Psykos
54 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Psykos
Vad är det för skillnad på hallucination och psykos? Mer konkret: om jag ligger okontaktbar, och tror att jag är i ett tält med araber som röker vattenpipa och kameler knallar förbi utanför i ökensanden, för att vakna upp till verkligheten och märka att tre dygn passerat, räknas detta som psykos, eller hallucination, eller är det nått annat, isåfall vad?
Vad beror sådant här på? Stämmer min teori om "överstimulerad hjärna", exempelvis att man fått för mycket intryck som man inte hinner med att sortera, vilket slutligen hamnar i något sådant här tillstånd?
Vad beror sådant här på? Stämmer min teori om "överstimulerad hjärna", exempelvis att man fått för mycket intryck som man inte hinner med att sortera, vilket slutligen hamnar i något sådant här tillstånd?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:48:39, redigerad totalt 1 gång.
Nä, jag var fullkommligt nykter, odrogad och gick inte ens på normala mediciner då.
Jag har även vid flera andra tillfällen "försvunnit", varit okontaktbar, men då främst i samband med panikångest eller så.
Jag har även vid flera andra tillfällen "försvunnit", varit okontaktbar, men då främst i samband med panikångest eller så.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:48:39, redigerad totalt 1 gång.
Menar du att du halluceinarade nåt sånt i vaket tillstånd? Det var inte så att du låg och halvsov och drömde om det där? När man typ har feber och så så kan man ju drömma väldigt intensivt...
Om det var i vaket tillstånd, vad du medveten om att du halucinerade, eller var det nån slags delirium?
Om det var i vaket tillstånd, vad du medveten om att du halucinerade, eller var det nån slags delirium?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:48:39, redigerad totalt 1 gång.
Två håll kan hjärnan få intryck från. Yttervärlden och minnen. (I minnen ingår det undermedvetna)
Hallucination är ett symptom på psykos.
En psykos kan beskrivas som "a distorted perception of reality". Att det blir "distortion", förvrängning, nånstans mellan sinnesorganet och hjärnan, eller i hjärnan. När den bearbetar informationen.
En hallucination kan vara
lukt
syn
känsel
hörsel.
Man upplever saker som inte upplevs av andra. tex röster. Eller att maten luktar ruttet. Eller man ser saker. Exempelvis personer med delirium tremens som ser rosa elefanter som ingen annan ser.
Droger och en del annat kan också generera hallucinationer. Det behöver inte vara psykoser.
Normala människor, som jag , kan också uppleva märkliga sinnesintryck som inte verkar vara psykotiska. När jag blir riktigt riktigt trött blir min hörsel hyperkänslig. När nån bläddrar i en dagstidning då kan det göra fysiskt ont.
En teori är att det finns en "apparat" i hjärnan som automatiskt sorterar sinnesintryck i en del, kanske 99,9% som automatiskt sorteras bort. Och låter hjärnan jobba med de 0,1% som blir kvar, för att det är de som är vettiga.
Och att vi har en "apparat" som håller dörren till det omedvetna stängd.
Det som händer vid "röster" är då antingen att saker kommer upp till den medvetna hjärnan från det undermedvetna. Eller att hjärnan skapar ny information av ingenting. (Här finns det experiment, och du skapar en miljö där hjärnan inte får nån information från yttervärlden, börjar den hallucinera. Dvs själv skapa information). I vilket fall som "distorted information".
Detta är mycket teorier. Och vad jag på rak arm kommer på.
Hallucination är ett symptom på psykos.
En psykos kan beskrivas som "a distorted perception of reality". Att det blir "distortion", förvrängning, nånstans mellan sinnesorganet och hjärnan, eller i hjärnan. När den bearbetar informationen.
En hallucination kan vara
lukt
syn
känsel
hörsel.
Man upplever saker som inte upplevs av andra. tex röster. Eller att maten luktar ruttet. Eller man ser saker. Exempelvis personer med delirium tremens som ser rosa elefanter som ingen annan ser.
