Stämd av personal
Re: Stämd av personal
Han hade ju vad jag förstått gjort en överrenskomelse om att inte kontakta dig och så gjorde han det ändå.
Fast jag minns inte vad exakt du gjorde, knuffade undan honom när han kom så pass nära?
Om det var det så tycker jag inte det var så farligt, om det blev skador av det är iofs värre, typ om han ramlade omkull o slog sig som resultat.
Fast jag minns inte vad exakt du gjorde, knuffade undan honom när han kom så pass nära?
Om det var det så tycker jag inte det var så farligt, om det blev skador av det är iofs värre, typ om han ramlade omkull o slog sig som resultat.
Man ska nog godkänna avtalet innan man kan bryta det och så ska det räknas som ett bindande avtal. T.ex om man säger att "si eller så kommer att hända annars" är det väl närmare olaga hot. Dessutom har man knappast rätt att gå till fysisk attack mot någon p.ga ett brutet avtal.plåtmonster skrev:Tjänstemannen gick till trådskaparen trots tillsägelse. Känns lite som negativ avtalsbindning.
Läs inlägget igen så kanske du förstår.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Du tror att du skulle kunna säga till mig att jag inte får komma nära och sen om jag ändå kommer nära så får du stå och slå på mig utan att jag får göra ett skit, eller vad är det du insinuerar?plåtmonster skrev:Läs inlägget igen så kanske du förstår.
Om jag skriker högt att du inte skall komma nära, så är det väl vettigt att låta bli att närma sig?, det lär påverka uppsåt, besinningsförutsättningar, möjliga utvägar osv i eventuell rättsprövning. Det är som folk inte ska behöva ta eget ansvar för sina handlingar.
- plåtmonster
Dummaste jag hört idag.
Sålänge du inte har uniform på dig så är du en clown. Står du och skriker på nån att de ska ta en omväg för att du blir ledsen annars eller dylikt så kommer många bara gå smilandes förbi.
Sålänge du inte har uniform på dig så är du en clown. Står du och skriker på nån att de ska ta en omväg för att du blir ledsen annars eller dylikt så kommer många bara gå smilandes förbi.
Parvlon skrev:Du tror att du skulle kunna säga till mig att jag inte får komma nära och sen om jag ändå kommer nära så får du stå och slå på mig utan att jag får göra ett skit, eller vad är det du insinuerar?
LarNor befann sig i detta fall i en beroendesituation och har bett tydligt om att personen i fråga skulle hålla sig från LarNor, trots detta så gick personen på honom gång på gång, denna gång så kände sig LarNor väldigt pressad och hamnade i panik, ett läge då man inte längre kan ha kontroll över vad man gör.
Det är inget försvar för LarNor, men helt klart en förklaring till beteendet som är väldigt logiskt. Personal som beter sig på det sättet har helt klart ingenting inom det yrket att göra!
Om de går förbi så är ju problemet löst.
Det är ingen rättighet att komma nära folk i ett sammanhang där trängsel ej råder.
Det finns rättsfall där mannen upptäckt sin fru i säng med en annan man i deras egen säng och skjutit med dödlig utgång men ändå kommit undan mycket lindrigt eftersom denne ansågs ej kunna besinna sig.
Det är ingen rättighet att komma nära folk i ett sammanhang där trängsel ej råder.
Det finns rättsfall där mannen upptäckt sin fru i säng med en annan man i deras egen säng och skjutit med dödlig utgång men ändå kommit undan mycket lindrigt eftersom denne ansågs ej kunna besinna sig.
- plåtmonster
Fin jämförelse..
Nej, problemet är inte löst för den som kom med kravet får för sig att det är en vettig metod och kommer återanvända den.
Jag kan hålla med om att personal ska finnas till för brukarna men det ingår knappst att få stryk om de inte går med på alla krav som folk har.
Nej, problemet är inte löst för den som kom med kravet får för sig att det är en vettig metod och kommer återanvända den.
Jag kan hålla med om att personal ska finnas till för brukarna men det ingår knappst att få stryk om de inte går med på alla krav som folk har.
Att freda sin egen kropp är en rättighet.
- plåtmonster
Parvlon skrev:Jag kan hålla med om att personal ska finnas till för brukarna men det ingår knappst att få stryk om de inte går med på alla krav som folk har.
I det här fallet var kravet väldigt enkelt, håll dig ifrån den specifika brukaren eftersom personkemin inte fungerar, men den personen vägrade att göra detta, tvärtom, han trängde sig på, om och om igen!
