Mat och sånt
55 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Mat och sånt
jag måste bara ge de som bestämmer över livsmedelspriser och subventioner,
en känga!
för grönsaker, och frukt, m.m. är dyrt
men t ex lösviktsgodis är billigt
vad finns det för rim å reson i det?
allt som e nyttigt för kroppen borde va billigt
och allt som inverkar negativt på kroppen borde va dyrt
och vad e då nyttigt?
* vitaminrik mat
* mat som rensar ut fria radikaler
* bas livsmedel osv
m.m
och vad är onyttigt i matväg?
* sockriga produkter, t ex godis, kakor, sånt som är sött o fett
* fet mat som slaggar igen ådrerna i kroppen
* m.m. ni vet nog själva vad som e onyttigt (å billigt ere!)
mvh
Issa Jesus,
lärjungen magnus
en känga!
för grönsaker, och frukt, m.m. är dyrt
vad finns det för rim å reson i det?
allt som e nyttigt för kroppen borde va billigt
och allt som inverkar negativt på kroppen borde va dyrt
och vad e då nyttigt?
* vitaminrik mat
* mat som rensar ut fria radikaler
* bas livsmedel osv
m.m
och vad är onyttigt i matväg?
* sockriga produkter, t ex godis, kakor, sånt som är sött o fett
* fet mat som slaggar igen ådrerna i kroppen
* m.m. ni vet nog själva vad som e onyttigt (å billigt ere!)
mvh
Issa Jesus,
lärjungen magnus
- Issa Jesus
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2012-01-06
Re: mat och sånt
Issa Jesus skrev:för grönsaker, och frukt, m.m. är dyrt
I söndags köpte jag ett kilo frysta wokgrönsaker. Det kostade runt en tjuga, dvs runt 20kr/kg.
Lösviktsgodis kostar 89kr/kg (på Konsum).
Jag tycker att grönsaker i regel är mycket billigare än godis och snacks.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Issa Jesus skrev:för grönsaker, och frukt, m.m. är dyrt
Du har fel. De flesta grönsaker har lägre kilopris än godis/kakor.
Jag tycker en del sorters frukt håller för höga kilopriser, t.ex oftast är banan på 25:90 :-/kg lite för dyrt tycker jag. Äpplen av vissa sorter kan variera i pris typ.
calima skrev:Även om bananerna kostar 30 kr/kg är det billigare än i stort sett allt godis.
Nja..inte enligt min plånbok. Det finns ställen som nästan skänker bort godiset för det är så billigt. Då väljer man godis istället för frukt tex.
Man behöver inte köpa den billiga "maten". Dvs godis och dylikt. Man blir liks int mätt av sådant.
Jag brukar räkna maten i mättnad snarare än i kronor. Sojafärsen kanske ser dyr ut, men en stor påse räcker ganska länge till en person. En chipspåse är man ju mätt på typ en halvtimme, medans en portion sojafärs, sås och pasta kan hålla en mätt en hel dag på långt färre kalorier dessutom.
Jag brukar räkna maten i mättnad snarare än i kronor. Sojafärsen kanske ser dyr ut, men en stor påse räcker ganska länge till en person. En chipspåse är man ju mätt på typ en halvtimme, medans en portion sojafärs, sås och pasta kan hålla en mätt en hel dag på långt färre kalorier dessutom.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
kullan skrev:calima skrev:Även om bananerna kostar 30 kr/kg är det billigare än i stort sett allt godis.
Nja..inte enligt min plånbok. Det finns ställen som nästan skänker bort godiset för det är så billigt. Då väljer man godis istället för frukt tex.
Vadå för godis? Var kan man köpa detta billiga godis?
Det finns 2 kedjor Ö&B och Dollarstore som säljer 100 grams chokladkakor för 5 :- / st. det är ett exempel.
Blir du mätt av godis? Jag tycker det ökar på hungern bara.kullan skrev:Nja..inte enligt min plånbok. Det finns ställen som nästan skänker bort godiset för det är så billigt. Då väljer man godis istället för frukt tex.
