Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig mat?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Amerikaner är feta för att de inte har råd med nyttig ma

Inläggav Fenren » 2012-03-17 16:51:57

slackern skrev:Här kommer lite fakta som kan vara nyttigt för dej att läsa igenom.

okej... vad var det jag skulle få ut av det där?

edit: i mindre utsträckning än vad då? det är ett väldigt intetsägande citat...
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Miche » 2012-03-17 16:53:43

Ett problem är att i väldigt många länder är kök ingen självklarhet i lägenheter, när man flyttar tar man med sig spis, kylskåp osv så de fattiga har nog sällan ett fungerande kök och hur gör man då långkok osv?

En mikro kan man köpa för några hundralappar för att värma halvfabrikaten i.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-17 16:54:13

Fenren, du svarar inte på varför du sätter gränsen just vid 16. Det verkar vara godtyckligt valt. Varför inte lika gärna säga 13 eller 25? :roll: Eller menar du att alla människor har likadana förutsättningar och kan sägas ha lika stort ansvar för sitt handlande då oavsett, mognadsnivå, ekonomi, utbildning eller funktionshinder?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Sheyen » 2012-03-17 16:55:06

marxisten skrev:
Sheyen skrev:Nej, det är ju självklart. Känner du någon som serverar coca cola som frukostdryck, eller var fick du det ifrån?

I Sverige är det inte särskilt vanligt, men denna tråden handlar om matvanorna i USA, och där förekommer läskedryck även vid frukosten. De äter för fan frukost på McDonalds och det är inte precis efter kostcirkeln man serverar där. Vid skolmaten serveras Pepsi och Cola som matdryck.

Fan vad du generaliserar. Av de amerikaner jag känner är det inte en enda som har vanan att käka frukost på McDonalds.

Nej. Till skollunchen serveras det sötad mjölk. Åtminstone enligt vad jag har fått veta. Om du har något att tillägga gällande den amerikanska skollunchen är det fritt fram att hänvisa till källor.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav slackern » 2012-03-17 16:56:52

Fenren skrev:
slackern skrev:Här kommer lite fakta som kan vara nyttigt för dej att läsa igenom.

okej... vad var det jag skulle få ut av det där?

edit: i mindre utsträckning än vad då? det är ett väldigt intetsägande citat...

Du såg väll länken med? Där kan du läsa hela artikeln. Så kanske du kan dra någon slutsats det var min tanke.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Fenren » 2012-03-17 17:02:11

Bjäbbmonstret skrev:Fenren, du svarar inte på varför du sätter gränsen just vid 16. Det verkar vara godtyckligt valt. Varför inte lika gärna säga 13 eller 25? :roll: Eller menar du att alla människor har likadana förutsättningar och kan sägas ha lika stort ansvar för sitt handlande då oavsett, mognadsnivå, ekonomi, utbildning eller funktionshinder?

det är en gräns jag satt helt baserat på mitt tycke. väldigt många trettonåringar kan ta ansvar för sina handlingar, men föräldrarna tenderar att fortfarande ha väldigt mycket att säga till om. föräldrars inflytande tenderar att minska kraftigt genom hela högstadiet och gymnasieelever har inte kvar mycket av sitt föräldraberoende, annat än rent ekonomiskt. jag anser att gymnasieåldern är en bra gräns att dra.

med tanke på att man blir straffmyndig vid 15 så anser ju staten att man kan ta ansvar för sina handlingar ett år tidigare.

jag anser inte att varken ekonomi eller utbildning har något som helst att göra med personligt ansvar. i princip alla har nått en sådan mognadsnivå att man vid sexton års ålder bör få stå för sina egna handlingar och därmed ta ansvar för sig och sitt liv.
Fenren

Inläggav kullan » 2012-03-17 17:02:40

Jamie Oliver (Englands matguru) hade en serie för nåt år sedan där han åkte till den värst ytsatta kommunen i den värst drabbade delstaten i USA och försökte få skolpolitikerna att ändra policyn rörande skolmaten. Där serverade man chokladmjölk till lunch. Serien gick på kanal 5 så det går att söka upp bevismaterial för det. Det var jelly till efterätt. Och det var mycket hamburgare och strips på dessa brickor. Knappt nån grönsak.

