"Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Aspergare kan inte våldtas

Inläggav lasseivägen » 2012-03-23 22:29:01

Fruktansvärt vidrigt. Ibland undrar man vad som får domstolar att blunda, fins det andra saker än rättvisa som styr hur det döms.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav plåtmonster » 2012-03-23 22:33:58

Det läggs stor vikt vid klockrena vittnesmål och antagligen en hel del ålderdomliga föreställningar. För domargruppen + nämndemän som helhet är gammal.

Att döma i mål utan teknisk bevisning är dock svårt.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-23 22:45:06

plåtmonster skrev:Att döma i mål utan teknisk bevisning är dock svårt.

De hade ju teknisk bevisning, spermarester. Och

”Sammanfattningsvis anser hovrätten att det finns mycket starka skäl som talar för att målsäganden mot sin vilja blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp”
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Miche » 2012-03-23 22:50:22

Och ändå friar dom, jävla idioter (milt uttryckt). Jag hoppas innerligt att de i hovrätten själva blir dömda till fängelsestraff för att de missbrukar sitt förtroende (jag skulle inte bli ledsen om de dessutom blev våldtagna i fängelset).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Aklaim » 2012-03-23 22:53:08

Miche skrev:Och ändå friar dom, jävla idioter (milt uttryckt). Jag hoppas innerligt att de i hovrätten själva blir dömda till fängelsestraff för att de missbrukar sitt förtroende (jag skulle inte bli ledsen om de dessutom blev våldtagna i fängelset).

***Borttaget***

Moderator mnordgren: tog bort delar av inlägget.
Aklaim

Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Inläggav nallen » 2012-03-24 0:33:58

Alien skrev:Tänk att det ska vara så svårt för killar att förstå när en tjej inte vill! De hör inte när hon säger Nej, de märker inte att hon försöker knuffa bort dem.

Förvisso OT, men: det är inte alltid lätt att förstå när en tjej säger ja heller, eftersom ni sällan säger det tydligt och rakt. Jag var på väg att hamna i en liknande situation en gång på grund av det; eftersom det hade skojats en massa innan kunde jag inte skilja ett verkligt "nej" från spelade och/eller socialt förväntade nej :-(
Givetvis avslutades alla sexuella aktiviteter när jag plötsligt förstod att hon inte skojade längre och det hela slutade, om inte väl så, i alla fall i lugn och något slags samförstånd och utan vidare gråt och tandagnisslan. Men det är definitivt en upplevelse som jag inte vill behöva vara med om igen.

Ovanstående är inte på något sätt tänkt att ursäkta marodörerna som TS och andra skrivit om, som tycks ha planerat att göra som de ville.

Nu över till ordinarie sändning.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav mnordgren » 2012-03-24 1:12:19

Det är begripligt att en sådan här händelse leder till stor upprördhet, men en en del av det språkbruk som förekommit i tråden har varit onödigt grovt. Ha i åtanke att det kan finnas de som upplever det som stötande.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav nano » 2012-03-24 5:34:15

Men Hovrätten har ju missat det faktum att man själv ska inhämta godkännande från den andre i förväg.
Man kan ju inte förutsätta att den andre vill ha sex för att man inte kan komunicera, tex om man inte kan den andres språk, då skulle ju den som inte lärt sig engelska kunna våldta valfri turist.

Jag har ett minne av att det var just en domare i Hovrätten eller om det var högsta domstolen som blev tagen av polis för att ha köpt sex av någon prostituerad knarkare.
Samma domare?
Den domaren ska ju defenetivt få söka sig ett annat jobb.

Hörni hur gör man en demonstration, är det bara att fråga om det är fler som vill demonstrera mot det hela, man kunde också kräva en diskussion om det hela.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav HGJ » 2012-03-24 13:57:54

nano skrev:Jag har ett minne av att det var just en domare i Hovrätten eller om det var högsta domstolen som blev tagen av polis för att ha köpt sex av någon prostituerad knarkare.
Samma domare?
Den domaren ska ju defenetivt få söka sig ett annat jobb.

Han blir nog ändå snart tvungen att sluta av åldersskäl.

Högsta domstolen var det, alltså inte samma domare.
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav plåtmonster » 2012-03-24 14:48:28

Säger dock en hel del om personlighetstypen som figurerar i domstolarna.
plåtmonster

Inläggav md2perpe » 2012-03-24 21:35:19

Friande dom upprör Aspergerförbund

En flicka med diagnosen Asperger har "uttrycksformer" som kan ha varit svårtolkade – en omständighet som bidrar till att hovrätten friar i ett våldtäktsmål.
Nu riktar Autism- och aspergerförbundet hård kritik mot domen.
”Det är förfärligt. Frågan blir ju om man är rättslös om man inte uttrycker ett nej på ett normativt förväntat sätt", säger ordföranden Eva Nordin-Olson till SvD.
md2perpe

Anslöt: 2005-10-21

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-25 11:14:58

Tack gode värld att vi har Autism- och aspergerförbundet.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Fenren » 2012-03-25 11:17:41

jag trodde man hade ändrat lagen så att man behöver ett godkännande för att inte kunna dömas för våldtäkt.

avsaknaden av ett nekande skulle ju bli irrelevant.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Le_inimitable » 2012-03-25 16:44:25

Krake skrev:Det här kan man inte ens skylla på rättssäkerheten.

