Upplevelser av EEG

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Upplevelser av EEG

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-03-13 7:28:07

Hej.

Är det någon som gjort (genomlidit)EEG och vill berätta om sina upplevelser av det? Det stod på remissen att det inte skulle vara obehagligt, men det var bland det obehagligaste jag varit med om i undersökningsväg, och då har jag ändå varit med om en del.

Jag var panikslagen under nästan hela undersökningen och började gråta vid ett antal tillfällen, trots att jag typ ALDRIG gråter bland folk.
svarabhaktivokal

Anslöt: 2009-10-30

Re: Upplevelser av EEG

Inläggav pointblank » 2012-03-13 10:25:51

Å, nej, det låter ju hemskt! Jag har tid till EEG på måndag. Önskar nästan att jag inte läst det här. Nej, bättre att veta, men mer nervös blir jag allt nu. Trodde det var ganska harmlöst. Vad är det som är så obehagligt? Blir man fastspänd? Är det ljusprovokationerna (eller vad det kallas) som är otäcka, eller att ha elektroderna på sig? Vore tacksam om du berättade lite mer vad som hände. Får se sedan om jag upplever det likadant. Hoppas inte det, men får väl försöka förbereda mig mentalt...
pointblank

Anslöt: 2006-11-12

Upplevelser av EEG

Inläggav kvasten » 2012-03-13 10:30:15

Man får på sig en hjälm med sladdar där håret dras igenom slingor i hjälmen så att dioderna ska komma åt huvudsvålen. Är man håröm är det fruktansvärt.

Annars gör inte undersökningen ont men kan såklart vara obehaglig, särskilt om den utlöser ett anfall.
kvasten

Anslöt: 2011-04-02

Inläggav ca » 2012-03-13 10:30:58

Just EEG innebär väl bara att man får ett nät av elektroder på huvudet. Förutsatt att man inte tycker det är obehagligt i sig så borde det väl bero på vad de vill provocera fram för reaktion. Är det en passiv mätning i EKG-stil så gör de väl inget, men om de ska försöka trigga EP-anfall blir det väl en del blinkande med ljus och sånt gissar jag.

Ok, jag har ingen egen erfarenhet men själva "EEG"-delen borde ju vara obehagsfri och kännas precis som ett EKG. Dvs en massa kladdiga elektroder. Rätta mig om jag har fel någon..
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Miche » 2012-03-13 10:43:52

Jag upplevde inga som helst problem med EEG, jag tycker om när andra människor rör vid mitt hår så själva "monteringen" av elektroderna var mer lustfylld.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kullan » 2012-03-13 10:45:16

Jag har gjort det en massa gånger som barn. Man får en näthuva av gummi på huvudet sedan sätter dom fast klämmor i hårbottnen och sen får man olika saker man ska göra. Blunda,lyssna på musik och en massa annat som ska påverka hjärnans aktivitet.

Det enda obehagliga med detta var att dom har en olja eller nåt annat kladd i håret så man måste tvätta det efter undersökningen.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav pointblank » 2012-03-13 11:09:56

Intressant att få veta hur fler upplevt det. Kan iofs tänka mig att det kan kännas instängt i den där elektrod-luvan. Klarar av att göra slingor hos frissan, men gillar det inte. Har svårt att vara stilla länge, och tycker inte om känslan. Verkar lite likt det.

Bah, bara att stå ut med eländet. Behöver få veta om det är epilepsi som gör att jag förlorar medvetandet, eller om det enbart är hjärtat som spökar. Är det förrästen någon som vet om man kan känna sig väldigt trött övrig tid om man får epilepsi som vuxen?
pointblank

Inläggav Miche » 2012-03-13 11:16:52

Jag känner några med epilepsi men ingen som verkar direkt trött (vet inte heller om de fått det som vuxna), däremot de som har hjärtproblem är ofta trötta.
Miche

Inläggav barracuber » 2012-03-13 11:20:39

pointblank skrev:Bah, bara att stå ut med eländet. Behöver få veta om det är epilepsi som gör att jag förlorar medvetandet, eller om det enbart är hjärtat som spökar.