Jag följde hela serien så jag såg vilken jädra kamp han förde. Och där var motiveringen att en fettsnål meny skulle bli för dyr. Så sa kommunpolitikerna.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Fenren » 2012-03-17 17:02:56

slackern skrev:Du såg väll länken med? Där kan du läsa hela artikeln. Så kanske du kan dra någon slutsats det var min tanke.

och vilken slutsats anser du att jag ska dra av det du citerade och länkade till?
Fenren

Inläggav slackern » 2012-03-17 17:05:56

Fenren skrev:
slackern skrev:Du såg väll länken med? Där kan du läsa hela artikeln. Så kanske du kan dra någon slutsats det var min tanke.

och vilken slutsats anser du att jag ska dra av det du citerade och länkade till?

Läs den tills du kommer på det. Det står i svart och vitt. Jag hade även skickat med en länk till hela artikeln. Så läs igenom allt igen så kommer du nog komma på vad det är. Jag hade givetvis skickat med länken så att du skulle kunna läsa allt. För mej var det en självklarhet att du skulle läsa igenom den. Men för att förtydliga så måste du läsa igenom hela artikeln.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav marxisten » 2012-03-17 17:09:25

Sheyen skrev:
marxisten skrev:
Sheyen skrev:Nej, det är ju självklart. Känner du någon som serverar coca cola som frukostdryck, eller var fick du det ifrån?

I Sverige är det inte särskilt vanligt, men denna tråden handlar om matvanorna i USA, och där förekommer läskedryck även vid frukosten. De äter för fan frukost på McDonalds och det är inte precis efter kostcirkeln man serverar där. Vid skolmaten serveras Pepsi och Cola som matdryck.

Fan vad du generaliserar. Av de amerikaner jag känner är det inte en enda som har vanan att käka frukost på McDonalds.

Nej. Till skollunchen serveras det sötad mjölk. Åtminstone enligt vad jag har fått veta. Om du har något att tillägga gällande den amerikanska skollunchen är det fritt fram att hänvisa till källor.

Generaliserar och generaliserar, jag sa det förekommer och att amerikanarna har betydligt värre matvanor än svenskar är faktum. Jag nämnde inte vilken grad det förekommer i, bara det sker mer än i Sverige, och att Amerika har sämre vanor gällande mat och dryck är ett faktum. Det är bara att kolla på fetma och övervikten i olika länder. Tyvärr så börjar den där skitmaten komma mer och mer till Sverige med, vilket är oroväckande utveckling.

Var någon film jag såg om ämnet, minns dock tyvärr inte namnet på den. Var två-tre år sen jag läste om ämnet.

Men sötad mjölk, varför sötad, eller menar du chokladmjölk? I vilket fall är det inte nyttigt alls. Socker, fett, friterat, genomgående skollunch i Amerika. Problemet är fortfarande detsamma. Det är en icke nyttig matvana.

Mjölk i sig är nyttigt, men då tillför man socker i det och de blir helt annat. Potatis i sig är nyttigt, men då friterar man potatisen och det blir onyttigt.

Kyckling är nyttigt, men då friterar man det också, i onyttig olja dessutom.

Det är genomgående, maten är onyttig.
Senast redigerad av marxisten 2012-03-17 17:11:44, redigerad totalt 1 gång.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Sheyen » 2012-03-17 17:11:32

marxisten skrev:Men sötad mjölk, varför sötad, eller menar du chokladmjölk? I vilket fall är det inte nyttigt alls. Socker, fett, friterat, genomgående skollunch i Amerika. Problemet är fortfarande detsamma. Det är en icke nyttig matvana.