Jo, det kan man visst. För...
nano skrev:Men Hovrätten har ju missat det faktum att man själv ska inhämta godkännande från den andre i förväg.

...problemet är ju att hovrätten, eller snarare en ny eller samma åklagare, inte längre har nån möjlighet att fråga den åtalade om han gjort det eller inte.
Le_inimitable

Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Alien » 2012-03-25 17:06:03

SvD skrev:Men i slutet av februari rev hovrätten upp domen och friade 20-åringen. Detta trots att rätten bedömer hans version som ”i väsentliga delar inte sannolik”, medan flickan anses ha lämnat en trovärdig berättelse.

Men med de höga beviskrav som gäller i brottsmål räcker det inte med att luta en fällande dom mot att en version bedöms som mer trovärdig än en annan, enligt domstolen.

Det faktum att flickan ändrat en del uppgifter och själv uttryckt osäkerhet om vad som hänt i kontakten med vårdpersonal efteråt gör att hovrätten inte anser att det är tillräckligt säkert att hon minns rätt. Dessutom saknas tillräcklig så kallad ”fristående bevisning”, enligt domstolen, som också tycker att flickans ”uttrycksformer kan ha varit svårtolkade” för 20-åringen.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/frian ... 949723.svd

Om det enbart gäller bevisvärdering så lär inte HD ta upp målet.

Petter Asp, professor i straffrätt vid Stockholms universitet, vill inte recensera domen – som han anser kretsar kring klassisk bevisvärdering.

– Man ska akta sig för att göra ryggmärgsreaktion, tycker jag. Ibland är det så i den här typen av mål att den huvdsakliga bevisningen är målsägandens berättelse och då får det naturligtvis betydelse hur tillförlitlig man anser att den berättelsen är, säger han till SvD.

– Det finns liksom inget att vinna på att förneka att de här bedömningarna kan vara svåra. Med den utgångspunkten kan man ifrågasätta och diskutera kring domen, men det är självklart att dra det alldeles för långt att hävda att detta gör psykiskt funktionshindrade rättslösa. Vad det handlar om är att bevisningen inte ansetts räcka i ett enskilt fall.

Det verkar som domstolarna alltid letar skäl till att inte fälla. "Hellre fria än fälla", och det är därför så många skyldiga går fria. När det gäller våldtäkt så går många ärenden inte ens till rättegång.

Samtidigt är jag övertygad om att killen mycket väl visste att hon inte ville. Troligen såg killarna redan från början att tjejen inte var "normal" och just därför ett lätt byte. Det kan också finnas någon idé om att om en tjej följer med killar hon inte känner på en fest så är hon ett lovligt byte.

Hon kände sig säkert jätteobekväm på festen, utan förmåga att interagera med de andra och kunna roa sig. Samtidigt som hon kände sig ensam och inte ville ut i den kalla natten igen. Och så blev det ännu värre senare.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2012-03-25 17:20:01

Generellt har HD skärpt kraven på bevis i våldtäktsmål:

DN skrev:Andelen friande våldtäktsdomar har ökat kraftigt. Forskare tror att det beror på Högsta domstolens nya skärpta praxis.
---
– Det är en väldigt hög andel friande domar, den högsta för alla brottsbalksbrott, säger jur.dr. Katrin Lainpelto som har examinerat uppsatsförfattaren Lina Tengvar.
Deras förklaring till den kraftigt ökade andelen friande domar är fyra prejudicerande domar i Högsta domstolen, HD, som kom 2005, 2009 och 2010. Tingsrätterna har tolkat dessa som att det nu finns ett generellt krav på stödbevisning i våldtäktsmål, anser Lainpelto.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/friand ... r-kraftigt

Man kan fråga sig om det är någon idé att ens anmäla. För statistikens skull?
– Jag ifrågasätter att HD verkligen har mandat att gå ut och inskränka den fria bevisprövningen. Domarna kan uppfatta det som att de inte längre får göra en egen bedömning av bevisningen utifrån sin egen övertygelse, säger Lainpelto.
Risken för en våldtäktsman att bli fälld i domstol är redan minimal. År 2010 anmäldes 4.134 våldtäkter till polis. Bara 313 fall gick till lagföring och dom, och av dessa friades alltså 33 procent.

I andra typer av brottmål frias, enligt Riksåklagaren, i genomsnitt 5 procent.

