Vilka åldersgränser ska forumet ha? (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Vilken åldersgräns tycker ni att AF ska ha?

A) 20 år
1
1%
B) 18 år
16
23%
C) Som nu, 15 år
32
46%
D) Ingen åldersgräns alls
9
13%
E) Som nu, men alla måste uppge sin ålder när de registrerar sig
8
12%
F) Annat, anger vilket i tråden
3
4%

Antal röster : 69

Vilka åldersgränser ska forumet ha? (Omröstning)

Inläggav Pieohpah » 2012-03-17 14:29:19

Kör obromsat!
Pieohpah

Anslöt: 2012-01-05

Re: Vilka åldersgränser ska forumet ha? (Omröstning)

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-17 15:09:14

Det går inte att ha åldersgränser, om man inte ska tvinga folk att logga in med nät-ID och då försvinner anonymiteten. Bara att inse att det inte går att kontrollera. De som reggar sig här är förhoppningsvis så pass gamla att känner till vad AS är och kan prata om det.

Vore det frågan om vilka som är intellektuellt och/eller känslomässigt vuxna nog, så är det en helt annan sak. Ålder är en siffra och behöver inte säga särskilt mycket.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav kullan » 2012-03-17 15:25:09

Du får väl inte va yngre än 15 år för att registrera dig någonstans om inte målsman ska behöva ge sitt tillstånd. Det är samma regler för postorderinköp tex.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-17 15:31:25

Maskrosen, jag förstår faktiskt inte din nedvärderande föreställning om alla människor under 18 som föreställs vara osäkra, inte våga säga ifrån och behöva skyddas på olika sätt. Jag tycker tvärtom att det är diskriminering att stänga av PM-funktionen för vissa personer så att de inte har möjlighet att skydda sin integritet genom att kommunicera privat och jag tror att det lika gärna kan öka risken för tonåringar att göra som du säger - eftersom de tvingas skriva öppet om sina problem och därigenom kan kännas igen utanför forumet - än minska dem.

Enligt min erfarenhet är människor olika och personligheten präglas ganska tidigt i livet. Vissa vågar säga ifrån när de är 11. Andra har inte lärt sig det när de är 50. Vi har alla olika kunskaper och livserfarenheter och det enda sättet man kan lära sig att hantera internetmiljöer är faktiskt att vistas i dem. Jag tror att Aspergerforum redan är betydligt säkrare än många andra miljöer på grund av att det finns en forumkultur som gör att många bryr sig om varandra och moddarna reagerar på övergrepp. Dina förslag kanske skulle vara jättebra i något annat sammanhang där det hängde många fler idioter och många fler efterhängsna karlar. Här tror jag att det är överflödigt och till och med kontraproduktivt.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Frimodig » 2012-03-17 15:40:54

Bjäbbmonstret skrev:Maskrosen, jag förstår faktiskt inte din nedvärderande föreställning om alla människor under 18 som föreställs vara osäkra, inte våga säga ifrån och behöva skyddas på olika sätt. Jag tycker tvärtom att det är diskriminering att stänga av PM-funktionen för vissa personer så att de inte har möjlighet att skydda sin integritet genom att kommunicera privat och jag tror att det lika gärna kan öka risken för tonåringar att göra som du säger - eftersom de tvingas skriva öppet om sina problem och därigenom kan kännas igen utanför forumet - än minska dem.

Enligt min erfarenhet är människor olika och personligheten präglas ganska tidigt i livet. Vissa vågar säga ifrån när de är 11. Andra har inte lärt sig det när de är 50. Vi har alla olika kunskaper och livserfarenheter och det enda sättet man kan lära sig att hantera internetmiljöer är faktiskt att vistas i dem. Jag tror att Aspergerforum redan är betydligt säkrare än många andra miljöer på grund av att det finns en forumkultur som gör att många bryr sig om varandra och moddarna reagerar på övergrepp. Dina förslag kanske skulle vara jättebra i något annat sammanhang där det hängde många fler idioter och många fler efterhängsna karlar. Här tror jag att det är överflödigt och till och med kontraproduktivt.

