Vilka åldersgränser ska forumet ha? (Omröstning)
Re: Vilka åldersgränser ska forumet ha? (Omröstning)
Titti skrev:Kimmelie skrev:Det skulle ju även underlätta för de som vill dricka alkohol på träffarna, som det var diskussion om för ett tag sen. Om det är forumets regler att minderåriga inte får komma på träffarna, behöver inte träffarrangören fatta beslutet, och de som vill dricka kan göra det med gott samvete utan risk att råka bjuda en minderårig.
Admin
Jag vill bara påpeka att det hittills bara har arrangerats en enda träff i forumets regi, den i Flottsbro för ett par år sedan, och att det inte finns några planer på att arrangera fler.
Synd. Visste inte att det var ett sådant misslyckande.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Titti skrev:De träffar, utöver denna enda, som arrangeras är helt och hållet privata arrangemang och även om många av dem annonseras ut här så har forumets regler för medlemskap inget att göra med vad som sker på privata träffar.
Handlar inte den här diskussionen om att vi ska skydda tonåringarna mot kontakt irl med de farliga äldre medlemmarna?
@Nallen
Problemet är att det finns vuxna som via olika nätforum söker kontakt med tonåringar i syfte att utsätta dem för saker IRL som de inte vill vara med om, vilket de flesta brukar inse problemet med. Men om du inte ser problem med detta så har du en annan uppfattning än vad jag, och rätt många andra, har.
Diskussionen om att ev. stänga PM-funktionen för tonåringar går ut på att försvåra för sådana vuxna att söka kontakt med, vinna förtroende och i förlängningen att kunna utsätta tonåringar för farliga situationer IRL (situationer som tonåringen blir inlurad i alltså). Det var dessutom inte jag som lyfte frågan om PM-funktionens roll. Fast jag håller med. Det behöver du inte göra. Men du skulle kunna respektera att det finns andra som tycker annorlunda än du, och som ser saker på ett annat sätt än du gör.
Men om man ser 15-åringar som vuxna så ser man förstås inget problem med ovan. Dock är 15-åringar inte vuxna, utan de är tonåringar, vilket innebär att de fortfarande behöver lite extra skydd och omsorg från oss som är vuxna. Anser jag, och en del andra. Därav denna diskussion.
Problemet är att det finns vuxna som via olika nätforum söker kontakt med tonåringar i syfte att utsätta dem för saker IRL som de inte vill vara med om, vilket de flesta brukar inse problemet med. Men om du inte ser problem med detta så har du en annan uppfattning än vad jag, och rätt många andra, har.
Diskussionen om att ev. stänga PM-funktionen för tonåringar går ut på att försvåra för sådana vuxna att söka kontakt med, vinna förtroende och i förlängningen att kunna utsätta tonåringar för farliga situationer IRL (situationer som tonåringen blir inlurad i alltså). Det var dessutom inte jag som lyfte frågan om PM-funktionens roll. Fast jag håller med. Det behöver du inte göra. Men du skulle kunna respektera att det finns andra som tycker annorlunda än du, och som ser saker på ett annat sätt än du gör.
Men om man ser 15-åringar som vuxna så ser man förstås inget problem med ovan. Dock är 15-åringar inte vuxna, utan de är tonåringar, vilket innebär att de fortfarande behöver lite extra skydd och omsorg från oss som är vuxna. Anser jag, och en del andra. Därav denna diskussion.
Maskrosen skrev:Men om man ser 15-åringar som vuxna så ser man förstås inget problem med ovan. Dock är 15-åringar inte vuxna, utan de är tonåringar, vilket innebär att de fortfarande behöver lite extra skydd och omsorg från oss som är vuxna. Anser jag, och en del andra. Därav denna diskussion.
Jag är 41 och jag har kontakt med 15 åringar som är mognare än jag så man kan inte säga som du heller.
@Maskrosen: bullshit. Du verkar vara både en översittare och en moralkärring som fått panik, tänk vad hemskt att människor förväntas ta vara på sig själva
Viktigare är dock att du inte fattat att det här forumet inte är nån djävla ideell hjälpinrättning - eller för den delen inte en kontakt-site heller - det är ett diskussionsforum. Kan man inte ta vara på sig själv så bör man inte heller vistas bland folk, vare sig det är på nätet eller AFK.
