Skapade Gud verkligen jorden?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-24 1:13:26

Miche skrev:
Henkkalexi skrev:
Frimodig skrev:Sen fattar jag rätt långsamt. Jag tror det har att göra med att jag är från Västerås.

Lennart Frimodig


Struntar i att mitt inlägg inte bidrar det minsta till konversationen, för jag har inte skrattat så gott på minst tre dagar. :lol:

På den fjärde dagen skrattade Henkka så gott att grödorna kunde gro...

lasseivägen skrev:Jag tror tvärt om mot tråd rubriken, jag tror att gud skapades på jorden.

På den femte dagen skapade Henkka gud...


Och på den sjätte dagen nöp Henkka Miche i rumpan och hällde pulver i hans drink! :twisted:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Miche » 2012-01-24 2:29:34

På den sjunde dagen säckade Henkka ihop av utmattning... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav supernova » 2012-01-24 15:35:42

Man kan inte se Guds skapelse om man inte har tro.
Tron är en gåva som man får ta emot när man i sitt hjärta VILL tro att han finns.
Den egna viljan (hjärtat) kan man ge till vad eller vem som helst, det är en mänsklig rättighet. Om man vill tro på Gud utrustar han en därmed med andliga glasögon som gör att man kan se att han finns. Det övernaturliga blir naturligt och en personlig relation med honom kommer till.
Det är människan som har sin egna fria vilja att välja honom. Gud har inte det valet utan han älskar alla människorna som han har skapat och väntar på var och en.

Man ska vara rädd om sitt hjärta så att man inte går vilse...
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav lasseivägen » 2012-01-24 17:10:10

Om man får troll och knyttglasögon då ser man troll, alver, skogsrån och tomtar.
Men idag ses det nog snarast som man har tomtar på loftet.
Tyvärr har religiösa syner fått någon form av sanktion, annars skulle vi nog få väldigt många klassade som konstiga.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 19:57:58

Man kan inte se Krigarns skapelse om man inte har tro.
Tron är en gåva som man får ta emot när man i sitt hjärta VILL tro att han finns.
Den egna viljan (hjärtat) kan man ge till vad eller vem som helst, det är en mänsklig rättighet. Om man vill tro på Krigarn utrustar han en därmed med andliga glasögon som gör att man kan se att han finns. Det övernaturliga blir naturligt och en personlig relation med honom kommer till.
Det är människan som har sin egna fria vilja att välja honom. Krigarn har inte det valet utan han älskar alla människorna som han har skapat och väntar på var och en.

Eftersom jag vill tro att det är sanningen är det också sant.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav supernova » 2012-01-24 20:28:57

Användbart inlägg ser jag, kul :)
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-24 21:14:28

Jag tror på Krigarsjäl Allsmäktig,
Aspergerforumets egen Krigare.
Jag tror ock på Hans litteraturintresse,
sprungen ur nyfikenhet och kunskapstörst,
där Charles Bukowski tronar på bokhyllans krön.
Jag tror även på Miche, den ateistiske modden,
som jag en dag skall omvända till katolicismen,
medelst en avsugning (eller en chokladkaka)
och på Thurizas, allas vår valkyria,
hela Aspergerforumets samlade menighet,
autismens uppseendeväckande och ett jävla liv.

Und so weiter!
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav supernova » 2012-01-24 21:18:56

Hej då! Inget forum för mej, tack.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-24 21:25:50

supernova skrev:Hej då! Inget forum för mej, tack.


:?:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 22:19:53

supernova skrev:Hej då! Inget forum för mej, tack.

Äh, varför det?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Zombie » 2012-01-24 22:24:46

Om det var en reaktion på Henkkas parodiska trosbekännelse så kan jag intyga att Henkka är både kristen och snäll.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-25 11:01:28

Zombie skrev:Om det var en reaktion på Henkkas parodiska trosbekännelse så kan jag intyga att Henkka är både kristen och snäll.


tack :oops:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav geocache » 2012-01-25 11:24:14

supernova skrev:Man kan inte se Guds skapelse om man inte har tro.
Tron är en gåva som man får ta emot när man i sitt hjärta VILL tro att han finns.
Den egna viljan (hjärtat) kan man ge till vad eller vem som helst, det är en mänsklig rättighet. Om man vill tro på Gud utrustar han en därmed med andliga glasögon som gör att man kan se att han finns. Det övernaturliga blir naturligt och en personlig relation med honom kommer till.
Det är människan som har sin egna fria vilja att välja honom. Gud har inte det valet utan han älskar alla människorna som han har skapat och väntar på var och en.

