Böcker om flörtning/kroppsspråk etc.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Böcker om flörtning/kroppsspråk etc.

Inläggav MsTibbs » 2008-02-23 19:09:42

En lista på bra böcker om flörtning/kroppsspråk har efterfrågats och härmed kommer den (bättre sent än aldrig) ;)

"Bli oemotståndlig" av Philippa Davies
Handlar om hur man skall bli attraktiv i andra personers ögon. Inte bara sexuellt, utan även som vän, förälder, arbetskamrat etc. Pocketbok jag hittade i bokhandel.

"En överlevnadsguide för personer med Asperger Syndrom" av Marc Segar
Tunn bok/häfte (64 sidor) som säljs av RFA. Har olika rubriker, exempelvis Ögonkontakt, Klädvett, Namn, Avstånd mellan människor, och Utekvällar med punkter om vad man som aspie kan tänka på i de situationerna.

"Avancerad förhörs och intervjumetodik" av Christianson, Engelberg och Holmberg
Böcker om intervjuteknik, förhörsteknik etc lär mig dels hur man upprätthåller ett samtal, hur man skall se vilket stämningsläge någon är i och hur man skall förhålla sig till det osv. Denna bok tar upp på ett bra sätt hur man skall tänka när man talar med barn (jämfört med vuxna), personer som är drogpåverkade, personer med psykiska problem, arga personer, rädda personer och liknande.

"Förhöret" av Johan Gustavsson
Detta är en "ren" förhörsbok. I vanliga sammanhang kan man lära sig hur man ser om någon ljuger, vad det spelar för roll hur man är klädd, vart man sätter sig vid bordet och liknande.

"Kvalitativa intervjuer" av Jan Trost
"Intervjuteknik" av Björn Häger
"Kommunikation" av Björn Nilson och Anna Karin Waldemarsson
Allmänna böcker om kommunikation från universitetslitteraturen. Med andra ord: inte jätteroligt skrivna, men med mycket fakta. Sändare, mottagare och brus, exempelvis och andra grundläggande saker.

"Utveckla din sociala intelligens" av Mel Silberman
En svindyr bok jag köpte, där man kan kryssa i rutor, ställa sig själv frågor hur man beter sig och vad det kan innebära för andra. Kan vara bra om man läser ett kapitel åt gången och låter den ligga ett tag sedan. den är dock anpassad för NT:s.

"Att växa som vuxen" av Anders Engqvist
Allmänt psykologisk bok, hur man skall må bra med sig själv som vuxen. Är inte specifikt om flörtning, men kan allmänt hjälpa på självförtroendet.

"Konsten att flörta" av Tracey Cox
Denna bok är klockren, tydlig, konkret och detaljerad om kroppsspråk och allting annat kring flörtning. Jag köpte boken för en struntsumma på en lågprisbutik, men denna bok är ändå av de bästa jag har!

"Kroppens språk" av Jane Lyle
"Kroppsspråk" av Barbara och Allan Pease
"Dina gester avslöjar dig" av Allan Pease
Dessa tre böcker liknar varandra. De går alla igenom kroppsspråk generellt och hur man läser det. Den översta har fotografier. De två nedre har teckningar. Boken i mitten är mer detaljerad än boken längst ner, men de innehåller samma saker (de har samma författare).


Skall jag rekommendera tre bara av dessa alla så är mina favoriter Kroppsspråk av Pease, Konsten att flörta av Cox samt En överlevnadsguide för personer med Asperger Syndrom av Segar.



Bild
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:47:25, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sommar » 2008-02-23 19:26:37

Oh, vad bra boktips. (Fast det är inte jag som önskat förut). Hoppas det är ok. att jag kommer med ett boktips;
"Handbok i konsten att vara social" av Niclas Jacquemot http://www.bokus.com/b/9789146215967.html?pt=search_result (Avsedd för NT`s)

Jag tyckte den var bra o. gav en del bra tips & några skratt!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:47:25, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav MsTibbs » 2008-02-23 19:34:38

Jajjemen! Jättebra med fler boktips! Jag har säkerligen inte fått med alla som är bra!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:47:25, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-23 21:21:44

Gud jag förstår inte hur någon ska klara av att lära sig sånt teoretiskt med alla tvetydiga och personliga konstiga resonemang som säkerligen en del av författarna håller sig med. Jag blir trött bara vid tanken.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Böcker om flörtning/kroppsspråk etc.

Inläggav Savanten Svante » 2008-02-24 13:57:43

MsTibbs skrev:"En överlevnadsguide för personer med Asperger Syndrom" av Marc Segar
Tunn bok/häfte (64 sidor) som säljs av RFA. Har olika rubriker, exempelvis Ögonkontakt, Klädvett, Namn, Avstånd mellan människor, och Utekvällar med punkter om vad man som aspie kan tänka på i de situationerna.


Finns här!
http://www-users.cs.york.ac.uk/~alistair/survival/
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav jonsch » 2008-02-27 2:28:27

Vetni, då har vi fått ett tema för åtminstone kommande Skåneträff (se särskilt underforum, ska genast infoga länk där).
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:47:25, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Savanten Svante » 2008-02-27 13:45:12

The game, på svenska Spelet.

Fast den är lite klinisk kanske inget att bygga långa förhållanden på.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav nallen » 2008-02-27 13:53:16

Savanten Svante skrev:The game, på svenska Spelet.