Viktigare är dock att du inte fattat att det här forumet inte är nån djävla ideell hjälpinrättning - eller för den delen inte en kontakt-site heller - det är ett diskussionsforum. Kan man inte ta vara på sig själv så bör man inte heller vistas bland folk, vare sig det är på nätet eller AFK.
Alien:
Detta inlägg bryter mot denna forumregel:
På grund av dina tidigare regelbrott tilllämpas, som du vet, nolltolerans för sådana yttranden från dig. Du får därför en varning. Meddelas även i pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Detta inlägg bryter mot denna forumregel:
använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.
På grund av dina tidigare regelbrott tilllämpas, som du vet, nolltolerans för sådana yttranden från dig. Du får därför en varning. Meddelas även i pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av nallen 2012-03-18 22:20:12, redigerad totalt 1 gång.
http://sv.wikipedia.org/wiki/TonåringOrdet tonåring, som är bildat efter engelskans teenager, bygger på en observation av svenska räkneords sammansättning: Orden tretton, fjorton, femton, sexton, sjutton, arton och nitton slutar alla på ändelsen -ton (jämför engelskans -teen). En tonåring är alltså en person som är 13 till 19 år gammal.
Moderator: Rättade länken (så som nallen kodat den i inlägget efter).
Om man kodar URL:arna enligt reglerna så fungerar länkarna också: svenska wikipedia om tonåring.
nallen skrev:Viktigare är dock att du inte fattat att det här forumet inte är nån djävla ideell hjälpinrättning - eller för den delen inte en kontakt-site heller - det är ett diskussionsforum. Kan man inte ta vara på sig själv så bör man inte heller vistas bland folk, vare sig det är på nätet eller AFK.
Kunde inte sagt det bättre själv. Ett diskussionsforum ska vara just det och inte försöka sig på nåt ansvarstagande som det ändå inte klarar att leva upp till. Forumet, moddarna eller användarna ska inte behöva ta ansvar för andra då det fritt att komma och gå på forumet. Att försöka sig på nån slags socialt ansvar här kommer att drabba alla då man som användare på ett eller annat sätt tvingas förhålla sig till det ansvaret för andra. Det tycker jag vore fel då anonymiteten är mer värd.
aha, borde gå att ordna med javascript. Kanske finns något färdigt script. Gillar inte [url2] taggen som jag ändå glömmer av i säkert hälften av fallen.nallen skrev:Om man kodar URL:arna enligt reglerna så fungerar länkarna ocjså: svenska wikipedia om tonåring.
Moggy skrev:nallen skrev:Viktigare är dock att du inte fattat att det här forumet inte är nån djävla ideell hjälpinrättning - eller för den delen inte en kontakt-site heller - det är ett diskussionsforum. Kan man inte ta vara på sig själv så bör man inte heller vistas bland folk, vare sig det är på nätet eller AFK.
Kunde inte sagt det bättre själv. Ett diskussionsforum ska vara just det och inte försöka sig på nåt ansvarstagande som det ändå inte klarar att leva upp till. Forumet, moddarna eller användarna ska inte behöva ta ansvar för andra då det fritt att komma och gå på forumet. Att försöka sig på nån slags socialt ansvar här kommer att drabba alla då man som användare på ett eller annat sätt tvingas förhålla sig till det ansvaret för andra. Det tycker jag vore fel då anonymiteten är mer värd.
Håller med. Jag tror det är bra att förstå att maskrosen har en agenda. Hen har alla svar i förväg. Vår roll är att bekräfta hennes/hans agenda. that´s all.
Lennart Frimodig
@Nallen
Trist att du inte kan diskutera utan att förolämpa.
Vad jag har kunnat se så är det rätt gott om folk som både söker hjälp i olika situationer, och som söker kontakt (det finns ju t.o.m en egen avdelning för det). Det kanske du inte gillar, men det är en del av det hör forumet, och då måste man förhålla sig till det.
Om det enbart rörde sig om allmänna diskussioner så skulle ju inte PM-funktionen behövas alls. Men jag tror den är jätteviktig för alla vuxna som vill ha privata kontakter (men att den av samma anledningar innebär oönskade faror för tonåringar).
Du verkar vilja likställa tonåringar med vuxna, men då har du inte ens läst din egen länk (till Wikipedia) ordentligt. Även där är skillnaden utskriven ("gradvis in i vuxenlivet" är inte samma sak som "vara vuxen").
