Styrketräning - inspirationstråd

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2012-02-25 0:00:37

Lite trött på de där gatugymnastenra. Balans, överkropp, core och mycket momentum.

Finns dock en del inom parkour som är bisarrt starka, men det där med att bara använda överkroppen och core är ganska tråkigt. Ligger sjukt mycket gymnastik och annat bakom det. Det är inte bara att tro att man går och blir bra på det. Finns mycket träning bakom, många olika former.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav earlydayminer » 2012-02-25 0:04:47

earlydayminer

Inläggav Parvlon » 2012-02-25 0:06:41

earlydayminer:

Sjuka hopp! Det är nog som du säger men att det skulle vara negativt med mycket träning låter rätt upp&ned. Att bemästra sin egen kropp innan man ger sig på tunga vikter tror jag är mycket vettigt. Sen är det aldrig fel att vara mer utomhus.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav earlydayminer » 2012-02-25 0:11:40

Jag har en negativ inställning till stilen, men det betyder inte att stilen i sig är negativ. :-)005
earlydayminer

Inläggav lasseivägen » 2012-02-25 0:16:45

Tycker nog var och en får ha sin egen stil.
Jag själv är snarast intresserad av att få bort den inre bukfettman, och kombinera det med aktiviteter jag trivs med.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Parvlon » 2012-02-25 0:24:40

Benen ska man inte glömma att träna heller.

Parvlon
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2012-02-25 0:30:50

lasseivägen skrev:Tycker nog var och en får ha sin egen stil.Jag själv är snarast intresserad av att få bort den inre bukfettman, och kombinera det med aktiviteter jag trivs med.
Jo, att efterapa andra rakt av är kanske inte så lyckat.

Fettet på magen är väl i princip det sista som försvinner så det låter vettigt.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav lasseivägen » 2012-02-25 0:40:53

Parvlon skrev:o, att efterapa andra rakt av är kanske inte så lyckat.

Fettet på magen är väl i princip det sista som försvinner så det låter vettigt.

I min enfald, har jag någon korkad tro på att min inre bukfettma har med mitt höga blodtryck att göra. men för att inte skrämma alla monster, väntar jag tills jag har bevisat att min mindre diafragma också gett mig lägre blodtryck.
Fick faktiskt idag ett vänligt svar från en som läst mina korkade idéer.
lasseivägen

Inläggav Parvlon » 2012-02-25 1:06:15

lasseivägen skrev:I min enfald, har jag någon korkad tro på att min inre bukfettma har med mitt höga blodtryck att göra. men för att inte skrämma alla monster, väntar jag tills jag har bevisat att min mindre diafragma också gett mig lägre blodtryck.Fick faktiskt idag ett vänligt svar från en som läst mina korkade idéer.
Diafragma var ett nytt muskelord för mig. Varför ska den vara mindre? Kanske den man tränar när man blir bättre på att hålla andan länge?

http://halsanet.info/9/2012/02/ordentli ... eknik.html låter iofs rätt mycket som en avancerad metod på något som heter meditation.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav treeman » 2012-02-27 14:42:34

lasseivägen skrev:En bild på pressbänken i nuvarande status. Det gula är en bit av gammalt liggunderlägg limmat på den modifierade gamla trädgårdsbänken, sen lägger man en handduk på, bra för den tar upp eventuell svett och är lätt att tvätta.

:)
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav earlydayminer » 2012-02-27 18:09:51

Efter en veckas vila p g a lätt sjukdom är jag nu pumpad igen! En veckas vila gör under med motivation OCH styrka. Min bröst och triceps är som airbags. :-D
earlydayminer

Inläggav Dandelo » 2012-02-27 18:58:24

Jag skulle behöva hjälp med att komma igång med träningen, och ta den på allvar.
Vet bara inte var jag ska börja eller ta mig till det och att börja på någon bra diet.
Känns knas för jag brukar träna flera gånger om veckan men får inte det resultatet jag vill ha, vilket är muskulös (men inte för stor eller biffig!" Ja, typ så.

:?
Dandelo

Anslöt: 2010-10-21

Inläggav treeman » 2012-02-27 19:59:56

Dandelo skrev:Jag skulle behöva hjälp med att komma igång med träningen, och ta den på allvar.
Vet bara inte var jag ska börja eller ta mig till det och att börja på någon bra diet.
Känns knas för jag brukar träna flera gånger om veckan men får inte det resultatet jag vill ha, vilket är muskulös (men inte för stor eller biffig!" Ja, typ så.

