Jobbdilemma: Provanställning
86 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Jobbdilemma: Provanställning
@TORatANDET, Vad krävs för att komma in på arbetsmarknaden som aspergare anser du?
(vilken bransch är du inom? )
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:@TORatANDET, Vad krävs för att komma in på arbetsmarknaden som aspergare anser du?
Det krävs i allmänhet flera års heltidsansträngning, innan man får lön för mödan, om man är aspergare som har varit arbetslös/aktivitetsersatt sedan flera år. Kanske måste man visa att man kan dra in mer pengar än man kostar (arbetsledning, del av lokalkostnad och administration, lön ...) innan man får anställning. Bäst att ha en realistisk syn på hur väldigt mycket som krävs, annars har man inte en chans att etablera sig i (löne)arbete som man trivs med. Det var det korta svaret. Jag skall se om jag kan skriva ett längre vid tillfälle.
Jag leder http://www.andet.se och har bl.a. varit med och och skrivit några böcker om Asperger och arbete, och utbildar och konsultar mycket i ämnet.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Vad är det för heltidsansträngning du syftar på? om man är elit på området och socialt smidig men måhända ointresserad av afterwork mm så bör det väl fungera?
- plåtmonster
Jag har fixat heltidsarbete och orkat vara hyfsat social efter jobbet, men det har nog berott på att jobbet varit intimt förknippat med mitt specialintresse och inte krävt så värst mycket social förmåga annat än i undantagsfall, det mesta pratet har rört sig kring själva jobbet.
Den form av anställning som jag har just nu, så kallad utvecklingsanställning, har funkat väldigt bra för mig. Jag började med praktik och gick sedan över till den här anställningen. Förhoppningen är att jag ska få en lönebidragsanställning till hösten.
Jag har dock svårt att tro att jag kommer klara en heltidsanställning - om inte min karl blir en proffsig hemmafru och min lön stiger skyhögt! - men jag älskar verkligen mitt jobb och mina chefer, som är mer som kollegor och vänner än "bossar".
Jag har visat att jag drar in väldigt bra med pengar när jag får sköta saker på mitt sätt, och det är väl det som en arbetsgivare måste fatta. Jag kan nu jobba med flera olika saker som jag inte hade klarat av tidigare om jag inte fått så pass god tid på mig.
Tror faktiskt att det är tiden som är det stora problemet... Folk vill inte lägga tid på oss som är lite långsammare, för de fattar inte att snabbhet inte alltid är lika med bra resultat. Min sambo hade ett helvete på sitt jobb, just för att hans chef inte lät någonting ta tid.
Min arbetsplats är väldigt liten och det gör att mina arbetsgivare har behov av mig. Jag tror att det kan vara bra för oss aspiesar att söka oss till mindre företag där man inte är lika utbytbar som på en stor firma.
Jag har dock svårt att tro att jag kommer klara en heltidsanställning - om inte min karl blir en proffsig hemmafru och min lön stiger skyhögt! - men jag älskar verkligen mitt jobb och mina chefer, som är mer som kollegor och vänner än "bossar".
Jag har visat att jag drar in väldigt bra med pengar när jag får sköta saker på mitt sätt, och det är väl det som en arbetsgivare måste fatta. Jag kan nu jobba med flera olika saker som jag inte hade klarat av tidigare om jag inte fått så pass god tid på mig.
Tror faktiskt att det är tiden som är det stora problemet... Folk vill inte lägga tid på oss som är lite långsammare, för de fattar inte att snabbhet inte alltid är lika med bra resultat. Min sambo hade ett helvete på sitt jobb, just för att hans chef inte lät någonting ta tid.
Min arbetsplats är väldigt liten och det gör att mina arbetsgivare har behov av mig. Jag tror att det kan vara bra för oss aspiesar att söka oss till mindre företag där man inte är lika utbytbar som på en stor firma.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Henkkalexi skrev:Min arbetsplats är väldigt liten och det gör att mina arbetsgivare har behov av mig. Jag tror att det kan vara bra för oss aspiesar att söka oss till mindre företag där man inte är lika utbytbar som på en stor firma.
Jo jag kan hålla med om att små företag är bra av -just- den anledningen. Dock känner jag att just detta företag är inget jag vill stanna på allt för länge - av den enkla anledningen att utvecklingsmöjligheterna är mycket små. Sitter liksom och modellerar enklare grejer (low-poly) på jobbet och jag får inte riktigt pusha mig själv och min talang. Jag har mål om att en dag jobba som technical artist och för det krävs både mer kunskap och erfarenhet än det jag har just nu. Och det är inget jag kan utvecklas emot genom nuvarande jobb.
Jobbade ju tidigare på ett stort företag inom spelbranschen (100+ anställda) och vet av erfarenhet att det också fungerade bra för mig. Typ samma sociala "tryck" (eller "påfrestning") som nu - fast då var arbetet mera utmanande och jag lärde mig nya saker.
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Om du har ork kan du ju skapa lite på din fritid som du sen kan använda som "arbetsprov" när du söker dig vidare till ditt drömyrke!
Funkar inte så med arbetsprover. Arbetsprover är tyvärr inte så fria.
Däremot kan jag göra annat portfolio-arbete. Men jag har ingen ork till det efter en arbetsdag egentligen.
Däremot kan jag göra annat portfolio-arbete. Men jag har ingen ork till det efter en arbetsdag egentligen.
- Deadly_Nightshade
Jag förtydligar:
I denna bransch får du en uppgift av arbetsgivaren innan du gör jobbprovet (dvs dom bestämmer parametrarna för arbetsprovet - inte du själv).
Detta eftersom det är rätt poänglöst att göra säg en lowpoly hard-surface byggnad på 2000 polygoner när arbetsgivaren vill ha ett arbetsprov på en 10 000 poly's karaktär. Det är lite som att visa upp att man kan snickra en veranda när arbetsgivaren vill ha ett köksbord med tillhörande stolar.
I denna bransch får du en uppgift av arbetsgivaren innan du gör jobbprovet (dvs dom bestämmer parametrarna för arbetsprovet - inte du själv).
Detta eftersom det är rätt poänglöst att göra säg en lowpoly hard-surface byggnad på 2000 polygoner när arbetsgivaren vill ha ett arbetsprov på en 10 000 poly's karaktär. Det är lite som att visa upp att man kan snickra en veranda när arbetsgivaren vill ha ett köksbord med tillhörande stolar.
- Deadly_Nightshade
Jaha, ja då tror jag hag får en aning om hur det fungerar, har inte stött på det där med att de bestämmer arbetsprovet mer än en gång tror jag.
Men å andra sidan inte lika många hobbyister inom min branch gissar jag på, antar att de vill ha de som kan mer än hobbyisten, så stämmer min ide där så kan du klart mer än hobbyisten
Men å andra sidan inte lika många hobbyister inom min branch gissar jag på, antar att de vill ha de som kan mer än hobbyisten, så stämmer min ide där så kan du klart mer än hobbyisten
@nano, Din bransch är?
- plåtmonster
Elektronik, konstruerar sådant, och maskindelar.
Nanomaskiner såklart
Skojade om sista meningen men skulle gärna vilja syssla med sådant.
Nanomaskiner såklart
Skojade om sista meningen men skulle gärna vilja syssla med sådant.
Återgå till Studier och arbetsliv