Att klä sig udda som entreprenör

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Watkins » 2012-04-01 20:58:53

Ett kort inlägg om hur det åtminstone ibland kan vara viktigare att vara autentisk än uppklädd.

http://42floors.com/blog/posts/be-yourself-abnormal-people-create-abnormal-returns

Moderator barracuber: lade till saknat r i rubriken
Watkins

Anslöt: 2012-02-26

Re: Att klä sig udda som entrepenör

Inläggav matgar » 2012-04-01 21:11:12

Tja.
Jag tycker rubriken är väldigt missvisande, att klä sig annorlunda betyder inte för mig att ha på sig jeans, gympadojor och en skjorta (som författaren nämner själv att han har på sig). Det må vara en sak att dumpa kostymen om man inte känner sig bekväm i en sådan, men att klä sig udda eller "abnormt", då tänker jag mera goth eller nått annat lite mera extremt och sånt tror jag inte alltid går hem hos rika beslutsfattare.
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Re: Att klä sig udda som entreprenör

Inläggav Fenren » 2012-04-01 21:42:34

man ska alltid klä sig så som stunden kräver
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Iridia » 2012-04-01 22:00:04

matgar skrev:Tja.
Jag tycker rubriken är väldigt missvisande, att klä sig annorlunda betyder inte för mig att ha på sig jeans, gympadojor och en skjorta (som författaren nämner själv att han har på sig).

I affärssammanhang kan det vara extremt udda och opassande.

Det må vara en sak att dumpa kostymen om man inte känner sig bekväm i en sådan, men att klä sig udda eller "abnormt", då tänker jag mera goth eller nått annat lite mera extremt och sånt tror jag inte alltid går hem hos rika beslutsfattare.

På engelska kan abnormal ha en mildare betydelse, typ "lindrig avvikelse från det normala" (ab-norm = o-normal) snarare än typ "sjukt extrem" som abnorm kommit att betyda på svenska.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-01 22:46:45

Så kostymfascismen lever och frodas ser jag...och alla konservativa pappskallar som håller det här tramset vid liv.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav plåtmonster » 2012-04-01 23:07:12

Många bedragare som blivit rika.. klär sig i kostym, just för att folk har en tendens att uppfatta det som seriöst istället för att se till saken.
NT-fälla.

hardcore hacker types. They may not possibly be the most socially polished people in the world. They are far more concerned with the latest in node.js

Hardcore + javascript .. skulle inte tro det. :wink:
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav lasseivägen » 2012-04-01 23:31:10

När jag skulle göra en presentation för ett "bord"( bord på koncernspråk) med höjdarchefer blev jag uppmanad att klä mig propert. Så självfallet kom jag i jeans, rutig skjorta och trasig väst.
Kunde bett dom att ta sig i röven om klädseln inte passade.
Avstod dock, eftersom jag misstänkte att det kunde tagits som en invit av höjdarna.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-01 23:33:24

Min princip är snarare att inte lita på snajdarna i slips. Ju ledigare klädd, desto mer pålitlig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Hermione » 2012-04-01 23:37:01

KrigarSjäl skrev:Så kostymfascismen lever och frodas ser jag...och alla konservativa pappskallar som håller det här tramset vid liv.

Det är ju rätt vanligt att det finns en dresscode på förtagen i dag, gud bevars.
Hermione

Anslöt: 2011-03-03

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-01 23:42:00

Arbetsgivare ska skita i hur deras anställda klär sig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav nallen » 2012-04-01 23:45:37

För det mesta, ja. En begravningsentreprenör i surfarshorts är kanske inte det lämpligaste dock. Inte en skogshuggare utan rätt skyddskläder heller. Men för vanliga kontorsråttor utan kundkontakter finns det väl ingen anläggning att lägga sig i.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav plåtmonster » 2012-04-01 23:46:14

Ibland kan man fundera på avsikten med arbetsplatser? fikasnack och klädsel. Sen har vi de där jobbiga kunderna som vill ha saker gjorda....
plåtmonster

Inläggav Hermione » 2012-04-01 23:53:59

KrigarSjäl skrev:Arbetsgivare ska skita i hur deras anställda klär sig.

Absolut!!
Hermione

Anslöt: 2011-03-03

Inläggav Miche » 2012-04-01 23:56:28

På många företag med amerikanska ägare har de en dresscode måndag-torsdag, riktigt jävla knäppt (jag har ingen som helst lust att hamna i den sitsen, fan behöva bära strypsnara 4 dagar varje vecka, hur ska man då kunna tänka).
plåtmonster skrev:Ibland kan man fundera på avsikten med arbetsplatser? fikasnack och klädsel. Sen har vi de där jobbiga kunderna som vill ha saker gjorda....