Man ska vara rädd om sitt hjärta så att man inte går vilse...


Vackert skrivet, tycker jag.

Moderator: ändrade i citatet.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Frimodig » 2012-01-26 2:12:03

Min grova gissning är att supernova har en annan dagordning.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Iridia » 2012-04-06 3:18:27

De sa just i Kobra att av 52 "Miss USA"-tävlande så vara det bara en (!) - Miss California - som trodde på evolutionen. :shock:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Miche » 2012-04-07 22:47:55

Jag är inte ett dyft förvånad, skolitbildningen i USA är hårt styrd av organisationer som vill hålla människor i schack, inte minst så de tror att de har stor frihet när de i själva verket inte kan bestämma ett skit...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Someone » 2012-04-11 3:03:16

Sådana är frågor är svåra eftersom du inte kan bevisa att Gud inte eller att han/hon faktiskt skapade jorden. Och eftersom någon skrev att saker inte bara kan uppstå från ingenting. Vem skapade Gud och hur länge har Gud funnits? Vad gjorde Gud innan Gud skapade jorden och våra planeter/galaxer?

Vet inte om Gud finns eller inte finns. Omöjligt att välja sida även om logiken skulle peka på att Gud inte finns / skapade jorden/big bang.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Debbido » 2012-04-12 21:06:26

Iridia skrev:De sa just i Kobra att av 52 "Miss USA"-tävlande så vara det bara en (!) - Miss California - som trodde på evolutionen. :shock:


Jag är inte alls förvånad! Testade lite på amerikanska forum. Vissa saker gick bra men helt plötsligt var jag för LITE religiös. :? Kändes ovanligt. Eftersom Sverige enl Wikipedia är världens mest ateistiska land så trodde jag att jag skulle passa bättre in i USA, men jag märkte att det fanns mycket extremistisk tro, minst lika extremistisk som talibanernas, fast olika religion, men ändå...

Tråkigt att supernova hoppade av direkt. Ja, det är känsligt med trosfrågor.

Jag kan aldrig förstå varför det inte går att kombinera Gud med Big Bang? Gud satt förstås inte där med en bit lera i händerna och modellerade fram oss!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav geocache » 2012-04-12 23:03:05

Hej Debbido!

Precis så tänker jag också. Jag tror både på Gud och på "Big Bang", inte minst genom mitt intresse av geologi och astronomi.

/geocache

Debbido skrev:Jag kan aldrig förstå varför det inte går att kombinera Gud med Big Bang? Gud satt förstås inte där med en bit lera i händerna och modellerade fram oss!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Debbido » 2012-04-12 23:37:05

geocache skrev:Hej Debbido!

Precis så tänker jag också. Jag tror både på Gud och på "Big Bang", inte minst genom mitt intresse av geologi och astronomi.

/geocache

Debbido skrev:Jag kan aldrig förstå varför det inte går att kombinera Gud med Big Bang? Gud satt förstås inte där med en bit lera i händerna och modellerade fram oss!


Kul att du tänker så du med! Jag är ju numera också intresserad av geologi och astronomi i viss mån. Solstormar och jordbävningar har blivit min grej liksom. Jag letade efter samband hela januari, men jag drunknade i jordbävningar. Det är ju ca 7 000/år. När jag sett det enorma antalet medelstora jordbävningar i Indonesien så drabbades jag av ångest.Och alla dessa vulkaner de har! Tänkte: Det kommer att smälla till rejält där, när som helst, så jag tog en paus i letandet. Men sedan kom jordbävningen där häromdagen! :(

Min son sa: "Varför har Gud skapat en så kaotisk värld, där det är meningen att så många länder SKA ha jordbävningar hela tiden, tornados, översvämningar etc etc."

Och då flummade jag till det i ett försök till förklaring fast jag ingen förklaring har.
Vissa har en panteistisk tro: Gud är allt, vi är Gud, berg och hav är Gud - är vi, allt hör samman. Vi är onda och goda, snälla och ibland kaotiska, ibland mordiska. Den omvärld jag ser speglar människans natur. Ångestattack = Vulkanutbrott. Vredesutbrott = Solstorm. Detta är den värld vi varit med om att skapa. Vi är Guds medskapare och vi som är här nu är inte de mest högutvecklade andevarelserna, men vi är på väg. Naturen lider. Vi lider. Allt rör sig, allt förändras och vi utvecklas för att senare kunna vara medskapare i en högre dimension.

