Städning
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Städning
Undrar hur ni ser på ämnet städning?
Jag har haft enormt mycket tvång och "ordning o reda" manier genom åren.
Har ett färdigt schema i huvudet om vad som bör städas varje dag, blir jag störd så får jag den värsta ångesten ever. Min to do lista är livsviktig och jag försöker att få så mycket som möjligt gjort under dagen så att jag är "lugn" och nöjd på kvällen.
Kan inte bara sitta still (softa, vila) en hel dag, inte ens med mina specialintressen för då kommer ångesten.
MÅSTE uträtta hela tiden med andra ord så att jag senare kan belöna mig med tex datorn.
Ofta så blir det svårt eftersom att jag då är så uppe i varv och har svårt att fokusera.
Komiskt nog så tar allt sån jäkla TID för jag städar "in i trät" dvs, jag blir nojig och undrar om jag gjort rätt osv? Jag putsar o gnider phuuuuuu, livrädd för att grannarna ser
Nån som känner igen sig? Tips för att känna sig trygg utan att GÖRA, hela tiden?
Jag har haft enormt mycket tvång och "ordning o reda" manier genom åren.
Har ett färdigt schema i huvudet om vad som bör städas varje dag, blir jag störd så får jag den värsta ångesten ever. Min to do lista är livsviktig och jag försöker att få så mycket som möjligt gjort under dagen så att jag är "lugn" och nöjd på kvällen.
Kan inte bara sitta still (softa, vila) en hel dag, inte ens med mina specialintressen för då kommer ångesten.
MÅSTE uträtta hela tiden med andra ord så att jag senare kan belöna mig med tex datorn.
Ofta så blir det svårt eftersom att jag då är så uppe i varv och har svårt att fokusera.
Komiskt nog så tar allt sån jäkla TID för jag städar "in i trät" dvs, jag blir nojig och undrar om jag gjort rätt osv? Jag putsar o gnider phuuuuuu, livrädd för att grannarna ser
Nån som känner igen sig? Tips för att känna sig trygg utan att GÖRA, hela tiden?
Re: Städning
Fråga dig själv varför måsta jag göra detta?, vad händer om jag gör lite mindre av det?, vad är viktigt? vad är det för resultat som eftersöks och vad är minimum som måste göras för att uppnå det?, vad är effektivt?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Fråga dig själv varför måsta jag göra detta?, vad händer om jag gör lite mindre av det?, vad är viktigt? vad är det för resultat som eftersöks och vad är minimum som måste göras för att uppnå det?, vad är effektivt?
Åh, har redan glömt frågorna?
BRA råd dock, kanon verkligen... Funkar det för dig?
Nja.. jag brukar ställa mig frågan VARFÖR?.. och det kan ge en del intressanta svar.
Rent fiktivt exempel, du går in i en matbutik och kassören som du tycker är skitjobbig hejar på dig och du besvarar det med automatik "hej", men tycker det är irriterande efteråt. I synnerhet den automatiska reaktionen. Ställ då frågan VARFÖR?, varför gör jag så? Jo automathanteringen av sociala responser kopplar på det sättet. VARFÖR? måste jag svara, nej det behöver jag ej. Vad händer om jag gör på något annat sätt? Konsekvenserna av att strunta i att svara är obefintliga eftersom personalen har betalt och du är deras kund (analys). En lösnig kan vara att repetera in att ej besvara "anropet" och lagra det i automatiseringsminnet. Nästa gång hamnar anropet med automatik i det mentala sopnedkastet.
System updated..
Rent fiktivt exempel, du går in i en matbutik och kassören som du tycker är skitjobbig hejar på dig och du besvarar det med automatik "hej", men tycker det är irriterande efteråt. I synnerhet den automatiska reaktionen. Ställ då frågan VARFÖR?, varför gör jag så? Jo automathanteringen av sociala responser kopplar på det sättet. VARFÖR? måste jag svara, nej det behöver jag ej. Vad händer om jag gör på något annat sätt? Konsekvenserna av att strunta i att svara är obefintliga eftersom personalen har betalt och du är deras kund (analys). En lösnig kan vara att repetera in att ej besvara "anropet" och lagra det i automatiseringsminnet. Nästa gång hamnar anropet med automatik i det mentala sopnedkastet.
System updated..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Kan du inte bara sätta dig ner med todo-listan och göra om den så den blir kortare?
(Förlåt om jag får det att låta för enkelt!)
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Kan du inte bara sätta dig ner med todo-listan och göra om den så den blir kortare?
Jo, det kan jag. Men det har inte funkat så bra. Jobbar på det, ville gnälla av mig lite o även höra om det fanns flera.
plåtmonster skrev:Nja.. jag brukar ställa mig frågan VARFÖR?.. och det kan ge en del intressanta svar.
System updated..
Lätt som en plätt!
Återgå till Övriga Aspergerfrågor