Droger och en del annat kan också generera hallucinationer. Det behöver inte vara psykoser.
Normala människor, som jag , kan också uppleva märkliga sinnesintryck som inte verkar vara psykotiska. När jag blir riktigt riktigt trött blir min hörsel hyperkänslig. När nån bläddrar i en dagstidning då kan det göra fysiskt ont.
En teori är att det finns en "apparat" i hjärnan som automatiskt sorterar sinnesintryck i en del, kanske 99,9% som automatiskt sorteras bort. Och låter hjärnan jobba med de 0,1% som blir kvar, för att det är de som är vettiga.
Och att vi har en "apparat" som håller dörren till det omedvetna stängd.
Det som händer vid "röster" är då antingen att saker kommer upp till den medvetna hjärnan från det undermedvetna. Eller att hjärnan skapar ny information av ingenting. (Här finns det experiment, och du skapar en miljö där hjärnan inte får nån information från yttervärlden, börjar den hallucinera. Dvs själv skapa information). I vilket fall som "distorted information".
Detta är mycket teorier. Och vad jag på rak arm kommer på.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:48:41, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Menar du att du halluceinarade nåt sånt i vaket tillstånd? Det var inte så att du låg och halvsov och drömde om det där? När man typ har feber och så så kan man ju drömma väldigt intensivt...
Det var undre tre dygn, som jag inte har minnen från. Jag lär ha sovit under viss tid, dock var jag "väck" hela tiden.
Jag vet inte vad delirium är för något, men jag trodde helt seriöst att jag var i ett tält mitt ute i öknen, med värme, sand på marken, ljud, kameler och det hela. I verkligheten var det relativt kallt då (tidig vår). Jag hade förbannat ont i huvudet och var yr, knepigt med balasen.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:48:41, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Droger och en del annat kan också generera hallucinationer. Det behöver inte vara psykoser.
.
Fast en 3 dagar lång delirisk hallucination är det inte många droger som kan gå. Enda jag känner till är väl Datura....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:48:41, redigerad totalt 1 gång.
Feber och en del andra infektionssjukdomar kan ge hallucinationer.
Delirium Tremens (DT) kan man få om man suppit riktigt mycket under lång tid, vanligt inom missbruksvård visd avgiftning.
Delirium Tremens (DT) kan man få om man suppit riktigt mycket under lång tid, vanligt inom missbruksvård visd avgiftning.
Ganesh skrev:Feber och en del andra infektionssjukdomar kan ge hallucinationer.
Jag var nykter och hade inte tagit vare sig lagliga eller olagliga piller. Jag var oerhört trött/utsliten det jag minns innan, huruvida jag hade feber har jag ingen aning om.
MsTibbs skrev:Panika skrev:Har du pratat med din läkare om detta?
Nej, borde jag det?
Ja, om du haft liknande upplevelser tidigare.
Shit, nu blev jag jätteorolig för dig...
Och jag vill inte oroa dig på något sätt - när jag blir orolig, blir jag det bortom propotioner - men snälla du...det låter ju visserligen som ett schysst ställe att befinna sig på i tre dygn...men med kontroll och frivilligt...
Om du varit med om detta efter att du började med Zoloft, borde du omedelbart kontakta din läkare.
Är det så?
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:48:41, redigerad totalt 1 gång.
Panika skrev:MsTibbs skrev:Panika skrev:Har du pratat med din läkare om detta?
Nej, borde jag det?
Ja, om du haft liknande upplevelser tidigare.
Shit, nu blev jag jätteorolig för dig...
Och jag vill inte oroa dig på något sätt - när jag blir orolig, blir jag det bortom propotioner - men snälla du...det låter ju visserligen som ett schysst ställe att befinna sig på i tre dygn...men med kontroll och frivilligt...
Om du varit med om detta efter att du började med Zoloft, borde du omedelbart kontakta din läkare.
Är det så?
