Trött, så himla trött...

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Trött, så himla trött...

Inläggav biologic » 2012-03-30 23:46:40

Tack för alla svar och allt stöd! Ber om ursäkt att jag inte svarat, det har varit för mycket (och så kändes det övermäktigt att komma på bra svar till alla).

Nu har jag varit på mitt första besök på Habiliteringen, och det verkar onekligen lovande! Fick träffa psykolog och specialpedagog, och de skall försöka hjälpa mig tillrätta med tröttheten. De sa att det absolut inte var bra, men det var inte var ovanligt, de hade hört samma sak från andra arbetande personer med Aspergers. Dessutom skall jag få hjälp med att slutföra mina studier genom intyg, distanskurser och ev. ansökan om tjänstledighet på deltid. Det känns så skönt, kändes som att de förstod och var insatta (hoppas att jag inte misstolkat)!

Skall börja med lite psykologbesök för att berätta mer, och sedan skall specialpedagogen hjälpa mig. :)
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Trött, så himla trött...

Inläggav Chrilleb » 2012-03-30 23:50:28

@biologic, lycka till med Hab kontakten, jag hade en psykolog där förut, och jag kunde ringa om en tid precis när jag behövde, och även maila om jag kände att jag ville d :)



Mvh
C
Chrilleb
 
Inlägg: 6446
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Trött, så himla trött...

Inläggav sandcat » 2012-04-01 16:30:13

Jag har lagt om min kost till en naturligare diet, samt tränar lågintesivt med pulsklocka, vilket hjälpt mig väldigt mycket. Jag äter massor med ekologiska ägg och mycket grönsaker, frukt och så. Väldigt lite bröd och mycket mindre kolhydrater än vad experterna rekommenderar.

Skillnaden är att jag sover mycket bättre, för kroppen är mer ostörd jämfört med att belasta den med blodsockersvängningar. En grundträning typ att promenadjogga / cykla minst två timmar i veckan är en förutsättning, tror jag.

Så, nu har jag gjort så, att jag är på jobbet klockan 8, och sen äter jag fem löskokta ägg, samt äter en 3-4 äpplen under dagen, och skippar lunchen. Varför slösa bort en timme mitt på dagen när jag ändå vill hem och vila? Så jag kommer hem redan strax efter fyra.

Sömn har jar löst genom att alltid tillåta sömn hemma. Så jag kan sova efter jobbet någon timme om jag vill. Jag kan också gå upp och läsa mitt i natten om jag vaknar och känner mig pigg. Det fungerar, för jag tror att om man bara får sova när man verkligen är trött, så fungerar det bättre.

Någon kommentar? :)
sandcat
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-03-24

Re: Trött, så himla trött...

Inläggav plåtmonster » 2012-04-01 16:55:45

sandcat skrev:om man bara får sova när man verkligen är trött, så fungerar det bättre.

Tyvärr så är ju resten av samhället organiserat efter morgonmänniskornas dekret.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Trött, så himla trött...

Inläggav sandcat » 2012-04-01 17:38:55

Jo, det är ju sant. Att gå upp med väckarklocka kan aldrig vara optimalt för kroppen, och visst har man en dygnsrytm som kan hjälpas av att gå upp / lägga sig på regelbundna tider. Men för någon som detta inte funkar - som för mig själv - så tror jag att power-naps är här för att stanna. Jag tycker det räcker att sova en stund, eller en timme eller två, för att känna mig utvilad i flera dagar sen. Så min regel är - kan jag sova så gör jag det, somnar jag inte så går jag upp igen snabbt och gör något.

Man måste komma ihåg att människor fungerar olika och behöver olika mycket sömn. Att sova 16 timmar är ju inte fel i sig, det är väl bara en signal att man har sovit för lite i veckan. Tupplurar är ett bra sätt att hämta in sömnbrist, tycker jag i alla fall.
sandcat
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-03-24

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in