Hur var din NPU (neuropsykiatriska utredning)?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur var din NPU?

Inläggav blyger » 2012-03-19 11:05:46

Vilse skrev:Insåg just att jag är mer orolig för att bli "observerad" under testerna än för testerna i sig. Har jättesvårt för att koncentrera mig när någon tittar på, nästan oavsett vad jag gör. :-)003 Någon som känner igen sig?

Japp :P
Första utredaren jhag stötte på körde stenhårt med mig, en gång... sen kraschade jag eller ja han avbröt den gången för jag gick totalt i baklås :oops:
Låg i sängen och kunde inte prata på en hel dag.
Sen tog det ett halvår innan FK sparkade på psyk att dom faktiskt fick ta tag i utredninge igen. Den här gången ficj jag en underbar utredare, hon kunde lotsa mig och märkte när jag var på väg att gå i baklås och kunde prata mig runt det där med att ha svårt att göra saker när någon ser på :-)Happy
Det tog tid och vi höll på max en timme åt gången, men vi tog oss igenom det.

Hoppas du får en bra utredare/team eller hur det nu är hos er.

WAIS och en del datortester osv (adhd o as)
blyger

Anslöt: 2011-04-26

Inläggav Syrenlila » 2012-03-19 20:25:21

Fick ni göra ett datortest där man ska klicka på bokstäver, alla utom X? Vad mäter dom i det testet? Hur gick det för er? Jag klickade på ca 70 % av alla X skulle jag tro. Det kan ju inte vara ett bra resultat? :roll:
Syrenlila

Anslöt: 2012-03-01

Inläggav Zima33 » 2012-03-19 20:29:23

Syrenlila skrev:Fick ni göra ett datortest där man ska klicka på bokstäver, alla utom X? Vad mäter dom i det testet? Hur gick det för er? Jag klickade på ca 70 % av alla X skulle jag tro. Det kan ju inte vara ett bra resultat? :roll:

Ja det fick jag göra. Det var tråkigt :roll: Jag tror det mäter uppmärksamheten.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Syrenlila » 2012-03-19 20:31:25

Zima33 skrev:
Syrenlila skrev:Fick ni göra ett datortest där man ska klicka på bokstäver, alla utom X? Vad mäter dom i det testet? Hur gick det för er? Jag klickade på ca 70 % av alla X skulle jag tro. Det kan ju inte vara ett bra resultat? :roll:

Ja det fick jag göra. Det var tråkigt :roll: Jag tror det mäter uppmärksamheten.

Ok. Hur gick det för dig då?

Jag tyckte att det var enormt stressande och uttröttande. Satt och skruvade mig på stolen under hela tiden
Syrenlila

Inläggav Zima33 » 2012-03-19 20:37:54

Syrenlila skrev:
Zima33 skrev:

Jag tyckte att det var enormt stressande och uttröttande. Satt och skruvade mig på stolen under hela tiden

Det gick väl sådär, blev uttråkad och började titta på andra saker än bokstäverna. :roll: Jag fick se resultatet direkt efter och linjen (grafen) följde nästan mönstret för ADHD, de största topparna var lägre för mig annars var det nästan på pricken.
Zima33

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-03-19 21:38:37

Syrenlila skrev:
Zima33 skrev:

Haha, jag ÄLSKADE det testet.. hade lätt kunnat sitta där i flera timmar och göra det :lol:

Vet någon om det går att få tag på något liknande på internet? (seriöst alltså, jag vill verkligen hitta ett sånt.. det var som det roligaste dataspel jag nånsin spelat)
svarabhaktivokal

Anslöt: 2009-10-30

Inläggav blyger » 2012-03-19 23:55:06

Zima33 skrev:

Det gick väl sådär, blev uttråkad och började titta på andra saker än bokstäverna. :roll: Jag fick se resultatet direkt efter och linjen (grafen) följde nästan mönstret för ADHD, de största topparna var lägre för mig annars var det nästan på pricken.