Trist att du inte kan diskutera utan att förolämpa.
Vad jag har kunnat se så är det rätt gott om folk som både söker hjälp i olika situationer, och som söker kontakt (det finns ju t.o.m en egen avdelning för det). Det kanske du inte gillar, men det är en del av det hör forumet, och då måste man förhålla sig till det.
Om det enbart rörde sig om allmänna diskussioner så skulle ju inte PM-funktionen behövas alls. Men jag tror den är jätteviktig för alla vuxna som vill ha privata kontakter (men att den av samma anledningar innebär oönskade faror för tonåringar).
Du verkar vilja likställa tonåringar med vuxna, men då har du inte ens läst din egen länk (till Wikipedia) ordentligt. Även där är skillnaden utskriven ("gradvis in i vuxenlivet" är inte samma sak som "vara vuxen").
Det var Parvlon som försökte länka till wikipedia, jag bara lagade länken.
Du har fortfarande inte talat om i klartext vilket problem det är du inbillat dig finns här.
Du har fortfarande inte talat om i klartext vilket problem det är du inbillat dig finns här.
Maskrosen skrev:Du verkar vilja likställa tonåringar med vuxna, men då har du inte ens läst din egen länk (till Wikipedia) ordentligt.
Det var inte nallen som drog in Wikipedia-artikeln om tonåringar i diskussionen. Han visade bara ett sätt att få länkar att fungera.
Frimodig skrev:Jag tror det är bra att förstå att maskrosen har en agenda. Hen har alla svar i förväg. Vår roll är att bekräfta hennes/hans agenda. that´s all.
Lennart Frimodig
Moderator:
Kan du specificera vad du menar med "agenda". Menar du en dold agenda?
Alien skrev:Frimodig skrev:Jag tror det är bra att förstå att maskrosen har en agenda. Hen har alla svar i förväg. Vår roll är att bekräfta hennes/hans agenda. that´s all.
Lennart Frimodig
Moderator:
Kan du specificera vad du menar med "agenda". Menar du en dold agenda?
Min gissning är att hen vet hur det egentligen ligger till. Hen vet att jag är pedofil eftersom jag är 67. Hen vet att alla forum, som det här, är fulla med gubbar (av olika ålder) som är ute efter att utnyttja tonorstjejer sexuellt.
Vi som skriver här är mest till för att bekräfta hennes/hans bild.
Ungefär det är vad jag menar med agenda.
Och, som jag skrivit, det visar sig över tid om det är en korrekt beskrivning eller inte.
Sen ingår det saker i agendan som jag inte har upptäckt än.
Tänk Issa Jesus i ett genuskorrekt perspektiv. Nåt ditåt. Där individer blir exempel. Det är en central tankefigur, individer finns bara som exempel.
Lennart Frimodig
earlydayminer skrev:Titti skrev:Admin
Jag vill bara påpeka att det hittills bara har arrangerats en enda träff i forumets regi, den i Flottsbro för ett par år sedan, och att det inte finns några planer på att arrangera fler.
Synd. Visste inte att det var ett sådant misslyckande.
Moderator: Träffen var extremt lyckad, problemet är det ekonomiska ansvaret som krävs för att anordna en liknande träff, dock anordnas det (o)regelbundet träffar lite här och där, dock inga i forumets regi vilket innebär att även andra än forumister får besöka dessa träffar (beroende på vem som är träffarrangör).
Makrosen, jag vill gärna tro att du har goda avsikter, även om jag tycker att du försöker få oss att gå med i korståg mot väderkvarnar när de riktiga drakarna smyger bakom ryggen på oss. Det finns en sak som bekymrar mig, dock. För ett antal år sedan förekom en person under just nicket "Maskrosen" på ett helt annat forum. Att samma nick råkar förekomma på olika forum är i sig inget märkligt, men det finns en speciellt omständighet. Denna andra maskros engagerade sig djupt i ett annat, men lika känsligt, ämne och resonerade på ungefär samma låsta sätt; att envist försöka skuldbelägga alla som inte delade vederbörandes åsikt. Jag hoppas jag har fel, men jag kan inte låta bli att få en eftersmak av forumtroll.