Nej, detta var tre-fyra år sedan. På den tiden tog jag inga alls mediciner. bli okontaktbar blir jag ibland i längre eller kortare tid, vare sig oftare elelr mer sällan med Zoloft. Jag talade med mor om detta och hon sa hon nog skulle skrivit in mig om jag varit sån i hennes närvaro (varit avd.C på psyk). Själva platsen där var rätt fredfull, dock hade jag ont i huvudet och förstod inte vad nissarna där sa till mig, det var dumt, må dåligt bland en massa främlingar med konstigt språk är opraktiskt...
Måla inte de-vet-vem på väggen. Det kan vara trötthet. Det kan vara lagliga piller. Det kan vara en kombination av trötthet och lagliga piller. Det kan vara nåt annat ofarligt.
Gå till läkare. Gå direkt till läkare, .........!
Men gör det så snart det går.
Gå till läkare. Gå direkt till läkare, .........!
Men gör det så snart det går.
Pust...
Nå, tre - fyra år sedan är flera livstider sedan...
(Frigörande skratt efter oro)
Vad skönt (?) att det inte är kemikalierna i medsen som spökar - det gjorde dom för mig, så Zoloft står på min icke-lista hos läkarna...
Med det tisperspektivet borde du ju utan oro kunna fråga din läkare vad det kunde ha handlat om...
Vad skönt (?) att det inte är kemikalierna i medsen som spökar - det gjorde dom för mig, så Zoloft står på min icke-lista hos läkarna...
Med det tisperspektivet borde du ju utan oro kunna fråga din läkare vad det kunde ha handlat om...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:48:41, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Ganesh skrev:Feber och en del andra infektionssjukdomar kan ge hallucinationer.
Jag var nykter och hade inte tagit vare sig lagliga eller olagliga piller. Jag var oerhört trött/utsliten det jag minns innan, huruvida jag hade feber har jag ingen aning om.
Du sov helt enkelt okey?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 11:48:41, redigerad totalt 1 gång.
Panika skrev:Pust...
Kemikalier kan spöka också, då har det varit mer "flyga", perceptionsförbättringar/försvåringar och sådant. Oftast är det mitt eget psyke som spökar. Där jag befann mig då jag upplevde detta, rökte folk vattenpipa (dock inte jag) om det kan ha med saken att göra. Skarp lukt jag inte känt av innan som gör mig yr. Dock "försvann" jag innan de började röka detta och de lär ju inte ha pysslat med det tre dygn i sträck. Jo, jag får väl fråga läkare/psykolog om jag minns nästa gång jag träffar en.
Med Zoloften har jag legat på rygg på golvet och upplevt världen snurra skitsnabbt. Men det gjorde den ju innan med. Sen då mina konstiga ögon (stora och ojämna) som jag visade i en annan tråd:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:48:42, redigerad totalt 1 gång.
Sova tre dygn utan att vakna och gå på toa och att dricka vatten låter lite ovanligt. Likaså torde man bli väldigt hungrig. Däremot kan man kanske vara så trött att man mestadels sover och inte ens kommer ihåg att man har varit vaken emellanåt, och kanske t.o.m. fått i sig ett par torra knäckemackor och ett glas vatten innan man stupade i säng igen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:48:42, redigerad totalt 1 gång.
Du är dig inte riktigt lik...
Nu projicerar jag alldeles säkert mina dåliga erfarenheter av Zoloft på dig...men fy satan vad jag blev verklighetsfrämmande när jag åt dem...
Jag hoppas innerligt att du får en bättre erfarenhet...
Nej, man kan inte sova i tre dygn...om man inte är en igelkott eller nåt...
Nu projicerar jag alldeles säkert mina dåliga erfarenheter av Zoloft på dig...men fy satan vad jag blev verklighetsfrämmande när jag åt dem...
Jag hoppas innerligt att du får en bättre erfarenhet...
Nej, man kan inte sova i tre dygn...om man inte är en igelkott eller nåt...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:48:42, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården