"Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?
Re: Aspergare kan inte våldtas
Tydligen inte så viktig för att fakta ska komma fram. Det är inte tillåtet att våldta personer som inte kan ge sitt medgivande. Det är inte tillåtet att våldta någon människa övht.
Senast redigerad av Parvlon 2012-03-29 20:50:58, redigerad totalt 1 gång.
Skriv dina fakta då?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Parvlon skrev:Vart har du läst detta? Kanske du "kom på det" efter att du sett denna trådens fantastiska rubrik?Zima33 skrev:Jag läste nånstans att i många (alla?) EU-länder har man infört krav på samtycke. Sverige har inte det, därför kan en person som är förlamad av skräck och inte kan/vågar säga nej inte bli våldtagen i Sverige.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/valdta ... ickvan-sov
http://svt.se/2.33919/1.2750783/valdtog ... ldtaktsman
Läste det på ett annat forum. Sovande räknas inte in i det jag skrev om.
Ok, säkert nått ljushuvud då.Zima33 skrev:Läste det på ett annat forum. Sovande räknas inte in i det jag skrev om.
Denna tråden kommer högst upp om man googlar förlamad av skräck våldtagen så jag rekommenderar att vi får det rätt.
Parvlon skrev:Tydligen inte så viktig för att fakta ska komma fram. Det är inte tillåtet att våldta personer som inte kan ge sitt medgivande. Det är inte tillåtet att våldta någon människa övht.
Om personen inte gör motstånd är det inte våldtäkt. För att det ska räknas som våldtäkt krävs att våld använts eller att offret varit i hjälplöst tillstånd.
Våldtäkt är ett av de allvarligaste sexualbrotten. Den som med våld eller hot tvingar en annan person till en sexuell handling som är allvarligt kränkande döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år. Straffet för grov våldtäkt är fängelse i lägst fyra och högst tio år.
Den sexuella handlingen kan vara samlag, men också andra sexuella handlingar som på grund av tvång eller andra omständigheter är allvarligt kränkande kan leda till att en person döms för våldtäkt. Den som utnyttjar någon som sover, är medvetslös, berusad eller påverkad av annan drog, psykiskt störd, sjuk eller på annat sätt är i hjälplöst tillstånd döms också för våldtäkt.
Citerat från http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ ... xualbrott/
Dit räknas givetvis att vara paralyserad av skräck. Något annat kan jag inte inbilla mig.Zima33 skrev:hjälplöst tillstånd
Våldtäkten kan visserligen vara svårare att bevisa men det är inte tillåtet. Stor skillnad.
Parvlon skrev:Dit räknas givetvis att vara paralyserad av skräck. Något annat kan jag inte inbilla mig.Zima33 skrev:hjälplöst tillstånd
Ja om gm vet att personen är paralyserad av skräck är det våldtäkt men inte om gm bara tror att personen accepterar akten.
Som jag sa innan, Sverige har inte krav på samtycke eller rättare sagt ett uteblivet nej och uteblivet motstånd anses som att personen samtyckt.
Jag känner till ett fall (läst om på samma forum som jag skrev om tidigare) där flera män hade sex med en kvinna mot hennes vilja och händelsen blev även filmad. Utredningen lades ner. Brott kunde ej styrkas.
Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?
Admin
Jag ändrade rubriken lite eftersom det är tydligt att anspelningen på Märta Tikkanens bok "Män kan inte våldtas" inte förstås av alla. I takt med att tråden blir längre är det också längre till inledningsinlägget där anspelningen görs tydlig.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Jag ändrade rubriken lite eftersom det är tydligt att anspelningen på Märta Tikkanens bok "Män kan inte våldtas" inte förstås av alla. I takt med att tråden blir längre är det också längre till inledningsinlägget där anspelningen görs tydlig.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Hur definierar man "samtycke" ?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Hur definierar man "samtycke" ?
Att ingen av endera parten "misstycker" !!!
Nja.. snarare hur bevisas samtycke i de länder där så krävs?
Annars kan ju vilken person som helst efter sexakten påstå att det var våldtäkt. Vilket blir helt ohållbart.
Annars kan ju vilken person som helst efter sexakten påstå att det var våldtäkt. Vilket blir helt ohållbart.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Annars kan ju vilken person som helst efter sexakten påstå att det var våldtäkt. Vilket blir helt ohållbart.
Det är ju domstolarnas primära problem i sådana här mål, det är ofta helt jävla omöjligt att veta hur det verkligen var när akten började (fast i det omskrivna målet så verkar det helt orimligt att hon öht. skulle vilja ha sex när hon inte ens klarar av beröring).
I detta fall verkar det solklart. Men i andra fall kan det vara mer otydligt.
Annars får väl varje tjej skriva på ett skriftligt avtal innan ev akt påbörjas
Annars får väl varje tjej skriva på ett skriftligt avtal innan ev akt påbörjas
- plåtmonster
Okej.
Lyckades vi uppnå nåt?
Parvlon gjorde vad han kunde för att blaja sönder tråden, OA säger att de tar saken på största allvar, och gör sen inte ett piss.