Rörig hypotes? Tja, Gud är i alla fall inte en gubbe på en moln.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Micke » 2012-04-13 16:55:20

Debbido skrev:Och då flummade jag till det i ett försök till förklaring fast jag ingen förklaring har.
Vissa har en panteistisk tro: Gud är allt, vi är Gud, berg och hav är Gud - är vi, allt hör samman. Vi är onda och goda, snälla och ibland kaotiska, ibland mordiska. Den omvärld jag ser speglar människans natur. Ångestattack = Vulkanutbrott. Vredesutbrott = Solstorm. Detta är den värld vi varit med om att skapa. Vi är Guds medskapare och vi som är här nu är inte de mest högutvecklade andevarelserna, men vi är på väg. Naturen lider. Vi lider. Allt rör sig, allt förändras och vi utvecklas för att senare kunna vara medskapare i en högre dimension.

Rörig hypotes? Tja, Gud är i alla fall inte en gubbe på en moln.


Jag tycker det var en bra förklaring. Jag tror ju också att jorden är ett levande väsen, och likt oss inte någon fullkomlig sådan ännu. Jag tror att jorden just nu genomgår en medvetandeförhöjning, genom att hon tar emot en stor mängd energier utifrån; vit maskulin energi från kosmos.

Inspirerad som jag är utav det s k "Moder Jord-nätverket" så tror jag att det här har skapat en kraftig obalans hos jorden. Jag tror att hon idag har ett kraftigt underskott utav den röda feminina energin. Den kan man hjälpa henne att kanalisera från jordens inre, och då får man samtidigt själv en påfyllnad utav denna energi vilket kan liknas vid att man blir bättre jordad. Det ska tydligen vara viktigt att lära sig detta om man själv ämnar genomgå en medvetandeförhöjning.

Här är en länk för den som är nyfiken på detta:

http://www.motherearthnetwork.net/docum ... ealing.pdf

Jag tror på det här och praktiserar det därför själv. Känns ju bra att hjälpa Moder Jord om än så lite, och samtidigt få sig själv en energibalansering. Jag upplever ju också en positiv effekt utav det. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3420
Anslöt: 2005-10-12

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ullstrumpan » 2012-04-13 18:33:29

Debbido skrev:The big bang theory trodde jag faktiskt var en teori,
The Big Bang Theory är ju en TV-serie ju. :D

Debbido skrev: Om Gud finns så finns han att söka i människans inre universum. Gud är energi, inte bokstäver.

Bra sagt!! :)
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Micke » 2012-04-13 18:44:18

ullstrumpan skrev: The Big Bang Theory är ju en TV-serie ju. :D

Jag är kräsen när det gäller komediserier men den är för jäkla rolig.
Micke
 
Inlägg: 3420
Anslöt: 2005-10-12

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Debbido » 2012-04-14 19:35:54

Micke skrev:Jag tycker det var en bra förklaring. Jag tror ju också att jorden är ett levande väsen, och likt oss inte någon fullkomlig sådan ännu. Jag tror att jorden just nu genomgår en medvetandeförhöjning, genom att hon tar emot en stor mängd energier utifrån; vit maskulin energi från kosmos.

Inspirerad som jag är utav det s k "Moder Jord-nätverket" så tror jag att det här har skapat en kraftig obalans hos jorden. Jag tror att hon idag har ett kraftigt underskott utav den röda feminina energin. Den kan man hjälpa henne att kanalisera från jordens inre, och då får man samtidigt själv en påfyllnad utav denna energi vilket kan liknas vid att man blir bättre jordad. Det ska tydligen vara viktigt att lära sig detta om man själv ämnar genomgå en medvetandeförhöjning.

:-)Happy


Ja, det var ju bra att du inte tyckte jag var allt för flummig! :-)Happy
Jag är förstås inspirerad av hela New Age rörelsen. Jag tycker "min" förklaring är en snygg omväg runt Theodicéproblemet. I denna frågeställning är människor, djur, natur, jorden och Gud separata enheter och sedan är frågan: HUR kan Gud skapa en så messy planet och så knäppa människor om han är synsk?

När man istället integrerar allt som är i universum och tänker längre än vetenskapen kommit så blir jag själv helt plötslig delaktig i lidandet som världen producerar. Fokus blir sedan på att själv hamna i harmoni med skapelsen och då är ju alltid meditation i olika former aktuella.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in