Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Vixxon » 2012-04-02 19:32:39

Yup som rubriken lyder har min sjukdom till slut lett till detta som jag länge oroat mig för.
För att göra en lång historia kort kan jag berätta att det gäller grannar som bor ovanför mig i en lägenhetsbyggnad och att dom fört ett helvetes oväsen alla tider på dygnet i flera månader framöver särskilt sent på kvällen in på natten då jag varje kväll/natt blir väckt at att det dunkar och slamrar i taket. Det sätter igång vid 23-00 varenda natt. Sedan sätter det igång igen vid 05-07 vareviga morgon. Som om det inte var nog förs det ett helvetes oljud även mitt på dagen. Barn som springer runt tex.

Har vid flera tillfällen kontaktat hyresvärden och förklarat att jag inte står ut hur länge som helst,jag får aldrig sova ut och jag kan aldrig slappna av och känna mig trygg i mitt hem utan att ständigt stressas upp av dessa rövhål till grannar. Har också förklarat för hyresvärden att jag har speciella behov som gör att jag är extra känslig för oljud och att jag har problem med impulshandlingar.

Bör även tillägga att jag vid upprepade tillfällen, ca 2-3 ggr, på ett mycket vänligt och mjukt sett försökt nå fram till grannarna och bett dom att tänka på mig som bor därunder och dra ner på oljudet. Till ingen nytta. Hyresvärden kan inte ha gjort mycket eftersom ingenting lugnat ner sig däruppe.

Igår eftermiddag hände det som jag befarat skulle hända; min bägare rann över - med råge. Kom hem efter en långpromenad med hundarna, kände mig trött och svag, en sån där dag man bara vill vara för sig själv i en lugn tyst miljö. Tror ni inte att det låter som en hjord elefanter gått lösa uppe hos grannen då¨och inte bara det, elefanterna har hammare också som dom bankar i golvet med. Känner då att det börjar rycka i tinningarna och vansinnet börjar växa fram. Jag knyter näven och bankar i gipsväggen så att grannarna hör att jag är hemma och att jag vill att dom ska dämpa sig. Vad gör dom då, ho dom bankar tillbaka ännu hårdare och då smäller det för mig precis samtidigt som en inramad bild rasar nerifrån min vägg, glaset krossas och jag får sår på handen. Det sker otroligt fort det som händer härnäst; jag fullkomligen exploderar ut i total okontrollerad vansinne, kastar mig mot ytterdörren och rusar upp en trappa. Drar upp brevlådan till grannarna och gormar med all kraft jag kan uppbåda (min röst är väldigt kraftfull och synnerligen okvinnlig) vilket låter som en demon från helvetet som rasar ut sin ilska "kan ni sluta föra ett sånt helvetes jävla oväsen hela jävla tiden!!" och avlutade med en ordentlig höger rätt in i säkerhetsdörren - bad idea ps.

Käringen bjäbbar fram nånting som jag inte kan tyda varpå jag gormar ner i brevinkastet igen "ska det vara så jävla svårt att visa respekt för sina grannar era jävla fittor" (tror jag sa det sista i nedkastet är inte helt säker) och förstärkte mitt budskap med att daska till dörren med handryggen (eftersom jag hade slagit sönder krogarna som redan svällt upp). Det smetades lite blod på dörren efter såret jag fått av glaset som krossades tidigare.

Idag kommer två poliser och vill förhöra mig om incidenten, jag bjöd in dom och svarade villigt på alla frågor. Då hade käringen påstått att jag hotat henne med att jag skulle sparka in dörren och, nånting nånting. Det är ju helt absurt, varför skulle jag hota med nåt sånt, det är ju omöjligt att sparka in en säkerhetsdörr. Nej, det har jag inte sagt och det var det jag sa till polisen också. Hade varit mer logiskt att hota med att krossa deras ruta och ta mig in och skära halsen av dom allihop i såna fall, eftersom dom ju bor på bottenplan. Förklarade jag för polisen för att verkligen understryka att jag aldrig skulle komma med ett sånt korkat hot och att det hon säger är falsk vittnesbörd.