Fast den är lite klinisk kanske inget att bygga långa förhållanden på.

Jag har efter diverse om och men läst boken i fråga (vi har ju diskuterat den i diverse andra trådar). Jag tycker att den är fullständigt intetsägande, både som lärobok i raggning och som skildring av ett hörn av verkligheten.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:47:25, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Isse » 2008-02-28 17:11:55

Åh, imponerande Ms Tibbs. Har du lust att kanske träffas och diskutera ämnet över en kopp the? Kram.
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 11:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Inläggav MsTibbs » 2008-02-28 20:33:02

Isse skrev:Åh, imponerande Ms Tibbs. Har du lust att kanske träffas och diskutera ämnet över en kopp the? Kram.


Haha, är det ok om jag tolkar det där bokstavligt (eller syftar du på nått annat när du talar om "dricka te" i detta sammanhang)? :lol: :lol:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:47:25, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Isse » 2008-02-28 22:22:31

Hm, om ja säger att ja föredrar att öppna folks sinnen hällre än begränsa. Vilken thesort motsvarar det? :)
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 11:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Inläggav MsTibbs » 2008-02-29 13:09:30

Isse skrev:Hm, om ja säger att ja föredrar att öppna folks sinnen hällre än begränsa. Vilken thesort motsvarar det? :)


Tja, jag brukar dricka Earl Grey, så det får duga :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:47:25, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav underjord » 2008-04-05 1:25:06

Diverse informativa informella kortfilmer om kärlekens olika stadier:
http://www.videojug.com/film/how-to-make-the-first-move
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:47:25, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Alien » 2009-09-29 2:56:21

Jag köpte en bok på rean i våras, som heter Det erotiska kroppsspråket. Hur du tolkar och sänder kärlekens signaler av Martin Lloyd-Elliott.

Det var väl diverse diskussioner på forumet som fick mig att köpa den, tror inte jag kommer att ha någon praktisk nytta av den själv.

Har inte läst den än, bara bläddrat i den. Många bilder. Kapitlen heter:
- Den personliga sfären
- Signaler som avslöjar
- Första intrycken
- Ögonen
- Munnen
- Kroppsspråk
- Att använda alla sina sinnen
- Att förstå hela bilden
- Tips på annan läsning
- Register

På tipssidan står flera böcker som redan nämnts + dessa:
- Michael Argyle: Kommunikation mellan människor
- Julius Fast: Kärlekens kemi: det sexuella kroppsspråket och hur man använder det
- David Givens: Kärlekssignaler: ditt kroppsspråk avlöjar mer än du anar!
- Eva Lundberg & Daniela Villa (red): Varning! Kärlek, pirriga berättelser och fiffiga flörttips
- Susanne Quilliam: Kroppsspråket: lär dig kroppens hemliga språk
- Susan Rabin: Hur man fångar vem som helst, när som helst, var som helst: konsten att flörta
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:47:27, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47138
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-01 9:13:44

Jag läste en bok om kroppsspråk, nyligen. Men jag minns inte vad den hette :(
Kass hur som helst, så ingen förlust. Personen skrev saker på ett poetiskt sätt, med underliga tolkningar som mer liknar psykoanalys än något användbart.

"Dina gester avslöjar dig" har jag läst och tyckte var bra (fast det var länge sedan, jag var 23 år när jag läste den).

"Handbok i argumentation" har jag läst också. Rätt bra den med. Lärde mig att inte falla i vissa fällor. Det fokuserade mest på defensiv, inte offensiv argumentationsföring.

"Utveckla din sociala intelligens" fick jag av mamma LOL Jag har inte läst den. Kanske jag borde. Intressant brukar det vara även om det inte gör just mig mer social.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 11:47:27, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-01 9:20:48

Apropå kroppsspråk, min första hundkursledare (som verkar väääldigt aspig nu när jag vet mer) var väldigt intresserad av sådant.

Hur klumpig som helst var hon socialt, fast hon kunde mycket teori om sociala grejer. Hon brukade testa olika kroppsspråksgrejer på folk ute på stan. T.ex. undersöka vad som hände om hon hälsade i hand med folk i en trång hiss, eller testa avståndsgränser på folk i olika situationer (avståndet krymper i en trång hiss, men andra avstånd ökar, t.ex. hur mycket ögonkontakt man tar och lite sådant).

Hon berättade om allt det här på hundkurserna, och vi fick även testa att se glada ut och låta arga samtidigt. (Svårt faktiskt.)
Syftet var att få oss medvetna. Jag tyckte att det var jätteintressant.

Något lustigt var att jag som var mest knäpp socialt, fick beröm för att mest kunna styra mitt kroppsspråk och tonfall gentemot min hund. Inte bara få till rätt tonläge och rätt gester, utan kunna byta snabbt som fan.

Jag kan fastna känslomässigt så att jag får svårt att byta känsloläge (och därmed tonläge m.m.) men om jag medvetet tar på mig en glad uppmuntrande ton, så kan jag ändra till vad som helst svinsnabbt. Det kunde inte de andra.

Det blev svårt att förklara så här med lite kort text, hoppas ni förstår hur jag menar. Det jag var bra på, var alltså att använda riktat tonläge och gester under inlärning till min hund (så länge jag inte fastnade i känslolägen).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in