skall vs ska
12 inlägg
• Sida 1 av 1
skall vs ska
Sitter o läser lite nya förslag på lagtexter och de byter ut skall till ska.
Det känns fel, skall det vara så?
*Jag skall äta ett äpple.
*Jag ska äta ett äpple.
Även orden ej och icke byts till inte.
Det känns fel, skall det vara så?
*Jag skall äta ett äpple.
*Jag ska äta ett äpple.
Även orden ej och icke byts till inte.
Re: skall vs ska
Skall:
Ska:
För mig får de gärna modernisera lagspråket. Men det förlorar lite av den där respektingivande gammaldags myndighetskvalitén, precis som nya bibeln. Det kanske bara är bra?
Ska:
För mig får de gärna modernisera lagspråket. Men det förlorar lite av den där respektingivande gammaldags myndighetskvalitén, precis som nya bibeln. Det kanske bara är bra?
Jag håller med dig om att "lagspråket" moderniseras. Men ett "språk" jag hoppas aldrig förändras är "heraldiksvenska"... ett exempel på hur det sättet att skriva kan se ut:
"I fält av silver ett avslitet, rött griphuvud med krona av guld och med beväring av guld, därest dylik skall komma till användning, och däröver en med tre bjälkvis ordnade kronor av guld belagd ginstam."
Den citerade texten beskriver Malmöhus länsvapen.
"I fält av silver ett avslitet, rött griphuvud med krona av guld och med beväring av guld, därest dylik skall komma till användning, och däröver en med tre bjälkvis ordnade kronor av guld belagd ginstam."
Den citerade texten beskriver Malmöhus länsvapen.
Iridia:
Jag skriver fortfarande "skall", men jag har inget emot att folk skriver "ska".
Jag skriver fortfarande "skall", men jag har inget emot att folk skriver "ska".
Ska låter fjösigt. Jag ska kanske endera dan. Jag skall nu. Men dekadensen sprider sig. I media, i lagtexter, till skolorna, till barnböckerna. Perverst, sade hen och skakade på hufvudet så att fjädrarna rök.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Eller: Aja baja-grej.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag tycker det är jättebra att de normaliserar språket. IETF:s rfc-process är ett föredömligt exempel där ord som "ska", "bör", "måste", "kan" osv är entydigt definierade (http://www.ietf.org/rfc/rfc2119.txt) vilket minskar risken för missförstånd. Kanske skulle lagtexter i framtiden kunna logiktestas med datorer om de är uttryckta på ett tillräckligt stringent sätt. Exempelvis skulle ett program kunna testa föreslagna skatteregler innan de beslutas om för att se om där finns luckor i texten som skatteplanerare kan utnyttja.
sugrövmanövern skrev:Ska låter fjösigt. Jag ska kanske endera dan. Jag skall nu. Men dekadensen sprider sig. I media, i lagtexter, till skolorna, till barnböckerna. Perverst, sade hen och skakade på hufvudet så att fjädrarna rök.
"hufvudet"... jag gillar sådan där härlig "gammelsvensk" stavning. En favorit jag läste vid ett tillfälle:
"Spotta icke på golfvet"
På sjuttiotalet fanns det fortfarande en gammal skylt på en skogsväg hemma med texten:
Velicopedåkning förbjuden.
Nu får jag nästan lust att se om den finns kvar, men risken är väl att inte ens vägen finns kvar.
Velicopedåkning förbjuden.
Nu får jag nästan lust att se om den finns kvar, men risken är väl att inte ens vägen finns kvar.