Du behöver äta mycket protein. Helst minst 2gram per kroppsvikt per dag.

Jag tar vassle-protein efter träningen och varje morgon.

http://www.gymgrossisten.com
Bild

Sen äter jag en burk Kvarg från LIDL på 500 gram om dagen. Den innehåller 60 gram protein.
Sen kött och svarta bönor. Det är mina proteinkällor.

Jag äter ungefär var 3:e timme för att försöka hålla kroppen i muskeluppbyggande state.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav storskojaren » 2012-02-27 20:58:29

Dandelo skrev:Jag skulle behöva hjälp med att komma igång med träningen, och ta den på allvar.

Jag tror att det viktigaste när man ska komma igång med styrketräning är att lägga träningen på en nivå där man orkar ligga under lång tid framåt. Hitta ett program som funkar för dig och träna regelbundet, just det där att hitta en rutin som funkar för en är nog det svåraste när man ska komma igång, men mycket viktigt, då resultaten inte kommer över en natt utan kräver att man kan fortsätta att pusha sig själv i varje pass och träna regelbundet under lång tid.

När det gäller diet så handlar det mest om att få i dig allt du behöver i lagom mängd. Var inte för hård mot dig själv i början när det gäller det heller, utan ät en balanserad kost och se till att få i dig tillräckligt med protein.

Om man har svårt att lägga på sig vikt så handlar det oftast om att man äter för lite, vill du bulka rent, dvs lägga på dig så mycket muskler som möjligt, men lägga på dig minimalt med fett i processen, så bör du ligga på ett kaloriöverskott på ca 250-500 kcal per dag.

Jag har börjat träna vid ett flertal tillfällen i livet, men aldrig kunnat hålla rutinen tillräckligt länge för att se så tydliga resultat tidigare, men nu har jag kört väldigt strikt och käkat rätt de senaste sju månaderna och fått väldigt goda resultat under den tiden.

Det är alltid kämpigast i början, men när du väl kommer så långt att du börjar se och känna att träningen har effekt så är det väldigt mycket lättare att hålla motivationen uppe och man blir även mer motiverad att lära sig mer kring träning och hur man på bästa sätt uppnår de resultat man är ute efter. Det blir även lättare att både träna och äta mer strikt då.

Du behöver absolut inte oroa dig för att bli för stor eller bitig för det kräver väldigt lång tid av hård träning och strikt diet för att nå dit och är inget som händer om det inte är det man är ute efter och satsar stenhårt på.

Jag vet inte riktigt på vilken nivå du tränar i dagsläget, eller vad du tränar, eller hur mycket kunskaper du redan besitter, så det är svårt att veta hur grundlig information du vill ha, men fråga i tråden om det är något mer specifikt du undrar över och lycka till med träningen. :-)Happy
storskojaren

Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Sammelsurium » 2012-03-10 19:10:08

Någon som har några tips på att snabba på återhämtningen?

Jag löptränar tre gånger i veckan och styrketränar tre gånger med knäböj i varje pass, med varierande intensitet. Det blir mycket belastning på benen. Jag har också märkt att jag presterar mycket sämre i övningar som inte involverar benen när jag sprungit dagen innan.
På en given vikt tog jag på måndagen 5,5,4 reps i bänkpress när jag inte hade sprungit dagen innan. Nästa gympass med benpress var på fredagen och låg dagen efter ett intervallöppass. Då skakade jag in 5,3 reps på samma vikt. Sista setet fick jag sänka vikten. Stor skillnad alltså.

Jag springer tis, tors, sön och styrketränar mån, ons, fre så det ligger alltid ett löppass innan gympassen. Flyttar jag söndagens löppass till lördag kommer jag i alla fall vara fräsch på måndagens gympass.

Jag kommer eventuellt att börja periodisera löpningen, men tänkte att det finns andra saker att ta till utan att jag behöver dra ned på träningsmängden.

Kanske borde jag lägga om kosten med större andel kolhydrater under löpdagarna för att fylla på muskelglykogendepåerna inför gympassen?

