Fulaste eller konstigaste namnen?
Re: Fulaste namnen?
Kent tycker jag är hemskt. Och alla y-namn på killar, som Benny, Johnny, Ronny, Conny, Sonny, Donny, Billy, Kenny, Lenny...
Raoul tycker jag är skitfult, men det är delvis för att det är namnet på Fantomens rival i Phantom of the Opera.
Pojknamn på R är väl i regel inte så snygga: Ralf, Rolf, Reine, Roger, Rutger, Rüdiger, Rudolf, Rurik...
Tarmo är också riktigt hemskt.
Raoul tycker jag är skitfult, men det är delvis för att det är namnet på Fantomens rival i Phantom of the Opera.
Pojknamn på R är väl i regel inte så snygga: Ralf, Rolf, Reine, Roger, Rutger, Rüdiger, Rudolf, Rurik...
Kahlokatt skrev:Tintomara Ariadne skrev:Jag råkade en gång för många år sedan säga till en Jörgen att det var ett namn jag tyckt var fult, men att det kunde ha varit värre - han kunde ju ha hetat Leif. Det visade sig att han hette Leif Jörgen... Så... jag har slutat säga sådana saker.
Been there done that. Several times.
Japp, jag med.
Kahlokatt skrev:Kent tycker jag är hemskt. Och alla y-namn på killar, som Benny, Johnny, Ronny, Conny, Sonny, Donny, Billy, Kenny, Lenny...
Håller med dig på alla utom Ronny och Sonny.
Sonny är ett av mina älsklingsnamn. Det är ursprungligen ett smeknamn för "son" som betyder "älskad".
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Många finska namn tycker jag är fula: Urho, Yrjä, Lyyti, Ukko, Vuokko, Kukka, Säde och Orvokki, t.ex. Fast till finnarnas försvar skall jag säga att det finns söta finska namn också: Satu, Minttu, Henna, Mirjami, Tuija och Lumi, t.ex.
Kahlokatt skrev:Många finska namn tycker jag är fula: Urho, Yrjä, Lyyti, Ukko, Vuokko, Kukka, Säde och Orvokki, t.ex. Fast till finnarnas försvar skall jag säga att det finns söta finska namn också: Satu, Minttu, Henna, Mirjami, Tuija och Lumi, t.ex.
Älskar vissa finska namn!
Roope, Timo, Jyrkki, Jouni, Siini, Onni, Petri, Elina, Inkeri, Piritta, Venla, Lauri...
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Fulaste namnen?
Jag vet inte om jag direkt tycker namn är fula, men en del är ju lite ovana eller kan ge fel associationer.
Tex Svetlana eller Baboska som nämndes tidigare.
Hedvig är ju lite udda kanske. (eller mest gammelsvenskt).
matgar skrev:Jag vet inte om jag direkt tycker namn är fula, men en del är ju lite ovana eller kan ge fel associationer.
Baboska betyder inte det mormor eller farmor på Ryska?
Babushka - бабушка (bábuška), det är farmor/mormor i ryssland.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Kahlokatt skrev:Svetlana tycker jag däremot är fult. Låter som "svettig".
Svetlana har med ljus att göra, inte med svett...
Fulaste namnen på svenska barn
Greger
Bertil
Harald
Torkel
Malte
Enok
Staffan
Stefan
Torsten
Vilhelm
Valter
Jennifer
Victoria
Veronica
Elisabet
Marie
Britt
Maj
Berit
Solveig
Ulla
Britta
Jenny
Majken
Vera
Finns nog fler som jag inte kan erinra mig just nu
Greger
Bertil
Harald
Torkel
Malte
Enok
Staffan
Stefan
Torsten
Vilhelm
Valter
Jennifer
Victoria
Veronica
Elisabet
Marie
Britt
Maj
Berit
Solveig
Ulla
Britta
Jenny
Majken
Vera
Finns nog fler som jag inte kan erinra mig just nu
Kahlokatt skrev:Zbigniew
Så hette min första stooora kärlek, det brukar vara attraktiva män
Amerikanska/engelska namn som uttalas "på svenska" är rätt fula.
T.ex. Ja-net. Eller Vaj-let.
Och föräldrar som döper sina ungar efter sina idoler (typ Elvis Josefsson) borde betala skadestånd.