Påminner mig om en som faktiskt trodde på allvar att de kunde få ett bättre jobb om de slapp kunderna... :roll:
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Iridia » 2012-04-02 0:08:42

Jag har i alla fall alltid klätt mig i egen stil och skulle aldrig kunna klä mig i något som inte känns som 'jag' bara för att anpassa mig till andras förväntningar eller krav. Lyckligtvis har jag aldrig haft sådana jobb att jag behövt göra det.
Iridia

Inläggav matgar » 2012-04-02 0:21:05

Miche skrev:

På många företag med amerikanska ägare har de en dresscode måndag-torsdag, riktigt jävla knäppt (jag har ingen som helst lust att hamna i den sitsen, fan behöva bära strypsnara 4 dagar varje vecka, hur ska man då kunna tänka).

Det som är lite intressant med amerikanska företag är att dom faktiskt kan tycka man är tokig om man kommer med kostym på casual Friday.
Det visar ju bara på hur konstigt det kan bli ibland.

Tack och lov har jag bara haft ett jobb där jag var tvungen att ha skjorta och slips på mig.
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav plåtmonster » 2012-04-02 0:22:49

I båda fallen är det kläddiktatur.
plåtmonster

Inläggav Pieohpah » 2012-04-02 6:03:25

Lite kul i it-branchen. Tror det var för tio år sedan ungefär. Jag är programutvecklare och tror inte på dresscodes. Då hade jag bara tshirt, jeans och fleece och hästsvans. Jag skulle med på säljmöte till en ny kund. När jag kom in i konferrensrummet sa kundchefen, á propos min uppenbarelse: -Och här kommer han som kan något.
Min kostymklädde säljkollega tyckte inte om kommentaren, men kunden fick väldigt bra hjälp av mig.
Pieohpah

Anslöt: 2012-01-05

Inläggav Miche » 2012-04-02 7:30:49

Visst är det en skön känsla när sånt där händer, jag har liknande upplevelser!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Red and green » 2012-04-02 12:29:59

Jag klär mig avvikande från majoriteten.
Mycket färg och mönster. Blandar hejvilt färger som inte anses passa ihop.

Är inte rädd vad andra tycker och tänker. Nästan till opåverkad, det kan låta allvarligt men är en stor befielse för mig själv.

Är mot provocerande hållet, ibland mycket.

Jag gillar att sticka ut.

Jag blir aldrig grå mus.

Har haft extremt rött långt hår för årtionde och tänker ha det tills mina gamla dagar.

Min idol i denna bemärkelse är finska 85 årig dansare Aira Samulin. Hon har fortfarande rött långt hår och klär sig ofta i mini kjolar. Tycker hon är en häftig kvinna. Hon är min idol helt enkelt.

Gillar folk som vågar vara annorlunda. Upplever dem mkt mera intressanta än grå flock möss som alla vandrar utsiktslöst åt samma riktning. Inget att hämta där för mig, inte.

Dock respekt för allas eget val. Viktigaste att det är just eget val och inte någon annan som har gjort valet åt en.

:-)230 :-)230
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav BlomqvistD » 2012-04-02 12:50:31

Red and green skrev:Gillar folk som vågar vara annorlunda. Upplever dem mkt mera intressanta än grå flock möss som alla vandrar utsiktslöst åt samma riktning. Inget att hämta där för mig, inte.

Dock respekt för allas eget val. Viktigaste att det är just eget val och inte någon annan som har gjort valet åt en.

Jag vet! Det är som en tjej sade i ett TV-program jag såg för några r sedan: Om jag ser någon gå i exakt samma kläder som mig får jag spunk! Dock tycker jag inte att man ska sticka ut och klä sig annorlunda, bara för att sticka ut och klä sig annorlunda. Man ska helst klä sig i det som man tycker om, utan att tänka på vandra ska tycka och tänka om en!
BlomqvistD

Anslöt: 2012-03-27

Inläggav Iridia » 2012-04-02 13:02:57

+1
Iridia

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-02 17:01:34

Iridia skrev:Jag har i alla fall alltid klätt mig i egen stil och skulle aldrig kunna klä mig i något som inte känns som 'jag' bara för att anpassa mig till andras förväntningar eller krav.

Precis. En del av oss vare sig vill eller kan det där med anpassning.
Jag har mina tatueringar och det är det som är jag. Kostymer sitter bara snett på mig, det funkar helt enkelt inte.
Jag känner mig som en vattenkammad skolgosse som morsan valt kläder åt om jag går i sån mundering.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav plåtmonster » 2012-04-02 17:11:09

Dresscode får iaf mig att associera med härskarteknik.
plåtmonster

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in