Kosttillskott som kreatin kanske också skulle ge en extra skjuts.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav lasseivägen » 2012-03-11 1:11:23

Fan, nu har jag simmat tre dar i veckan i 2000 meter/gång i två månader.
Så fattade jag i går att mitt inflamerade muskelfäste komer fråm simmningen, nu får jag ligga lågt ett par veckor. Får hitta bra träning för att strecha ut den muskeln, så jag kan simma igen om ett par veckor.
lasseivägen

Inläggav rapchic » 2012-03-11 8:52:05

ja här inne har jag ju varit aktiv jätte mkt på sistånde :wink:
jag har blivit sjuk/det har blivit värre med det jag redan haft, så jag har inte orkat att träna både pga mina "blåsor" på händer/fötter som gör att allt jag håller i gör ont (vilket har uteslutit gym) och min led/ryggvärk :?
men jag har börjat lite lätt utanför gymmet för att sen fasa in mig till gymmet (dvs gör styrke träning med kroppen var 3-4.e dag)

hoppas att jag snart kan vara lite mer aktiv härinne
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav storskojaren » 2012-03-12 0:28:37

Sammelsurium skrev:Någon som har några tips på att snabba på återhämtningen?

Jag löptränar tre gånger i veckan och styrketränar tre gånger med knäböj i varje pass, med varierande intensitet. Det blir mycket belastning på benen. Jag har också märkt att jag presterar mycket sämre i övningar som inte involverar benen när jag sprungit dagen innan.
På en given vikt tog jag på måndagen 5,5,4 reps i bänkpress när jag inte hade sprungit dagen innan. Nästa gympass med benpress var på fredagen och låg dagen efter ett intervallöppass. Då skakade jag in 5,3 reps på samma vikt. Sista setet fick jag sänka vikten. Stor skillnad alltså.

Jag springer tis, tors, sön och styrketränar mån, ons, fre så det ligger alltid ett löppass innan gympassen. Flyttar jag söndagens löppass till lördag kommer jag i alla fall vara fräsch på måndagens gympass.

Jag kommer eventuellt att börja periodisera löpningen, men tänkte att det finns andra saker att ta till utan att jag behöver dra ned på träningsmängden.

Kanske borde jag lägga om kosten med större andel kolhydrater under löpdagarna för att fylla på muskelglykogendepåerna inför gympassen?

Kosttillskott som kreatin kanske också skulle ge en extra skjuts.

Du har inte funderat på om kroppen kanske skulle må bra av en till vilodag per vecka, om inte två?

Jag trodde också att det var lugnt att konditionsträna på dagarna mellan styrkepassen, men det är viktigt att ge kroppen ett par träningsfria dagar per vecka också, en dag per vecka kanske är lite för lite. Man ska inte underskatta hur viktigt det är med vila.

Om du absolut vill träna sex pass per vecka så vore en elegant lösning (förutsatt att du har tid till det), att flytta ett eller två av löppassen till samma dag du styrketränar, men kör det du prioriterar först på dagen. Då skulle kroppen få ett eller två dygn med vila till per vecka.

Annars är det bara det vanliga, se till att äta tillräckligt, få i dig tillräckligt med protein och kalorier, du måste ju äta grymt mycket med det träningsschemat, i alla fall om du vill bygga.

Kreatin skulle kanske kunna ge en boost på styrkepassen, men det är ju inte alla som svarar på det, men kan kanske vara värt att prova.
storskojaren

Inläggav Sammelsurium » 2012-03-12 16:30:26

Jag gillar att träna nästan varje dag och har gjort så flera år nu. Mår mycket bättre psykiskt när jag får träna hårt varje dag.
Skillnaden är att jag tidigare tränade på mitt jobbgym med mestadels maskiner och kroppsviktsövningar och nu har bytt gym och gått över till ett styrkebaserat skivstångsprogram. Jag tror att när jag nu kommit upp till högre vikter är ansträngningen signifikant högre än tidigare, trots att jag tränar lika många dagar i veckan.

Lägga styrkepass och löppass på samma dag skulle jag kunna göra. Ganska enkelt varannan vecka och kanske en dag i veckan övriga veckor (har delad vårdnad om barnen, så det kan bli lite meckigt), men då blir det bara runt sex timmar emellan. Eftersom löpträningen motverkar effekterna av styrketräningen har jag försökt hålla dem så långt ifrån varandra jag kan.

Jag ska kolla på om jag kan göra ett schema som går längre än en vecka, med dubbla pass vissa veckor, enbart två löppass vissa veckor och samma upplägg som nu vissa veckor. Sedan utvärdera hur det går med styrkeökningar o.dyl.
Sammelsurium

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav storskojaren » 2012-03-21 0:24:00

Idag var det riktigt kul att köra bänkpress.