Ja två olika av den sorten, var väl lite uppmärksamhet och impulskontroll va?
Tur att min utredare var snäll i grunden för mot slutet av det testet satt hon och småskrattade åt mig.
Gick inte så bra nej, impulskontroll och uppmärksamhet är verkligen några av mina svagare sidor (svagaste *host host* ) :oops: :lol:
blyger

Anslöt: 2011-04-26

Inläggav Vilse » 2012-03-22 22:25:01

Var på introduktionssamtal idag, där jag fick schemat för utredningen som ska göras nästa vecka. Tog mod till mig och talade om både att jag är rädd för att bli missförstådd och/eller misstrodd och att jag har svårt att göra saker när andra ser på. Tror också att jag utan att egentligen säga så mycket fick henne att förstå att jag har blivit bra på att dölja och kompensera för många av mina svårigheter.

Trots att samtalet kändes helt okej kan jag i vanlig ordning inte låta bli att älta det och fundera på vad jag sa och vad hon sa och hur hon uppfattade det jag sa och så vidare i det oändliga. Blir så trött på mig själv! Var hittar man off-knappen?! :shock:

Har någon varit med om att en utredare (arbetsterapeut i mitt fall) följer en när man utför en vardaglig uppgift, oftast i hemmiljö? Jag har i och för sig en del problem att komma igång med saker (vilket jag har klassat som mänsklig lathet), men de kommer definitivt att försvinna om någon observerar mig. :roll:
Vilse

Anslöt: 2012-03-05

Inläggav Syrenlila » 2012-03-23 7:51:34

Jag fick stryka och laga en maträtt inför en arbetsterapeut. Men det var inte hemma hos mig utan på mottagningen. Jag förstår hur du tänker men jag tror ändå att det kan ge mycket att få göra en sån grej. De som gör det brukar vara väldigt duktiga på att se ens svårigheter. Men visst skärper man till sig en aning, men jag tror ändå att många svårigheter lyser igenom.
Syrenlila

Inläggav calima » 2012-03-23 8:25:02

Jag sade nej till att utföra "hemsysslor" inför publik.

Uppgiften/testet kan nog vara viktigt för andra men för mig hade det bara varit bortkastad tid.
Jag har inga problem på det området och påpekade att jag klarat av att sköta mig, hem, hus, hushåll och ungarna hela livet. Och under många år en sambo dessutom.

Med publik på det sättet blir jag fumlig, osäker, klumpig, lätt handlingsförlamad och i princip hjärndöd. Utfallet av ett sådant test skulle antyda begåvningshandikapp, vilket vore helt fel.
Jag förklarade för teamet, de förstod och accepterade.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav kullan » 2012-03-23 8:37:40

Efter att ha läst vad vissa av er andra har gjort för prover och tester så undrar jag om mina båda utredningar verkligen var fullvärdiga. Jag funderar på att begära att få ställa mig i kö för en ny utredning. Om det sker så kommer jag begära att dom utreder allt. Från den minsta lilla fobin till om det finns nån personlighetsstörning. Mig veterligen har ingen kollat om jag har borderline tex. Den första utredningen som gjordes av en NPF-expert nosade på ADHD men det slogs bort rätt omgående. Diagnosen efter den utredningen hette då Höger hemisfärs Syndrom = Funktionsstörning i Autismspektrat. Jag vill veta om jag har tex. Damp oxå.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Zima33 » 2012-03-23 18:54:52

Kullan tänk på att du då kan förlora autismdiagnosen (om de kommer fram till att det är något annat) och då har du inte rätt till LSS-insatser längre.

Jag gjorde inte heller nån hushållssyssla inför terapeut, tror det är olika tester beroende på vad de har för fakta sen innan.
Zima33

Inläggav kullan » 2012-03-23 18:58:45

Zima33 skrev:Kullan tänk på att du då kan förlora autismdiagnosen (om de kommer fram till att det är något annat) och då har du inte rätt till LSS-insatser längre.

Ja det är väl det som jag kommit på nu på slutet. Det kan ju bli så att jag blir av med sjukersättningen oxå och vart fasen tar jag vägen då? :shock:

Men om jag vill utreda om det finns fler diagnoser då? ADHD tex eller Borderline?
kullan

Inläggav Zima33 » 2012-03-23 19:09:42

kullan skrev:
Men om jag vill utreda om det finns fler diagnoser då? ADHD tex eller Borderline?