Kan vi inte bara ha lite gammalt hederligt personansvar istället? De 13-15-åringar, och andra med för den delen, som befinner sig här, ska naturligtvis kunna känna att:
1. De självklart ska anmäla obehagliga PM direkt, även om de är osäkra på om det behövs. Det extra skyddet för ungdomar vore alltså att de inte behöver känna att de "massanmäler", när det gäller just sådant som kan vara integritetskränkande. Hellre en gång för mycket, än en gång för lite.
2. Vi som är vuxna försöker att vara extra hänsynsfulla när det gäller bemötandet av tonåringar, både i diskussioner och PM. Vi kanske inte kan gå ut lika hårt i diskussioner och också, vid exempelvis PM-kontakt, i första hand tänka på vilka behov tonåringen har, och inte vad vi kan få ut av kontakten.
3. Vet vi om att en person vi pratar via PM med är mellan 13-15 (själv anser jag att man ska vara minst lika hänsynsfull även mellan 15-18) så ska vi aldrig uppmuntra sådant som kan vara skadligt för dem. Ex. om någon femtonåring här blir "internetförälskad" i någon som är över tjugo, så gäller för den som de facto är vuxen, dvs. 20-åringen, att inte uppmuntra eller utnyttja situationen.
4. Även om en 15-åring enligt lagen får ha sexuellt umgänge, så betyder det inte att alla 15-åringar är sexuellt mogna - långt ifrån! I synnerhet vi med AS tycks mogna senare än genomsnittet när det gäller det sexuella, så personligen anser jag att ingen som är över arton här borde söka sexuell kontakt med någon som är under arton.
5. Vi kan ju försöka ha i åtanke att en individ under 18 år, räknas som barn. Hur mogna var vi själva som 15-åringar? Det är väldigt viktigt att vi vuxna inte för över våra egna önskningar på tonåringar!!!
1. De självklart ska anmäla obehagliga PM direkt, även om de är osäkra på om det behövs. Det extra skyddet för ungdomar vore alltså att de inte behöver känna att de "massanmäler", när det gäller just sådant som kan vara integritetskränkande. Hellre en gång för mycket, än en gång för lite.
2. Vi som är vuxna försöker att vara extra hänsynsfulla när det gäller bemötandet av tonåringar, både i diskussioner och PM. Vi kanske inte kan gå ut lika hårt i diskussioner och också, vid exempelvis PM-kontakt, i första hand tänka på vilka behov tonåringen har, och inte vad vi kan få ut av kontakten.
3. Vet vi om att en person vi pratar via PM med är mellan 13-15 (själv anser jag att man ska vara minst lika hänsynsfull även mellan 15-18) så ska vi aldrig uppmuntra sådant som kan vara skadligt för dem. Ex. om någon femtonåring här blir "internetförälskad" i någon som är över tjugo, så gäller för den som de facto är vuxen, dvs. 20-åringen, att inte uppmuntra eller utnyttja situationen.
4. Även om en 15-åring enligt lagen får ha sexuellt umgänge, så betyder det inte att alla 15-åringar är sexuellt mogna - långt ifrån! I synnerhet vi med AS tycks mogna senare än genomsnittet när det gäller det sexuella, så personligen anser jag att ingen som är över arton här borde söka sexuell kontakt med någon som är under arton.
5. Vi kan ju försöka ha i åtanke att en individ under 18 år, räknas som barn. Hur mogna var vi själva som 15-åringar? Det är väldigt viktigt att vi vuxna inte för över våra egna önskningar på tonåringar!!!
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Kan man inte ha en avdelning speciellt för ungdomar? Den kan vara öppen för alla, mem ämnena ska handla om sådant som antingen är relevant för riktigt unga eller postas av dem själva. Liksom privata avdelningen skulle den kunna modereras hårdare. Jag vet att WrongPlanet har separata avdelningar som är åldersanpassade. Vet inte hur de modererar dock.
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Admin
Den nedre åldersgränsen för att alls få vara medlem här är 15 år.
Detta har vi diskuterat förut, både öppet på forumet och internt inom administrationen. Svaret nu som då är nej. Orsakerna är flera men i huvudsak är det så att vi har inga som helst resurser att övervaka ett sådant forum så som det skulle behövas. Att ha ett ungdomsforum, oavsett det är fråga om ett renodlat sådant eller en särskild avdelning på ett forum för vuxna, är att ta på sig ett alltför stort ansvar med de förutsättningar vi har. Det kräver att någon vuxen ansvarig alltid finns närvarande och tillgänglig.