Jag blir fö inte särskilt mätt av frukt heller. Avokado funkar, bananer också, men tex äpplen blir jag hungrig av, blir surt i magen.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2012-03-20 13:49:23, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
sugrövmanövern skrev:Blir du mätt av godis? Jag tycker det ökar på hungern bara.kullan skrev:Nja..inte enligt min plånbok. Det finns ställen som nästan skänker bort godiset för det är så billigt. Då väljer man godis istället för frukt tex.
Ja det blir jag.
sugrövmanövern skrev:Blir du mätt av godis? Jag tycker det ökar på hungern bara.kullan skrev:Nja..inte enligt min plånbok. Det finns ställen som nästan skänker bort godiset för det är så billigt. Då väljer man godis istället för frukt tex.
Jag tycker så, jag också.
Priset styrs av tillgång och efterfrågan, det är inget som staten eller enskilda personer styr över.
Under säsong är många färskvaror billigare än utanför säsong, men efterfrågan utanför säsong gör ändå att produkterna säljer, tillgången är lägre så priserna går upp. När tillgången är högre och efterfrågan inte riktigt räcker till varorna går priserna ner.
Det finns ingen du kan ge en känga om du inte vill leva i ett kommunistiskt samhälle där staten styr helt över priserna, effekten brukar dock bli att tillgången sjunker, varorna räcker inte till alla, men det mesta går ändå att köpa till överpriser på svarta marknaden och slutresultatet kan bli att det blir ännu dyrare för konsumenterna.
Under säsong är många färskvaror billigare än utanför säsong, men efterfrågan utanför säsong gör ändå att produkterna säljer, tillgången är lägre så priserna går upp. När tillgången är högre och efterfrågan inte riktigt räcker till varorna går priserna ner.
Det finns ingen du kan ge en känga om du inte vill leva i ett kommunistiskt samhälle där staten styr helt över priserna, effekten brukar dock bli att tillgången sjunker, varorna räcker inte till alla, men det mesta går ändå att köpa till överpriser på svarta marknaden och slutresultatet kan bli att det blir ännu dyrare för konsumenterna.
kullan skrev:Det finns 2 kedjor Ö&B och Dollarstore som säljer 100 grams chokladkakor för 5 :- / st. det är ett exempel.
Det är ändå 50 kr / kilo, de flesta grönsaker är billigare!
kullan skrev:Det finns 2 kedjor Ö&B och Dollarstore som säljer 100 grams chokladkakor för 5 :- / st. det är ett exempel.
Det betyder att kilopriset är 50 kr. Är det billigt? (Hint: NEJ)
kullan skrev:Nja..inte enligt min plånbok. Det finns ställen som nästan skänker bort godiset för det är så billigt. Då väljer man godis istället för frukt tex.
Sheyen skrev:Vadå för godis? Var kan man köpa detta billiga godis?
Det skulle jag också vilja veta.
Billigaste i mina trakter är 3.90 hg (39 kr/kg) och då under en kort period påsk/jul exv. Oftast då om man handlar andra varor för 300kr.
Vanligtvis ligger billigt lösgodis på 4.90/hg, och det är inte vanligt med så lågt pris.
Billigaste chokladen kostar runt 50- lappen kilot.
Och för övrig gör man ett aktivt val om man hellre stoppar i sig socker än vitaminer. Man behöver inte välja svindyr mango eller kaktusfikon.
Äpplen kostar sällan mer än 30 kr/kg, oftast mindre och morötter går att få för 6.90 kilot.
Sheyen skrev:kullan skrev:Det finns 2 kedjor Ö&B och Dollarstore som säljer 100 grams chokladkakor för 5 :- / st. det är ett exempel.
Det betyder att kilopriset är 50 kr. Är det billigt? (Hint: NEJ)
Jag räknar inte kilopris utan jag ser styckepriset och anser att det är billigt. Frukt äter jag aldrig så det spelar ingen roll.
Jag tycker Issa Jesus har rätt. Särskilt om man ska köpa ekologiska livsmedel, frukt och grönt då blir det rätt dyrt och jag upplever också att lösgodis och annat skräp alltid är billigare. Visst kan man fynda frysta grönsaker, det gör jag också, men att köpa den mat som går åt till en hel familj, det blir rätt dyrt.
