Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav HemligaTigern » 2012-01-30 16:39:36

Känner igen mycket av det där, men har aldrig fått något större gehör för det i vården. Vården dock, är ett kapitel i sig i Örebro.
HemligaTigern
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-01-30
Ort: Örebro

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Ugglan » 2012-01-31 10:46:23

Windfarne skrev:Fick också korn på den sidan och försökte påvisa de många likheter eller beröringspunkter som finns med vad många med AS upplever. Tyvärr fick jag inget gehör - som vanligt var det en massa besserwissrar som talade om att de minsann vet vad AS är.
Jag hade "era" (forummedlemmars) berättelser i åtanke, men trots att jag förklarade att jag har kontakt med många med AS med snarlika upplevelser så fick jag inget gensvar.

Och i vanlig ordning talade man OM personer med AS, inte MED dem.
Snacka om att bli pissed off...

Till skillnad från Aspergers syndrom är HSP eller vad det nu kallas inte en medicinskt etablerad term. Med andra ord har de ganska lite på fötterna.


Ha ha, nej det var en rätt tröttsam inställning där, ja jag såg att du lämnat en kommentar vilket jag tyckte var mycket bra, jag har själv gjort det nu under bloggarens "del 2 Kroppen..." . Har även mailat till dr Elaine Aron, för jag upplever också att de har mycket lite på fötterna.

De utgår från en schablonbild av AS sen är de inte alls intresserade för de kan för allt i världen inte tänka sig att bli sammanblandade med något som ens kan påminna det minsta om en DIAGNOS, bloggaren verkar livrädd för detta, vilket retar mig. Jag har tipsat dem om Attwoods bok för jag tror att många där skulle kunna förstå sig själva lite mer om de läser om AS.

Sen finns det ju varianter inom AS men helt klart är att många inom AS verkar ha en perception som helt överensstämmer med den som kallas HSP, mig själv inkluderad, men som sagt det gäller inte alla.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav geocache » 2012-01-31 11:19:12

Ja, jag känner igen mig massor. Jag sysslar gärna med "äventyrligheter" som utförsåkning, forsränning, "tuffa" attraktioner på nöjesfält. Men sedan jag gjorde ett tandemhopp med fallskärm, från 3100 meters höjd, för ett antal år sedan, kommer inget riktigt i närheten, upplevelsemässigt. "Ribban ligger högt", sedan dess. Bokstavligt...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-01-31 11:52:03

Ugglan skrev:Fick också detta länkat till mig av en vän som tyckte det verkade stämma in på mig. Missat att den varit uppe på diskussion här tidigare, hade tankar på att länka.

Jag tycker det verkar vara en klockren beskrivning av perceptionen hos många med AS (har gjort det lilla testet och allt stämde). Bloggaren blir mycket irriterad när andra påpekat detta samband. I mitt tycke är HSP detsamma som asperger light. Som väl också det är ett lite flytande begrepp men som ändå används inom neuropsykiatrin.

Men HSP är inte samma sak som AS. Man kan ha AS utan att vara HSP och vice versa. Däremot verkar det vanligare bland personer med NPF att vara antingen under- eller överkänsliga för olika saker.

Det finns en separat diagnos för detta men inte i Sverige och ännu inte i DSM (är på gång tror jag). Den kallas SID (Sensory Integration Disorder) eller SPD (Sensory Processing Disorder). De SID/HSP-grupper jag haft kontakt med har haft hyfsad men inte jättestor koll på AST/ADHD; några har dubbeldiagnos, andra har misstänkt att de har något mer än bara sensoriska problem. Men de blir istället sura om man föreslår att de kanske främst bara är HSP och inte sjuka (för det är ingen sjukdom att vara känslig även om det kan vara ett handikapp i en överstimulerande miljö). Då känner de sig jättehotade ungefär som om man hade sagt att deras problem inte finns.

Har varit i grupper för introverta också, där är det stor överlappning med HSP och AS, men de är helt fast i att de är introverta bara. Blir rätt komiskt hur mycket olika människor som har jättemånga drag gemensamt identifierar sig med helt olika diagnoser eller temperament och inte vill bli sammankopplade med något annat.

Eftersom AS är ett syndrom (= samling av symtom eller egenskaper) och inte en tydligt avgränsad problematik så ryms mycket mer i det än de flesta andra diagnoser och kan inkludera eller överlappa allt möjligt, från språkstörningar, ätstörningar och sömnstörningar till dyspraxi, OCD och sensoriska avvikelser (utöver de sociala begränsningarna, sanningsfixeringen, detaljnörderiet och specialintressena).