Bra Bjäbbmonstret, ungefär vad jag tycker. Fast Maskrosen har en poäng, en del yngre är särskilt sårbara, de behöver skyddas. Frågan är hur det sker.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav calima » 2012-03-17 15:41:59

kullan skrev:Du får väl inte va yngre än 15 år för att registrera dig någonstans om inte målsman ska behöva ge sitt tillstånd.

Vad man får och vad man gör är inte alltid samma sak.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav Maskrosen » 2012-03-17 16:03:42

@Kullan

I förslaget så gäller det man uppger som födelseår (ej personnummer, bara år). Samma som idag när det gäller 15-åringar, man litar på åldersuppgiften. Ingen har egentligen något att vinna på att uppge fel ålder, så det borde funka.
Maskrosen
Förhandsgranskad

Anslöt: 2012-03-06

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-17 16:11:48

Maskrosen skrev:@Kullan

I förslaget så gäller det man uppger som födelseår (ej personnummer, bara år). Samma som idag när det gäller 15-åringar, man litar på åldersuppgiften. Ingen har egentligen något att vinna på att uppge fel ålder, så det borde funka.

Öh, jo... om man är tretton år och inser att det går att skriva in andra siffror. :roll:
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Maskrosen » 2012-03-17 16:20:05

@bjäbbmonstret

Vi verkar ha väldigt olika attityder. Tonåringar är inte vuxna, det är därför det finns en särskild term som heter just "tonåring". Det är inte nedvärderande att ta hänsyn till folks olika åldrar, det är omsorg, omtanke och vuxet ansvarstagande. Tycker jag

Jag vet inte heller om jag tycker att forumklimatet här är så mycket mer omtänksamt än någon annanstans, det är rätt hårda ord och tuffa puckar i rätt många trådar. Plus en massa trevliga, kloka och omtänksamma människor. Båda sidorna finns här också.

Jag tror inte detta forum är vaccinerat mot tråkigheter, det tror jag inte några forum är.
Maskrosen
Förhandsgranskad

Inläggav Miche » 2012-03-17 16:20:24

Jag tror att det gör det svårare för oss moddar att avslöja de som är yngre än femton, de försäger sig inte lika lätt!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Maskrosen » 2012-03-17 16:25:07

@Henkkalexi

Detta skiljer sig inte från idag. Även nu kan 13-åringar finnas på forumet och påstå sig vara 15. Skillnaden är att med vissa "skyddsåtgärder" skulle en 13-åring som påstår sig vara 16 få samma extra skydd som övriga tonåringar.

Jag menade mest att vuxna inte har något att vinna på att utge sig för att vara tonåringar.

@Miche

Hur menar du att de inte skulle försäga sig lika lätt? De skulle väl skriva ungefär samma saker som idag, tror du inte?
Maskrosen
Förhandsgranskad

Inläggav Miche » 2012-03-17 16:31:01

De 13 och 14-åringar vi haft som medlemmar och avslöjat har ofta råkat skriva sin ålder i något inlägg, om man vid registreringen inte godkänner de under 15 så blir de mer medvetna om att de har brutit mot en regel och skärper sig antagligen på den punkten.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-17 16:31:41

Nej Maskrosen jag tror inte några forum är "vaccinerat" mot tråkigheter men efter att ha hängt här i över fyra år så tror jag att det är rimligt av mig att tro att det inte är något "högriskställe."
Bjäbbmonstret

Inläggav Frimodig » 2012-03-17 16:33:26

Maskrosen skrev:@bjäbbmonstret

Vi verkar ha väldigt olika attityder. Tonåringar är inte vuxna, det är därför det finns en särskild term som heter just "tonåring". Det är inte nedvärderande att ta hänsyn till folks olika åldrar, det är omsorg, omtanke och vuxet ansvarstagande. Tycker jag

Jag vet inte heller om jag tycker att forumklimatet här är så mycket mer omtänksamt än någon annanstans, det är rätt hårda ord och tuffa puckar i rätt många trådar. Plus en massa trevliga, kloka och omtänksamma människor. Båda sidorna finns här också.

Jag tror inte detta forum är vaccinerat mot tråkigheter, det tror jag inte några forum är.