Hur länge forlorar du medvetandet? Är det sekunder, minuter? Jag tror själv jag har nån sorts "mikro-ep" (mitt uttryck) för jag kan ibland fp momentana anfall, dvs några sekunders fadeout som jag kallar det, där den jag pratar med märker att jag försvinner.

pointblank skrev:Är det förrästen någon som vet om man kan känna sig väldigt trött övrig tid om man får epilepsi som vuxen?

Med övrig tid menar du tiden mellan anfallen? Tror inte det; min mamma har haft ep hela sitt siv. Hon har visserligen varit nedstämd långa perioder men inte direkt trött. Men själva ep-anfallen är extremt tröttsamma både när de pågår och under återhämtningsfasen (1-10 minuter i min mammas fall).
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav pointblank » 2012-03-13 12:13:04

Jag vet inte riktigt hur länge jag är borta. Det ter sig som en "vanlig" svimning. Möjligen har jag även små korta frånvaro-attacker, men svårt att avgöra om det handlar om en psykologisk reaktion eller något ep-aktigt. Första gången så hade jag kramper i ena armen innan jag ramlade ihop. Även där är det lurigt eftersom jag har Tourette och får muskelkramper ibland pga det. Kan vara en slump att det sammanföll.

Är tröttare än normalt i princip hela tiden (och har varit så i drygt ett år), men de dagar jag svimmat (eller vad det nu är som händer) har jag varit extra trött.

När jag gjorde långtids-ekg så visade det att jag har för låg puls ca 20% av tiden. Dock inte så låg att jag borde svimma av den (som lägst 38). Ska tillbaka och göra ett nytt långtids-ekg. Visar även det låg puls så kommer jag kanske få en pacemaker. De finns tydligen även små förändringar på ST-sträckan på ekg:t, men lite luddiga svar kring vad det har för betydelse. Hade varit enklare om jag kunde tuppa av på beställning så de kunde mäta direkt vad som hände!

Oj, nu har vi kommit en bit bort från trådstartsämnet. Hoppas det är ok.
pointblank

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-03-13 20:29:28

pointblank skrev:Å, nej, det låter ju hemskt! Jag har tid till EEG på måndag. Önskar nästan att jag inte läst det här.

pointblank skrev: Vad är det som är så obehagligt? Blir man fastspänd? Är det ljusprovokationerna (eller vad det kallas) som är otäcka, eller att ha elektroderna på sig? Vore tacksam om du berättade lite mer vad som hände.

Oj, nej, förlåt mig :( tänkte inte alls på att jag kunde skrämma någon. Men som du ser verkar det ju vara väldigt subjektivt huruvida man tycker det är obehagligt eller inte. Jag tyckte att "ljusprovokationerna" eller vad det nu kan tänkas heta, var direkt smärtsamt och jag mådde jättedåligt av det, blev rädd av blinkandet och fick panik, men sen är jag sjukt känslig i synen också. Alla är nog inte lika känsliga.

Sedan fick man hyperventilera i några minuter också, vilket fick hela min överkropp att domna bort. Men det värsta av allt var när de skulle sätta fast elektroderna, eftersom jag inte klarar av när människor rör vid mitt huvud.Tycker man dock att det är behagligt eller likgiltigt, så är det nog ingen fara. Det gjorde ju absolut inte ont på det sättet.
svarabhaktivokal

Inläggav Nefarious » 2012-03-13 20:50:01

Jag hade inga problem alls med EEG.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav biologic » 2012-03-13 21:26:14

Har inte heller haft problem med EEG, då har jag ändå gjort det 3-4 gånger i alla fall. Upplever andra sorters undersökningar som värre.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav Parvlon » 2012-03-13 21:29:50

Tror det var nått sånt som var obligatorisk vid mönstringen när jag var där. När jag såg alla sladdar och skit så vände jag bara och fortsatte med resten av testerna. Blev ändå intagen (och hoppade senare av) så tydligen var det inte särskilt viktigt.

EDIT: det jag tänkte på var elektroder mestadels på överkroppen men såna på hjärnan hade garanterat inte sett mer inbjudande ut för mig.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav yeah » 2012-03-13 21:37:47

Jag har gjort både sömnEEG och EEG i vaket tillstånd och har aldrig haft några problem.

kullan skrev:Det enda obehagliga med detta var att dom har en olja eller nåt annat kladd i håret så man måste tvätta det efter undersökningen.