Jaha, vilken dag. Det gick ganska bra när jag väl var där. Är väl som advokaten sa att dom flesta är jättenervösa innan men när dom väl kommer in så glömmer dom. Jag klarade av att sitta i rätten samtidigt som honom ändå. Oron innan är väl det värsta. Det hemskaste var faktiskt (förvånad själv) var när vittnet (hon som var med då det hände) skulle vittna, då kändes det väldigt jobbigt att vara där. Hon förstod ingenting.
Jag blev dömd för "ringa misshandel" och fick 50 dagsböter (3000 kronor). Men HAN får inte ett öre i alla fall utan det går till någon brottsofferfond (en del i alla fall). Så det är jag nöjd med, så länge jag slipper ge något till honom, men ge pengar till en brottsofferfond har jag inget emot. Men vi kommer att överklaga.
Min psykolog var där som hon lovat tillsammans med en kollega. Det kändes skönt. Morsan, farsan och min storebror var med också. Brorsan var som stödperson och satt bredvid mig hela tiden. När allt var slut så såg psykologen och hennes kollega helt chokerade ut och kollegan sa att hon blev så arg att hon hade svårt att hålla igen munnen när personalen talade (hon var bara med som publik). Hade inte tänkt på att dom inte sett/träffat/hört den här personen i verkligheten utan bara vet vad jag berättat om den här händelsen så dom hade ingen aning om hur korkad han faktiskt var. Advokaten var förbluffad under pausen också han sa att "han har ju inte ens själv en aning om vad han snackar om".
Åklagaren hävdade att det hade inte skett någon form av provokation från personalens sida. Åklagaren pratade också om att man stöter ju Asperger lite då och då i rätten och att det var väldigt farligt med att vi Aspergare kan få en massa fördelar bara för att vi har AS och komma undan med en massa (jag förstår vad hon menar och hon har ju en poäng ändå men hon tänker lite knepigt). Hon sa att "det finns ju faktiskt dom med Asperger som dömts för mord", jag vet inget om det men det var väldigt konstigt sagt jag var ju inte åtalad för mord heller. (var ingen som kunde uttala ASPERGER i rätten heller och det kallades av både åklagaren och domaren för "sjukdom").
Personalen hade svårt att vara konsekvent och hade inte så bra minne verkade det som han blev frågad hur länge jag bott på boendet när det här hände (April 2011) och han svarade "sen hösten innan" (alltså ca 7-8 månader), jag hade bott där i 1 år och 8 månader då. Han är utbildad undersköterska och bekräftade att han inte fick någon särskild utbildning under tiden han jobbade där eller före (han hade dock jobbat på något Autismboende tidigare). Han bekräftade att han var bekant med det här som Hejlskov skriver om låg-affektivt bemötande och att dom fått instruktioner om att backa i konflikter (och varför gjorde han inte det då?). Han hade en väldigt knäpp inställning, han verkade tro att boendet var något sorts dagis för vuxna, att det var deras jobb att lära oss vad som var rätt och fel, vad man får och inte får göra, som om att det var hans jobba att uppfostra oss. Som om det var något pedagogiskt. Men dom är ju där för att hjälpa oss med vardagliga saker: tvätta, göra mat, handla, städa, hjälpa att ta oss ut och göra något, osv, inte för att disciplinera oss. Han sa att han trodde att om han gick tillbaka så skulle jag komma och bestämma mer och mer som jag ville och var han fick gå inte gå (MEN FÖR FAN JAG STANNADE JU INNE VARENDA DAG HAN JOBBADE!!)
Min bror som har ADD har boendestöd och en av hans boendestödjare hade jobbat med den här personen tidigare och hon tyckte inte alls om honom och sa att hon var inte ett dugg förvånad över att han tagit det här till rätten, hon sa att han skulle alltid försöka hävda sig i allt och över alla.
Ojoj, jag ser att den här texten blev väldigt rörig och jag har säkert tappat bort massor med viktiga detaljer. Men just nu står det still i huvudet, skriver kanske lite mera sedan imorgon.
Jag blev dömd för "ringa misshandel" och fick 50 dagsböter (3000 kronor). Men HAN får inte ett öre i alla fall utan det går till någon brottsofferfond (en del i alla fall). Så det är jag nöjd med, så länge jag slipper ge något till honom, men ge pengar till en brottsofferfond har jag inget emot. Men vi kommer att överklaga.