Det har funnits diskussioner på att införa en särskild punktbeskattning på godis och läsk och sånt som är onyttigt. Det är för billigt som det är nu och många äter därför för mycket vilket ger hälsoproblem, sett till hela folkhälsan och vad det därmed kostar i form av sjukvårdskostnader (alltså i förlängningen). Men en sådan skatt är kontroversiell och innebär svåra gränsdragningar (tycker i och för sig inte jag som gärna skulle se en sådan skatt införas).
Man köper heller inte lika mycket godis som frukt och grönt, smaken är koncentrerad och sötsuget kräver inte lika stor mängd som det krävs för att bli mätt av mat. Kilopriset på godis kan vara dyrt men ändå upplevas som billigt, pga den ringa mängd man faktiskt köper. När man köper livsmedel köper man ju mycket mer. Men detta upplevs ju också olika pga hushållets storlek.
Det har funnits diskussioner på att införa en särskild punktbeskattning på godis och läsk och sånt som är onyttigt. Det är för billigt som det är nu och många äter därför för mycket vilket ger hälsoproblem, sett till hela folkhälsan och vad det därmed kostar i form av sjukvårdskostnader (alltså i förlängningen). Men en sådan skatt är kontroversiell och innebär svåra gränsdragningar (tycker i och för sig inte jag som gärna skulle se en sådan skatt införas).
Man köper heller inte lika mycket godis som frukt och grönt, smaken är koncentrerad och sötsuget kräver inte lika stor mängd som det krävs för att bli mätt av mat. Kilopriset på godis kan vara dyrt men ändå upplevas som billigt, pga den ringa mängd man faktiskt köper. När man köper livsmedel köper man ju mycket mer. Men detta upplevs ju också olika pga hushållets storlek.
Senast redigerad av Ugglan 2012-03-20 14:00:17, redigerad totalt 1 gång.
kullan skrev:Jag räknar inte kilopris utan jag ser styckepriset och anser att det är billigt.
Man kan inte säga att något är billigare eller dyrare om man inte använder kilopriset som jämförelse.
Ugglan skrev:Det har funnits diskussioner på att införa en särskild punktbeskattning på godis och läsk och sånt som är onyttigt. Det är för billigt som det är nu och många äter därför för mycket vilket ger hälsoproblem, sett till hela folkhälsan och vad det därmed kostar i form av sjukvårdskostnader (alltså i förlängningen). Men en sådan skatt är kontroversiell och innebär svåra gränsdragningar (tycker i och för sig inte jag som gärna skulle se en sådan skatt införas).
Dom törs nog inte sätta in en sådan skatt för då får dom hela matindustrin mot sig och dom är starkare än regering och riksdag i detta fallet.
calima skrev:kullan skrev:Jag räknar inte kilopris utan jag ser styckepriset och anser att det är billigt.
Man kan inte säga att något är billigare eller dyrare om man inte använder kilopriset som jämförelse.
0,5 gram saffran är billigare än ett kilo köttfärs...
Överallt där jag har bott har frukt och grönt varit billigare än godis och sånt.
Sen har ju frukt och grönt säsonger, vill man tex köpa kiwi i november är den dyrar än nu i mars, samma gäller ju potatis, billigare på hösten.. eller ja alla rotfrukter är billigare då.
Jag köper dessutom övervägande ekologiska grönsaker och det kostar inte många kronor mer än vanliga grönsaker. Änglamarks <3
Sen har ju frukt och grönt säsonger, vill man tex köpa kiwi i november är den dyrar än nu i mars, samma gäller ju potatis, billigare på hösten.. eller ja alla rotfrukter är billigare då.
Jag köper dessutom övervägande ekologiska grönsaker och det kostar inte många kronor mer än vanliga grönsaker. Änglamarks <3
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Blir lite nyfiken på vad du har för matkostnad per månad ungefär?kullan skrev:Jag räknar inte kilopris utan jag ser styckepriset och anser att det är billigt. Frukt äter jag aldrig så det spelar ingen roll.
- sugrövmanövern
Återgå till Intressanta intressen