AS utan ADHD, men ändå impulsiv mm?
5 inlägg
• Sida 1 av 1
AS utan ADHD, men ändå impulsiv mm?
Jag kommer med störta sannolikhet att få diagnosen AS snart. Dock så tycker inte psykologen att jag uppfyller kriterierna för ADD/ADHD. Men jag har stora problem med aktivitetsreglering, impulsivitet och koncentration. Dessutom behöver jag belöningar hela tiden för att orka/vilja göra saker. Jag har ett svängande humör och kan växla mellan nedstämdhet och eufori på kort tid. Jag är otålig och vill att saker ska hända NU. Har inte direkt haft några depressioner utan mer stark ångest/nedstämdhet i perioder.
Kan ju vara någon typ av bipolär sjukdom jag har också. Men jag undrar om det finns någon som har dessa egenskaper/problem med endast AS som diagnos?
Kan ju vara någon typ av bipolär sjukdom jag har också. Men jag undrar om det finns någon som har dessa egenskaper/problem med endast AS som diagnos?
Re: AS utan ADHD, men ändå impulsiv mm?
*vinkar*
Inga koncentrationssvårigheter dock (dvs. så länge man inte tänker att extrem koncentration som är svår att bryta också ger en del svårigheter).
Annars ungefär som du.
Inga koncentrationssvårigheter dock (dvs. så länge man inte tänker att extrem koncentration som är svår att bryta också ger en del svårigheter).
Annars ungefär som du.
När jag gjorde min utredning gjorde de även en grundläggande ADHD-koll, eftersom jag har "problem" med impulsivitet, rastlöshet, koncentration, reglering av aktivitetsnivå,otålighet, humörsvängningar m.m. När allt var färdigt konstaterade de ändock att ADHD inte var aktuellt, utan jag fick enbart AS-diagnos.
Som jag fattade det så berodde det på när, var, hur och varför mina ADHD-liknande reaktioner uppstod.
Som jag fattade det så berodde det på när, var, hur och varför mina ADHD-liknande reaktioner uppstod.
- svarabhaktivokal
- Anslöt: 2009-10-30
Har och har haft samma problem som TS.
Har nu lyckats få kontroll på svängningarna i sinnesstämning så dom inte är lika starka längre.
Hyperaktiviteten och impulsiviteten har jag fortfarande i viss grad, men försöker göra det bästa utav det hela.
Har nu lyckats få kontroll på svängningarna i sinnesstämning så dom inte är lika starka längre.
Hyperaktiviteten och impulsiviteten har jag fortfarande i viss grad, men försöker göra det bästa utav det hela.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2011-10-12
Syrenlila skrev:Jag kommer med störta sannolikhet att få diagnosen AS snart. Dock så tycker inte psykologen att jag uppfyller kriterierna för ADD/ADHD. Men jag har stora problem med aktivitetsreglering, impulsivitet och koncentration. Dessutom behöver jag belöningar hela tiden för att orka/vilja göra saker. Jag har ett svängande humör och kan växla mellan nedstämdhet och eufori på kort tid. Jag är otålig och vill att saker ska hända NU. Har inte direkt haft några depressioner utan mer stark ångest/nedstämdhet i perioder.
Jag har bara AS-diagnos men känner igen mig i din beskrivning. Har dock inte gjort nån utredning för ADHD än men funderar på det. Fick ett kort nej, på mitt svar om ADHD, när jag gjorde AS-utredningen. Jag var eftertänksam i vissa uppgifter innan jag började skriva ner svaret liksom och det innebar enligt psykologen att jag inte hade ADHD. En med ADHD börjar skriva ner svaret så fort den får pennan i handen. Det var hans skumma svar.
Återgå till Att leva som Aspergare