Min psykolog var där som hon lovat tillsammans med en kollega. Det kändes skönt. Morsan, farsan och min storebror var med också. Brorsan var som stödperson och satt bredvid mig hela tiden. När allt var slut så såg psykologen och hennes kollega helt chokerade ut och kollegan sa att hon blev så arg att hon hade svårt att hålla igen munnen när personalen talade (hon var bara med som publik). Hade inte tänkt på att dom inte sett/träffat/hört den här personen i verkligheten utan bara vet vad jag berättat om den här händelsen så dom hade ingen aning om hur korkad han faktiskt var. Advokaten var förbluffad under pausen också han sa att "han har ju inte ens själv en aning om vad han snackar om".
Åklagaren hävdade att det hade inte skett någon form av provokation från personalens sida. Åklagaren pratade också om att man stöter ju Asperger lite då och då i rätten och att det var väldigt farligt med att vi Aspergare kan få en massa fördelar bara för att vi har AS och komma undan med en massa (jag förstår vad hon menar och hon har ju en poäng ändå men hon tänker lite knepigt). Hon sa att "det finns ju faktiskt dom med Asperger som dömts för mord", jag vet inget om det men det var väldigt konstigt sagt jag var ju inte åtalad för mord heller. (var ingen som kunde uttala ASPERGER i rätten heller och det kallades av både åklagaren och domaren för "sjukdom").
Personalen hade svårt att vara konsekvent och hade inte så bra minne verkade det som han blev frågad hur länge jag bott på boendet när det här hände (April 2011) och han svarade "sen hösten innan" (alltså ca 7-8 månader), jag hade bott där i 1 år och 8 månader då. Han är utbildad undersköterska och bekräftade att han inte fick någon särskild utbildning under tiden han jobbade där eller före (han hade dock jobbat på något Autismboende tidigare). Han bekräftade att han var bekant med det här som Hejlskov skriver om låg-affektivt bemötande och att dom fått instruktioner om att backa i konflikter (och varför gjorde han inte det då?). Han hade en väldigt knäpp inställning, han verkade tro att boendet var något sorts dagis för vuxna, att det var deras jobb att lära oss vad som var rätt och fel, vad man får och inte får göra, som om att det var hans jobba att uppfostra oss. Som om det var något pedagogiskt. Men dom är ju där för att hjälpa oss med vardagliga saker: tvätta, göra mat, handla, städa, hjälpa att ta oss ut och göra något, osv, inte för att disciplinera oss. Han sa att han trodde att om han gick tillbaka så skulle jag komma och bestämma mer och mer som jag ville och var han fick gå inte gå (MEN FÖR FAN JAG STANNADE JU INNE VARENDA DAG HAN JOBBADE!!)
Min bror som har ADD har boendestöd och en av hans boendestödjare hade jobbat med den här personen tidigare och hon tyckte inte alls om honom och sa att hon var inte ett dugg förvånad över att han tagit det här till rätten, hon sa att han skulle alltid försöka hävda sig i allt och över alla.
Ojoj, jag ser att den här texten blev väldigt rörig och jag har säkert tappat bort massor med viktiga detaljer. Men just nu står det still i huvudet, skriver kanske lite mera sedan imorgon.
Tack för rapporten LarNor! Inte rörigt alls, jag tycker du beskriver det bra.
Det låter som att det ändå gick hyfsat. Även om du får betala de där 3000 så hade det ju kunnat bli betydligt värre!
Snubben låter som ett ärkepucko som misstolkat sin arbetsbeskrivning (om han alls fått någon). Någon borde upplysa honom om vad hans jobb går ut på!
Lycka till med överklagan!
Det låter som att det ändå gick hyfsat. Även om du får betala de där 3000 så hade det ju kunnat bli betydligt värre!
Snubben låter som ett ärkepucko som misstolkat sin arbetsbeskrivning (om han alls fått någon). Någon borde upplysa honom om vad hans jobb går ut på!
Lycka till med överklagan!
Blir vårdaren avskedad?
Låter som vårdaren kanske passar på ett eget boende snarare än som vårdare..
Men vilken allmän arbetsinstruktion får personalen på boendet av cheferna?
Slutsatsen är dock att man måste undvika puckon i behov av självhävdelse.
Låter som vårdaren kanske passar på ett eget boende snarare än som vårdare..
Men vilken allmän arbetsinstruktion får personalen på boendet av cheferna?