Har man inga skador el vittnen så lär det bli "ord mot ord" och då frias mannen. Man bör alltså se till att kämpa emot så kraftigt att man får ordentliga skador och inte bli förlamad av skräck.
Alien
Moderator

Inläggav yossarian » 2012-03-25 23:49:25

Är det någon som har någon aning om var man kan få tag i domen i sin helhet? Eller går det ens i våldtäktsmål? Sker väl bakom lyckta dörrar har jag för mig så kanske är någon sorts sekretess. Annars ska det väl vara en allmän handling. Skulle vara intressant att läsa exakt hur hovrätten resonerar

Mailade Hanne Kjöller på DN och frågade om hon kunde avvara en pdf eller liknande men har inte fått något svar. Va visserligen i fredags eftermiddag jag mailade och det är väl ingen högoddsare att hon inte läser jobbmailen om hon är ledig på helgerna.
yossarian
Ny medlem

Anslöt: 2010-08-09

Inläggav Danne » 2012-03-25 23:52:50

Alien skrev:... *kortar citatet*...
Har man inga skador el vittnen så lär det bli "ord mot ord" och då frias mannen. Man bör alltså se till att kämpa emot så kraftigt att man får ordentliga skador och inte bli förlamad av skräck.

Jamen det är ju perfekt. Fritt fram att våldta barn, för dom gör väl inte tillräckligt motstånd. Likaså förståndshandikappade och riktigt gamla människor där det inte kräver mycket våld att övermanna. Och sen så är det bara att hålla för munnen på sina offer, så kan man gå fri för man inte hörde ett tyudligt "nej".

Helt j-a sjukt är det. :-)Raging
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav Alien » 2012-03-25 23:57:08

Nu är det ju faktiskt förbjudet att utnyttja barn (under 15 år), oavsett om de sagt nej el inte. Likaså om någon är medvetslös. Men annars så ... Det räcker förresten inte med att säga Nej, det har man ju inget bevis för. Det är ju bara för gärningsmannen att säga att hon aldrig sa Nej.
Alien
Moderator

Inläggav Björne » 2012-03-26 0:00:31

plåtmonster skrev:Det läggs stor vikt vid klockrena vittnesmål och antagligen en hel del ålderdomliga föreställningar. För domargruppen + nämndemän som helhet är gammal.

Att döma i mål utan teknisk bevisning är dock svårt.

Nämndemän sitter bara med vid tingsrättsförhandlingar och inte i hovrätten. Det är därför många domar rivs upp i hovrätten eftersom nämndemän inte har någon juridisk skolning.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav nano » 2012-03-26 0:07:57

Näe altså är det som det skrivits i tidningsartikeln är det ju inkompetens hos domstolen.
Hon var ju handikappad även om hon kunde gå.
Som läkaren skrev så var detta med sex en värld hon inte kände till och aldrig har velat bli vidrörd under hela sitt liv.
Hon kan ju inte ha fejkat detta sedan spädbarnsåren, det blir ingen kedja av omständigheter som stöder killens påståenden, däremot så stämde såvitt jag förstår hennes version till punkt o pricka med även killens kompisars vittnesmål som inte alls stödde sin förmodligen numera före detta kompis.

Han sade enligt artikeln att hon hade smekt o pussats, från att aldrig i sitt liv ha velat bli vidrörd, näe det här stämmer inte, det är ju uppenbart, det är så mycket som säger mig att domstolen faktiskt har gjort helt fel i sin dom.
Senast redigerad av nano 2012-03-26 0:12:11, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Björne » 2012-03-26 0:10:17

Alien skrev:Har man inga skador el vittnen så lär det bli "ord mot ord" och då frias mannen. Man bör alltså se till att kämpa emot så kraftigt att man får ordentliga skador och inte bli förlamad av skräck.

Risken är att den drog- eller alkoholpåverkade våldtäktsmannaaspiraten tappar ståndet, blir frustrerad för att han inte kan ligga och tar ut sin frustration på kvinnan. Trots allt är det bättre att bli våldtagen än ihjälslagen.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav plåtmonster » 2012-03-26 0:56:46

Som kille brukar "valet" vara enkelt, man blir ihjälslagen.
plåtmonster

Inläggav Alien » 2012-03-26 1:07:36

Nano, både tingsrätten och hovrätten trodde visst att flickan talat sanning, men hovrätten ansåg att killen kanske inte förstått att hon inte velat. Alltså att hon inte visat sin ovilja tillräckligt tydligt (pga sin AS). Dessutom tyckte de tydligen inte hon var tillräckligt utförlig när hon berättade om våldtäkten (hon saknade kanske ord).

Björne, det är väl just det som kvinnor ofta känner rent instinktivt, det är därför de inte kämpar emot. Men det gör då att våldtäktsmannen inte kan fällas.

Plåtmonster, tänker du på manliga våldtäkter med andra män som offer? Jag antar att förövaren inte väljer någon som är större och starkare.
Alien
Moderator

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in