Hemsk bussolycka i Schweiz - många av offren var barn

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Hemsk bussolycka i Schweiz - många av offren var barn

Inläggav Kahlokatt » 2012-03-14 21:53:38

http://www.expressen.se/nyheter/28-pers ... i-alperna/

Usch, jag grät framför nyheterna. Jag HATAR när barn dör! :cry:

Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Re: Hemsk bussolycka i Schweiz - många av offren var barn

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-14 21:54:51

Instämmer. Av nån anledning känns det mer orättvist då.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav barracuber » 2012-03-14 22:33:27

Hörde om den idag på Studio Ett. Riktigt tragiskt. De intervjuade en erfaren chaufför som kört mycket där nere samt Claes Tingvall, känd trafiksäkerhetsexpert.

Jag kommer att tänka på en liknande olycka i Norge för några år sedan i en tunnel strax öster om Bergen. Även då var flera av offren barn tyvärr. Men oavsett vilket är det alltid lika tragiskt.

Claes Tingvall påstod att just buss är det allra säkraste man kan åka. Ändå påstod programledaren händer denna typ av större olyckor då och då, cirka vartannat år känns det som.

I det här aktuella fallet vet de inte orsaken till varför det gick som det gick. En tänkbar orsak är att bussen fick punktering. Den verkar ha hakat/fastnat mot den ena tunnelväggen vilket såklart förvärrar själva kraften i smällen. Sedan har den studsat mot mitträcket/väggen och sedan fontalkrockat och kluvits. Då spelar bälte eller inte (vilket är lag i Sverige) ingen större roll tyvärr.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav lasseivägen » 2012-03-14 23:33:00

Otroligt tråkigt med en buss som havererat med skidresebarn. Och att det blir så många offer.

Den buss som havererade i Norge, hade en så kallad norrlandsväxel, en växel i bakaxeln, som inte klarade av att lägga i den lägre växeln. När man försöker bromsa en buss med enbart hjulbromsarna, kommer dom bli överhettade, varefter dom inte bromsar alls.
Normalt har moderna bussar retarder, en broms som klarar att bromsa under väldigt lång tid utan att tappa bromsförmåga.
Kan vara en hel massa olika orsaker till att bussen havererade.
Men orsaken kommer nog fram så småningom.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Parvlon » 2012-03-14 23:37:19

Hörde på radion nyss att de misstänker att föraren hade medicinska problem.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav lasseivägen » 2012-03-15 0:10:46

Enligt bilder verkar det vara en Van Hool buss, troligen med en ZF Astronik växellåda. ZF's retarder är en relativt kass skapelse, kan eventuellt vara bromsarna som inte orkade med.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Dagobert » 2012-03-15 0:53:30

Ett otäckt fenomen är när man kör in i tunnlar med polariserande solglasögon. Det blir svart. Det enda man ser är tunnelbelysningen som syns som små ljusa fläckar i taket. Jag var mycket nära att krascha med motorcykeln första gången i Norge. Som tur var hann jag slita av mig solglasögonen och överlevde med hjärtat i halsgropen.

Antar det beror på att nästan allt ljus i tunneln är reflekterat mot väggarna, och polariserande solglasögon filtrerar bort reflekterat ljus. En livsfara som jag aldrig sett någon varning för, och en möjlig orsak till tunnelolyckor.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Miche » 2012-03-15 1:05:59

lasseivägen skrev:Den buss som havererade i Norge, hade en så kallad norrlandsväxel, en växel i bakaxeln, som inte klarade av att lägga i den lägre växeln. När man försöker bromsa en buss med enbart hjulbromsarna, kommer dom bli överhettade, varefter dom inte bromsar alls.

Å fan, det visste jag inte, jag trodde det var föraren som var ovan vid att motorbromsa (han var så vitt jag förstår inte yrkeschaufför, men hade busskort).

Brukar inte bussar även ha avgasbroms (fast det ger nog inte så mycket effekt på högre växlar)?

Jag kände flera av barnen som dog i den olyckan, ett antal år tidigare så gjorde jag vapenfri tjänst på det fritidshem där de gick. Fan vad det kändes hemskt när jag såg bilderna på de som omkom.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Jagers » 2012-03-15 1:10:37

är jag den enda som inte riktigt bryr mig om sånnahär saker? :roll:
Bryr mig mer eftersom det hände i Schweiz iaf. dem gör god choklad <3
och att dem var barn.

annars kunde jag inte bry mig mindre, känner juh ingen av dem :/

Samt att det dör flera tusen varje dag å ingen skriver om dem i tidningar osv. för att dem inte har pengar eller en betydande framtid.
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in