När jag höjer en vikt så brukar jag höja ganska rejält så att jag bara kan göra mellan 4-5 reps i första setet och kanske bara 2 i tredje setet, sedan kör jag vidare på samma vikt tills jag kan göra 10+10+10 reps innan jag höjer igen(kan höja något tidigare ibland om jag är otålig), därför blir det att jag ligger kvar och kör på samma vikt väldigt länge, men det blir också ett naturligt skifte i fokus mellan ökad styrka och ökad muskeltillväxt.

Jag kör alltid till failure så till vida jag inte har nått 10 reps i ett set. Det här innebär att all fokus alltid ligger på att jaga minst en extra repetition i minst ett av seten jämfört med passet innan och i bänkpressen hade jag fastnat lite på 7+6+4 reps och legat där de senaste fyra veckorna utan någon ökning, visste inte riktigt vad jag skulle göra för att det skulle lossna.

Så idag så lyckades jag att dra till med 8+8+5, kändes riktigt bra att något hände igen. En ökning med fyra reps från ett pass till nästa var inte så ovanligt när man precis hade kommit igång med styrketräningen, men nu händer nästan aldrig

Det är nog effekten av ett rejält ökat energiintag i kombination med mycket mer protein som jag märkte av idag. Det är så skönt att kunna ta sig förbi barriärerna när det känns som att man har fastnat och idag gjorde jag det med besked, sånt här ger en enorm motivationsboost. :-)Happy
storskojaren

Inläggav rapchic » 2012-03-21 7:24:23

Ja igår vart det väl ganska bra träning, tre stora stockar björk drig vi in :wink:

nä just nu styrketränar jag inte, förutom lite med kroppsvikt typ situps, armhävningar m.m. ca var 3:e dag. men eftersom vi håller på att dra in träd från skogen så att vi ska kunna göra ved av det så får jag ändå ganska mkt styrketräning (en stock väger ju endel, särskilt eftersom dom är ju inte precis torra) men jag har märkt att när jag börjar träna igen måste jag skaffa ett träningsprogram som ökar styrkan rejält, för styrka kommer jag ju behöva. så fort tjälen går ur marken ska vi gräva djupbäddar och det är också riktigt tungt och veden fixas ju med varje år. jag behöver mer styrka än jag trodde här på gården helt enkelt.

tips nån på ett bra styrketräningsprogram?
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav storskojaren » 2012-04-02 19:56:48

Idag så ville jag ge vaderna en större utmaning än vanligt. Jag börjar bli lite trött på att göra 20-25 reps per set, trots relativt höga vikter, så jag höjde från 125 till 145 kg och gjorde ändå 20+20+15(hade kanske kunnat göra 25 i första, men blev så förvånad att det fortfarande kändes så lätt).

Jag vet faktiskt inte hur mycket högre jag vågar gå, kör stående vadpress och även om vaderna klarar mer så är jag inte helt bekväm med att ha så mycket mer vikt på axlarna, även om jag har fått väldigt bra resultat av träningen så har ju trots allt inte tränat längre än 7 månader så andra muskler är fortfarande lite underdimensionerade jämfört med vaderna. Är lite rädd om ryggen, då jag har både en syster och en bror som råkat ut för diskbråck.

Har alltid oavsett vad jag har vägt eller om jag tränat eller inte haft stora vader och det är ju bara att tacka och ta emot då det är många som har svårt att bygga vader, men det är synd att jag måste bli så mycket starkare i resten av kroppen innan jag kan komma ner till ett repsantal då man bygger mer, men visst att träna uthålligt är ju bättre än ingenting. Trapsen är en annan muskelgrupp som känns lite för stark jämfört med de muskler som måste bidra vid övningar (shrugs funkar bättre än rodd) men det är inte lika extremt som med vaderna.

Någon annan som har eller har haft liknande erfarenheter, inte nödvändigtvis med vaderna, men kanske någon annan muskelgrupp?

Någon som vet hur vanligt det är?
storskojaren

Inläggav Parvlon » 2012-04-06 22:19:58

Vet inte om den är fejk men knappast omöjlig prestation. Hur många år är frågan?

Bild
Senast redigerad av Parvlon 2012-04-06 22:23:09, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Unib12 » 2012-04-06 22:23:00

http://www.youtube.com/watch?v=De8Or9SW1VE

Hoppas ingen postade den och jag missade. Blir så pepp alltså! :D
Unib12

Anslöt: 2012-03-29

Återgå till Intressanta intressen

Logga in