Hjälp inför mitt examensarbete/C-uppsats
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Hjälp inför mitt examensarbete/C-uppsats
Hejsan!
> Mitt namn är Marie Hansjons och jag jobbar som lärare. Jag läser även mitt tredje år på specialpedagogiska programmet i Stockholm och håller denna termin på med mitt examensarbete.
Då jag under många år jobbat med barn med diagnos inom autismspektrum var det inte svårt att välja ingång på mitt examensarbete. Eftersom jag vet att vi inom skolan inte alltid lyckas skapa en bra skolgång för dessa elever vill jag nu låta dem själva komma till tals. Min tanke är därför att via en enkät kontakta personer med Aspergers syndrom alternativt högfungerande autism i åldern 16-25 år och låta dem
reflektera över sin grundskoletid. Min intention är att på så sätt vara med och bidra till en utveckling av skolan för att i framtiden passa dessa elever bättre.
Jag skulle behöva ett 30 tal individer med diagnos AS alternativt
HA i åldern 16-25 år som kan tänka sig att svara på min "enkät". Självklart är personerna helt anonyma.
Därför undrar jag nu om du kan hjälpa mig med detta? alternativt om
du vet någon jag kan vända mig till?
> Mitt namn är Marie Hansjons och jag jobbar som lärare. Jag läser även mitt tredje år på specialpedagogiska programmet i Stockholm och håller denna termin på med mitt examensarbete.
Då jag under många år jobbat med barn med diagnos inom autismspektrum var det inte svårt att välja ingång på mitt examensarbete. Eftersom jag vet att vi inom skolan inte alltid lyckas skapa en bra skolgång för dessa elever vill jag nu låta dem själva komma till tals. Min tanke är därför att via en enkät kontakta personer med Aspergers syndrom alternativt högfungerande autism i åldern 16-25 år och låta dem
reflektera över sin grundskoletid. Min intention är att på så sätt vara med och bidra till en utveckling av skolan för att i framtiden passa dessa elever bättre.
Jag skulle behöva ett 30 tal individer med diagnos AS alternativt
HA i åldern 16-25 år som kan tänka sig att svara på min "enkät". Självklart är personerna helt anonyma.
Därför undrar jag nu om du kan hjälpa mig med detta? alternativt om
du vet någon jag kan vända mig till?
Senast redigerad av mariehansjons 2011-05-04 11:48:13, redigerad totalt 1 gång.
- mariehansjons
- Anslöt: 2008-02-26
Tjena tjena.
Jag är ny här på forumet, men jag skulle mer än gjärna hjälpa dig med denna ädla uppgift genom att svara på några frågor
PM:a bara med frågorna du har så svarar jag när jag har tid. Jag är lite dålig på att kolla sånt, men jag ska göra mitt bästa
Jag är ny här på forumet, men jag skulle mer än gjärna hjälpa dig med denna ädla uppgift genom att svara på några frågor
PM:a bara med frågorna du har så svarar jag när jag har tid. Jag är lite dålig på att kolla sånt, men jag ska göra mitt bästa
Senast redigerad av NeXter 2011-05-04 11:48:13, redigerad totalt 1 gång.
åldern har ingen större betydelse
Självklart får man gärna besvara min enkät om man är över 25. Åldersgruppen jag valt beror på att jag ville att man inte skulle ha sin grundskoletid alltför avlägsen så den var svår att minnas. Samtidigt kan det ju vara så att ju äldre man är desto bättre förmåga har man att reflektera över skoltiden..
Jag är så tacksam för alla som vill ställa upp och svara. Glatt överaskad av att så många sett mitt inlägg och svarat på så kort tid.
Att ni tar er den tiden betyder väldigt mycket för mig.
MVH Marie
Jag är så tacksam för alla som vill ställa upp och svara. Glatt överaskad av att så många sett mitt inlägg och svarat på så kort tid.
Att ni tar er den tiden betyder väldigt mycket för mig.
MVH Marie
- mariehansjons
Re: åldern har ingen större betydelse
Jag kan vara med för att fylla kvoten. Bra långtidsminne!
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:48:13, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
PM:a gärna frågorna. Jag är iofs snart 9 år över tiden, men jag minns hur skolan på 80-talet var. Alla skulle stöpas i samma form. Ve och fasa.
Hälsningar
Lilla Gumman
PM:a gärna frågorna. Jag är iofs snart 9 år över tiden, men jag minns hur skolan på 80-talet var. Alla skulle stöpas i samma form. Ve och fasa.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:48:13, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Jag är alldeles för gammal, men är du intresserad av oss som gick i grundskolan för över 30 år sedan, t.ex. för att se om något har förändrats, så kan jag väl kanske ställa upp.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:48:13, redigerad totalt 1 gång.
Har varit med om flera skolformer och svarar gärna på dina frågor. Men jag ger aldrig några pk-svar, så det får du vara med på.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:48:13, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Behöver fler svar
Jag har fått in några svar på min enkät men behöver fler svar, så om du läser det här vore jag väldigt glad om du ställde upp och svarade på några frågor. Frågorna handlar om din skoltid och tar inte så lång tid att besvara.
- mariehansjons
Jag är 15, ackack så nära man kan vara! Fast jag är född 1992 ... och jag slutar grundskolan i sommar. Samtidigt så fick jag ju reda på att jag hade syndromet för mindre än ett halvår sen, och jag tvekar på att det räknas för enkäten.
Hur som helst, lycka till med den!
(PMa för kontakt.)
Hur som helst, lycka till med den!
(PMa för kontakt.)
Senast redigerad av thojoh370 2011-05-04 11:48:13, redigerad totalt 1 gång.
bara 10 kvar
Ja nu behöver jag bara 10 till svar för att komma upp i mina 30. Har någon något bra förslag hur jag kan få tag på fler personer som vill svara?
Är så tacksam att många här på forumet ställt upp och svarat.
MVH Marie
Är så tacksam att många här på forumet ställt upp och svarat.
MVH Marie
- mariehansjons
Jag kan fråga ett par stycken som är här på forumet regelbundet, men de är närmare 40. Är det ok. ändå?
Finns en som heter Dunderbar här på forumet som kanske vill ställa upp. Han har iofs. inte AS utan nåt liknande, men ha föreläser själv o. har nyligen gett ut en bok; dunderbar.com Han är mellan 25-30.
Finns en som heter Dunderbar här på forumet som kanske vill ställa upp. Han har iofs. inte AS utan nåt liknande, men ha föreläser själv o. har nyligen gett ut en bok; dunderbar.com Han är mellan 25-30.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:48:13, redigerad totalt 1 gång.
åldern har ingen betydelse.....
Hej!
Jag har frångått min målgrupp vad gäller ålder. Flera som är äldre än 25 har svarat. Så det är ok. Tack för hjälpen.
Jag har frångått min målgrupp vad gäller ålder. Flera som är äldre än 25 har svarat. Så det är ok. Tack för hjälpen.
- mariehansjons
Jag vill ogärna krångla till det för dig, Marie men jag vill gärna göra det i alla fall om det är så att ditt vällovliga arbete på något sätt stöttar dem som pekar ut oss syndrombehängda som just funktionshindrade.
Det här blir litet fånigt. "Om jag skulle ha den stora godheten att godkänna ditt arbete så kan jag sänka mig till att stödja det" låter ju som sagt fånigt (och värre) men det är litet så jag känner. Säg till om jag måste hålla tillbaka det mer än så här.
Jag menar att jag hör till dem som är rädda att få en handikappstämpel i pannan och jag vill inte se det hända någon yngre människa heller. Visst är vi avvikande men många av oss, bl.a. jag, kan med bred marginal ge plus både socialt och ekonomiskt om vi blir sedda som tillgångar istället för att bli sedda som charmiga eller i värsta fall irriterande hinder. Många med AS har rejält svårt att ge plus socialt och ekonomiskt och många kanske vill ses som charmiga hinder eller åtminstone ha extra stödinsatser livet ut. Jag vill bara se till att de personerna ses som undantagen (som gärna får allt jag kan ge dem) och att den allmänna bilden av AS-personer blir att vi är konstiga men lika samhällsnyttiga som vem som helst. Det gäller bara att de som kan anstränger sig litet i början med bekantskapen med någon av vår sort.
Jag fyller gärna i din enkät ifall den nästan garanterat nästan enbart kommer att användas av dem som vill lära sig att anstränga sig litet i början med bekantskapen med någon av vår sort. Särskilt för barn av vår sort krävs det nämligen att man ger stöd och utrymme för egensinnigheten (dock inte så mycket att vi slutar försöka smälta in i samhället; piska och morot).
/ J
Det här blir litet fånigt. "Om jag skulle ha den stora godheten att godkänna ditt arbete så kan jag sänka mig till att stödja det" låter ju som sagt fånigt (och värre) men det är litet så jag känner. Säg till om jag måste hålla tillbaka det mer än så här.
Jag menar att jag hör till dem som är rädda att få en handikappstämpel i pannan och jag vill inte se det hända någon yngre människa heller. Visst är vi avvikande men många av oss, bl.a. jag, kan med bred marginal ge plus både socialt och ekonomiskt om vi blir sedda som tillgångar istället för att bli sedda som charmiga eller i värsta fall irriterande hinder. Många med AS har rejält svårt att ge plus socialt och ekonomiskt och många kanske vill ses som charmiga hinder eller åtminstone ha extra stödinsatser livet ut. Jag vill bara se till att de personerna ses som undantagen (som gärna får allt jag kan ge dem) och att den allmänna bilden av AS-personer blir att vi är konstiga men lika samhällsnyttiga som vem som helst. Det gäller bara att de som kan anstränger sig litet i början med bekantskapen med någon av vår sort.
Jag fyller gärna i din enkät ifall den nästan garanterat nästan enbart kommer att användas av dem som vill lära sig att anstränga sig litet i början med bekantskapen med någon av vår sort. Särskilt för barn av vår sort krävs det nämligen att man ger stöd och utrymme för egensinnigheten (dock inte så mycket att vi slutar försöka smälta in i samhället; piska och morot).
/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:48:13, redigerad totalt 1 gång.
skicka pm så svarar jag.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:48:13, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Återgå till Aspergare och vården