Skydda dina googlesökningar före 1 mars och allmänt skydd

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Skydda dina googlesökningar före 1 mars och allmänt skyd

Inläggav Sammelsurium » 2012-04-01 11:35:16

Har installerat Cookie Monster som gjorde det enkelt att svartlista alla cookies och sedan vitlista cookies på de sidor jag faktiskt använder t.ex login på.
Väldigt enkelt och smidigt. Första gången man går in på en sida där man brukar logga in etc väljer man bara "Accept cookies from X.com".

Men det återstår flash-cookies och fan vet allt vad olika reklamnätverk använder sig av, så helt säker är man inte.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav Sammelsurium » 2012-04-01 11:47:40

Här kan man kolla hur unik/identifierbar ens webläsare är, även om man har stängt av cookies: https://panopticlick.eff.org/.

Your browser fingerprint appears to be unique among the 2,116,192 tested so far.

Currently, we estimate that your browser has a fingerprint that conveys at least 21.01 bits of identifying information.

Den kollar upplösning på skärmen, installerade plugins, tidszon etc.
Sammelsurium

Inläggav Miche » 2012-04-01 11:50:18

Sammelsurium skrev:Men det återstår flash-cookies och fan vet allt vad olika reklamnätverk använder sig av, så helt säker är man inte.

De flesta sidor hämtar sin reklam från andra sajter, får man inte frågor om de med?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Sammelsurium » 2012-04-01 12:02:38

Miche skrev:
Sammelsurium skrev:Men det återstår flash-cookies och fan vet allt vad olika reklamnätverk använder sig av, så helt säker är man inte.

De flesta sidor hämtar sin reklam från andra sajter, får man inte frågor om de med?

Den frågar inte alls om man ska acceptera cookies (iaf inte i grundinställningen), utan jag får gå in i menyn på Cookie Monster (ikon till vänster om sökfältet) och välja "Accept cookies from X".

Cookies från reklambanners och liknande märker man inte av alls.

När jag först gick in på AF (nya inlägg) efter att ha installerat inlägget togs jag till inloggningssidan. Då valde jag "Acept cookies from aspergerforum.se", sidan laddades om automatiskt och jag hamnade på "nya inlägg"-sidan.

Enda problemet jag kan se är om en sida bäddar in funktionalitet från en annan webplats, och att den komponenten inte fungerar utan cookies. Men jag tror inte att det är någon större risk.
Sammelsurium

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-01 13:07:47

Vad händer om man använder en webbläsare till att googla och eventuellt använda någon annan av Googles tjänster med och en annan för att läsa alla sina sidor? Då kan de väl inte veta vilka sidor man är på, och de som man inte googlar på kan de över huvud taget inte känna till att man har varit intresserad av? Eller? Tänker jag fel?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Sammelsurium » 2012-04-01 13:21:18

Skulle tro att man är ganska säker om man gör så.

Det verkar osannolikt att google skulle lägga ned en massa jobb på att spåra det fåtal användare som försöker hålla sig anonyma, när de kan använda data från de 99.99% (siffran tagen ur luften) som inte skyddar sig alls.
Sammelsurium

Inläggav Parvlon » 2012-04-01 13:23:26

De flesta webbläsare har s.k "private surfing" flikar som alla eller de flesta cookies inte delas med "vanligt mode". Google m.fl kan visserligen koppla ens vanor till IP't men jag är rätt säker på att det inte görs i annonseringssyfte mer än möjligen som indikation på vart man bor nånstans.
Senast redigerad av Parvlon 2012-04-01 13:25:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav plåtmonster » 2012-04-01 13:25:24

Ett tips är att se upp med "User-agent:" och språkstöd osv..
(nätsök på http headers)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till IT-forum

Logga in