Mm, jag vet det.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Fenren » 2012-03-17 17:11:50

slackern skrev:
Fenren skrev:

Läs den tills du kommer på det. Det står i svart och vitt.

okej, jag tolkar det som att du inte har förstått vad du läst, då du vägrar säga vad du anser att jag ska dra för slutsats.

jag tänker inte läsa dina länkade artiklar. du skriver aldrig en sammanfattning och du vägrar svara på frågor om vad du länkar. jag tror inte att du läser igenom det du länkar.

länkar är bra att skicka med till de som vill läsa lite mer eller se en källa på vad man skriver. de är urusla att använda som argument, då väldigt få kommer följa dem om man inte ger dem en vettig anledning och på så vis väcker deras intresse.

citera de stycken som är extra intressanta och skriv en sammanfattning av de artiklar du länkar till om du vill få fram din åsikt med hjälp av andras texter.
Fenren

Inläggav earlydayminer » 2012-03-17 17:14:21

Fenren skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker ofta att det finns en nästan outhärdlig moralism och brist på förståelse för sociala sammanhang här på forumet.

Vad konstigt!

man blir fet om man inte rör sig och äter skräpmat med en massa socker i. man blir smal av att röra sig och äta nyttig mat med en massa grönsaker och annat sådant i.

är man lat och knarkar socker så blir man fet. så enkelt är det.

Det är helt och hållet individens fel att den blir fet. på precis samma sätt är det nästan alltid individens fel om den får kol eller om den dör i en bungy jumpolycka eller får AIDS av en knarkspruta.

Det är till viss del individens ansvar, ja. Men det ligger mycket mer bakom det. Man måste se hur samhället och allting runt påverkar en i relation till hur man själv fungerar.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Fenren » 2012-03-17 17:16:09

earlydayminer skrev:Det är till viss del individens ansvar, ja. Men det ligger mycket mer bakom det. Man måste se hur samhället och allting runt påverkar en i relation till hur man själv fungerar.

nej
Fenren

Inläggav marxisten » 2012-03-17 17:17:11

Sheyen skrev:
marxisten skrev:Men sötad mjölk, varför sötad, eller menar du chokladmjölk? I vilket fall är det inte nyttigt alls. Socker, fett, friterat, genomgående skollunch i Amerika. Problemet är fortfarande detsamma. Det är en icke nyttig matvana.

Mm, jag vet det.

Jag har sett intervjuer med amerikaner där de i princip säger man kan vräka i sig vad för skit som helst, bara man tar en light dryck till. Då skulle det kompenseras på något sätt. Är ju sjukt.

På någon film säger de (tror de var den jag länkade till) att de är på McDonalds varje dag och de är inte farligt. Är bara att springa en runda blir man av med det onyttiga från maten. Vad de inte tänker på är det nyttiga man missar i en dålig måltid. Vitaminer och mineraler som ersätts av onyttigt fett. Farlig utveckling, hoppas den inte kommer hit till Sverige.

När vuxna tänker så om måltider, hur ska då barnen påverkas? Inte konstigt fetman finns i väst och då främst i Amerika med sådana tankar om kosten!
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Nefarious » 2012-03-17 18:02:33

Men alla har inte förmåga att se till att de är friska. Att då bara säga att det är deras eget ansvar och lämna dem åt sitt öde är helt åt skogen.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav Fenren » 2012-03-17 18:10:27

Nefarious skrev:Men alla har inte förmåga att se till att de är friska. Att då bara säga att det är deras eget ansvar och lämna dem åt sitt öde är helt åt skogen.

jag har aldrig påstått att alla kan hållas ansvariga för sina handlingar, men en överväldigande majoritet kan det.

jag har, så vitt jag vet, aldrig påstått att de ska lämnas åt sitt öde. det anser jag inte. jag anser bara att det är deras fel.

jag anser att brandkåren ska åka ut och hjälpa loss en person som fått ett träd på sig, även om det var han själv som sågade av stammen.