Du har en felaktig grundinställning. Mognad är inte samma sak som ålder.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Nefarious » 2012-03-17 16:37:28

Jag skulle ha känt mig kränkt av sånt där daltande som Maskrosen föreslår. Bjäbbmonstret har många bra poänger.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-17 16:42:27

En 13-åring kan ju lika gärna säga sig vara 19 om det är vad som krävs för att få tillgång till forumets alla funktioner.
Bjäbbmonstret

Inläggav Maskrosen » 2012-03-17 16:50:51

@Miche

Jag ser din poäng, men å andra sidan vill alla att reglerna ska läsas och kännas till. Och det viktigaste kanske inte är att en hjälpbehövande 14-åring skriver på forumet, utan att en 14-åring (eller 16-åring) inte ska råka illa ut pga sin medverkan på forumet?

@För övrigt

Man kan givetvis ha olika inställning till om tonåringar ska klara sig bäst de kan, och lite svinn får man räkna med.....typ

Eller så har man inställningen att man som vuxen ska inse att en 5-åring, en 15-åring och en 25-åring inte har samma förutsättningar att skydda sig mot tråkigheter. (Därmed inte sagt att en 25-åring inte kan råka illa ut, eler vara extremt omogen, men riskerna i en sådan tråkighetssituation är ännu större om man är 15 (eller 5)).
Med den här inställningen, dvs att man ska ta hänsyn till att tonåringar inte är vuxna, och inte kan avkrävas förmågan att ta samma ansvar för sitt eget skydd som vuxna, blir slutsatsen att vi vuxna ska hjälpa till och bereda tonåringar möjlighet att söka stöd här samtidigt som vi minimerar risken att de ska behöva råka illa ut.

Vilken inställning man har till tonåringar kan alltså skilja sig åt, och jag tror inte att vi alla kommer att tycka lika där. Tycker man att tonåringar ska ses som vuxna, så kommer man sannolikt aldrig att tycka att de behöver lite extra skydd, och tycker man att tonåringar, just för att de är i utvecklingsfasen "tonår" , behöver lite vuxet stöd och hjälp på vägen, kommer man sannolikt inte att plötsligt börja tycka att det är ok att överge tonåringarna och tycka att de får klara sig bäst de kan.
Maskrosen
Förhandsgranskad

Inläggav Maskrosen » 2012-03-17 16:54:14

@Bjäbbmonstret

Klart det kan ske, och det kommer man inte åt, lika lite som idag när det också är fritt fram att ljuga om sin ålder. Men detta är en helt annan sak än det jag försökt föreslå.

Om en tonåring är ute efter hjälp och stöd i sina typiska skol- och tonårsproblem så finns ingen anledning för han/hon att ljuga om sin ålder.
Maskrosen
Förhandsgranskad

Inläggav kullan » 2012-03-17 17:05:01

Maskrosen: Lägg ner! Jag blir mer skrämd av ditt sätt att resonera än vad jag skulle bli av Frimodig som 15 åring.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Alien » 2012-03-17 17:05:45

Maskrosen skrev:Min tanke är att det innebär vissa "restriktioner" när man anmäler att man är under 18, tex :

1. "restriktionerna" att PM-funktionen kopplas ur (eller att den som är under 18 måste vara den som inleder en PM-konversation för att den ska funka)

Men ska inte ens tonåringar få kontakta varandra? Då får de inte skriva i kontakttråden heller, antar jag.

Maskrosen skrev:2. att det inte är tillåtet för andra forumister att uppmana till kontakt IRL om forumisten har uppgett att han/hon är under 18

Det skulle då innebära att de som kommer hit och är öppna med att de är tonåringar och vill ha stöd i sin (omvittnat) jobbiga tonårsperiod, skulle ha ett litet extra skydd mot att hamna i situationer när de förväntas kunna hantera oönskade kontakt-förslag (vilket brukar vara svårt för många tonåringar att hantera. (Det vanligaste är att då dra sig undan och må dåligt, men inte säga ifrån eftersom det är svårt att göra i de osäkra tonåren).

