle lätt ta det om det vore en hjord zombies som väntade utanför.
Debbido skrev:Syrenlila: Du är väldigt duktig på att försöka försvara dig genom att dra fram fakta! Och tekniken har ju verkligen gått framåt. När jag hade det som värst ville jag också ha tag på en decibelmätare på ett billigt sätt, men hittade inget. Tinnitusföreningen sa att de hade flyttat och inte hittade någonting.
Tack!
Ja man vill ju liksom veta ifall det är man själv som är knäpp eller om det verkligen är fel. Men hantverkarn tycker att det är ett för kraftigt drag i lägenheten så jag ska ringa förvaltningen i morgon igen och vara på.
Få se, vi kanske har en riktig decibelmätare nånstans, min farfar var ju teknologie doktor i audiologi (undra var jag har fått mina aspiegener ifrån )
Passa på att få till ett bevisbart mätprotokoll. Har för mig att den lagliga gränsen är 30 dB för oljud innuti lägenheter.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Passa på att få till ett bevisbart mätprotokoll. Har för mig att den lagliga gränsen är 30 dB för oljud innuti lägenheter.
Ja precis, i sovrum är det 30 dB. Fast den här föreningen har säkert någon klausul för det, skulle inte förvåna mig
Återgå till Att leva som Aspergare