Själv är jag nog egentligen mer HSP än AS, och det är de sensoriska överkänsligheterna som begränsar mig mest numera. När jag var yngre var det främst det sociala som var problemet men lite lär man sig ju med åren.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav geocache » 2012-01-31 12:21:38

Tack Iridia för ditt klokt skrivna inlägg!

/geocache, som har psykologdiagnostiserat Aspergers syndrom med inslag av DAMP, och självdiagostiserat panikångestsyndrom, selektiv mutism. Dessutom "bakvänd" överkänslighet mot ljud och mot fysisk beröring (samma som SID/SPD?).
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-01-31 12:41:13

Ja, att ha starka behov av viss sensorisk stimuli ingår i SID/SPD. Sensation seeking kallas det på engelska och där betyder "sensation" inte det vi tror på svenska utan "sensoriska intryck". Detta kan även ingå i ADHD och vissa personlighetsstörningar men då oftast av andra orsaker. Enligt teorin bakom SID/SPD så behöver man vissa intryck för sin "sensoriska integration", som t ex när autistiska barn snurrar runt runt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-01-31 12:55:55

Vad jag kan störa mig på lite är att HSP-begreppet inte skiljer mellan olika sorters känslighet, t ex mellan sensorisk och emotionell. Ej heller mellan naturlig känslighet och patologisk.

Att vara född sensibel kan vara en gåva. Men om man kan också av att stress, mobbing, övergrepp, sjuka hus, kemikalier, fel diet mm bli patologiskt överkänslig antingen fysiskt, emotionellt eller både och.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Alyana » 2012-01-31 13:16:28

Känner igen!
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Ugglan » 2012-01-31 14:15:13

Iridia skrev:Själv är jag nog egentligen mer HSP än AS, och det är de sensoriska överkänsligheterna som begränsar mig mest numera.


Ja så är det för mig också. Men jag vet som sagt att det kan se mycket olika ut. Man kanske skulle ta och byta diagnos då. :wink: Nej ärligt talat allt detta med alla olika typer av diagnoser, jag känner mig i själva verket som en kärnfrisk människa (frisk i förhållande till ej funktionsnedsatt alltså ej i bemärkelsen sjuk för ja jag vet att AS INTE är en sjukdom, klargörande för att undvika missförstånd) som lever i ett samhälle jag inte är konstruerad för. Därför har jag en diagnos. Lite av Moment 22 resonemang, jag vet
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Dagobert » 2012-01-31 15:28:28

Kahlokatt skrev:Stämmer bra på mig, men jag trodde mer att det skulle handla om att vara "överkänslig". Fast jag tycker det låter fjantigt, ungefär som att man säger: "Så där känslig får man inte vara!"
Jag föredrar att säga att jag är hudlös eller kantstött.

Jag säger "sårbar". Känslig kan betyda allt möjligt.
Dagobert
 
Inlägg: 14478
Anslöt: 2010-11-30

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-01-31 17:43:09

Ugglan, håller med.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Wine » 2012-04-02 16:16:09

Inslag i tv4, Efter tio, om HSP:

http://www.tv4play.se/?videoId=1.2593159
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-02 16:28:05

Ugglan skrev:jag känner mig i själva verket som en kärnfrisk människa (frisk i förhållande till ej funktionsnedsatt alltså ej i bemärkelsen sjuk för ja jag vet att AS INTE är en sjukdom, klargörande för att undvika missförstånd) som lever i ett samhälle jag inte är konstruerad för. Därför har jag en diagnos. Lite av Moment 22 resonemang, jag vet


Det måste vara jobbigt för den delen av befolkningen som lider av socialkoherent tvångssyndrom. Det är än så länge obotligt. Men kanske aspies kan starta en klinik för att bota detta och hjälpa dessa att bli riktiga människor, alltså en normalaspiga :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Wine » 2012-04-03 20:19:42

plåtmonster skrev:Det måste vara jobbigt för den delen av befolkningen som lider av socialkoherent tvångssyndrom. Det är än så länge obotligt. Men kanske aspies kan starta en klinik för att bota detta och hjälpa dessa att bli riktiga människor, alltså en normalaspiga


Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-04-03 21:12:21

Wine skrev:Inslag i tv4, Efter tio, om HSP:

http://www.tv4play.se/?videoId=1.2593159

Fint att några orkar göra detta begrepp känt även i Sverige.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

"Vi högkänsliga måste sätta gränser"

Inläggav Moggy » 2012-04-24 20:46:37

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/exi ... 079613.svd


När 58-åriga Else Marie Bruhner för ett år sedan hörde talas om högkänslighet häpnade hon över hur väl beskrivningarna stämde in på henne. Hur ofta hade hon inte fått höra att hon analyserar för mycket, är för allvarlig, för känslig, för lättsårad … En tunnhudad prinsessan-på-ärten-typ, helt enkelt.

