Mat och sånt

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: mat och sånt

Inläggav kullan » 2012-03-20 14:08:55

sugrövmanövern skrev:
kullan skrev:Jag räknar inte kilopris utan jag ser styckepriset och anser att det är billigt. Frukt äter jag aldrig så det spelar ingen roll.
Blir lite nyfiken på vad du har för matkostnad per månad ungefär?

Har inte gjort nån kalkyl på det så jag kan ej svara. Jag handlar det jag är sugen på även om det kostar multum just vid köptillfället. Jag har bara mig själv och mitt boende att ta hänsyn till så det kan jag ta mig råd till.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-20 14:10:29

Sen så hjälper det kanske att jag inte gillar godis så mkt och är överkänslig/allergisk mot de flesta färgämnen, konserveringsmedel och alla sötningsmedel. Jag äter inte heller rött kött utan enbart kyckling (och då enbart kycklingfilé), fisk och räkor, vilket jag alltid köper ekologiskt och inte ens äter varje dag... tror inte jag gör det varje vecka heller.
För tillfället står det välling, ris med bön-och grönsaksgryta och tomatsoppa med mozzarella på min meny och har gjort så ett tag.
Jag kan ha ganska svårt för socker i form av godis men ÄLSKAR söt frukt som melon och vindruvor.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-20 14:15:26

kullan skrev:
sugrövmanövern skrev:
kullan skrev:Jag räknar inte kilopris utan jag ser styckepriset och anser att det är billigt. Frukt äter jag aldrig så det spelar ingen roll.
Blir lite nyfiken på vad du har för matkostnad per månad ungefär?

Har inte gjort nån kalkyl på det så jag kan ej svara. Jag handlar det jag är sugen på även om det kostar multum just vid köptillfället. Jag har bara mig själv och mitt boende att ta hänsyn till så det kan jag ta mig råd till.
Ok. Jag tror jag ligger på 1500 - 2000:- men då är toapapper och sådant inräknat oxå. När jag var sambo handlade vi för 6000:- och splittade det på två, men jag inser nu att jag nog kanske betalade rätt mycket av hans mat och så åt han mycket godis, det gjorde inte jag. En påse bilar här, en näve dajm där... det drar ihop!

(Jag köper nästan aldrig godis och handlar sällan, blir en chipspåse eller ostbågar någon gång varannan månad ungefär i snitt). Men krafsar så klart åt mig om jag blir bjuden någonstans :P .
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Sheyen » 2012-03-20 14:28:14

Vi har ungefär 3000 kr i matkostnad, per månad.

EDIT: Vi brukar köpa billig köttfärs i storpack (2 kg. Så delar man upp det, lägger det i plastpåsar och kastar in det i frysen). Vi passar på när det är erbjudanden, typ 2 st falukorvar för priset av 1 osv.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Issa Jesus » 2012-03-20 14:33:51

bra argument, för o emot.

vem sätter i sig ett kilo choklad?
jag ser erbjudandena, 5 st smågodis för ca en tjuga.

ett kilo bananer köper ja varje vecka, så det e runt 20 - 25kr.
helst skulle även jag vilja köpa ekologiskt

nå bas mat? eren dyr? ja vet inte, jag bara rafsar ihop det jag ska ha
okej jag kollar lite priser, men om man jämför?
Issa Jesus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2012-01-06

Inläggav Sammelsurium » 2012-03-20 14:46:24

Ugglan skrev:Man köper heller inte lika mycket godis som frukt och grönt, smaken är koncentrerad och sötsuget kräver inte lika stor mängd som det krävs för att bli mätt av mat. Kilopriset på godis kan vara dyrt men ändå upplevas som billigt, pga den ringa mängd man faktiskt köper. När man köper livsmedel köper man ju mycket mer. Men detta upplevs ju också olika pga hushållets storlek.

Men om man tar en ungefärlig "portion" lösviktsgodis, säg 100g så kostar det runt 9kr. För samma pris får man 360g banan (25kr/kg) vilket jag tycker motsvarar 100g lösviktsgodis.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav Sheyen » 2012-03-20 14:53:30

Sammanfattning: Nyss hävdade kullan att godis är billigt (billigare än frukt). Sedan konstaterades det att det inte alls är billigt. Då kontrade kullan med att det inte spelar någon roll, för kullan "äter aldrig frukt". Jag orkar inte. Jag har inte tålamod till det här nu.