ADHD brukar de väl utreda samtidigt som autism och borderline mfl personlighetsstörningar ska de också utreda innan eller samtidigt. Jag gjorde ps-utredning först och fick då en ps-diagnos (schizoid ps) men eftersom den liknar aspergers så fick jag gå vidare till NPF-utredning.
Fast det kan ju vara olika i olika landsting...
Zima33

Inläggav kullan » 2012-03-23 19:17:59

Varken Borderline eller ADHD har utretts.
kullan

Inläggav v1975 » 2012-03-23 19:47:14

kullan skrev:Jag funderar på att begära att få ställa mig i kö för en ny utredning.

Du kan ju prata med din kontaktperson på psyk, eller med din läkare och fråga om dina funderingar. Dock skulle jag inte vara så drastisk som att begära en ny utredning, utan fråga om det går att komplettera din autismspektrum-diagnos, (eftersom det är så pass vanligt med samsjuklighet)genom att kolla ifall du kvalar in för andra psyk.diagnoser. En person med NP-diagnos kan ju precis som vem som helst ha flera åkommor som samverkar med varandra.
Om du t ex skulle ha någon annan diagnos som ännu ej är upptäckt, kan ju det vara minst lika viktigt att den/de finns med i din dokumentation, eftersom man i så fall behöver anpassa din personliga "vårdplan", så att du får det stöd du behöver, efter dina förutsättningar.
v1975

Anslöt: 2012-03-17

Inläggav kullan » 2012-03-23 19:49:15

Saken är den att jag inom en dryg vecka kommer att byta landsting genom en flytt.
kullan

Inläggav Vilse » 2012-04-01 18:12:13

Nu är jag på andra sidan. Andra sidan utredningen, alltså. Alla tester och samtal är avklarade och jag har inofficiellt (om jag förstod läkaren rätt) fått en diagnos.

Vågar inte ropa hej än, inte förrän efter återkopplingen om drygt två veckor. Är lite ängslig för att jag ska ha tolkat utredarna fel och missförstått den där inofficiella diagnosen. Någonstans förstår jag att det egentligen inte finns några skäl för detta tvivel - alla har varit tydliga och verkat säkra på sin sak - men känslan vågar inte lita på det. :?

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att utredningen inte alls blev som jag trodde. Alla i teamet har varit otroligt stöttande och professionella och jag är förvånad över hur mycket de lyckades förstå och se (bland annat genom det där hembesöket :roll: ). Blev också lite häpen över mig själv; jag gick in i testerna med ett sådant fokus att jag oftast inte tänkte på att jag var observerad/bedömd. Trodde också att jag hade en relativt neurotypisk begåvningsprofil, men ack, vad jag bedrog mig. Psykologen hade verkligen en poäng när hon presenterade den som "en berg- och dalbana".

Trots att utredningen bekräftar att någonting är fel blev jag lättad. Efter alla turer inom psykiatrin, som har försökt ge mig den ena krystade diagnosen efter den andra, har jag själv klassat mig som en "typisk atypiker". Ingenting har riktigt stämt. Atypisk och UNS (Utan Närmare Specifikation) är tillägg som har förföljt mig och fått mig att tvivla på om jag verkligen har problem, eller om det kanske är så att jag skapar dem.

Därför är det så skönt att se, svart på vitt, att den här teorin stämmer. Jag är en typisk atypiker - men inte alls på det sätt jag trodde. :-)Happy
Vilse

Inläggav Miche » 2012-04-01 23:23:43

En bergochdalbaneliknande begåvningsprofil är typiskt för Aspisar så jag vågar redan nu gratta dig för din diagnos!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Vilse » 2012-04-02 16:27:23

Miche skrev:En bergochdalbaneliknande begåvningsprofil är typiskt för Aspisar så jag vågar redan nu gratta dig för din diagnos!

Haha, tack, Miche! :D
Vilse

Återgå till Aspergare och vården

Logga in