jag anser att en KOL-sjuk ska få hjälp av sjukvården trots att det var personens rökning som ledde till sjukdomen.

jag anser att både den som fått trädet över sig och den KOL-sjuke enbart har sig själv att skylla. det är långt ifrån samma sak som att säga att de inte ska få hjälp!
Fenren

Inläggav treeman » 2012-03-17 19:06:54

Kan tillägga att folk får äta vad dom vill enligt mig. Det har inte att göra med. Om jag tänker på att jag skulle frossa som en galning längre perioder så blir jag äcklad. Jag blir inte äcklad av att andra gör det, dock blir jag oroad om nån gör det. Det är inte hälsosamt.

Sen är det klart att Amerikaner har råd med grönsaker att äta. Dom har råd med nyttig mat.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav kullan » 2012-03-17 19:32:11

treeman skrev:Att äta stora mängder chips, strips, godis, läsk, kakor, bakelser ser jag personligen som att förgifta kroppen, vilket jag tycker är synd. Man ska vara rädd om kroppen så gott det går tycker jag.

Jo i sak håller jag med dig men det är inte nyttigt att röka eller att missbruka alkohol heller men det finns det folk som gör ändå. Mat kan funka som självmedicinering precis som alkohol kan göra för vissa individer. Förståndet fattar att man är på helt fel väg och vandrar men fortsätter ändå.
kullan

Inläggav treeman » 2012-03-17 19:34:49

kullan skrev:Jo i sak håller jag med dig men det är inte nyttigt att röka eller att missbruka alkohol heller men det finns det folk som gör ändå. Mat kan funka som självmedicinering precis som alkohol kan göra för vissa individer. Förståndet fattar att man är på helt fel väg och vandrar men fortsätter ändå.

Jo. Matmissbruk tex.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav kullan » 2012-03-17 19:37:28

treeman skrev:
kullan skrev:Jo i sak håller jag med dig men det är inte nyttigt att röka eller att missbruka alkohol heller men det finns det folk som gör ändå. Mat kan funka som självmedicinering precis som alkohol kan göra för vissa individer. Förståndet fattar att man är på helt fel väg och vandrar men fortsätter ändå.

Jo. Matmissbruk tex.

Exakt! är själv matmissbrukare och sockerberoende. Jag fattar att det är helt åt skogen men lik förbannad sitter jag där med allt som innehåller socker och kolhydrater för att ta mig en tripp.
kullan

Inläggav Parvlon » 2012-03-17 19:44:09

kullan skrev:Exakt! är själv matmissbrukare och sockerberoende. Jag fattar att det är helt åt skogen men lik förbannad sitter jag där med allt som innehåller socker och kolhydrater för att ta mig en tripp.
Vill du ha hjälp så finns det gratis dietister på vårdcentralen.

https://www.google.com/search?client=op ... el=suggest
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav earlydayminer » 2012-03-17 20:39:29

Fenren skrev:
earlydayminer skrev:Det är till viss del individens ansvar, ja. Men det ligger mycket mer bakom det. Man måste se hur samhället och allting runt påverkar en i relation till hur man själv fungerar.

nej

Vad du säger nej till ger ett sken av att du tror man är i ABSOLUT makt över sin egen hjärna. Att man inte påverkas av yttre omständigheter. Du måste må som en riktig kung du, bara glida genom livet med alla hemliga svar. :-)049
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Fenren » 2012-03-17 20:46:17

earlydayminer skrev:Vad du säger nej till ger ett sken av att du tror man är i ABSOLUT makt över sin egen hjärna. Att man inte påverkas av yttre omständigheter.

nej. jag anser att man kan ha absolut makt över både sin kropp och sina tankar och att man kan skydda dem från yttre påverkan. stor skillnad.

earlydayminer skrev:Du måste må som en riktig kung du, bara glida genom livet med alla hemliga svar. :-)049

tack och ja, jag mår förbaskat jättebra. du är alltid så vänlig och snäll mot mig.
Fenren

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in