Ser ville dom ta DNA ifrån mig för att kunna styrka att blodet på dörren verkligen är mitt blod och fastän jag sa att ja det är mitt blod så skulle dom envisas. Gick med på att låta dom svabba min kind men ångrade mig sen. För sent nu, men jag borde tänkt efter tamefan. Dom ville se mitt leg och ja sa javisst, efter jag fått se era. Varför skulle jag se deras leg undrade dom, jo för ni är i mitt hem och frågar ut Mig, då vill jag veta vilka jag har att göra med. Ni får inte se mitt leg förrän jag sett era, så fram med dom. Dom hade inget val, inte ens när jag hämtade papper och penna och antecknade hela namnet med mellannamn samt fullständigt personnummer på en lapp som jag lade i byrån.

Så, tillbaka till poängen med historien. Fattar inte varför det ska vara så jävla svårt för folk (myndigheter hyresvärdar etc etc) att ta en på allvar när man säger att man har problem och behöver hjälp, som nu med min hyresvärd som inte gjort ett skit för att få ordning på mina grannar. Jag kan inte kontrollera mig hur länge som helst, blir jag torterad länge nog så kommer det att smälla. Känner mig så jävla sviken alltså, jag har gjort allt jag kan för att få hjälp så att jag kan få vara ifred utan att känna som att jag blir torterad dag ut och dag in i mitt eget hem som jag betalar hyra för. Nu kanske jag blir fälld och blir stämplad som dömd brottsling tack vare att man inte lyssnat på mig. Plus att jag krossade mina knogar igen och är handikappad i handen ett tag framöver. Plus att jag tvingas utstå den stress som följer efter en sån här episod, för att inte tala om stressen med polis osv.

Vet ni vad den ena polisen säger när dom går sen? "Nästa gång kanske du kan tänka dig för innan du gör nåt sånt här eftersom det ju bara skadar dig själv" (????) Fast jag redan förklarat att jag inte kan kontrollera vansinnet när det väl har brakat loss, jag tror vanligt folk kallar det för "blackout". Får intrycket av att myntet ändå inte trillade ner. Jävla imbecill.

Det positiva är att det varit så lugnt och stilla uppe hos grannarna sedan dess. Tänk att man måste drivas till vansinne innan folk inser att man menar allvar....

Detta var alltså psykbryt nummer ett för 2012. Den var rejäl och gången innan jag smällt till sådär var mer än ett år sen.
Vixxon

Anslöt: 2012-02-14

Re: Fick psykbryt på grannen är nu polisanmäld för ofredande

Inläggav Parvlon » 2012-04-02 19:39:22

Att inte kunna kontrollera sig är en väldigt dålig ursäkt, som tur är.

Kleta blod på grannens dörr, den var ny. Tro fan att de känner sig hotade. Hade nog börjat planera för flytt om jag inte lyckats förklara mig till de drabbade. Ett hus på landet kanske vore något?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Vixxon » 2012-04-02 19:42:19

Blodet hamnade där av misstag men hon fick det till att jag skulle bankat så hårt att mina knogar spruckit upp, vilket dom inte har. Visade upp mina händer för farbror blå. Det var meningen att grannarna skulle ta åt sig mitt budskap men jag har inte hotat dom på något sätt. Sen att mitt vansinne i sig kan anses vara hotfullt är en sak i sig. Jag skulle också bli rädd för mig. Resultatet borde bli att dom nu tar mig på allvar och ger fan i att föra oväsen framöver. Vilket det ser ut att ha blivit. Dom borde fattat tidigare innan jag flippat ur, idioterna.
Vixxon

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-02 19:44:00

Skönt med tyst och ro, iaf.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Parvlon » 2012-04-02 19:45:06

Självklart tror man det om man ser blod på sin dörr efter att nån varit på den och slått. :roll: På vilket sätt hade du varnat dem?

Savanten Svante skrev:Skönt med tyst och ro, iaf.
Risken är ju att de ger tillbaka (iofs hade de nog inte anmält isf) och jag tror inte att det är så enkelt att hålla koll på bråkiga småungar som det verkar röra sig om.
Senast redigerad av Parvlon 2012-04-02 19:50:04, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-02 19:49:44

Parvlon skrev:Risken är ju att de ger tillbaka och jag tror inte att det är så enkelt att hålla koll på bråkiga småungar som det verkar röra sig om.

