Hur är det att bo i Norrland med asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur är det att bo i Norrland med asperger?

Inläggav Ugglan » 2012-04-03 12:59:36

Eftersom jag blir extremt trött av intryck är Stockholm inte en särskilt bra plats för mig. Jag är också mycket trött på stockholmslivsstilen och kort sagt det mesta som denna stad står för.
Jag trivs bäst i Norrland och funderar på att flytta tillbaka. Jag är född där men flyttade som artonåring. Så jag vet rätt lite om hur det är att bo där som vuxen. Kan säga att jag gillat att bo i Stockholm i stan men nu med barn tycker jag att det är för krångligt (dock har vi en bra skola och jag vet vad jag har osv). Men bilköer, mängden människor allt det är för jobbig (jag får huvudvärk), nu bor jag strax utanför stan på landet. Likväl i Stockholm.
Det som är positivt här är att människor inte bryr sig om att man är sjukskriven, dvs de som jag känner och berättar det för har inga problem med det.

I Norrland finns det en besatthet vid att man minsann ska jobba och göra rätt för sig och inga undantag får finnas från den regeln. Inskränktheten tycker jag är jobbig, samtidigt måste jag röra på mig annars blir mina barn stockholmare (ingen värdering vid det annat än den den geografiska och den påföljande alltför korta vintern) och då måste jag bo här för resten av livet (ja jag vet att de kan flytta sen men det är en annan sak).
De platser jag brukar vara på är Skellefteå, Umeå och Luleå.

Hur tycker ni som bor i Norrland att det är att bo där (och hur passar det ihop med AS?)
(Man behöver inte vara norrlänning, alla synpunkter uppskattas)
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Re: Hur är det att bo i Norrland med asperger?

Inläggav rapchic » 2012-04-03 13:16:10

Jag har ju aldrig testat att bo i en storstad förutom det halvår jag bodde just utanför umeå (holmsund)
och det finns ju posetiva och negativa saker med allt men jag kan ju försöka göra en lista på det jag stött på.

Posetivt:
Naturen! nu tyckte ju jag att det inte fanns nån natur alls när jag bodde vid umeå men nu kan jag bara gå ut från huset och jag är i naturen (närmaste granne bor 1 km bort)

Möjlighet till ensamhet, de finns möjlighet till att vara ungefär så ensam man vill, vill man ha mkt folk runt sig bor man i en stad, lite mindre i en by, inge alls då bor man som jag ;). det finns gott om ensamgårdar som behöver husägare ;)

Billigt boende (många med AS har ju inte så mkt pengar), jag fattar faktiskt inte hur man kan tänka sig betala vad jag läser att folk betalar för lägenheter och hus i tex stockholmsområdet. Jag skulle då inte betala mer än 2500 för en etta. och det finns alltid hus/lägenhetar att köpa/hyra iallafall där jag bor.

Personligt, eftersom det är mindre folk häromkring(inlandet iallafall) så blir det mesta mer personligt med allt från att mammas granne hälsar på en på stan till att man(jag) känner sig nära sin kontakt på tex psyk, särskilt stöd och hab m.m.

Det finns annat folk som är "lite annars" så men är inte så udda, det är däremot lite ett tvåeggat svärd för är man "lite annars" så vet alla om det :/

Negativt:
det finns inte alla förmånder när det gäller tex habilitering, tex så får arbetsterapeuter inte skriva ut kedjetäcken i länet, allmänt lite sämre kunskap eftersom det helt enkelt finns färre med AS m.m. här

Ekonomin för länet, iallafall där jag bor är ju ett av dom första ställena som det dras ner först på tex att man tar ner teleledningar trots att det inte finns fungerande mobilnät, ambulanser tas bort från hela komuner (åsele). det dras ju helldre ner i inlandet än efter kusten.

hmm det var lite svårt att punkta upp men jag skulle då inte vilja flytta ens till umeå. jag älskar huset, gården, omgivningen.... ok kanske inte alla grannar emn det är ändå såå underbart här och jag är mkt mer högfungerande här i "obygden" än då jag bodde i storstan (holmsund utanför umeå)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Ugglan » 2012-04-03 13:31:36

rapchic skrev:såå underbart här och jag är mkt mer högfungerande här i "obygden" än då jag bodde i storstan (holmsund utanför umeå)

Kul rapchic jag känner igen mig. Jag kan glömma bort hela aspergergrejen när jag är i norr, det blir mer Äsch medan jag här i Sthlm är helt förlamad. Men kul också dina tankar om Ume, får jag får lite för mycket storstadsvibbar där, ibland en känsla av att de vill vara ett ministockholm.
rapchic skrev:Det finns annat folk som är "lite annars" så men är inte så udda, det är däremot lite ett tvåeggat svärd för är man "lite annars" så vet alla om det :/

Ja, haha, jag älskar de tystlåtna säregna typerna som knappt öppnar munnen. Men så säger de något när de har nåt att säga och det är inget konstigt med det. Ja man kanske hamnar i ett fack :-)003 . Lycksele är fint, jag har kört igenom på väg mot fjällen (dock är det detta med jobb min sambo måste ha ett jobb och arbetsmarknaden är ju nästan obefintlig). Nej jag vet detta med neddragningar, det jag främst tänker på är skolsituationen, att det är en välfungerande skola. Det finns för och nackdelar och så finns det saker som att man vill känna sig hemma. Det är en känsla som är svår att bortse från.
Ugglan

Inläggav plåtmonster » 2012-04-03 13:35:35

I utkanten av en större stad är nog optimalt. Då kan man minimera sinnesintrycken men ändå ha tillgång till storstadens fördelar och kan helt undgå att umgås med de lokala kafferepsdeltagarna. För på riktiga landet blir man lätt samtalsämnet om man inte tillhör den likformiga sekten. Det gäller iofs städer som inte är stora nog också.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav rapchic » 2012-04-03 13:36:40

vad jobbar sambon med?
i sorsele tex ska man ju "importera" ryssar m.m. för att få arbetare.
det är ju också på tal om en gruva här i trakterna.

men det är ju lite större chans till arbete i en större stad men jag tycker tex att skellefteå har mindre "storstad" i sig än tex umeå. sen finns det ju småorter inom pendlingsavstånd till umeå/skellefteå som ändå ha tex byaffär m.m
rapchic

Inläggav Ugglan » 2012-04-03 13:41:04

plåtmonster skrev:För på riktiga landet blir man lätt samtalsämnet om man inte tillhör den likformiga sekten.

Ja det är en grej detta plåtmonster, många har ju inga specialintressen :wink: utan använder tiden till hitta fel på andra. Ok om det bara handlar om mig själv, i och med att vi har två barn så är detta något att beakta. I utkanten av en lite större stad...det vore optimalt. Analysen fortsätter.
Ugglan

Inläggav Ugglan » 2012-04-03 13:50:21

rapchic skrev:vad jobbar sambon med?

För närvarande funktionshindrade närmare bestämt autister :wink:. Men han är i grunden akademiker så han kan söka lite av varje.
rapchic skrev:skellefteå har mindre "storstad" i sig än tex umeå.

Ja jag tycker det är stor skillnad mellan de två städerna.
Har också för mig att skolan uppe i Sorsele ska vara bra.
Ugglan

Inläggav rapchic » 2012-04-03 13:53:07

Ugglan skrev:
plåtmonster skrev:För på riktiga landet blir man lätt samtalsämnet om man inte tillhör den likformiga sekten.

Ja det är en grej detta plåtmonster, många har ju inga specialintressen :wink: utan använder tiden till hitta fel på andra. Ok om det bara handlar om mig själv, i och med att vi har två barn så är detta något att beakta. I utkanten av en lite större stad...det vore optimalt. Analysen fortsätter.

det beror ju lite på hur just den byn är, om det länge funnits många som är annorlunda, om man är annorlunda på "rätt" sätt eller om man har koppling dit.
då jag bott i byar (dvs inte i lycksele stad el holmsund) så har jag "levt" på att ingen har nått ont att säga om mamma, farfar eller till och med pappa.

jag bor ju i farfars "gamla" hus och ingen hade nått illa att säga om varken farfar eller gammelfarfar (båda har bott här "uppå berget") dom var kanske lite egen och var helst för sig själv men dom var snälla och jag tror att attityden mot dom har smittat av sig till mig (inte mig emot)

men som sagt det finns ställen men då måste man nog leta
rapchic

Inläggav rapchic » 2012-04-03 13:57:13

Ugglan skrev:
rapchic skrev:vad jobbar sambon med?

För närvarande funktionshindrade närmare bestämt autister :wink:. Men han är i grunden akademiker så han kan söka lite av varje.
rapchic skrev:skellefteå har mindre "storstad" i sig än tex umeå.

Ja jag tycker det är stor skillnad mellan de två städerna.
Har också för mig att skolan uppe i Sorsele ska vara bra.

min man gick i skolan i sorsele och den är inte bra om inte stora förändringar har skett på den senaste tiden, alla som gick där fick minst G ingen fick IG! man behövde inte ens vara på skolan men man fick ändå G (min man skolkade väl sisådär 80%)
min man känner en tjej som inte ens kunde räkna till 10 på engelska men ändå fick godkänt. vill du höra mer får jag prata med min man han nämner i princip aldrig den tiden av hans liv :?

hmmm akademiker var faktiskt lite svårare, jag tycker de flesta jobben häromkring är mer "knegar" jobb (uska, städare, butiksbiträde, skogsarbeare, industriarbetare) men det kan hända att hon inte får såå stor konkurans av andra på dom jobben som finns däremot
rapchic

Inläggav plåtmonster » 2012-04-03 14:02:01

Kalix & Överkalix har jag hört är det stor varningstriangel på.
plåtmonster

Inläggav Ugglan » 2012-04-03 14:05:35

rapchic skrev:det beror ju lite på hur just den byn är, om det länge funnits många som är annorlunda, om man är annorlunda på "rätt" sätt eller om man har koppling dit.
då jag bott i byar (dvs inte i lycksele stad el holmsund) så har jag "levt" på att ingen har nått ont att säga om mamma, farfar eller till och med pappa.

jag bor ju i farfars "gamla" hus och ingen hade nått illa att säga om varken farfar eller gammelfarfar (båda har bott här "uppå berget") dom var kanske lite egen och var helst för sig själv men dom var snälla och jag tror att attityden mot dom har smittat av sig till mig (inte mig emot)

men som sagt det finns ställen men då måste man nog leta

Jag håller med om detta fullständigt. Vilket är lite av ett problem, för jag har min släkt i norrbotten och så länge jag är där kan jag leva på mitt släktkapital, men eftersom vi inte ska flytta till den kommun det handlar om riskerar vi att bli "stockholmarna" och det är inte positivt i norr. Är man då en stockholmare som inte gör rätt för sig - då blir det inte bra. Och att reka frisinnade norrlänska byar - det är inte lätt.

Utanför Skellefte kan vi ha fördel av att min sambo har släkt där. Det är ändå sanslöst att man ska behöva tänka i dessa banor. Men vad gör man inte för lugnet och snön.
Ugglan

Inläggav Ugglan » 2012-04-03 14:08:19

rapchic skrev:min man gick i skolan i sorsele och den är inte bra om inte stora förändringar har skett på den senaste tiden, alla som gick där fick minst G ingen fick IG! man behövde inte ens vara på skolan men man fick ändå G (min man skolkade väl sisådär 80%)
min man känner en tjej som inte ens kunde räkna till 10 på engelska men ändå fick godkänt. vill du höra mer får jag prata med min man han nämner i princip aldrig den tiden av hans liv

Oj då! Tack för den informationen. Jag vet att skolan fick hög rankning i tidningen Fokus men detta var bra att få veta!
Ugglan

Inläggav rapchic » 2012-04-03 14:09:58

Ugglan skrev:
rapchic skrev:min man gick i skolan i sorsele och den är inte bra om inte stora förändringar har skett på den senaste tiden, alla som gick där fick minst G ingen fick IG! man behövde inte ens vara på skolan men man fick ändå G (min man skolkade väl sisådär 80%)
min man känner en tjej som inte ens kunde räkna till 10 på engelska men ändå fick godkänt. vill du höra mer får jag prata med min man han nämner i princip aldrig den tiden av hans liv

Oj då! Tack för den informationen. Jag vet att skolan fick hög rankning i tidningen Fokus men detta var bra att få veta!

dom gör ju så för att få bra rankning utan att ha fått "jobba" för rankningen
rapchic

Inläggav Ugglan » 2012-04-03 14:12:15

plåtmonster skrev:Kalix & Överkalix har jag hört är det stor varningstriangel på.

Ha ha Berätta! Jag vet att det är mycket knark där nuförtiden och inte alls som förr...Kalix är mina gamla hemtrakter. Och där skulle jag kunna sätta mig. Men inte med barn!!!
Ugglan

Inläggav Ugglan » 2012-04-03 14:13:50

rapchic skrev:dom gör ju så för att få bra rankning utan att ha fått "jobba" för rankningen

Men HERREGUD :shock: SÅ FÅR MAN INTE GÖRA
Ugglan

Inläggav plåtmonster » 2012-04-03 14:16:56

Ugglan skrev:mycket knark där nuförtiden och inte alls som förr...

