Jobbgaranti för ungdomar?
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Jobbgaranti för ungdomar?
Har nu bestämt mig för att vara med i ett av Arbetsförmedlingens program för personer under 25 år, detta program kallas för "Jobbgaranti för ungdomar".
Trots min fruktan för grupparbeten så gick jag med på att pröva detta, och tänkte kolla lite här om det är någon som har varit med på detta program och kan skriva lite om sina erfarenheter.
----------------------------------------------------------------------
http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.4b7cba481279b57bec180001142/uga_sok.pdf
Ovan är en PDF-fil från AF som ska visa vad det handlar om.
Så är det någon som kan säga någonting om detta? Är det någonting som leder till jobb eller liknande, även för idioter som jag (AS/ADHD) eller är det (som resten av AF verkar vara) en sak som inte innehar någon anpassningsförmåga till individer med "problem"?
Trots min fruktan för grupparbeten så gick jag med på att pröva detta, och tänkte kolla lite här om det är någon som har varit med på detta program och kan skriva lite om sina erfarenheter.
http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.4b7cba481279b57bec180001142/uga_sok.pdf
Ovan är en PDF-fil från AF som ska visa vad det handlar om.
Så är det någon som kan säga någonting om detta? Är det någonting som leder till jobb eller liknande, även för idioter som jag (AS/ADHD) eller är det (som resten av AF verkar vara) en sak som inte innehar någon anpassningsförmåga till individer med "problem"?
Re: Jobbgaranti för ungdomar?
Jag har varit inskriven hos AF sen sommarne 2010 och jag har ju "varit med" i jobbgaranti för ungdomar. Och jag tycker att det inte är något specielt med det. Jag skulle söka jobb som alla andra på egen hand och ja jag kände det som att de inte visste om att jag existerade. AF vet sällan hur de ska hantera någon med ett funktionshinder, då jag gjorde det klart från dag ett att jag hade AS och att jag behövde mycket hjälp. Men min första kontakt sa typ "jag har en son med As och det ska väl inte vara något problem, du ska väl klara dig lika bra som alla andra." Lite idiotisk, som om alla med AS är precis lika varandra.
Så jag tycker du bör kolla om det finns någon på AF där du bor som har lite kunskap om funktionshinder. Det fanns det här men jag fick aldrig komma till henne för, hon hade redan hand om för många ungdomar. Men ja jag hoppas nu på att Finsam ska ge mig något, då jag har fått en remiss dit från AF.
Enligt min uppfattning är Jobbgaranti för ungdomar bara en titel.
Så jag tycker du bör kolla om det finns någon på AF där du bor som har lite kunskap om funktionshinder. Det fanns det här men jag fick aldrig komma till henne för, hon hade redan hand om för många ungdomar. Men ja jag hoppas nu på att Finsam ska ge mig något, då jag har fått en remiss dit från AF.
Enligt min uppfattning är Jobbgaranti för ungdomar bara en titel.
Så jag tycker du bör kolla om det finns någon på AF där du bor som har lite kunskap om funktionshinder.
Jag vet att detta är det väldig brist på i alla fall hos min lokala AF.
Min läkare lyste dock upp och verkade bli glad för min skull när jag sa att jag hade "gått med" i detta program, och enl. henne så har det ofta gett goda resultat.
Men som du säger är ju alla olika och detta kanske är ett så kallat stolpskott för mig men det är lite tidigt i dagsläget för att säga.
Jag vet inte om ledarna för detta program kommer veta att jag har vissa svårigheter eller om jag måste säga det till dem. Jag är nämligen väldigt dålig på att förklara saker och ting så om de inte redan vet att hur jag är så kommer jag nog antagligen tolkas som ointresserad.
Jag skrev ut några formulär som jag fyllde i som är till för att beskriva för myndigheter osv vilka svårigheter jag har, dessa lämnade jag in till min handläggare så man får ju hoppas att hon visar dem för personen som är menad att hjälpa mig.
Men du tyckte att detta grupparbete fungerade dåligt?
Var det bara för att du inte fick tillräcklig personlig hjälp eller fanns det andra anledningar?
De sa till mig att man måste vara motiverad om det ska fungera, jag sa att jag egentligen inte är motiverad men är redo att försöka.
Jag tolkar detta motiveringskrav som att jag kommer behöva göra allting själv, utan hjälp.
Är det så?
Jag vet bara att jag inte har fått den hjälp jag behöver. Jag minns att jag gick till något de kallade Communicare via AF och det var nog under tiden jag var under kategorin jobbgaranti för ungdomar. Och där var det för mycket eget ansvar och jag fick ingen struktur eller hjälp och det slutade med att jag bara gick dit för att få papret påskrivet så att jag kunde få min ersättning från Försäkringskassan.
Jag vet ju inte exakt hur det blir där du bor, men här var det verkligen att sköta allting själv. Men man kunde be om hjälp, vilket för mig är ett ganska okänt begrepp, så det funkade inte. Sen så var jag inte motiverad, jag gick dit för gjorde jag inte det så fick jag inga pengar.
Men du ska ju definitivt ge det en chans, kanske de har ett bättre system.
Jag vet ju inte exakt hur det blir där du bor, men här var det verkligen att sköta allting själv. Men man kunde be om hjälp, vilket för mig är ett ganska okänt begrepp, så det funkade inte. Sen så var jag inte motiverad, jag gick dit för gjorde jag inte det så fick jag inga pengar.
Men du ska ju definitivt ge det en chans, kanske de har ett bättre system.
Jobbgarantin för ungdomar ger en konkurrensfördel. Nystartsjobb! Du blir billig att anställa. Om du blir anställd för kortare perioder så kommer du tillbaka i jobbgarantin och är fortfarande billig att anställa. Att fixa en praktikplats på eget initiativ blir också otroligt mycket enklare.
En annan oväntad effekt för mig som hade a-kassa. När min ersättning kom från FK i form av aktivitetsersättning så blev dagpenningen 25% högre. A-kassan och FK har tydligen olika regler och ingen transparens sinsemellan.
Jag har greppat två anställningar och en företagsutbildning tack vare nystartsjobb och ungdomsgarantin.
Till alla arbetslösa:
Glöm inte nyttja AFs reseersättningar. Tack vare dom har jag senaste månaden rest för ca 3000kr, "gratis".
En annan oväntad effekt för mig som hade a-kassa. När min ersättning kom från FK i form av aktivitetsersättning så blev dagpenningen 25% högre. A-kassan och FK har tydligen olika regler och ingen transparens sinsemellan.
Jag har greppat två anställningar och en företagsutbildning tack vare nystartsjobb och ungdomsgarantin.
Till alla arbetslösa:
Glöm inte nyttja AFs reseersättningar. Tack vare dom har jag senaste månaden rest för ca 3000kr, "gratis".
Återgå till Studier och arbetsliv