Ja, inte är det optimalt.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Vixxon » 2012-04-02 20:35:15

Det är inte bara barnen det är dom vuxna med. Dom för oväsen mitt i natten och på morgnarna, har bett dom dämpa sig flera ggr samt kontaktat hyresvärden sammanlagt tre ggr på två år. Ändå eskalerar oväsendet. Ska man ha barn ska man fan kunna uppfostra dom också, då även dom springer runt och för oväsen till råga på allt. Hon borde hållit ihop benen käringen om hon inte kan ta ansvar och piska vett i dom.

Men som sagt, jävligt skönt med lugn och ro nu hoppas det håller i sig.
Vixxon

Inläggav Kostymhippie » 2012-04-02 21:02:52

Tyvärr verkar det som att det finns folk som med vilje retar upp grannar genom att föra ett satans oväsen och sen när grannarna flippar så anmäler dom direkt. Har själv haft såna grannar och flickvännen har det just nu.

Sen är det såklart inte så smart att lämna blodbesudlingar på grannens dörr. Förstår såklart att det inte var meningen i det här fallet, men ändå... Jag hade plåstrat om näven och sen gått och snackat med grannen.

En sak jag inte blir riktigt klok på är ifall dom bor ovanför eller under dej. Du skriver två gånger att du gick upp till grannarna samt att dom bor ovanför men samtidigt skriver du att dom bor på bottenvåningen....??

Snuten har för övrigt rätt att kräva dna-tagning på folk som är misstänkta för brott. Hade du nekat hade dom kanske tagit ner dej på stationen istället, vilket inte verkar så kul.

Hoppas det går bra nu i alla fall.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2011-10-12

Inläggav Idiot » 2012-04-02 21:18:22

Jag har också en idiot till granne som låter väldigt ofta, jag har varit nära att gå berserkargång jag med, men har lyckats hålla mig.

Har nu även under 2 månader hållit en logg över när h*n för oväsen, och vilket sorts oväsen.
Det har varit minst 1 gång om dagen, och VÄLDIGT ofta på nätter på vardagar.

Oljudet denna sataniska varelse för är inte byggjobb, barnskrik eller så, det är skithög musik och eller alkoholiserade skjut/sånger/skrik.

Så jag samlar på mig ett slags "Rico-case" på jäveln och ska anmäla h*n inom kort.
Har jag tur kan h*n bli tvungen att betala skadestånd samt bli tvingad att flytta.

Så det är bra att ha lagen på sin sida, tyvärr har nog du inte det vid detta fall.
Men jag förstår verkligen hur du kände dig för jag känner liknande känslor varje dag, lycka till!
Idiot

Anslöt: 2012-02-10

Inläggav Vixxon » 2012-04-02 22:21:15

Sorry glömde förtydliga att jag bor på källarplan huset är byggt på en slänt så dom ovanför bor på entreplan medan jag bor en trappa ner. Vart lite rörigt där heh. Tycker käringen däruppe är paranoid jag har inte hotat henne över huvud taget bara gormat lite granna och blodet fick sin förklaring också.

Dom jag är mest arg på är ändå hyresvärdarna dom ska ju se till att folk sköter sig och eftersom jag lämnat in flera klagomål utan att det hänt nåt så undrar man om dom ens orkat dra ut tummen ur röven och ringa käringen ifråga. Och att polisen nappar direkt när det är nåt sånt här på G är helt sjukt och löjligt. En annan granne hotade att skjuta mig förut (musse som hatar hundar) men inte fan togs den anmälan på allvar. Betalar gärna lite böter bara jag får lugn och ro och skatan håller ordning på sig och sin flock så jag slipper vidare tortyr.
Vixxon

Inläggav Zima33 » 2012-04-02 22:23:43

Kostymhippie skrev:Snuten har för övrigt rätt att kräva dna-tagning på folk som är misstänkta för brott. Hade du nekat hade dom kanske tagit ner dej på stationen istället, vilket inte verkar så kul.