Återkommer senare.
Senast redigerad av Sheyen 2012-03-20 15:05:11, redigerad totalt 1 gång.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav calima » 2012-03-20 14:57:27

Issa Jesus skrev:jag ser erbjudandena, 5 st smågodis för ca en tjuga.

ett kilo bananer köper ja varje vecka, så det e runt 20 - 25kr.

Hur man än jämför är bananerna billigare.
5 små chokladbitar 20 kr blir ofta ett kilopris på över hundralappen.
6 bananer 19 kr (18.90/kg, inhandlat idag)

Styckevis får man en banan mer än vid chokladköpet. Volymmässigt får man mer för 20 kronor bananer än för 20 kr choklad.

Basmat: ris/pasta/mjöl/mjölk/potatis osv är inte dyrt.

Men om man köper pommes, nudlar, fruktyoughurt, Uncle Bens ris blir månadskostnaden en helt annan.

Proteiner är en annan sak.
Burhönsägg är billigt. Frigående ekohönsägg är betydligt dyrare.

Nötkött är dyrt kilomässigt men innehåller procentuellt mer och bättre proteiner än korv.
Vad är då billigt?

Kyckling är billigt per kilo men hur mycket kött återstår när man tagit bort ben, brosk och senor?
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-20 14:58:55

Jag tror man kan bli lurad att tro att godis, läsk, snacks är billigt för att det står pallvis med sådant från golv till tak, hyllrad efter hyllrad. Med enorma förpackningar.

Det ser så där lagom tacky och billigt ut vid första anblicken.
sugrövmanövern

Inläggav Ugglan » 2012-03-20 14:59:48

Jag tycker att frukt och grönt är dyrt därför att man måste köpa mycket av det för annars är det helt meningslöst att köpa det. Jag köper liksom aldrig en banan eller ett äpple utan givetvis stora påsar. Godis köper jag i mindre mängd och nästan aldrig upplever då det som billigare. Man måste ju ha mat men godis behöver man inte.

Issa Jesus skrev:vem sätter i sig ett kilo choklad?
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-20 23:05:49

Ugglan skrev:Jag tycker att frukt och grönt är dyrt därför att man måste köpa mycket av det för annars är det helt meningslöst att köpa det. Jag köper liksom aldrig en banan eller ett äpple utan givetvis stora påsar. Godis köper jag i mindre mängd och nästan aldrig upplever då det som billigare. Man måste ju ha mat men godis behöver man inte.

Själv köper jag bara frukt och grönt i mindre mängd eftersom jag alltid vill att det ska vara fräscht när jag äter det.
KaosPrinsessa

Inläggav Parvlon » 2012-03-20 23:10:24

Socker skulle vart mycket dyrare om det inte var för såna här hjältar:
Bild
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Issa Jesus » 2012-03-20 23:19:24

Sheyen skrev:Sammanfattning: Nyss hävdade kullan att godis är billigt (billigare än frukt). Sedan konstaterades det att det inte alls är billigt. Då kontrade kullan med att det inte spelar någon roll, för kullan "äter aldrig frukt". Jag orkar inte. Jag har inte tålamod till det här nu.

Återkommer senare.

;)
Issa Jesus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2012-01-06

Inläggav Parvlon » 2012-03-20 23:25:01

calima skrev:Proteiner är en annan sak. Burhönsägg är billigt. Frigående ekohönsägg är betydligt dyrare.Nötkött är dyrt kilomässigt men innehåller procentuellt mer och bättre proteiner än korv. Vad är då billigt?
Att blötlägga och koka sina egna bönor. 800g torkat får jag för ungefär 15kr och sen när de är klara att käkas så väger de ungefär två kg tillsammans. Finns säkert billigare att få tag i nånstans men rätt onödigt för min del.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-20 23:31:14

Parvlon skrev:
calima skrev:Proteiner är en annan sak. Burhönsägg är billigt. Frigående ekohönsägg är betydligt dyrare.Nötkött är dyrt kilomässigt men innehåller procentuellt mer och bättre proteiner än korv. Vad är då billigt?
Att blötlägga och koka sina egna bönor. Ett kg torkat får jag för ungefär 15kr och sen när de är klara att käkas så väger de över två kg. Går att använda som färs och fan vet vad. Har inte kommit så långt än.
Ja man kan få till rätt goda vegetariska burgare i alla fall. Annars är det ju gott med olika bönor i sallader eller som tillbehör till maten istället för potatis eller pasta. Marinerade bönor är en riktig höjdare. Jag brukar ta sådan där salladsdressingmix.
sugrövmanövern

