Äldre skogsbruk?
32 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Äldre skogsbruk?
Hej
jag och min man håller just nu på med att ta hema veden från skogen (dvs ändå från fällning av träd), vi har ingen kran av något slag så vi lyfter ju upp timmret själv till timmerdoningen (som dras av skoter) och då får man defenitivt respekt till gubbarna som jobbade i skogen förr (med häst, timmersvans m.m. inga morderniteter som tex motorsåg där).
nån som vet/är intreserad av äldre skogsbruk, jag blir nämligen mer och mer intresserad (kanske skulle gå till skogsmuseet och kolla men vad jag minns är det väldigt basic nivå)
det är till och med, trots att det sliter på kroppen och är tungt, nått jag tycker om att göra (när det inte onnes*) det är så härligt att få faktiskt använda kroppen och få vara ute i naturen, ta en liten paus, tända en eld och koka lite te
nån som tycker sånt är intressant?
(* onnes är dialekt för går illa och liknande)
jag och min man håller just nu på med att ta hema veden från skogen (dvs ändå från fällning av träd), vi har ingen kran av något slag så vi lyfter ju upp timmret själv till timmerdoningen (som dras av skoter) och då får man defenitivt respekt till gubbarna som jobbade i skogen förr (med häst, timmersvans m.m. inga morderniteter som tex motorsåg där).
nån som vet/är intreserad av äldre skogsbruk, jag blir nämligen mer och mer intresserad (kanske skulle gå till skogsmuseet och kolla men vad jag minns är det väldigt basic nivå)
det är till och med, trots att det sliter på kroppen och är tungt, nått jag tycker om att göra (när det inte onnes*) det är så härligt att få faktiskt använda kroppen och få vara ute i naturen, ta en liten paus, tända en eld och koka lite te
nån som tycker sånt är intressant?
(* onnes är dialekt för går illa och liknande)
Re: äldre skogsbruk?
Har du sett "Hästmannen" och "Bondens tid på jorden"? Det är två väldigt fina filmer om människor som sköter jordbruk enligt gamla traditioner.
Jag kunde inte hitta filmerna, bara en trailer till "Hästmannen" på youtube:
Jag kunde inte hitta filmerna, bara en trailer till "Hästmannen" på youtube:
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Re: Äldre skogsbruk?
hästmannen har jag sett men den andra var ny, ska tipsa mannen min han är duktigare på att hitta filmer m.m. tack
rapchic skrev:hästmannen har jag sett men den andra var ny, ska tipsa mannen min han är duktigare på att hitta filmer m.m. tack
Har du sett danska "Hundra procent bonde", om en man som vill leva så enkelt som möjligt som bonde?
Den gick på SVT, men jag hittade den inte på SVT Play, utan bara på youtube utan undertexter.
Både jag och sambon gillade den.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Hej rapchic!
Ja, jag är jätteintresserad av äldre tiders sätt att bedriva skogsbruk och sådant som "hör till". Allt från fällandet av själva träden till exempelvis kolning. För ett antal år sedan gick jag en kurs/studiecirkel i kolmilning, och en av mina favoritförfattare, Dan Andersson, har skrivit mycket om just kolarnas arbetsliv. Och så sent som i sommras var jag hos syrran och tog hand om några träd som ett kraftbolag varit och fällt och som hon använder till ved.
Jag tycker förresten att få upplevelser "slår" att vara ute och gå i skogen, känna doften av timmer när jag går förbi sådana där "upplag" som skotarförare lägger längs med timmervägarna... det är förresten "inte för inte" som jag valt ett efternamn (gammalt släktnamn) som anspelar på ordet "skog"...
/geocache
Ja, jag är jätteintresserad av äldre tiders sätt att bedriva skogsbruk och sådant som "hör till". Allt från fällandet av själva träden till exempelvis kolning. För ett antal år sedan gick jag en kurs/studiecirkel i kolmilning, och en av mina favoritförfattare, Dan Andersson, har skrivit mycket om just kolarnas arbetsliv. Och så sent som i sommras var jag hos syrran och tog hand om några träd som ett kraftbolag varit och fällt och som hon använder till ved.