Jag upplevde det inte som obehagligt. Någon som vet vad det är för smörja?
yeah

Anslöt: 2011-02-27

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-03-14 6:56:56

yeah skrev:
kullan skrev:Det enda obehagliga med detta var att dom har en olja eller nåt annat kladd i håret så man måste tvätta det efter undersökningen.

Jag upplevde det inte som obehagligt. Någon som vet vad det är för smörja?

Sköterskorna kallade det för "elektrodsalva" där jag var. Tydligen nån extra speciell salv-gegga som gör att saker inte ramlar av . . .
svarabhaktivokal

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-14 9:37:58

Jo jag har gjort det en gång som barn och blev skiträdd och hamnade i panik så de kunde knappast använda resultatet... Det det handlade om var att de sa att det inte skulle göra ont och det gjorde det ju när de satte fast de där sakerna som klämde och nöps i huden (elektroderna? - jag var rätt liten).

Antagligen är det lättare att genomföra i vuxen ålder men har du problem med att folk tar i dig på olika sätt så förstår jag dig. Har det betydelse för dig om det är en person som tar i dig som du kan titta på hela tiden (eller titta bort ifrån) eller om det är flera?

Jag brukar se till att det är bara en person som befinner sig i närheten vid obehagliga undersökningar. Det är lättare att hantera och jag känner mig inte så trängd då.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Richard » 2012-03-14 12:26:46

Jag tycker inte det är så läskigt. Men jag fick aldrig nått svar på det, eftersom jag fick ett brev hem med resultat efter en CT-scanning, så förväntade jag mig nått liknande efter EEG. Antagligen hittade de nått jättemystiskt o la locket på...
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Miche » 2012-03-14 13:20:21

Radioaktivitet? ;)
Miche

Inläggav vallesmamma » 2012-03-15 10:01:37

Jag var 6 år gammal då jag gjorde EEG som var normal. Det värsta var att tvätta håret efteråt på sjukhuset. En främmande dam som skulle se mig naken och tvätta håret som var så obehagligt :(
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav Bali » 2012-03-16 7:31:01

Jag mådde så dåligt (kroppen började rycka okontrollerbart, började kallsvettas) av den blinkande lampan att personalen ville avbryta, men det ville inte jag.(Hade jag nu tagit mig till provtagningen så vad fasiken... :evil: :wink: )
Jag mår inte heller bra av att ligga ner när någon annan är i närheten, så bara detta att ligga där med en massa elektroder fastsatta uppe på knoppen gjorde inte upplevelsen till någon höjdare precis, men jag klarade det iaf. :-)Happy

Hade tydligen ingen epilepsi, men fick verkligen bekräftat vad jag redan visste...att jag inte mår bra av blinkande ljus.
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav MsTibbs » 2012-03-17 13:18:35

Jag tyckte inte EEG var det minsta otäckt.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav pointblank » 2012-03-20 10:35:30

Nu har jag gjort mitt EEG också. Det gick bra. Tyckte inte det var så obehagligt. Blir intressant att få reda på resultatet.
pointblank

Inläggav Chrilleb » 2012-03-20 10:42:26

Jag gjorde EEG för över nån vecka sen, och det är inte ett dugg obehaligt. Behandlaren sätter dit 20 st elektroder på olika områden på ditt huvud, smörjer på lite salva, och du får lugnt och tryggt ligga på en brits. Behandlaren går till sin dator och startar behandlingen- Du utsetts för olika frekvenser/blinkningar ifrån en lampa, behandlaren säger hela tiden om du ska titta upp, titta vänster, ner eller åt höger sida, emellanåt får du blunda. Undersökningen tog för mig 45-60 minuter om jag minns rätt, och kändes inte alls.

Kortfattat, denna undersökning är helt ofarlig och innehåller inga saker som du
ska vara orolig för normalt sett.

Jag hoppas få svar ifrån denna i veckan då jag gått med konstig huvudverk och brummande i huvet en längre tid, väntar med spänning :)
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Återgå till Aspergare och vården

Logga in