Bara om brottet kan ge fängelse. Ofredande ger väl inte fängelse? Iaf så kan jag inte tänka mig att det skulle kunna bli fängelse i detta fall.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Vixxon » 2012-04-02 22:24:02

Just det, glömde påpeka att jag alltså helt uppriktigt medgett att det är mitt blod på dörren men dom skulle ändå envisas med att slösa tiotusentals kronor av skattebetalarnas pengar på att låta göra DNA test. Helt otroligt.
Vixxon

Inläggav Zima33 » 2012-04-02 22:26:13

De ville nog mest ha ditt dna till dna-registret så de kan hitta dig om du gör något allvarligare. :wink:
Zima33

Inläggav Vixxon » 2012-04-02 22:28:04

Kommer strida emot åtalet om ofredande in i det sista och hänvisa till att dom plågat mig i månaders tid och att jag till slut blev knäckt och agerade i ren desperation. Det ska istället bli hyresvärden som får stå till svars inför mig och min granne. Om denne skött sitt arbete hade inget av detta hänt.

Den minst skyldiga i mitt sinne är jag själv. Jag vill bara få lugn och ro samt ha rätten att sova en natts ostörd sömn. Vilket jag anser mig ha rätt till eftersom jag betalar hyra.
Vixxon

Inläggav Vixxon » 2012-04-02 22:29:34

Zima33 skrev:De ville nog mest ha ditt dna till dna-registret så de kan hitta dig om du gör något allvarligare. :wink:

Haha det ville dom säkert :lol: tro mig om jag gör nåt allvarligare är DNA ifrån mig det sista dom kommer hitta :wink: 8)
Vixxon

Inläggav mondo beyondo » 2012-04-02 22:38:30

Sådär blir det för mig med när det brister. Mest är det mopedister som kör framotillbaka på gångvägar och skogsstigar och inne i bostadsområden totalt utan hänsyn eller utan att sakta in när jag är ute med mina små hundar som är lätta att missa och därmed döda eller skada med moppen. Skönt att höra att fler får nog ibland på hänsynslösa människor.

Tycker inte du gjort nåt fel, hoppas bara att du slipper bli så sönderstressad och arg fler ggr som man blir av sådana händelser. Tror inte man kan hoppas på hänsyn från småbarnsfamiljer dock så jag tycker du ska försöka flytta, men akta dig för att flytta till en alkis som granne. Barn som hamrar som lek är en baggis mot alkisar som låter som de dödar varandra med fotöljkastning är inte fridsamt.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Björne » 2012-04-02 22:40:06

Ursäkta, men det var ett synnerligen korkat sätt att lösa problemet på. Börja med att ringa Störningsjouren (http://www.storningsjouren.se/) när ljudnivån är för hög efter 22:00. Då får de betala böter vilket svider i plånboken och får dem att modifiera sitt betéende. Försök därefter skaffa dig bundsförvanter med andra hyresgäster i uppgången. Är ni flera som störs av oljudet kan ni turas om att klaga till värden så det inte bara är, i värdens ögon, den där jobbiga käringen som alltid ringer och gnäller.

Lycka till. Folk som inte respekterar gemensamt överenskomna regler ska bara ha det.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav ssssss » 2012-04-02 22:46:39

Lider med dig Vixxon.

Jag har lyckligtvis betydligt lindrigare grannar än du, men jag bor å andra sidan i ett MYCKET lyhört hus.
Förstår känslan av att "aldrig känna sig trygg i sitt eget hem", och håller med om att den verkligen är avskyvärd.

Galet att det ska dras så långt och att man ska behöva stå ut med sådant utan att någon lyssnar. Säger man till upprepade gånger så kan ju tycka att det borde gå fram.

Hoppas de har fatta vinken till slut nu då och att det hela inte går längre än till en anmärkning från polisens sida.
ssssss

Anslöt: 2012-03-30

Inläggav Red and green » 2012-04-02 22:57:57

Jag är inte förtjust i min granne heller som bor ovanför.
Lever på nätterna o springer o röker på balkongen.

Det värsta är musiken. Tack o lov så lyssnar hon inte musiken för ofta, men när hon väl gör det så spelar hon med högt volym.
Retar skiter ur mig.

Givetvis kan jag inte tänka någonting annat en bass som tränger in i min hjärnan

Då går jag ut eller stoppar ögonproppar djupt inne i örat att få vara i fred i mitt eget hem.

Hon måste vara way över 40 år men lyssnar på musik som hon trodde att hon är 20 i dag.
:shock: Efterbliven om du frågar mig.
Väx upp kärring.