Jag tycker förresten att få upplevelser "slår" att vara ute och gå i skogen, känna doften av timmer när jag går förbi sådana där "upplag" som skotarförare lägger längs med timmervägarna... det är förresten "inte för inte" som jag valt ett efternamn (gammalt släktnamn) som anspelar på ordet "skog"...
/geocache
japp det var ett program vi alltid försökte se om vi hann (som att andra alltid ser ehh jag vet inte vad vanliga människor ser halv åtta hos mig?)
tyvärr är jag ganska dålig på danska
jag älskar namnet på hans (första) häst, mamut
om vi skaffar en nordsvensk då vi skaffar häst ska den defenitivt heta mamut
tyvärr är jag ganska dålig på danska
jag älskar namnet på hans (första) häst, mamut
om vi skaffar en nordsvensk då vi skaffar häst ska den defenitivt heta mamut
min svärfar har också gått kolmilnings kurs för ett par år sen.
och vi har en del som gått "skogis" (skogsbruksprogrammet i gymnasiet) i familjen men det var coolare förr utan en massa hemska maskiner (fast mer jobb förståss)
och vi har en del som gått "skogis" (skogsbruksprogrammet i gymnasiet) i familjen men det var coolare förr utan en massa hemska maskiner (fast mer jobb förståss)
rapchic skrev:min svärfar har också gått kolmilnings kurs för ett par år sen.
Maskintekniskt intresserad som jag är tycker jag maskiner som denna är maffiga:
Trist bara att de förstör skogsmarken så mycket... när jag jobbade åt Skogsvårdsstyrelsen i Östergötland på 1990-talet såg jag massor av fula djupa spår efter sådana där skotare ...
rapchic skrev:..inga morderniteter som tex motorsåg där
Freudiansk felskrivning efter att ha kollat på motorsågsmassakern?
Jag tycker det vore fint om man kunde gallra med lite mer finkänslighet som man gjorde förr istället för att gå fram som en rakhyvel över landskapet med skräckinjagande monstermaskiner.
Tummen upp för er!
P.S. Fin traktor, geocache!
den ser nästan ut som farfars (fast nyare)
(fast dom kanske är ganska lika varann
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Iridia skrev:rapchic skrev:..inga morderniteter som tex motorsåg där
Freudiansk felskrivning efter att ha kollat på motorsågsmassakern?
Jag tycker det vore fint om man kunde gallra med lite mer finkänslighet som man gjorde förr istället för att gå fram som en rakhyvel över landskapet med skräckinjagande monstermaskiner.
Tummen upp för er!
P.S. Fin traktor, geocache!
eek jag brukar alltid missa såna stavfel (men de vart ganska kul)
jo det ska visst vara en uppsving av folk som tex använder häst i skogen just för att folk börjar tänka lite mer på hur man lämnar skogen.
(fast hur stor uppsving vet jag int, kanse var det en som använde häst i skogen förut och nu är det två, dvs en dublering )
Iridia skrev:Freudiansk felskrivning efter att ha kollat på motorsågsmassakern?
Gallra gör dom precis som du önskar att dom gör. Det du tänker på är nog avverkning när det blir stora kalhyggen.
Iridia skrev:Fin traktor, geocache!
Tack tack, Iridia! Fast just en sådan "traktor" kallas skotare ("vaddå jag aspig besserwisser... nääää" )
geocache skrev:Iridia skrev:Fin traktor, geocache!
Tack tack, Iridia! Fast just en sådan "traktor" kallas skotare ("vaddå jag aspig besserwisser... nääää" )
vi kallade den bara "skotarn" med tydlig norrläns dialekt
För några år sedan såg jag en sådan här maskin, baserad på en skotare, på en sorts demonstration eller så här i staden, . Men denna röjer mycket farligare saker än skog (naturligtvis tycker jag inte skogar är farliga... förlåt, rapchic, för att jag kapade din tråd). Den används för minröjning:
rapchic skrev:den ser nästan ut som farfars (fast nyare)
Var det en sådan som din farfar hade? Vad heter den maskinen? Rottne kanske? Jag tycker den ser väldigt modern ut med tanke på schaktbladet framtill .