Slutsatsen är dock att man måste undvika puckon i behov av självhävdelse.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:nöjestjafsaren?
Parvlon. Han verkar, av antalet dylika inlägg att döma, ha gjort det till sitt favorittidsfördriv att ifrågasätta alla som söker stöd, och misstolka saker på ett kränkande sätt som andra sedan 'tvingas' gå in och korrigera.
Finns andra ord för sådant beteende också, t ex ett som börjar med e och slutar med v.
Iridia skrev:Finns andra ord för sådant beteende också, t ex ett som börjar med e och slutar med v.
Elev?
Jaha, vårdaren ifråga verkar vara ett riktigt rikspucko som förväxlar stöd med översitteri och rätten verkar inte mycket bättre de när de feluttalar Aspergers (Hur svårt kan det vara för utbildat folk?) och kallar det sjukdom.
Vi måste alltså fortsätta informera verkar det som.
Straffet blev dock lågt och det är väl en seger i någon mån.
Vi måste alltså fortsätta informera verkar det som.
Straffet blev dock lågt och det är väl en seger i någon mån.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Aha - ett troll som med lätt samvete förpassas till sopkorgen. Nästa!
Otur att LarNor råkade ut för ett sådant IRL.
Otur att LarNor råkade ut för ett sådant IRL.
- plåtmonster
Kunde gått bättre, men också sämre tyvärr. Att få rättvisa mot dumskallar med ställning är ju alltid ett undantag.
Orkar annars bara kommentera en detalj:
Borde hon vara åklagare med den logiken? Det finns ju faktiskt också de utan asperger som har dömts för mord.
Orkar annars bara kommentera en detalj:
LarNor skrev:Hon sa att "det finns ju faktiskt dom med Asperger som dömts för mord", jag vet inget om det men det var väldigt konstigt sagt jag var ju inte åtalad för mord heller.
Borde hon vara åklagare med den logiken? Det finns ju faktiskt också de utan asperger som har dömts för mord.
@plåtmonstret
Nej han blir nog inte avskedad tyvärr. Det fåniga är ju att efter flera incidenter med just honom varnade mina föräldrar boendechefen för att om hon inte flyttade på honom så skulle någonting illa inträffa (och inte nödvändigtvis med mig).
Men chefen är korkad också. Jag hade väldigt gärna viljat haft henne i rätten idag och svarat på frågor (kärringen *ahem* har semester har jag hört talas om från och med den 19, hmm...)
Men det kommer inte sluta här varken för boendet eller för Ärkepucko (som Iridia så fint döpt honom).
Japp! Känns väldigt skönt att höra någon säga det nu (ok skriva då!).
@Iridia
Tack tack, dina ord har varit så snälla och värmande. mottagen.
Och TACK SÅ VÄLDIGT MYCKET till alla här som skrivit uppmuntrande ord, förslag, stöd eller bara slängt ur sig några ilskna väl valda ord. Mycket uppskattat och just nu när jag skriver känner jag en stor lättnad att den här biten i alla fall är över.
på er alla.
Nej han blir nog inte avskedad tyvärr. Det fåniga är ju att efter flera incidenter med just honom varnade mina föräldrar boendechefen för att om hon inte flyttade på honom så skulle någonting illa inträffa (och inte nödvändigtvis med mig).
Men chefen är korkad också. Jag hade väldigt gärna viljat haft henne i rätten idag och svarat på frågor (kärringen *ahem* har semester har jag hört talas om från och med den 19, hmm...)
Men det kommer inte sluta här varken för boendet eller för Ärkepucko (som Iridia så fint döpt honom).
KrigarSjäl skrev:Jaha, vårdaren ifråga verkar vara ett riktigt rikspucko som förväxlar stöd med översitteri och rätten verkar inte mycket bättre de när de feluttalar Aspergers (Hur svårt kan det vara för utbildat folk?) och kallar det sjukdom.
Japp! Känns väldigt skönt att höra någon säga det nu (ok skriva då!).
@Iridia
Tack tack, dina ord har varit så snälla och värmande. mottagen.
Och TACK SÅ VÄLDIGT MYCKET till alla här som skrivit uppmuntrande ord, förslag, stöd eller bara slängt ur sig några ilskna väl valda ord. Mycket uppskattat och just nu när jag skriver känner jag en stor lättnad att den här biten i alla fall är över.
på er alla.
Återgå till Att leva som Aspergare