Liksom många andra högkänsliga är hon även känslig för fysiska sinnesintryck. Som barn var nytvättade yllestrumpor och rena lakan en plåga. I dag klipper hon bort märkes- och tvättlappar ur kläderna eftersom de skaver. Och hon använder bara sömlösa strumpor och båglösa behåar.

– Jag glömmer aldrig när jag såg mosaiker från 500-talet i ett oansenligt kapell i Ravenna. Det gjorde ett så djupt intryck att jag fick en gråtattack när jag kom ut. Eller när jag för första gången hörde Rachmaninovs pianokonsert nummer två. Första ackordet gick som en stöt genom kroppen. Jag tappade andan där i bänkraden och tårarna bara rann. Det var starkt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Ugglan » 2012-04-24 23:28:36

Jo, jag tänkte jag skulle göra en insats och maila journalisten att det helt klart finns en kategori aspergare som fungerar så här. Tycker som jag påpekade tidigare i tråden att det är på pricken hur jag fungerar. Då kan man som journalist åtminstone ta upp den varianten och inte bara DETTA ÄR NÅGOT HELT NORMALT DET ÄR INGEN DIAGNOS FÖR DET ÄR VI SÅ RÄDDA FÖR-HYSTERIN.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-25 0:10:15

Ugglan skrev:Jo, jag tänkte jag skulle göra en insats och maila journalisten att det helt klart finns en kategori aspergare som fungerar så här.

Låter som det kan vara en bra idé.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Zombie » 2012-04-25 0:59:19

Instämmer.

Aspergare som är överempatiska, överkänslosamma, blödiga, socialt överlyhörda och dylikt får gärna göra likadant vid första tillfälle.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Ugglan » 2012-04-25 15:25:47

Jag har nu mailat journalisten "anna.lagerblad@svd.se" och förklarat att det finns en kategori aspergare som är högkänsliga och att perceptionen kan vara så känslig att man blir för trött för att umgås med mycket människor och att det då kan klassiciceras som sociala problem och gå in i aspergerdiagnosen. Ja jag skrev ett bra stycke, nåt i den stilen, och att jag önskar att man tog upp denna aspekt när man skriver om ämnet.

Kul om fler skriver, risken finns ju att man bara hamnar i papperskorgen!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav geocache » 2012-04-25 15:41:01

Idag fick jag tips om en tidningsartikel där en beteendevetare berättar om sambandet mellan psykisk sårbarhet och traumatiska upplevelser. Både denna tråden och tidningsartikeln har en del gemensamma nämnare.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/exi ... 083613.svd
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Bali » 2012-04-25 17:01:10

Ugglan skrev:Jag har nu mailat journalisten "anna.lagerblad@svd.se" och förklarat att det finns en kategori aspergare som är högkänsliga och att perceptionen kan vara så känslig att man blir för trött för att umgås med mycket människor och att det då kan klassiciceras som sociala problem och gå in i aspergerdiagnosen. Ja jag skrev ett bra stycke, nåt i den stilen, och att jag önskar att man tog upp denna aspekt när man skriver om ämnet.

Kul om fler skriver, risken finns ju att man bara hamnar i papperskorgen!


:-)049 Gött mos, Ugglan! (Har tyvärr inte orken och "inte ens" en aspergerdiagnos, men jag tror nog att jag platsar på spektrumet alltid och högkänslig är ett av mina problem/styrkor :!: )
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-04-26 13:14:53

Bra jobbat!

Ny artikel idag:

Orkidébarnen behöver rätt näring
SÅRBARHET. Maskrosbarn, de där som blommar trots dåliga förutsättningar, känner vi till. Nu finns också begreppet orkidébarn, extra känsliga personer som reagerar starkare än andra – både på stress och på stöd.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/exi ... 083613.svd
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav annorlunda » 2012-04-26 16:06:39

Känner absolut igen mig...
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in