Inläggav Parvlon » 2012-03-20 23:37:50

sugrövmanövern skrev:Ja man kan få till rätt goda vegetariska burgare i alla fall. Annars är det ju gott med olika bönor i sallader eller som tillbehör till maten istället för potatis eller pasta. Marinerade bönor är en riktig höjdare. Jag brukar ta sådan där salladsdressingmix.
Jag har inte kommit så långt att jag gör massa grejjer av det men pasta/bröd är bra och gott att käka till bönor. Sallad har jag aldrig förstått mig på. Jo, har käkat bönor nästan varje dag i ett halvårs tid. Skulle jag inte gjort om det smakade illa. Aldrig käkat så mycket grönsaker heller och mår nästan illa numer när jag känner sötsmaken på "sötsur" sås.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-20 23:54:12

Brukar inte köpa torkade bönor enbart av det skälet att jag glömmer att lägga de i blöt så som man ska. Men däremot köper jag torkade röta linser eftersom man inte behöver blödlägga de. Köper även mungbönor som jag groddar. Hur enkelt som helst, man behöver bara en burk, en bit tyg och en gummisnodd ^^
KaosPrinsessa

Inläggav Parvlon » 2012-03-21 0:31:54

Jag blötlägger på kvällen och kokar nästa dag. Tror inte 10 eller 14 spelar roll när det ska vara 12 timmars blötläggning t.ex. Är svårt att glömma om man ställer där man har disken. :) En stor mängd ska det vara och sen fryser man in i portionsstorlekar. Har bara glömt av dem en gång och då var det när jag kokade, de blev nästan svarta. Det jag egentligen glömde var att inte bry mig om att timern ringde iofs och jag har glömt av snabbmakoroner förut så att det nästan började brinna så det är inte bönornas fel. ;)

Grodda har jag gjort några ggr. Räcker med frön, vatten och något att ha dem i. Har en plastbägare med hål i som jag tiltar lite så rinner vattnet bort. Snodde med mig några gummiband idag faktiskt så ska testa på ett mer normalt sätt.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Moggy » 2012-03-21 0:39:16

Jag skulle önska att det alltid fanns samma sorts frukter tillgängliga i affären. Jag gillar plommon, kiwi, nektariner och satsumas. Tyvärr finns inte dessa frukter ständigt i affären och ibland när dom finns är dom dyra. Det vore bra om dessa frukter alltid fanns och kostade som det gör när dom är som billigast.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Huggorm » 2012-03-21 0:43:23

Tänk på att exotiska frukter som exempelvis banan måste fraktas från andra sidan jordklotet. Det är avsevärt mycket mer miljöpåverkan än om ni äter svenska äpplen.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Chilehead » 2012-03-21 1:06:54

Huggorm skrev:Tänk på att exotiska frukter som exempelvis banan måste fraktas från andra sidan jordklotet. Det är avsevärt mycket mer miljöpåverkan än om ni äter svenska äpplen.

Inte nödvändigtvis. Banan t ex kommer i megalastfartyg (lastfartyg är också relativt miljövänliga) i jättemängder medans svenska frukter körs framochtillbaka i en massa lastbilar och en annan paradox är
ta till exempel tomater Svenska tomater har mycket större miljöpåverkan speciellt under perioden höst-vinter-vår än spanska tomater pga ljus o uppvärmning av växthusen.
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav Huggorm » 2012-03-21 1:12:54

Chilehead skrev:Inte nödvändigtvis. Banan t ex kommer i megalastfartyg (lastfartyg är också relativt miljövänliga) i jättemängder medans svenska frukter körs framochtillbaka i en massa lastbilar och en annan paradox är
ta till exempel tomater Svenska tomater har mycket större miljöpåverkan speciellt under perioden höst-vinter-vår än spanska tomater pga ljus o uppvärmning av växthusen.
Fast bananerna måste också distribueras efter att de anlänt på banankajen i Göteborg. Men jag håller absolut med om tomaterna.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-21 1:14:32

Ja just nu är jag livrädd varje gång jag ska åka tunnelbana eller gå på affären eller liknande. För det är ju kiwisäsong och jag är dödsallergisk mot kiwi, räcker att det går hål på skalet så att saften frigörs så kan min hals svälla igen. Mindre mysigt.
KaosPrinsessa

Inläggav Iridia » 2012-03-21 1:24:54

KaosPrinsessa skrev:Jag köper dessutom övervägande ekologiska grönsaker och det kostar inte många kronor mer än vanliga grönsaker. Änglamarks <3

Inte? I de affärer jag handlar kan ekologiska grönsaker kosta flera tior mer och är ofta halvvissna redan i affären.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Intressanta intressen

Logga in