Fördelarna är:

1. Tonåringar (som uppgett sin ålder) får en extra omtanke från forumet, och är lite extra skyddade mot oönskade kontaktförsök IRL, vilket minskar risken för dem att råka illa ut IRL

2. Vuxna som söker efter lättmanipulerade tonåringar att få kontakt med IRL får minimala möjligheter att hitta det här.

3. Vuxna här vet vilka som är lite yngre och kan ge lite extra genomtänkt stöd till de som behöver stöd genom tonårsperiodens problem.

Nackdelarna:

1. Lite mer pyssel för mods + adm vid registreringen, men inte senare

2. Annat? (Jag kommer inte på några fler nackdelar)

Om en forumist ljuger om sin ålder kan naturligtvis forumet inte påverka det.

Men de flesta tonåringar som söker sig hit verkar ju vilja ha hjälp med typiska tonårsrelaterade AS-problem (utanförskap, rädslan för att vara annorlunda, oro för framtiden osv), och har därför ingen anledning att ljuga om sin ålder.

Om vuxna anmäler sig som tonåringar för att luras, så har de inget att vinna på det eftersom det enda som händer är att de får "restriktioner".

Jag tycker man kan få många fördelar för tonåringarna utan att det innebär något som är orimligt för någon annan (vare sig vuxna forumister, eller mods/adm).

Om vi nu ska särskllt kontrollera att ingen uppmanar till kontakt med tonåringar, så blir det ju extra jobb för oss moderatorer. Vi måste hålla reda på vilka som är tonåringar. Ska vi ha listor på tonåringarna och deras födelseår? Vi behöver förstås veta månad också, annars vet vi ju inte när de passerat 18-årsgränsen. Kanske deras nick ska markeras med en särskild färg (chockrosa?) så alla kan se det.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-17 17:07:37

Maskrosen: Och vad säger du om mitt argument att en avstängning av meddelandefunktionen tvärtom sätter medlemmarna i en större risk eftersom de då är hänvisade till att skriva om sig själva enbart i det öppna forumet?
Bjäbbmonstret

Inläggav Moggy » 2012-03-17 17:12:59

Maskrosen skrev:
Med den här inställningen, dvs att man ska ta hänsyn till att tonåringar inte är vuxna, och inte kan avkrävas förmågan att ta samma ansvar för sitt eget skydd som vuxna, blir slutsatsen att vi vuxna ska hjälpa till och bereda tonåringar möjlighet att söka stöd här samtidigt som vi minimerar risken att de ska behöva råka illa ut.

I den här pågående diskussionen kan en inställning vara att tonåringar mycket väl behöver stöd och skydd men att forumet inte ska ta på sig detta ansvar. Detta då forumet inte har som inriktning att vara ett stödforum utan är ett mer allmänt diskussionsforum om AS och andra ämnen men avsett för personer med AS.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Frimodig » 2012-03-17 17:31:24

Maskrosen skrev:@Miche

Jag ser din poäng, men å andra sidan vill alla att reglerna ska läsas och kännas till. Och det viktigaste kanske inte är att en hjälpbehövande 14-åring skriver på forumet, utan att en 14-åring (eller 16-åring) inte ska råka illa ut pga sin medverkan på forumet?

@För övrigt

Man kan givetvis ha olika inställning till om tonåringar ska klara sig bäst de kan, och lite svinn får man räkna med.....typ

Eller så har man inställningen att man som vuxen ska inse att en 5-åring, en 15-åring och en 25-åring inte har samma förutsättningar att skydda sig mot tråkigheter. (Därmed inte sagt att en 25-åring inte kan råka illa ut, eler vara extremt omogen, men riskerna i en sådan tråkighetssituation är ännu större om man är 15 (eller 5)).

Vilken inställning man har till tonåringar kan alltså skilja sig åt, och jag tror inte att vi alla kommer att tycka lika där. Tycker man att tonåringar ska ses som vuxna, så kommer man sannolikt aldrig att tycka att de behöver lite extra skydd, och tycker man att tonåringar, just för att de är i utvecklingsfasen "tonår" , behöver lite vuxet stöd och hjälp på vägen, kommer man sannolikt inte att plötsligt börja tycka att det är ok att överge tonåringarna och tycka att de får klara sig bäst de kan.