:-)230
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav Zima33 » 2012-04-02 23:19:03

Björne skrev:Börja med att ringa Störningsjouren (http://www.storningsjouren.se/) när ljudnivån är för hög efter 22:00. Då får de betala böter vilket svider i plånboken och får dem att modifiera sitt betéende.

Det funkar väl bara om hyresvärden är ansluten till störningsjouren. :?:
Zima33

Inläggav nallen » 2012-04-02 23:22:19

Parvlon skrev:[... J]ag tror inte att det är så enkelt att hålla koll på bråkiga småungar som det verkar röra sig om.

Folk som inte kan dressera sin avföda att sitta still och hålla käften skulle vräkas med omedelbar verkan :evil:
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Parvlon » 2012-04-02 23:24:37

"Sitta fint" lär man sig i skolan, räcker där.

Jag hade en granne som slog med något på mitt golv (hennes tak). Kanske var för att jag gick på kryckor och ofta uppe på nätterna.. Flera månader efter jag fått kryckorna så kom det en kärring upp iaf, sur som fan och skulle berätta för mig att man inte får spela fotboll på nätterna. Fick inte en syl i vädret förrän hon skulle ta andan så då tog jag upp mina kryckor i ansiktshöjd och då verkar det som hon fattade för hon ursäktade sig och gick tillbaka baklänges. Hon flyttade antagligen rätt snart efter det för jag har inte sett henne. Skulle jag inte öppnat och sett blod på dörren senare så vettefan vad jag hade gjort.
Senast redigerad av Parvlon 2012-04-02 23:30:10, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Vixxon » 2012-04-02 23:29:40

Korkat eller ej Björne, när jag ballar ur så ballar jag ur. Vansinnet tar över och jag sitter med som passiv passagerare. är glad över att käringen inte öppnade dörren för då hade dom nog fått släpa iväg mig i handbojor istället för bara med en tops av mitt saliv. Har haft riktigt svåra besvär med aggressioner ända sen tonåren och det är enbart ett mirakel att jag inte haft ihjäl nån ännu därför lever jag väldigt privat undviker konflikter med folk till yttersta grad vilket innebär att jag knappt umgås med folk alls. Det är vad jag måste göra för att vara hyfsat säker på att aldrig tappa fattningen totalt.

Här försöker man göra allt för att fungera i samhället och vad händer då jo då får man en idiotkäring (yngre än jag iofs men käring ändå) som den där som bokstavligen torterar en dag efter dag vecka efter vecka månad efter månad tills jag bara är ett vrak av nerver och aggressioner. Tom en av de typ tre personer jag umgås med IRL har noterat att jag ser sliten och eländig ut, mer än vanligt tom, henne har jag beklagat mig för om idiotgrannen så hon vet vad som varit på G. Hon bor i samma hus också.

Ska ringa hyresvärden imorgon igen och fråga vad fan dom sysslar med och berätta vad som hänt ifall dom mot all förmodan inte hört från grannen och polisen redan. Flyttar gärna om dom kan erbjuda bättre läge än det jag har nu, för det jag har nu är guld och jag har bott här i elva fucking år. Käringen i max 3-4. Ska nån flytta får det bli hon jag rör mig inte en millimeter om det inte gynnar Mig. Jag är offret hon mobbaren, nån måtta får det vara,

Moderator: Delade in texten i stycken så den blir lättare att läsa.
Vixxon

Inläggav Vixxon » 2012-04-02 23:35:28

nallen skrev:
Parvlon skrev:[... J]ag tror inte att det är så enkelt att hålla koll på bråkiga småungar som det verkar röra sig om.

Folk som inte kan dressera sin avföda att sitta still och hålla käften skulle vräkas med omedelbar verkan :evil:

Word.

Bor man i lägenhet såhär ska man fatta att man måste respektera sina grannar. Folk som ursäktar med att det inte går att uppfostra barn är folk som inte ska ha barn. Har man stökiga barn - köp hus på landet. Har ni inte råd med hus, skaffa inte barn! Om jag ville störas av skrikande springande barn dagarna i ända skulle jag skaffat egna barn ffs.

I mitt fall är föräldrarna (föräldern?) inte mycket till föredöme då dom för ett helvetes oväsen på dygnets alla timmar dom med. Stackars barn får aldrig vara ute och leka inte undra på att det springer runt som en yr höna däruppe.
Vixxon

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in