I min släkt fanns en gubbe som blivit döpt till Nikanor, stackarn.
T.ex. Ja-net. Eller Vaj-let.
Och föräldrar som döper sina ungar efter sina idoler (typ Elvis Josefsson) borde betala skadestånd.
I min släkt fanns en gubbe som blivit döpt till Nikanor, stackarn.
Finska namn är ju coola! Veikko, Risto, Juhani, Tapani, Sakari, Heikki, Hilja, Aili, Eliisi, Sirpa, Mirja...har finskt påbrå själv btw.
Däremot tycker jag också redigt illa om franska eller engelska namn som ges ett svenskt uttal, såsom Kevin, Fred, William eller Oliver...uttalar automatiskt dessa namn på franska och börjar undra om föräldrarna har anglosaxiskt, franskt eller judiskt påbrå och när man får reda på att så ej är fallet blir man bara förbluffad över den dåliga smaken vid namnval. Men, men, smaken är som baken....
Däremot tycker jag också redigt illa om franska eller engelska namn som ges ett svenskt uttal, såsom Kevin, Fred, William eller Oliver...uttalar automatiskt dessa namn på franska och börjar undra om föräldrarna har anglosaxiskt, franskt eller judiskt påbrå och när man får reda på att så ej är fallet blir man bara förbluffad över den dåliga smaken vid namnval. Men, men, smaken är som baken....
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2011-10-12
Joakoni skrev:Kahlokatt skrev:Svetlana tycker jag däremot är fult. Låter som "svettig".
Svetlana har med ljus att göra, inte med svett...
Jo, jag vet. Men på svenska låter det inget vidare.
Ullabella måste vara Sveriges fulaste namn. "Jáááááááááá, det är Olabäla min sekreteeeeeeerareeee...."
Horst! Och Bathilda. Matilda är jättefint, men med B i början låter det förfärligt.
Sölve och Rabbe är också otroligt fula namn. Och Bröt-Anund.
Sölve och Rabbe är också otroligt fula namn. Och Bröt-Anund.
Alla "dansbandsnamn": Till exempel Jan-Christer, Sven-Ingvar förstås, Måns-Olof
m.fl. Bröt-Anund spelar kanske hårdrock?
m.fl. Bröt-Anund spelar kanske hårdrock?
Bröt-Anund låter som en black metal musiker från Älvdalen. Coolt!
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2011-10-12
Jag tror han var någon gammal kung, men det vore ju klart roligare om han var black metal-musiker från Älvdalen!
Trude är inte så fint. Ebon är också fult. Fylgia och Fulvia är förfärliga namn. Och jag hade förut mejlkontakt med en amerikansk tjej som heter Phyllis. Jag berättade INTE vad "fyllis" betyder på svenska...
Sedan känner jag världens gulligaste lille kille som heter Helge, arma barn.
Har även hört föräldrar ropa på Ingeborg, Estrid, Bertil och Ragnar (dock ej samtidigt). Inte nödvändigtvis fula namn (Ingeborg är faktiskt rätt gulligt, tycker jag), men lite udda på barn...
Trude är inte så fint. Ebon är också fult. Fylgia och Fulvia är förfärliga namn. Och jag hade förut mejlkontakt med en amerikansk tjej som heter Phyllis. Jag berättade INTE vad "fyllis" betyder på svenska...
Sedan känner jag världens gulligaste lille kille som heter Helge, arma barn.
Har även hört föräldrar ropa på Ingeborg, Estrid, Bertil och Ragnar (dock ej samtidigt). Inte nödvändigtvis fula namn (Ingeborg är faktiskt rätt gulligt, tycker jag), men lite udda på barn...
Kahlokatt skrev:Har även hört föräldrar ropa på Ingeborg, Estrid, Bertil och Ragnar (dock ej samtidigt). Inte nödvändigtvis fula namn (Ingeborg är faktiskt rätt gulligt, tycker jag), men lite udda på barn...
Eftersom namn ofta ärvs från mor och farföräldrar så är det inte så konstigt att de namnen kommer igen. Jag har den senaste veckan träffat en två månader gammal bebis som fått sitt namn från sin farmor Sonja. Det kändes konstigt att säga i början, men nu känns det helt ok.