Det här är ett tydligt inlägg. Det berättar om vem du är.
Du talar om hur tonåringar är. Du vet.

Du låter som en socialstyrelse-tant från 30-talet, fast det är nog mycket värre.

Min grova gissning är att du trivs som en naturlig översittare, där du kan tala om för andra hur de skall leva. Tonåringar är perfekta offer för din sort. Du utgår från att de inte kan tala för sig själva. Du blir inkallad för att berätta hur det är.

Om man skall uttrycka det kompakt. Din sort saknar respekt för unga människor. Du ser dem som offer.

Jag tror det är bra att förstå hur såna här jockar tänker.
Och vad de bygger sina resonemang på.

Vartefter så går det att identifiera maskrosen. Det här är steg 1.
Det självklara översitteriet.

Lennart Frimodig

Admin

Uttryck som "du trivs som en naturlig översittare" och att "tonåringar är perfekta offer" för "din sort" bör du undvika i en diskussion eftersom de kan uppfattas som personangrepp. Det är tillåtet att ha åsikter om olika företeelser men inte att skriva som du gör ovan. Tänk på att det du skriver kan uppfattas på olika sätt beroende på vem som läser. Det är tillåtet att tycka olika men inte att gå till angrepp mot någon som person. En bra idé är att inte skriva allt man tänker.

Detta är en tillsägelse och du får den även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Frimodig

Inläggav Maskrosen » 2012-03-17 17:38:28

@Alien

Jag ser det som att man antingen har ett ungdomsforum, som övervakas som ett ungdomsforum, och då kanske man kan ha pm-funktion etc där också. Problemet med ett sådant ungdomsforum som en underavdelning här har du och flera andra belyst, och jag håller med, det lär bli alldeles för svårt att övervaka och ohanterligt i arbetsmängd.

Återstår då att tonåringarna kan fortsätta skriva här, men med föreslagna restriktioner. Att hålla reda på vilka som är ungdomar som inte ska kontaktas ligger då på forumister, det går ju att se i profilen (eftersom man anmält det vid kontoskapandet). Det kräver inte någon särskild åtgärd/övervakning, eftersom varje forumist ska hålla reda på reglerna och om den inte gör det finns ju övriga forumister som har bra koll på vad som händer, och anmälningsfunktionen finns ju kvar.

Vad gäller månad/år kan man ju antingen ha någon slags automatisk funktion som slår över kontot till vuxenkonto den första i 18-årsmånaden, eller så går man på år tex det år man fyller 19 räknas man som vuxen från 1 januari. Tex

@Bjäbbmonstret

Jag tror det är mindre risk för tonåringar att skriva öppet, jag tror dessutom att det kan vara bra att de får input från många, istället för att bara få det från någon. Redan idag händer att för mycket (=identifierbar) info lämnas ut, och då brukar det modereras bort. Jag ser ingen anledning att det systemet inte skulle kunna fortsätta, det verkar ju funka idag.

Värdet för tonåringar med detta forum bör nog i första hand vara att kunna få råd från mer erfarna personer som kan ge adekvat stöd i de särskilda problemsituationer som de kan råka ut för under sina tonår?
Ska man ha kontaktforum för tonåringar så har man en enorm övervakningsapparat att sköta (se Aliens och Tittis inlägg ovan) och det tror jag inte är rätt väg för detta forum.

@Moggy

Visst, det kan vara en inställning. Jag tror dock att många tonåringar som söker sig hit gör det för att de behöver stöd, och att flera forumister gärna ger dem det. Det är ju också rätt många trådar som berör olika problem som olika forumister upplever och som de söker stöd för här, även bland äldre forumister, och det är väl inget fel med att det finns stöd att hämta här? Tycker inte jag i allafall....

@Frimodig

Var inte vi överens om att hålla oss ifrån varandra? Dina ogrundade beskyllningar kring än det ena än det andra är otrevliga och bidrar inte till ett bra diskussionsklimat. Och som sagt, jag önskar ingen vidare kontakt med dig alls.
Maskrosen
Förhandsgranskad

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in