Som förr då det "bara" var hård mobbning och trakasserier för de andra? ;)
plåtmonster

Inläggav rapchic » 2012-04-03 14:20:31

Ugglan skrev:
rapchic skrev:dom gör ju så för att få bra rankning utan att ha fått "jobba" för rankningen

Men HERREGUD :shock: SÅ FÅR MAN INTE GÖRA

ja men det gör dom (iallafall gjorde dom)
min man sa ju till en lärare då dom klagade på att han var stökig eller vad det nu var. att "det spelar ju ingen roll jag kommer ju ändå få ett G"
han hamnade hos rektorn den gången men ändå fick han ett G.
min man var stökig delvis för att han var understimulerad och delvis pga mobbing och dyl men som tur är är han smart så det faktum att dom inte behövde lära sig har inte farit så ont på han, tycker mer synd om dom som inte har/kan lära sig och därför har jättesvårt då dom kommer till gymnasiet
rapchic

Inläggav plåtmonster » 2012-04-03 14:22:48

De nationella proven kanske är mer rättvisande för hur bra skolorna är?
plåtmonster

Inläggav Ugglan » 2012-04-03 14:32:26

Tacksam för info om skolan. Ja nationella prov kanske då är en bättre måttstock - jag är i shock. Men vem vet?
När jag växte upp i Kalix och på den skola jag gick var det väldigt bra, men det var länge sen. Men allt sådant där intresserar mig. Hur mycket har Norrland förändrats? (måste stänga av nu)
Ugglan

Inläggav rapchic » 2012-04-03 14:35:56

hur mkt det har förändrats tror jag också beror på vilken stad eller by man syftar på vissa städer (även byar) är väldigt framåt, vissa är mitt i mellan vissa är bakåtsträvande, problemet blir att hitta rätt. för tex bara för att jag älskar att bo just där jag bor betyder ju inte det att du skulle göra det och vice versa
rapchic

Inläggav plåtmonster » 2012-04-03 14:41:37

Ett tips är att hitta faktorer som finns med i statliga register så att man kan utvärdera rationellt var som är optimalt för olika aktiviteter.

Vill man t.ex ha ett aktivt uteliv så är det en fördel om antalet yngre i demografin är tillräckligt stort sett till ytan. Gillar man hellre aktivt kulturliv kanske man ska kika på utbildningsnivå i viss korrelation med demografi. Skolor kan hittas med nationella prov osv.
plåtmonster

Inläggav BlomqvistD » 2012-04-03 14:46:30

Av erfarenhet så gillar jag inte Stockholm, det är bara att titta på hur det fungerar med tunnelbanan, och stressen etc. Jag bor i Östersund (södra Norrland) och trivs väldigt bra här eftersom det inte blir samma stress om jag råkar missa bussen, eftersom det alltid kommer en till senare, kanske inte lika frekvent som i Stockholm. Och just därför förstår jag inte varför Stockholmare blir så pissed off när de missar tunnelbanan, när det kommer en ny om några minuter?

Dessutom finns det mer skog och grönska här, perfekt om man vill komma undan ett slag.
BlomqvistD

Anslöt: 2012-03-27

Inläggav alphaissen » 2012-04-21 23:03:57

Flyttade upp till Umeå 2006 och trivdes direkt. Började jobba som långtradarchaffis som jag trivdes skitbra med. fick barn 2010 och ett år senare köpte vi hus cirka 3.5 mil utanför Umeå och trivs som fisken i vattnet här ute i skogen :D

Jag tycker folk är mer raka och säger vad dom tycker och tänker (utan att mena nått illa) här än vad dom är i södra sverige där det är mer "socialt spel".
alphaissen
Ny medlem

Anslöt: 2012-04-21

Inläggav Red and green » 2012-04-22 0:18:35

Jag är Tornedaling och har bott där ca halva livet. Jag hade jävligt bråttom därifrån när jag var yngre. Tyckte det var jävla by hål. Har farit runt världen och jobbat här och var till exempel bra många år i Mellanöstern.

Som yngre var jag rastlös och äventyrkåt, var åt ADHD-hållet. Nu har jag börjat ändra mina åsikter gällande hemtrakter och är mera ADD-hållet.
Jag är kvar i Sthm för att det är lättare att plugga här och jag får betydligt högre lön här. Finns också massvis jobb som jag kan söka. Det kostar mera att leva här men andra sidan så kan jag göra rejäl vinst med min bostad den dagen jag får nog. Pluggar jag stenhård nu vid sidan av jobbet, så har jag bra möjligheter till vettig lön även i norra trakter. Det är det jag siktar åt. Jag vill flytta tillbaks, men inte än. Tajming är viktig.

Det enda som jag har svårt med i norra trakter är att där kulturen är så att man kan gå på besök utan nån förvaring och stanna kvar för timmar. Jag har ändrat mig under mina vuxna år och kan inte stå ut med oanmälda gäster. Tack vare AS och storstads syndromet.

Jag har sommarstuga kvar där uppe och åker dit 3-4 ggr per år. Stugan ligger på en ö och det finns tack och lov ingen bro dit så är någon sugen på att komma på besök så måste man ha båt eller kunna simma jävligt bra och långt :D

Stugan på öde ön är min andningshål och dit ska jag flytta permanent någon vacker dag.
Där får jag vara i fred.

:-)230
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in