Lyckades vi uppnå nåt?
Parvlon gjorde vad han kunde för att blaja sönder tråden, OA säger att de tar saken på största allvar, och gör sen inte ett piss.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Okej.
Lyckades vi uppnå nåt?
Nu har jag inte läst något inlägg i tråden, men varför agerar du inte själv? Skriv ett öppet brev till den det vederbör och skicka en kopia av samma brev till registratorn vid den myndighet där denne arbetar. På så sätt offentliggörs det. Du verkar vara både engagerad och klok nog för att kunna författa en bra text i vilket ämne det här nu än handlar om.
Lakrits skrev:varför agerar du inte själv?
Jag har kontaktat sr, tt, div mediaprofiler, tyvärr kan man inte bestämma vad som ska publiceras. Nån stans här kom jag på iden att det kunde vara bra med en internationell mediastorm, så jag frågade på tre forum om ingen kunde starta en tråd på wrong planet. Det kunde ingen, så det gjorde jag när jag var klar med ovanstående.
Jag har pratat med författare, jag har .. Jag har försökt.
OA har en juridikgrupp. De kanske vet var man lämpligast postar sånt? Än så länge tar de bara saken på Största allvar, och avser att Agera kraftfullt, men än så länge ser jag inte ens ett pressmeddelande, som förövrigt förmodligen inte får nån verkan så här långt efteråt.
OAs ordförande pratar om deras viktiga årsmöte samt några andra okända viktiga saker de gör istället. De har inte heller sagt nåt om UFOs pressetiska regler.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Medier i all ära, skicka öppna brev till de berörda parterna istället. I det här fallet domstolen i fråga (det var väl ett rättsfall det gällde?), berörda riksdagsledamöter (lagstiftare) och berörda regeringsmedlemmar.
Det rådet gäller kanske inte dig, du har kämpat väl, utan OA och andra hugade.
Det rådet gäller kanske inte dig, du har kämpat väl, utan OA och andra hugade.
Men nu ta det lilla lugna, inte fastna och bränna ut dig.Savanten Svante skrev:Jag har försökt.
Släpp det!
Tack.
Även om det nu inte verkade göra så stor nytta det jag gjorde.
Även om det nu inte verkade göra så stor nytta det jag gjorde.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Lakrits skrev:varför agerar du inte själv?
Jag har kontaktat sr, tt, div mediaprofiler, tyvärr kan man inte bestämma vad som ska publiceras. Nån stans här kom jag på iden att det kunde vara bra med en internationell mediastorm, så jag frågade på tre forum om ingen kunde starta en tråd på wrong planet. Det kunde ingen, så det gjorde jag när jag var klar med ovanstående.
Jag har pratat med författare, jag har .. Jag har försökt.
OA har en juridikgrupp. De kanske vet var man lämpligast postar sånt? Än så länge tar de bara saken på Största allvar, och avser att Agera kraftfullt, men än så länge ser jag inte ens ett pressmeddelande, som förövrigt förmodligen inte får nån verkan så här långt efteråt.
OAs ordförande pratar om deras viktiga årsmöte samt några andra okända viktiga saker de gör istället. De har inte heller sagt nåt om UFOs pressetiska regler.
Jag har tipsat i tråden om var man ska vända sej med mejlbombning. Jag har översatt domslut till engelska för publicering på WP. Jag har en kopia av domarna från både tingsrätt och hovrätt.
Någon har JO-anmält fallet.
AAF har uttalat sej officiellt.
Men som du säger har OA mest tagit saken På Största Allvar. Kanske de kommer tillsätta en Utredning Om Vad Som Bör Göras. Under tiden tycker man uppenbarligen att det här är ju Alldeles Förfärligt.
Jag måste påstå att just NU just HÄR känns det som om OA verkligen prokrastinerar ihjäl en viktig fråga. När det inte ens går att ordf. kan göra ett snabbt ingripande genom ett pressmeddelande. Det behöver inte vara så långt; en kvarts A4 torde räcka. Styrelsen godkänner utkastet utan att fastna i språkpolisdetaljer och så är det publicerat igår. Domen finns länkad till här i tråden så det behöver inte bli några känslomässiga överdrifter som vi tidigare sett från OAs håll.
weasley skrev:Mejla Beatrice Ask. Det är hon som är ytterst ansvarig för justitiesystemet.
http://www.regeringen.se/sb/d/1667
Skriv gärna om egna erfarenheter men håll det kort. Se till att påpeka att domen legaliserar övergrepp på funktionshindrade.
Som jag skrev här. Lakrits har en poäng. Att få ut rätt information till rätt person kan vara minst lika effektivt som att mejlbomba åklagaren.
Jag menar, flickan som utsattes för detta dubbla övergrepp kan mycket väl ha blivit för skör för att ORKA gå igenom det här via HD.
Vafan?! Önskar att jag inte hade läst den där artikeln... Jag blir så frustrerad över hur sånt här kan hända! Känner mig så maktlös. Jag orkar inte läsa igenom 9 sidor, kan någon förklara om detta är 100% över ännu? Finns det något jag kan göra?
Återgå till Att leva som Aspergare