geocache skrev:För några år sedan såg jag en sådan här maskin, baserad på en skotare, på en sorts demonstration eller så här i staden, . Men denna röjer mycket farligare saker än skog (naturligtvis tycker jag inte skogar är farliga... förlåt, rapchic, för att jag kapade din tråd). Den används för minröjning:
altså det låter som om du ska komma till lycksele, vi har både maskinmuseum och skogsmuseum http://www.skogsmuseet.se/
geocache skrev:rapchic skrev:den ser nästan ut som farfars (fast nyare)
Var det en sådan som din farfar hade? Vad heter den maskinen? Rottne kanske? Jag tycker den ser väldigt modern ut med tanke på schaktbladet framtill .
hm minns inte nått på k den är från början av 70 talet men det var tage hand om väl, folk som vet nått säger att den är bättre än många mordernare just för att den var tage hand om väl
geocache skrev:För några år sedan såg jag en sådan här maskin, baserad på en skotare, på en sorts demonstration eller så här i staden, . Men denna röjer mycket farligare saker än skog (naturligtvis tycker jag inte skogar är farliga... förlåt, rapchic, för att jag kapade din tråd). Den används för minröjning:
Det där är ju Glufsglufs den kallas för det eller arbetsnamnet var så. Fast jag tror att dom la ner projektet.
Det är inget vidare när de kalhugger, skogen ser för jävlig ut i många år och massor med fin mark går förlorad.
Det är ok när det gäller rena skogsplantager, det är ju ändå ingen "levande" skog, men när de ger sig in och slaktar vacker skog, bläh!
Det är ok när det gäller rena skogsplantager, det är ju ändå ingen "levande" skog, men när de ger sig in och slaktar vacker skog, bläh!
Miche skrev:Det är inget vidare när de kalhugger, skogen ser för jävlig ut i många år och massor med fin mark går förlorad.
Kalhyggen är väldigt ofta en förutsättning i skapandet av ny odling och betesmark.
slackern skrev:geocache skrev:http://www.tekniq.se/ref_artiklar/scanjack/scanjack3.jpg
Det där är ju Glufsglufs den kallas för det eller arbetsnamnet var så. Fast jag tror att dom la ner projektet.
Ute på förband sen många år.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-och-teknik/Faltarbetsmateriel/Djupminrojmaskin-1T-DMR/
imperativ skrev:Miche skrev:Det är inget vidare när de kalhugger, skogen ser för jävlig ut i många år och massor med fin mark går förlorad.
Kalhyggen är väldigt ofta en förutsättning i skapandet av ny odling och betesmark.slackern skrev:geocache skrev:http://www.tekniq.se/ref_artiklar/scanjack/scanjack3.jpg
Ute på förband sen många år.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-och-teknik/Faltarbetsmateriel/Djupminrojmaskin-1T-DMR/
Det har du rätt i det var jag som tänkte på fel maskin. Det var den här som var Glufs glufs och blev ett fiasko.
imperativ skrev:Miche skrev:Det är inget vidare när de kalhugger, skogen ser för jävlig ut i många år och massor med fin mark går förlorad.
Kalhyggen är väldigt ofta en förutsättning i skapandet av ny odling och betesmark.
---klipp---
däremot så får man ju inte fälla skog för att skapa betesmarker och/eller odlingsmark, iallafall inte utan tillstånd (vilket är synd vi har 26 ha skog men bara 2 ha åkermark, vilket innebär att om vi vill köpa nått större djur får vi köpa hå istället för att slå eget
rapchic skrev:imperativ skrev:Miche skrev:Det är inget vidare när de kalhugger, skogen ser för jävlig ut i många år och massor med fin mark går förlorad.
---klipp---
däremot så får man ju inte fälla skog för att skapa betesmarker och/eller odlingsmark, iallafall inte utan tillstånd (vilket är synd vi har 26 ha skog men bara 2 ha åkermark, vilket innebär att om vi vill köpa nått större djur får vi köpa hå istället för att slå eget
Men vem märker om ni hugger ut lite gläntor här o var i skogen på en hektar och låter kossorna beta ett par år och flyttar runt gläntan. Om ni är i varje glänta ett par år så har ju skogen hunnit att växa ut på nytt? Var det inte så svedjefinnarna gjorde?
Återgå till Intressanta intressen