Eftersom vi inte har de förutsättningarna, och heller inte den ambitionen (att hålla ett säkert ungdomsforum tillgängligt), så avstår vi från det. Vi vill inte ge sken av att vara ett tryggare plats på nätet än vi är.
Jag kan passa på att nämna att det händer av och till att jag blir kontaktad av forumister som blivit kontaktade av andra, kanske själva tagit kontakt och vill de ha hjälp att bryta kontakten. Jag har ingen aning om åldrar på dessa forumister, frågan intresserar mig inte, men jag hjälper alltid till. Ibland sker det genom anmälan men oftast genom att jag får ett PM eller mail. Det är sådant ni inte ser öppet på forumet, i själva verket sker mycket av vårt arbete "bakom kulisserna".
Henkkalexi skrev:De 13-15-åringar, och andra med för den delen, som befinner sig här
Den nedre åldersgränsen för att alls få vara medlem här är 15 år.
Angelic Fruitcake skrev:Kan man inte ha en avdelning speciellt för ungdomar?
Detta har vi diskuterat förut, både öppet på forumet och internt inom administrationen. Svaret nu som då är nej. Orsakerna är flera men i huvudsak är det så att vi har inga som helst resurser att övervaka ett sådant forum så som det skulle behövas. Att ha ett ungdomsforum, oavsett det är fråga om ett renodlat sådant eller en särskild avdelning på ett forum för vuxna, är att ta på sig ett alltför stort ansvar med de förutsättningar vi har. Det kräver att någon vuxen ansvarig alltid finns närvarande och tillgänglig.
Eftersom vi inte har de förutsättningarna, och heller inte den ambitionen (att hålla ett säkert ungdomsforum tillgängligt), så avstår vi från det. Vi vill inte ge sken av att vara ett tryggare plats på nätet än vi är.
Jag kan passa på att nämna att det händer av och till att jag blir kontaktad av forumister som blivit kontaktade av andra, kanske själva tagit kontakt och vill de ha hjälp att bryta kontakten. Jag har ingen aning om åldrar på dessa forumister, frågan intresserar mig inte, men jag hjälper alltid till. Ibland sker det genom anmälan men oftast genom att jag får ett PM eller mail. Det är sådant ni inte ser öppet på forumet, i själva verket sker mycket av vårt arbete "bakom kulisserna".
Angelic Fruitcake skrev:Kan man inte ha en avdelning speciellt för ungdomar? Den kan vara öppen för alla, mem ämnena ska handla om sådant som antingen är relevant för riktigt unga eller postas av dem själva. Liksom privata avdelningen skulle den kunna modereras hårdare. Jag vet att WrongPlanet har separata avdelningar som är åldersanpassade. Vet inte hur de modererar dock.
Tycker det låter som en bra idé.
Men synd det inte finns resurser till en sån då, som Titti säger i inlägget ovanför.
Det finns en bra, säker sajt för tonåringar, Picknick där de anstränger sig för att hålla koll på innehållet!
Så, Alien, vad tycker du?
Jag förklarade ungefär hus maskrosens agenda ser ut, som jag ser det. Håller du med eller tycker du jag är ute och cycklar? (ett förbannat svårt ord).
Som man frågar får man svar. Jag kanske skall förklara, jag är extremt känslig för såna där jockar. Jag har mött ett antal under livets gång, och vartefter lär man sig identifiera dem bättre och bättre. Man skall lära sig att känna igen signalerna från såna här troende. Ordvändningar och så. De låter liksom på ett speciellt sätt.
Lennart Frimodig
Jag förklarade ungefär hus maskrosens agenda ser ut, som jag ser det. Håller du med eller tycker du jag är ute och cycklar? (ett förbannat svårt ord).
Som man frågar får man svar. Jag kanske skall förklara, jag är extremt känslig för såna där jockar. Jag har mött ett antal under livets gång, och vartefter lär man sig identifiera dem bättre och bättre. Man skall lära sig att känna igen signalerna från såna här troende. Ordvändningar och så. De låter liksom på ett speciellt sätt.
Lennart Frimodig
Miche skrev:Det finns en bra, säker sajt för tonåringar, Picknick där de anstränger sig för att hålla koll på innehållet!
Jag skrev lite om det i ett tidigare inlägg i tråden
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter